Anotācija

24-TA-2607: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 5.decembra noteikumos Nr.981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm" paredz nenoteikt metroloģiskās prasības un to metroloģiskās kontroles kārtību atsvariem, garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem, metriem, lineāliem un mērlentēm.   

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot normatīvo regulējumu, nenosakot atkārtoto verificēšanu un to precizitāti atsvariem, metriem, lineāliem, mērlentēm, garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts metroloģiskajai kontrolei pakļautajiem mērīšanas līdzekļiem - atsvariem, garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem, metriem, lineāliem un mērlentēm atkārtotās verificēšanas periodiskums noteikts Ministru kabineta 2024.gada 14.maija noteikumos Nr.289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" (turpmāk - Noteikumi Nr.289), proti, garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem - reizi gadā, atsvariem - reizi 2 gados, metriem, lineāliem un mērlentēm - reizi 2 gados. Atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 5.decembra noteikumiem Nr.981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm", akreditētas inspicēšanas institūcijas verificēšanas procesā pārliecinās par mērīšanas līdzekļu atbilstību metroloģiskajām prasībām un vai mērīšanas līdzeklis atbilst tā noteiktajai precizitātei. 
Ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 14. maija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 20, 11. §, 3. punkts) uzdoto uzdevumu - Ekonomikas ministrijai kopīgi ar visām iesaistītajām pusēm izvērtēt vai garuma mēriem (garuma, laukuma un daudzdimensionālie mērīšanas līdzekļi, mērstieņi un mērlentes ar atsvaru šķidruma līmeņa mērīšanai tilpnēs, metri, lineāli un mērlentes) un tirdzniecībā lietošanā esošajiem svariem būtu nepieciešams pagarināt atkārtotās verificēšanas periodiskumu vai atcelt to. Izvērtējot valsts institūciju sniegtos viedokļus un Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstu praksi attiecībā uz atkārtotās verificēšanas periodiskumu, Ekonomikas ministrija nolēmusi turpmāk nenoteikt atkārtoto verificēšanu garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem, atsvariem, metriem, lineāliem un mērlentēm ar mērķi, lai samazinātu administratīvo slogu mērīšanas līdzekļu lietotājiem (uzņēmējiem) un nodrošinātu samērīgu un efektīvu normatīvo regulējumu mērīšanas līdzekļiem.
Tā kā Noteikumos Nr.289 atsvari ir svītroti no valsts metroloģiskās kontroles pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksta un garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem, metriem, lineāliem un mērlentēm atkārtotās verificēšanas periodiskums izteikts "nav noteikts", noteikumu projekta 3.pielikumā nepieciešams svītrot šos mērīšanas līdzekļus. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot citu ES dalībvalstu pieredzi (piemēram, Igaunija, Slovēnija, Čehija, Slovākija), atsvariem nav noteikts atkārtotās verificēšanas periodiskums. Laika posmā no 2020. - 2023.gadam inspicēšanas institūcijas 233 atsvariem ir veikušas atkārtoto verificēšanu no kuriem neviens no atsvariem nav bijis neatbilstošs. Tādēļ, lai mazinātu administratīvo slogu mērīšanas līdzekļu lietotājiem, atsvari tiek svītroti no valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksta un attiecīgi nepieciešams veikt tehniskus grozījumus noteikumu projekta 3.pielikumā.  
Risinājuma apraksts
Spēkā esošajos noteikumos 3.pielikumā svītrots 13.punkts. 
Problēmas apraksts
Ņemot vērā likuma "Par mērījumu vienotību" (turpmāk - Likums) 9.panta pirmo daļu un Ministru kabineta 2016.gada 12.aprīļa noteikumu Nr.212 "Mērīšanas līdzekļu metroloģiskās prasības un to metroloģiskās kontroles kārtība" (turpmāk - Noteikumi Nr.212) 1.punktu, secināms, ka prasības laišanai tirgū piemērojamas tiem mērīšanas līdzekļiem, kas pakļauti valsts metroloģiskajai kontrolei, savukārt no Likuma 7.panta otrās daļas izriet, ka valsts metroloģiskajai kontrolei pakļaujas tie mērīšanas līdzekļi, kas iekļauti Noteikumos Nr. 289.
Praksē garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem nav inspicēšanas institūcijas, kas veiktu atkārtoto verificēšanu un ņemot vērā, ka šie mērīšanas līdzekļi ir pakļauti valsts metroloģiskajai kontrolei (laišana tirgū), Noteikumu Nr.289 pielikumā atstāti šie mērīšanas līdzekļi, bet nav noteikts atkārtotās verificēšanas periodiskums. 
Šobrīd, lai pārliecinātos par mērīšanas līdzekļu mērījumu precizitāti, lietotājs veic kalibrēšanu savā noteiktajā termiņā un apjomā. 
Risinājuma apraksts
Spēkā esošajos noteikumos 3.pielikumā svītrots 2., 3., 4.punkts. 
Problēmas apraksts
Atbilstoši no Likuma 9.panta pirmās daļas un Noteikumu Nr.212 1.punkta izriet, ka prasības laišanai tirgū piemērojamas tiem mērīšanas līdzekļiem, kuri pakļauti valsts metroloģiskajai kontrolei, savukārt no Likuma 7.panta otrās daļas izriet, ka valsts metroloģiskajai kontrolei pakļaujas tie mērīšanas līdzekļi, kas ievietoti Noteikumos Nr.289. 
Praksē metriem, lineāliem un mērlentēm mērījumu precizitāte visā ekspluatācijas laikā nemainās, kā arī pamatojoties uz inspicēšanas institūciju sniegto informāciju par atkārtoti verificētajiem mērīšanas līdzekļiem, laika posmā no 2020. - 2023.gadam no kopā pārbaudītajiem 2402 mērīšanas līdzekļiem par neatbilstošiem atzīti tikai 4, līdz ar to nav objektīvi noteikt šiem mērīšanas līdzekļiem atkārtotās verificēšanas periodiskumu. Tā kā šie mērīšanas līdzekļi ir pakļauti valsts metroloģiskajai kontrolei (laišana tirgū), noteikumu projekta pielikumā atstāti šie mērīšanas līdzekļi, bet nav noteikts atkārtotās verificēšanas periodiskums.
Gadījumā, ja mērīšanas līdzekļa lietotājam ekspluatācijas laikā ir nepieciešamība pārliecināties par mērīšanas līdzekļa mērījumu pareizību, tad lietotājam ir tiesības veikt kalibrēšanu savos noteiktajos termiņos.  
Risinājuma apraksts
Spēkā esošajos noteikumos 3.pielikuma 1.punktā svītroti mērīšanas līdzekļu nosaukumi "metri un lineāli", "mērlentes". 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ministru kabinetā Noteikumu projekts skatāms kopā ar noteikumu projektu "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu"" (24-TA-1416). 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Mērīšanas līdzekļu lietotājs
Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi nosaka, ka turpmāk mērīšanas līdzekļu lietotājam nebūs jāveic atkārtotā verificēšana atsvariem, metriem, lineāliem, mērlentēm, garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem.
Juridiskās personas
  • Akreditētas inspicēšanas institūcijas
  • Mērīšanas līdzekļu lietotājs
Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi nosaka, ka turpmāk mērīšanas līdzekļu lietotājam nebūs jāveic atkārtotā verificēšana atsvariem, metriem, lineāliem, mērlentēm, garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem, un inspicēšanas institūcijām turpmāk nevajadzēs pārliecināties par minēto mērīšanas līdzekļu atbilstību verificēšanas prasībām.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Grozījumi paredz, ka turpmāk mērīšanas līdzekļu lietotājam nebūs jāveic atkārtotā verificēšana atsvariem, metriem, lineāliem, mērlentēm, garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
18,00
Mērīšanas līdzekļu lietotājs
Vērtības nozīme:
18,00
Izmaksas par atkārtoto verificēšanu (atkarīgs no atsvaru masas)
1
atsvars
18,00
Garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem izmaksas nav aprēķināmas, jo šiem mērīšanas līdzekļiem nav inspicēšanas institūcijas, kas veiktu atkārtoto verificēšanu. Ar paradzētiem grozījumiem lietotājam samazināsies izmaksas - 13 euro par mērlineāla (1m), 6 euro par koka lineāla un 53 euro par mērlentes atkārtoto verificēšanu.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
18,00
Akreditētas inspicēšanas institūcijas
Vērtības nozīme:
Nav zināms par cik samazināsies inspicēšanas institūcijām ienākumi
Mērīšanas līdzekļu lietotājs
Vērtības nozīme:
18,00
Izmaksas par atkārtoto verificēšanu (atkarīgs no atsvaru masas)
1
atsvars
18,00
Garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem izmaksas nav aprēķināmas, jo šiem mērīšanas līdzekļiem nav inspicēšanas institūcijas, kas veiktu atkārtoto verificēšanu. Ar paradzētiem grozījumiem lietotājam samazināsies izmaksas - 13 euro par mērlineāla (1m), 6 euro par koka lineāla un 53 euro par mērlentes atkārtoto verificēšanu.
Kopā
36,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumi Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu"

Pamatojums un apraksts
Paredzētie grozījumi nosaka garuma, laukuma un daudzdimensionālo mērīšanas līdzekļu, metru, lineālu, mērlentu un atsvaru svītrošanu no valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksta
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/72f58570-9733-42af-b5f3-cbfca84d2b2f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi/priekšlikumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk