Anotācija

23-TA-1128: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grāmatvedības normatīvajos aktos nav noteikta vienota kriptoaktīvu uzskaites kārtība grāmatvedībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi"" mērķis ir nodrošināt uzņēmumiem vienotu izpratni par kriptoaktīvu uzskaiti grāmatvedībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija regula (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (turpmāk – MICA regula), kas ir piemērojama attiecībā uz kriptoaktīviem, ir stājusies spēkā ar 2023. gada 29. jūniju. MICA regulas prasības ir piemērojamas kriptoaktīvu tirgus dalībniekiem, kuru vidū personām, kas ir iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvāšanā un pielaišanā tirdzniecībai vai sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus.
Lai nodrošinātu Finanšu darījumu darba grupas (FATF) rekomendācijās noteiktās prasības attiecībā uz kriptoaktīvu terminoloģiju, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – NILLTPFNL)  1. panta 2.2 punktā noteiktais termins “virtuālā valūta” ir aizstāts ar terminu “kriptoaktīvs”. Proti, kriptoaktīvs ir vērtības digitāls atveidojums, ko var digitāli tirgot vai nodot un ko var izmantot maksājumiem vai ieguldījumiem. Kriptoaktīvs neietver valstu centrālo banku emitētas valūtas, vērtspapīra vai cita finanšu aktīva digitālu atveidojumu. Minētie grozījumi NILLTPFNL par termina “kriptoaktīvs” izteikšanu jaunā redakcijā stājās spēkā 2024. gada 1. jūlijā un zaudēs spēku 2024. gada 29. decembrī.
Sākot ar 2024. gada 30. decembri termins “kriptoaktīvs” būs atbilstīgs  MICA regulas 3. panta 1.punkta 5. apakšpunktā lietotajam terminam “kriptoaktīvs”, jo no minētā datuma MICA regula ir tieši piemērojama visās Eiropas Savienības dalībvalstīs.  MICA regulas  3. panta 1. punkta 5. apakšpunkts skaidro, ka kriptoaktīvs ir vērtības vai tiesību digitāls atveidojums, ko ir iespējams nodot un uzglabāt elektroniski, izmantojot sadalītās virsgrāmatas tehnoloģiju vai līdzīgu tehnoloģiju.
Līdz MICA regulas pieņemšanai tika izmantota Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīva (ES) 2018/843, ar ko groza Direktīvu (ES) 2015/849 par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai, un ar ko groza Direktīvas 2009/138/EK un 2013/36/ES (turpmāk – Direktīva 2018/843), ar kuru tika ieviests pirmais Eiropas Savienības līmeņa virtuālo valūtu regulējums. Direktīvā 2018/843 noteikta virtuālo valūtu definīcija, proti, “virtuālās valūtas” ir vērtības digitāls atspoguļojums, ko neizsniedz vai negarantē centrālā banka vai valsts iestāde, kas nav obligāti piesaistītas likumīgi izveidotai valūtai un kurām nav valūtas vai naudas juridiskā statusa, bet ko fiziskas vai juridiskas personas pieņem kā maiņas līdzekli un ko var pārskaitīt, glabāt un tirgot elektroniskā veidā.
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta publicēto metodisko materiālu "Nodokļu un grāmatvedības normatīvā regulējuma piemērošana darījumiem ar virtuālo valūtu", sabiedrībām, kurām ir darījumi ar virtuālo valūtu, ir ieteikts grāmatvedībā virtuālo valūtu uzskaitīt apgrozāmo līdzekļu sastāvā kā krājumus, kas iegādāti par naudu (euro). Apgrozāmo līdzekļu (krājumu) sastāvā uzskaitītā virtuālā valūta neatkarīgi no samaksas veida tās iegādes brīdī grāmatvedībā novērtējama euro. Ja saimnieciskā darījuma rezultātā mainās virtuālās valūtas apjoms, tas grāmatvedības uzskaitē jāatspoguļo euro. Tātad, ja sabiedrība par precēm vai pakalpojumiem norēķinās virtuālajā valūtā, pēc ekonomiskās būtības tiek veikts preču maiņas (bartera) darījums, nevis naudas darījums, kas attiecīgi atspoguļojams sabiedrības grāmatvedībā. Arī tad, ja viena veida virtuālā valūta tiek mainīta pret citu, grāmatvedībā to novērtē euro. Ja pret apmaiņu iegūta virtuālā valūta, kuras vērtība neatšķiras no apmaināmās valūtas, pret apmaiņu iegūtā virtuālā valūta uzskaitāma euro tādā pašā vērtībā kā līdz apmaiņas brīdim īpašumā esošā, savukārt, ja iegūtās valūtas vērtība ir augstāka vai zemāka, starpība iekļaujama sabiedrības attiecīgā perioda peļņas vai zaudējumu aprēķinā. Tā kā saskaņā ar Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteikto apgrozāmo līdzekļu vērtību pārvērtē, lai tie bilances datumā tiktu novērtēti atbilstoši iegādes izmaksām vai ražošanas pašizmaksai, vai zemākajām tirgus cenām šajā datumā, atbilstoši tam, kurš no šiem rādītājiem ir zemāks, šo prasību nepieciešams ņemt vērā, arī uzskaitot virtuālo valūtu, proti, to uzskaita vērtībā, kura bilances datumā zemāka, – iegādes (vai ražošanas) izmaksās vai tirgus cenās. 
Tāpat Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā ir sniegta informācija, ka pēc būtības virtuālās valūtas uzpirkšana un izplatīšana nav uzskatāma par finanšu instrumentu vai elektroniskās naudas emisiju vai maksājumu pakalpojumu, tad virtuālā valūta pēc būtības uzskatāma par preci jeb produktu, kuru var izmantot kā maiņas līdzekli, ja puses par to vienojas, tad grāmatvedībā to uzrāda kā krājumus apgrozāmo līdzekļu sastāvā.
Elektronisko naudu jeb e - naudu Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1. panta 2.2 punkta izpratnē, kas līdztekus bezskaidrai un skaidrai naudai arī kalpo kā likumīgs maksāšanas līdzeklis, grāmatvedībā uzrāda apgrozāmo līdzekļu sastāva postenī nauda. Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā ir noteikts, ka elektroniskā nauda — elektroniskā ierīcē (viedkartē vai datora atmiņā) glabāta monetārā vērtība, kura:
pastāv prasījumu veidā pret emitentu,
emitēta, saņemot naudu no elektroniskās naudas turētāja, lai veiktu maksājumus,
izmantojama kā maksāšanas līdzeklis un kuru pieņem fiziskā vai juridiskā persona, kas nav elektroniskās naudas emitents.
Tāpat minētā likuma 1. panta 36. punkts nosaka, ka  naudas līdzekļi ir banknotes un monētas, bezskaidra nauda un elektroniskā nauda.
Savukārt elektroniskās naudas žetons ir kriptoaktīvu veids, kurš tiecas uzturēt stabilu vērtību, ko panāk, to piesaistot vienas oficiālas valūtas vērtībai. Šajā gadījumā ar oficiālo valūtu tiek saprasta kādas valsts oficiālā valūta, ko emitējusi centrālā banka vai cita monetārā iestāde.
Elektroniskās naudas žetonu var emitēt un veikt tā publisku piedāvājumu vai lūgt tā pielaidi tirdzniecībai tikai kredītiestāde vai elektroniskās naudas iestāde, kura ir paziņojusi par kriptoaktīvu balto grāmatu Latvijas Bankai (Latvijas Banka ir nozīmēta par uzraudzības un kontroles institūciju kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem no 2024. gada 30. decembra un elektroniskās naudas žetonu un aktīviem piesaistītu žetonu emitentiem – no 2024. gada 30. jūnija) un ir publicējusi minēto kriptoaktīvu balto grāmatu saskaņā MICA regulas 51. pantu. Kriptoaktīvu baltā grāmata ir informatīvs dokuments, kas satur obligāti atklājamu informāciju kriptokatīvu privātajiem turētājiem. Kriptoaktīvu baltā grāmata ietver vispārīgu informāciju par emitentu, piedāvātāju vai personu, kas lūdz pielaidi tirdzniecībai, par projektu, kas īstenojams ar piesaistīto kapitālu, par kriptoaktīvu publisko piedāvājumu vai par to pielaidi tirdzniecībai, par kriptoaktīviem piesaistītām tiesībām un pienākumiem, par pamatā esošo tehnoloģiju, ko izmanto šādiem kriptoaktīviem, un par saistītajiem riskiem. Tās izstrāde, paziņošana kompetentajai uzraudzības iestādei un publicēšana ir obligāts nosacījums kriptoaktīvu tirgus dalībniekam atļaujas saņemšanai. Kriptoaktīvu baltajā grāmatā iekļaujamās informācijas saturs un formāts attiecībā uz kriptoaktīviem ir norādīts MICA regulas  6. pantā, attiecībā uz aktīviem piesaistītiem žetoniem – 19. pantā, attiecībā uz elektroniskās naudas žetoniem – 51. pantā.
Tomēr attiecībā uz elektroniskās naudas žetonu, kas piesaistīti vienotai oficiālai valūtai, ir jāņem vērā MICA regulā ietvertais regulējums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grāmatvedības normatīvajos aktos nav noteikta vienota kriptoaktīvu uzskaites kārtība grāmatvedībā. Šobrīd uzņēmumi var brīvprātīgi izmantot Valsts ieņēmumu dienesta metodisko materiālu par virtuālās valūtas uzskaiti grāmatvedībā, kā arī citus Valsts ieņēmumu dienesta sniegtos informatīvos materiālus, kuros uzņēmumiem tiek piedāvāts virtuālo valūtu (kriptoaktīvus) grāmatvedībā uzskaitīt krājumu sastāvā. 
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi" (turpmāk - grozījumi MK noteikumos Nr. 775) tiks nodrošināta uzņēmumiem vienota izpratne par kriptoaktīvu uzskaiti grāmatvedībā. MK noteikumi Nr. 775 nemaina citu kriptoaktīvu uzskaites kārtību, kā tā līdz šim ir skaidrota gan no Valsts ieņēmumu dienesta puses, gan no Finanšu ministrijas puses.
Grozījumi paredz, ka jēdziens "kriptoaktīvs" tiek lietots atbilstoši MICA regulas noteiktajam terminam “kriptoaktīvs” -  vērtības vai tiesību digitāls atveidojums, ko ir iespējams nodot un uzglabāt elektroniski, izmantojot sadalītās virsgrāmatas tehnoloģiju vai līdzīgu tehnoloģiju, un, ka, novērtējot kriptoaktīvu, ir jāievēro  MICA regulas prasības. 
Grozījumi MK noteikumos Nr. 775 paredz, ka, ja kriptoaktīvs tiek izmantots kā maiņas līdzeklis (pirkts, izmantojot atzītu likumīgu maksāšanas līdzekli vai iegūts apmaiņas ceļā), tad šādu kriptoaktīvu norāda atbilstoši iegādes izmaksām apgrozāmo līdzekļu sastāvā kā krājumus, izveidojot atsevišķu apakšposteni “Kriptoaktīvi”.
Tā kā saskaņā ar Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteikto apgrozāmo līdzekļu vērtību pārvērtē, lai tie bilances datumā tiktu novērtēti atbilstoši iegādes izmaksām vai ražošanas pašizmaksai, vai zemākajām tirgus cenām šajā datumā, atbilstoši tam, kurš no šiem rādītājiem ir zemāks, šo prasību nepieciešams ņemt vērā, arī uzskaitot kriptoaktīvu, proti, to uzskaita vērtībā, kura bilances datumā zemāka, – iegādes (vai ražošanas) izmaksās vai tirgus cenās. Neto pārdošanas vērtību aprēķina kā aplēstās pārdošanas cenas un aplēsto pabeigšanas un pārdošanas izmaksu starpību.
Līdz ar to grozījumi  MK noteikumos Nr. 775 paredz, ka kriptoaktīvu atlikumu vērtību būs jākoriģē, lai tie bilances datumā būtu novērtēti atbilstoši iegādes izmaksām vai zemākajām tirgus cenām bilances datumā atkarībā no tā, kurš no šiem rādītājiem ir zemāks, tās drīkst novērtēt neto pārdošanas vērtībā. 
Savukārt, kriptoaktīvu veids - elektroniskās naudas žetons, kurš tiecas uzturēt stabilu vērtību, ko panāk, to piesaistot vienas oficiālas valūtas vērtībai, vai elektroniskā nauda Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē, kas papildus banknotēm un monētām, bezskaidrai naudai var tikt izmantots kā likumīgs maksāšanas līdzeklis, tad  grozījumi MK noteikumos Nr.775  paredz, ka šādu kriptoaktīvu (elektronisko naudu) grāmatvedībā uzrāda apgrozāmo līdzekļu sastāvā postenī “Nauda”, izveidojot apakšposteni “Elektroniskā nauda”.
Gadījumā, ja sabiedrība pati izveido (ražo) kriptoaktīvus, tad šādā gadījumā kriptoaktīvi sākotnēji jānovērtē tāpat kā krājumus - sākotnēji novērtē atbilstoši ražošanas pašizmaksai, t.i., ražošanas pašizmaksā iekļauj izejvielu, pamatmateriālu un palīgmateriālu iegādes izmaksas un citus izdevumus, piemēram, tiešās darbaspēka izmaksas (darbinieku darba algas un ar šīm algām saistītās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas), transportēšanas, pārkraušanas vai citas izmaksas, kas tieši saistītas ar attiecīgo vienību ražošanu vai izgatavošanu.
Grozījumi MK noteikumos Nr.775 arī paredz, ka finanšu pārskata pielikumā ir jāsniedz informāciju par kriptoaktīvu uzskaitei pieņemto grāmatvedības politiku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi" attieksies uz Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma subjektiem, kuriem būs darījumi ar kriptoaktīviem.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi" attieksies uz visiem uzņēmumiem, kuriem būs darījumi ar kriptoaktīviem. Kriptoaktīvu uzskaite grāmatvedībā būs vienāda visiem uzņēmumiem, neatkarīgi no tā kādā nozarē uzņēmums darbojas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Republikas ārpakalpojuma grāmatvežu asociācija", Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi" tika nosūtīti saskaņošanai/izvērtēšanai Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijai, Latvijas Republikas ārpakalpojuma grāmatvežu asociācijai un Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai un tika saskaņoti saskaņoja bez iebildumiem.  Latvijas Republikas ārpakalpojuma grāmatvežu asociācija bija iesniegusi tehniskus priekšlikumus grozījumiem MK noteikumos Nr.775.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Saistībā ar normatīvā akta izmaiņām uzņēmumiem nerodas papildu administratīvais slogs, jo uzņēmumiem tiek saglabāta pieņemtā līdzšinējā prakse par kriptoaktīvu  uzrādīšanu grāmatvedībā. Tāpat arī uzņēmumiem nerodas papildus izdevumi saistībā ar kriptoaktīvu uzrādīšanu gada pārskatā, jo jau šobrīd gada pārskata sastāvdaļu “Bilance” var papildināt ar jauniem posteņiem.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi