Anotācija

25-TA-175: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Rātsupītes ielā 5B, Rīgā, nodošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 43. pants.
Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2. punkts.
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta  “c” apakšpunkts.
Rīgas domes 2024. gada 3. jūlija lēmums Nr. RD-24-3752-lē (prot. Nr. 124, 27. §) "Par Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma Rātsupītes ielā 5B, Rīgā (kadastra Nr. 01001040251), nepieciešamību pašvaldībai tās autonomās funkcijas nodrošināšanai un pārņemšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu (kadastra Nr. 01001040251) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040241) 0,6997 ha platībā, tai skaitā meža zemi 0,6997 ha platībā –  Rātsupītes ielā 5B, Rīgā, lai to izmantotu pašvaldības autonomās funkciju īstenošanai – pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanai (parka ierīkošanai un uzturēšanai).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts  nekustamais īpašums (kadastra Nr. 01001040251)  - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040241) 0,6997 ha platībā, Rātsupītes ielā 5B, Rīgā   (turpmāk – valsts nekustamais īpašums) ierakstīts Rīgas pilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000846619 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums: 2024.gada 13.maijs. Pamats: 2024.gada 22.aprīļa Rīgas valstspilsētas pašvaldības nostiprinājuma lūgums nekustamā īpašuma sadalīšanai Nr.RD-24-659-nd.  Sadalot nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01001042042), izveidoti divi patstāvīgi uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā atsevišķos zemesgrāmatas nodalījumos reģistrēti nekustamie īpašumi:
nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01001042042) Rātsupītes ielā 5A, Rīgā;
nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01001040251) Rātsupītes ielā 5B, Rīgā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem valsts nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040241) lietošanas mērķis ir neapgūta individuālo dzīvojamo māju apbūves zeme (kods 0600) 0,6997 ha platībā.
Zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040241) platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,6391 ha un ūdens objektu zeme – 0,0606 ha.
Atbilstoši Ministru kabineta 21.06.2016. noteikumu Nr.384 “Meža inventarizācijas un Meža valsts reģistra informācijas aprites noteikumi” 34.punkta 3.1. apakšpunktam, meža īpašniekam ir pienākums atkārtoti veikt meža inventarizāciju, ja tiek sadalīta vai apvienota meža zeme un tiek izgatavots jauns zemes vienības zemes robežu un situācijas plāns.
Pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040241) nodalīšanas no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001042042), zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040241) 2025.gadā tika veikta atkārtota meža inventarizācija. Saskaņā ar 2025.gadā atkārtoti veikto meža inventarizāciju meža platība zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040241) ir 0,7 ha.
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001040241) NĪVKIS 01.02.2025. reģistrēts apgrūtinājums –navigācijas tehniskā līdzekļa aviācijas gaisakuģu lidojumu drošības nodrošināšanai tālās ietekmes zona, 0,6997 ha.
Saskaņā dabas datu pārvaldības sistēmā “OZOLS” pieejamo informāciju, valsts nekustamajā īpašumā atrodas īpaši aizsargājama biotopa “Mežainā piejūras kāpa” platība (kods 2180), valsts nekustamais īpašums neatrodas īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.
Valsts nekustamajam īpašumam noteiktais apgrūtinājums, kā arī tas, ka valsts nekustamais īpašums  daļēji atrodas īpaši aizsargājamajā biotopā - Mežainās piejūras kāpas (kods 2180), nerada ierobežojumus tā atsavināšanai un līdz ar to neliedz to nodot pašvaldībai bez atlīdzības tās īpašumā. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai kā nākamajai valsts nekustamā īpašuma ieguvējai, izmantojot valsts nekustamo īpašumu, būs saistoši Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši konkrētajam aizsargjoslas veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši apgrūtinājumam.

No 01.01.2025. NĪVKIS katram kadastra objektam ir noteiktas divas spēkā esošas kadastrālās vērtības – fiskālā un universālā:
- Fiskālā kadastrālā vērtība  aprēķināta ar atbilstību nekustamā īpašuma tirgum 2012/2013.gadam, to  izmantos nekustamā īpašuma nodokļa, valsts nodevu un citu maksājumu valsts vai pašvaldības budžetā aprēķinam, izņemot maksas par zemes likumisko lietošanu aprēķinu;
- Universālā kadastrālā vērtība aprēķināta ar atbilstību nekustamā īpašuma tirgum uz 2022. gada 01.07.2022., nepārsniegs 80% no vidējā tirgus cenu līmeņa. Universālo vērtību izmantos zemes likumiskās lietošanas maksas aprēķinam, piespiedu dalītā īpašuma atsavināšanas cenas aprēķinam, grāmatvedībā un finanšu pārskatos, situācijās, kur svarīga vērtība, kas tuvāka tirgum, bet nav nepieciešams sertificēts vērtējums.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem valsts nekustamajam īpašumam, uz 01.01.2025. noteiktas šādas kadastrālās vērtības:
1) fiskālā kadastrālā vērtība 31924 euro apmērā;
2) universālā kadastrālā vērtība 38288 euro apmērā.

Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2025. gada 6.janvārī sniegto informāciju valsts nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās mežaudzes vērtība ir 1039 euro.
Nekustamais īpašums nav iznomāts.
Zemkopības ministrija 2023.gada 21.februāra vēstulē Nr. 3.4-11e/407/2023 informēja (atkārtoti), ka arī  pēc nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01001042042) sadales, nodalot meža zemi no minētā nekustamā īpašuma, meža zemes pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā no meža apsaimniekošanas viedokļa nav lietderīga.
Atbilstoši Rīgas domes 2024.gada 3.jūlija lēmumam Nr. RD-24-3752-lē “Par Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma Rātsupītes ielā 5B, Rīgā (kadastra Nr. 01001040251), nepieciešamību pašvaldībai tās autonomās funkcijas nodrošināšanai un pārņemšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā” (turpmāk – Lēmums Nr. RD-24-3752-lē) nolemts pārņemt Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu un noteikt, ka valsts nekustamais īpašums ir nepieciešams Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošanu un uzturēšanu, parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošanu un uzturēšanu – īstenošanai.
Rīgas domes Īpašuma departaments 2023.gada 26.aprīļa vēstulē Nr. DI-23-693-nd, informē, ka valsts nekustamais īpašums ir nepieciešams Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai, lai līdz ar tam blakus piegulošo meža masīvu - Rīgas valstspilsētas pašvaldības zemesgabalu ar kadastra apzīmējumu 0100 104 2026, bez adreses, Rīgā, ierīkotu, veidotu un uzturētu vienotu zaļo zonu, kā arī dabas kapitāla ilgtspējīgas pārvaldības un apsaimniekošanas nodrošināšanu.
Saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "c” apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme nepieciešama Pašvaldību likumā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas veikšanai – parku ierīkošana un uzturēšana. Minētā pašvaldības autonomā funkcija atbilst Pašvaldību likuma 4.panta 2.punktā noteiktajai autonomajai funkcijai.
Atbilstoši Meža likuma 44. panta piektajai daļai Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma šā panta ceturtās daļas 2. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju veikšanai. Savukārt kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma pašvaldībai, reglamentē Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumi Nr. 776 “Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr. 776).

Finanšu ministrija (valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”, turpmāk – VNĪ) atbilstoši Noteikumu Nr.776  5.un 8.punktam izvērtēja Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegtos dokumentus valsts meža zemes atsavināšanai:

1. Noteikumu Nr. 776 5.1. apakšpunkts paredz, ka ierosinājumam pievieno pašvaldības domes lēmumu (sēdes protokola izrakstu vai lēmuma norakstu) par kārtību, kādā izpildāma ierosinājumā minētā pašvaldības autonomā funkcija, un par nepieciešamību zemes vienību iegūt pašvaldības īpašumā.

VNĪ ir saņēmusi Rīgas pilsētas domes Lēmumu Nr. RD-24-3752-lē, ar kuru Rīgas dome ir lēmusi pārņemt bez atlīdzības Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu likuma  pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta 2.punktam, lai kopā ar blakus piegulošo meža masīvu - Rīgas valstspilsētas pašvaldības zemesgabalu ar kadastra apzīmējumu 0100 104 2026, bez adreses, Rīgā, ierīkotu un uzturētu vienotu zaļo zonu, tādejādi nodrošinot dabas kapitāla ilgtspējīgu pārvaldību un apsaimniekošanu.

2. Noteikumu Nr. 776 5.2. apakšpunkts paredz, ka ierosinājumam pievieno pašvaldības apliecinājumu par plānotās darbības atbilstību spēkā esošajam teritorijas plānojumam, lokālplānojumam (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumam (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem).

Rīgas valstpilsētas pašvaldības Īpašuma departaments 2024.gada 16.oktobra vēstulē Nr. DI-24-1885-nd “Par nekustamā īpašuma Rātsupītes ielā 5B, Rīgā (kadastra Nr. 01001040251), atsavināšanas ierosinājumu” (turpmāk – Vēstule) informē, ka patlaban valsts nekustamais īpašums saskaņā ar teritorijas plānojuma (turpmāk – RTP), kas apstiprināts ar Rīgas domes saistošajiem noteikumiem Nr. 103 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi”, funkcionālā zonējuma karti atrodas Jauktas centra apbūves teritorijā (JC1) – funkcionālā zonā ar plašu jauktas izmantošanas spektru, kur primāri nodrošina mājokļa un publiskām funkcijām nepieciešamo pilsētvides kvalitāti. Atļautā izmantošana Jauktas centra apbūves teritorijā (JC1) ir atbilstoši RTP teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu (turpmāk – TIAN) 4.5.1. apakšnodaļas nosacījumiem un paredz tādus teritorijas galvenos izmantošanas veidus kā savrupmāju, rindu māju, daudzdzīvokļu māju apbūve, biroju ēku, tirdzniecības vai pakalpojumu objektu, tūrisma un atpūtas iestāžu, kultūras iestāžu, sporta būvju, aizsardzības un drošības iestāžu, izglītības un zinātnes, veselības aizsardzības, sociālās aprūpes, dzīvnieku aprūpes iestāžu un reliģisko organizāciju ēku apbūve, kā arī labiekārtota ārtelpa.
Vēstulē minēts, ka valsts nekustamais īpašums robežojas ar Rīgas valstspilsētas pašvaldībai piederošo zemesgabalu (kadastra apzīmējums 0100 104 2026), kas atbilstoši RTP funkcionālā zonējuma kartei atrodas Dabas un apstādījumu teritorijā (DA1), kas ir iekļauts ar Rīgas domes 14.06.2023. lēmumu Nr. RD-23-2654-lē “Par valsts pārvaldes funkciju veikšanai vides nozarē nepieciešamo nekustamo īpašumu sarakstu apstiprināšanu” apstiprinātajā sarakstā “Valsts pārvaldes funkciju veikšanai vides nozarē nepieciešamie nekustamie īpašumi – meži Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā”.
Ņemot vērā minēto un saskaņā ar RTP TIAN 13.2. apakšpunkta nosacījumiem un ar RTP TIAN 5.2. apakšpunktu atļautā rīcība valsts nekustamajā īpašumā – tā izmantošana visā teritorijā ir apstādījumu ierīkošanai un teritorijas labiekārtošanai, līdz ar to valsts nekustamais īpašums pēc tā pārņemšanas ir iedzīvotāju rekreācijas teritorijas veidošana neatkarīgi no funkcionālās zonas. Atbilstoši Vēstulē norādītajai informācijai valsts nekustamais īpašums un tam piegulošais Rīgas valstspilsētas pašvaldības zemesgabals bez adreses, Rīgā, ar kadastra apzīmējumu 0100 104 2026 tiks nodoti SIA “Rīgas meži” apsaimniekošanā un tiks paredzēti izmantot tikai un vienīgi atbilstoši to atļautajai izmantošanai, t.i., parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošanai un uzturēšanai.

Ņemot vērā iepriekšminēto un pamatojoties uz pieņemto Rīgas domes Lēmumu Nr. RD-24-3752-lē, valsts nekustamā  īpašuma sastāvā esošā meža zeme  tiks izmantota Meža likuma ceturtās daļas 2. punkta  “c” apakšpunktā noteiktajai pašvaldības funkcijai – parku ierīkošana un uzturēšana.

3. Noteikumu Nr.776 5.3. apakšpunkts noteic, ka pašvaldība valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumam pievieno Valsts vides dienesta izdotos tehniskos noteikumus vai Vides pārraudzības valsts biroja atzinumu par paredzētās darbības uz vidi novērtējuma ziņojumu, ja to paredz normatīvie akti par ietekmes uz vidi novērtējumu.

Ņemot vērā, ka  valsts meža zemes atsavināšana meža parka ierīkošanai un uzturēšanai nav iekļauta to darbību sarakstā, kurai atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. janvāra noteikumu Nr. 30 "Kārtība, kādā Valsts vides dienests izdod tehniskos noteikumus paredzētajai darbībai" pielikumam būtu jāizsniedz tehniskie noteikumi, un nav ietverta likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 1. un 2. pielikumā minēto darbību sarakstā, kurām būtu nepieciešamas ietekmes uz vidi novērtējuma un ietekmes uz vidi sākotnējā izvērtējuma procedūras,  Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nav nepieciešams iesniegt Noteikumu Nr.776 5.3. apakšpunktā minētos dokumentus, lai iegūtu īpašumā bez atlīdzības valsts nekustamo īpašumu, kas nepieciešams pašvaldības autonomās funkcijas veikšanai.

4. Noteikumu Nr.776 5.4. apakšpunkts noteic, ka pašvaldība valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumam pievieno Dabas aizsardzības pārvaldes atzinumu (ja uz darbību neattiecas šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētā prasība) par plānotās darbības atbilstību attiecīgās teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu prasībām, ja atsavināmā valsts meža zeme atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā.

Konkrētajā gadījumā Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nav nepieciešams iesniegt Noteikumu Nr.776 5.4. apakšpunktā minēto Dabas aizsardzības pārvaldes atzinumu, jo valsts nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība neatrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā.

5. Noteikumu Nr.776 8.punktā noteikts, ja atsavināšana nepieciešama parku vai mežaparku ierīkošanai un uzturēšanai, papildus šo noteikumu 5.punktā minētajam ierosinājumam pievieno:
- 8.1. grafisko ieceres risinājuma plānu vizuāli uztveramā mērogā (M 1:500, M 1:1000, M 1:2000 vai M 1:5000), kurā iezīmēta skartās valsts meža zemes robeža un ieceres izvietojums zemes vienībā.

Rīkojuma projekta pamatojošiem dokumentiem ir pievienota izdruka no NĪVKIS ar iezīmētām skartās valsts meža zemes robežām mērogā M 1: 10 000, kā arī zemes vienības izvietojums apvidū ir redzams no Rīgas pilsētas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu grafiskās daļas izdrukām par konkrētās zemes vienības atļauto izmantošanu. Saskaņā ar RTP TIAN nosacījumiem ir atļauta valsts nekustamā īpašuma izmantošana rekreācijas zonas vajadzībām.

- 8.2. skaidrojošu aprakstu par plānoto darbību (atrašanās vieta, tās vispārīgs raksturojums, esošā situācija un plānotie darbi (būves, iecerētie labiekārtojuma elementi, arhitektūras mazās formas un to izvietojums plānā), plānotie darbu īstenošanas termiņi).

Rīgas valstspilsētas pašvaldība ir informējusi, ka konkrētas ieceres teritorijas labiekārtošanai vai apsaimniekošanai Noteikumu Nr.776 noteiktajā apjomā tās rīcībā šobrīd – pirms valsts nekustamā īpašuma pārņemšanas nav, ņemot vērā, ka valsts nekustamo īpašumu plānots saglabāt kā dabīgas dabas un meža parka teritorijas, tas ir, kā dabīga meža teritorija pastaigām, saglabājot esošās pastaigu vietas, neparedzot tajā labiekārtojuma infrastruktūru.
Rīgas domes Īpašuma departaments 2025.gada 16.aprīļa vēstulē Nr. DI-25-739-nd informē, ka nākotnē ir paredzama valsts nekustamā īpašuma iekļaušana plānotajā Kleistu mežaparka teritorijā atbilstoši Rīgas domes 2021. gada 15.decembra saistošo noteikumu Nr. 103 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi” 2.10.1. nodaļai, vienlaikus vēršot uzmanību, ka tuvākajā laikā nav paredzēta Kleistu mežaparka izveides procesa uzsākšana.
Atbilstoši  Rīgas domes Īpašuma departaments 2025.gada 16.aprīļa vēstulē Nr. DI-25-739-nd norādītajam, ka ja valsts nekustamais īpašums kopā ar piegulošo Rīgas valstspilsētas pašvaldībai piederošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 01001042026) tiks veidots kā Kleistu mežaparks, uzsākot darbu pie Kleistu mežaparka izveides, tiks izstrādāti Ministru kabineta 2006.gada 19.septembra noteikumos Nr. 776 “Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība” minētie dokumenti.

Valsts nekustamais īpašums paredzēts kā meža teritorija, kura būs publiski pieejama ikvienam interesentam un tajā netiek plānota nekāda saimnieciskā darbība.

- 8.3. lēmumu, kurā ietverti publiskās apspriešanas rezultāti, ja par parka vai mežaparka ierīkošanas ieceri ir organizēta publiskā apspriešana.

Lēmumu, kurā ietverti publiskās apspriešanas rezultāti nav iespējams iesniegt, jo par parka vai mežaparka ierīkošanas ieceri Rīgas valstspilsētas pašvaldība nav organizējusi publisko apspriešanu.

Saskaņā ar Civillikuma 4. pantu likuma noteikumi iztulkojami vispirms pēc to tieša jēguma; ja nepieciešams, tie iztulkojami arī pēc likuma sistēmas, pamata un mērķa, un, visbeidzot, arī pēc analoģijas. Tiesību normas interpretē to piemērotājs, vadoties no konkrētās situācijas faktiskajiem apstākļiem un tiesību normas atbilstoši iztulkojot, tāpēc VNĪ, izskatījusi Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegtos dokumentus un izvērtējusi to saturu pēc jēgas un mērķa, secina, ka pašvaldība ir iesniegusi nepieciešamos dokumentus atbilstoši noteikumu Nr. 776 5. un 8. punktam.
Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka valsts nekustamais īpašums kalpos nesaimnieciskiem mērķiem, proti, publiskai lietošanai paredzēto teritoriju parku  un zaļo zonu ierīkošanai un uzturēšanai. Līdz ar to valsts nekustamā īpašuma nodošana Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, tādējādi nodrošinot atbilstību Atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļā noteiktajam.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informāciju skatīt sadaļā “Pašreizējā situācija”.
Risinājuma apraksts
atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Nekustamā īpašuma nodošana bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar Atsavināšanas likumā noteikto ir viens no atsavināšanas veidiem.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 2020.gada 18.martā noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem.
Ņemot vērā, ka pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valsts nekustamais īpašums ir nepieciešams Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts atbalstīt valsts nekustamā īpašumu, atsavināšanu, nododot bez atlīdzības pašvaldības īpašumā pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.

Ievērojot iepriekš minēto, ir sagatavots attiecīgs Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas paredz saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu un 43. pantu, Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta “c” apakšpunktu,  atļaut Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabinets lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kādu atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem.
Ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 43.panta ietvertajam regulējumam šā likuma 42. pantā minētajos gadījumos lēmumu par valsts mantas nodošanu īpašumā bez atlīdzības pieņem šā likuma 5. pantā minētā institūcija, t.i., Ministru kabinets.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, Rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīgas valstspilsētas pašvaldības iedzīvotāji. Sabiedrība kopumā, pašvaldībai nodrošinot tās administratīvo teritoriju ar rekreācijas zonu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīgas valstspilsētas pašvaldības iedzīvotāji. Sabiedrība kopumā, pašvaldībai nodrošinot tās administratīvo teritoriju ar  rekreācijas zonu.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projekts neskar valsts budžetu. Izdevumus, saistībā ar valsts nekustamā īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības vārda, kā arī izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma uzturēšanu, segs Rīgas valstspilsētas pašvaldība no sava budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Rīgas valstspilsētas pašvaldība.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk