Anotācija

25-TA-950: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Vectrimdas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām atsavināt nekustamā īpašuma "Vectrimdas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (kadastra Nr. 8025 008 0140) daļu - sastāvā esošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 008 0431) 0,4501 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 008 0432) 0,69 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 008 0433) 0,1045 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Vectrimdas" Baldones pagasts, Ķekavas novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 008 0140) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0431) 0,4501 ha platībā;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0432) 0,69 ha platībā;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0433) 0,1045 ha platībā,
(turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss. 
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
-    zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0431) 0,4501 ha platībā, kas ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei;
-    zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0432) 0,69 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei;
-    zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0433) 0,1045 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" (turpmāk – RB Rail AS) sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000102036. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks). 
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0141) sadales sastāv no deviņām zemes vienībām:
1) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0431, platība - 0,4501 ha;  zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0432, platība - 0,69 ha un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0433, platība - 0,1045 ha (atsavināmās zemes vienības);
2) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0235, platība - 1,21 ha; zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 009 0215, platība -  2 ha; zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0140, platība - 23,7 ha; zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0428, platība - 14,9 ha; zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0429, platība - 0,5045 ha; zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0430, platība - 0,0737 ha (atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības).
Nekustamais īpašums ir neapbūvēts.
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0141 sadales zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam ir nostiprinātas šādas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu, atzīmes veidā - ceļa servitūts par labu saimniecībai "Vējiņi" un Baldones pilsētas ar lauku teritoriju pašvaldībai – 0,2 ha. Atbilstoši tiesu praksei saistībā ar zemes reformu zemesgrāmatā ierakstīta atzīme par ceļa servitūtu nenodibina lietu tiesību - servitūtu Civillikuma izpratnē, līdz ar to arī nenodibina liettiesisku tiesību aprobežojumu par labu noteiktām personām vai īpašumiem. Turklāt ir norādāms, ka ceļa servitūts par labu saimniecībai "Vējiņi" un Baldones pilsētas ar lauku teritoriju pašvaldībai – 0,2 ha platībā attiecas uz zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0428, kas netiek atsavināta sabiedrības vajadzībām.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) atsavināmajai:
-    zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0431 nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,4501 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: 1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes – 0,1332 ha; 2) mežu platība – 0,3169 ha;
-    zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0432 nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,69 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: 1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes – 0,42 ha; 2) meža platības – 0,27 ha;
-    zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0433 nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,1045 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: 1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes – 0,0725 ha; 2) krūmāju platība – 0,032 ha.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas:
-    zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0428) 14,9 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0141 daļa aptuveni 15,1226 ha platībā), kas atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 17. maija vēstulē Nr. 1-7.1/24/1500 sniegtajai informācijai - atbilst Baldones teritorijas plānojumam 2013. - 2024. gadam (turpmāk – Teritorijas plānojums) un turpmāk izmantojama patstāvīgi;
-    zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0429) 0,5045 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0141 daļa aptuveni 0,5167 ha platībā) un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0430) 0,0737 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0141 daļa aptuveni 0,0689 ha platībā). Minētajām zemes vienībām saskaņā ar Teritorijas plānojumu noteikts zonējums - Lauksaimniecības teritorijas (L) un Mežu teritorijas (M). Atbilstoši Likuma 6. panta pirmajā daļā noteiktajam, minētās zemes vienības nav izmantojamas patstāvīgi atbilstoši Teritorijas plānojumam. Tas pamatojams ar Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" 65. punktu.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks ir izteicis vēlmi paturēt savā īpašumā zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0429) 0,5045 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0141 daļa aptuveni 0,5167 ha platībā) un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0430) 0,0737 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0141 daļa aptuveni 0,0689 ha platībā), tās nav atsavināmas saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem. 
Līdz ar to Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Nekustamā īpašuma daļa: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0431) 0,4501 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0432) 0,69 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0433) 0,1045 ha platībā.
Atbilstoši par projektēšanu atbildīgās RB Rail AS sniegtajai informācijai, Nekustamā īpašuma atlikušajai daļai:
-    zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0429) 0,5045 ha platībā tiks nodrošināta piekļuve no pašvaldības nozīmes ceļa;
-    zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0430) 0,0737 ha platībā nepieciešamības gadījumā tiks nodrošināta piekļuve no pašvaldības nozīmes ceļa;
-    zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0428) 14,9 ha platībā tiek saglabāta esošā piekļuve no pašvaldības nozīmes ceļa.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir iesniedzis zemes nomas līgumu un nav pieteicis prasījumus.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 14. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1221 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Vectrimdas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 008 0140, daļu, nosakot to 15 921,94 EUR (piecpadsmit tūkstoši deviņi simti divdesmit viens euro un deviņdesmit četri euro centi), ko veido:
1.    Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Vectrimdas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 008 0140, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 008 0431 (0,4501 ha platībā), 8025 008 0432 (0,69 ha platībā) un 8025 008 0433 (0,1045 ha platībā), ar kopplatību 1,2446 ha tirgus vērtība 7 571,08 EUR (septiņi tūkstoši pieci simti septiņdesmit viens euro, astoņi euro centi), tajā skaitā:
1.1.1.    atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0432) 0,69 ha platībā tirgus vērtība 4 649,60 EUR (četri tūkstoši seši simti četrdesmit deviņi euro un sešdesmit euro centi),
1.1.2.    atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0431) 0,4501 ha platībā, tirgus vērtība 2 281,64 EUR (divi tūkstoši divi simti astoņdesmit viens euro un sešdesmit četri euro centi), 
1.1.3.    atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0433) 0,1045 ha platībā, tirgus vērtība 639,84 EUR (seši simti trīsdesmit deviņi euro un astoņdesmit četri euro centi);
2.    zaudējumi, tajā skaitā:
2.1. uz atsavināmo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0432) 0,69 ha platībā, (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0431) 0,4501 ha platībā, (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0433) 0,1045 ha platībā, kopplatībā 1,2446 ha, augošās mežaudzes tirgus vērtība 7 938,00 EUR (septiņi tūkstoši deviņi simti trīsdesmit astoņi euro, 00 euro centi).
2. 2. zaudējumi par nekustamā īpašuma "Vectrimdas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 008 0140, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0429) atlikušās lauksaimniecības daļas (platības apjomā nav iekļauta meža zeme 0,3803 ha platībā, jo meža zemes vērtība ir vairākas reizes zemāka un vērtības samazinājums rodas tikai lauksaimniecības zemei, bet ne meža zemei) 0,1242 ha platībā vērtības samazinājumu 235,98 EUR jeb 0,19 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
2.2.  zaudējumi par nekustamā īpašuma "Vectrimdas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 008 0140, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0430) 0,0737 ha platībā vērtības samazinājumu 176,88 EUR jeb 0,24 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.
Nekustamā īpašuma īpašniekam sniegta informācija, ka sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir izvērtējis nomas līguma nosacījumus, nosakot Nekustamā īpašuma daļas ar kopplatību 1,2446 ha tirgus vērtību, t.i. izvērtējot gan ar tirgus (salīdzināmo darījumu), gan ieņēmumu pieeju. Vērtētājs ir izdarījis secinājumu, ka Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtība, aprēķinot ar tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeju ir augstāka, nekā ar ienākumu pieeju aprēķinātā. Veicot aprēķinus ar ienākumu pieeju, pie noslēgtā nomas līguma nosacījumiem, aprēķinātā vērtība ir zemāka nekā ar tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeju aprēķinātā vērtība. Konkrētajā situācijā secināts, ka, pielietojot tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeju (izvērtējot izvēlēto salīdzināmo objektu un to koriģēto cenu atbilstību vērtējamam objektam un tirgus situācijai vērtēšanas datumā), noteiktā tirgus vērtība visprecīzāk atbilst pašreizējiem tirgus ekonomikas apstākļiem (detalizēti skat. vērtējumā). Tirgus darījumos ar lauksaimniecības zemēm potenciālie pircēji ir jau ņēmuši vērā potenciālo ienesīgumu. Attiecīgi papildus tirgus vērtībai iespējamo ieņēmumu zuduma kompensēšanai nav pamata. Ņemot vērā minēto, netiek iekļauts atlīdzībā iespējamais ieņēmumu zudums no noslēgtā lauksaimniecības zemes nomas līguma papildu atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībai.
Atbilstoši Civillikuma 2174. pantam, atsavinot nomas priekšmetu, ieguvējam jāievēro nomas līgums tikai tad, ja tas ierakstīts zemes grāmatās (Civillikuma 2126. pants). Ja ieguvējs uzteic līgumu, kas nav ierakstīts zemes grāmatās, tad iznomātājam vai izīrētājam jāatlīdzina nomniekam vai īrniekam visi zaudējumi, kādi viņam nodarīti ar līguma priekšlaicīgu izbeigšanu; ieguvējam tādā gadījumā jādod nomniekam vai īrniekam piemērots laiks īres vai nomas priekšmeta atdošanai.
Saskaņā ar Likuma 12. panta pirmās daļas 3. punktu, vienojoties ar Nekustamā īpašuma īpašnieku par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, būs nosakāma atbrīvošanas kārtība un termiņi. Līdz ar to tiks vērtēta situācija ar Nekustamā īpašuma īpašnieka nosakāmo laika posmu nepieciešamo nomas līguma grozījumu noformēšanai, lai Nekustamā īpašuma īpašnieks Nekustamā īpašuma daļu atbrīvotu no šāda veida saistībām un nodotu to pircējam brīvu no visiem apgrūtinājumiem un nastām.
No Nekustamā īpašuma īpašnieka ir saņemta gan mutiska, gan rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Vectrimdas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 008 0140) daļu - sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0431) 0,4501 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0432) 0,69 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 008 0433) 0,1045 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. 
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk