22-TA-1251: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumos Nr. 250 "Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Valdības rīcības plāns Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2019. gada 7. maija rīkojumu Nr.210) 113.1.punkts.
Grozījumi Invaliditātes likumā, kas paredz, ka surdotulka pakalpojuma apjomu nosaka Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumi Nr. 250 "Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku"" (turpmāk - MK noteikumi Nr.250).
Grozījumi Invaliditātes likumā, kas paredz, ka surdotulka pakalpojuma apjomu nosaka Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumi Nr. 250 "Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku"" (turpmāk - MK noteikumi Nr.250).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 20.aprīļa noteikumos Nr. 250 “Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku” (turpmāk – projekts) izstrādāts, lai precizētu sociālo pakalpojumu saturu un uzlabotu pakalpojumu pieejamību personām ar redzes un dzirdes traucējumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Invaliditātes likuma pārejas noteikumu 14.punkts.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Projekta 10., 19., 46.punkta grozījumi paredzēti pakalpojumu nodrošināšanas uzlabošanai, ja personām nav piešķirta invaliditāte (pārsvarā senioriem), bet kuru funkcionālie traucējumi atbilst MK noteikumu Nr. 250 17.1 un 17.2.apakšpunkta nosacījumiem un tos Latvijas Nedzirdīgo savienība (turpmāk – LNS) vai Latvijas Neredzīgo biedrība (turpmāk – LNB) fiksējusi iepriekš, izsniedzot citus tehniskos palīglīdzekļus (piemēram, dzirdes aparātu).
Piemēram, ja persona, saņemot dzirdes aparātu, izsaka vēlmi saņemt, piemēram, savienotājvienību TV vai modinātājpulksteni, tad atbilstoši projektam LNS vai LNB par funkcionālo traucējumu esamību var pārliecināties arī savā datu bāzē, ja datu bāzē fiksēts derīgs (6 mēneši kopš tā izsniegšanas brīža) ārstniecības personas atzinums par tehniskā palīglīdzekļa nepieciešamību.
Piemēram, ja persona, saņemot dzirdes aparātu, izsaka vēlmi saņemt, piemēram, savienotājvienību TV vai modinātājpulksteni, tad atbilstoši projektam LNS vai LNB par funkcionālo traucējumu esamību var pārliecināties arī savā datu bāzē, ja datu bāzē fiksēts derīgs (6 mēneši kopš tā izsniegšanas brīža) ārstniecības personas atzinums par tehniskā palīglīdzekļa nepieciešamību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projekta 41.punkta grozījums paredz palielināt surdotulka pakalpojumu apmēru personām, kuras saņem izglītības pakalpojumu atbilstoši Invaliditātes likuma grozījumu projekta izstrādes laikā no LNS saņemtajiem priekšlikumiem un grozījumu Invaliditātes likuma projekta apspriešanas laikā Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā saņemtajam iteikumam.
Risinājuma apraksts
Personas, kuras saņem izglītības pakalpojumu, varēs saņemt pakalpojumu līdz 960 stundām gadā līdzšinējo 480 stundu vietā.
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.250 nav noteikts laiks, kādā persona saņem tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu ar kompensāciju.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts, ka persona, kura vēlas pati iegādāties tehnisko palīglīdzekli, to izdara un dokumentus iesniedz 3 mēnešu laikā no LNS vai LNB lēmuma par atļauju tehnisko palīglīdzekļi iegādāties par valsts budžeta līdzekļiem saņemšanas. Paredzēta rīcība gadījumos, kad persona neiesniedz dokumentus. Personai tiek sūtīts atkārtots uzaicinājums iesniegt dokumentus, saņemt tehnisko palīglīdzekli vai tehniskā palīglīdzekļa pakalpojumu un, ja persona atkārtoti neiesniedz pieprasītos dokumentus vai neierodas saņemt pakalpojumu, tā tiek dzēsta no tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma saņēmēju rindas.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.250 tekstā lietota dažāda terminoloģija Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk - VDEĀVK) Invaliditātes informatīvās sistēmas apzīmēšanai.
Risinājuma apraksts
VDEĀVK Invaliditātes informatīvās sistēmas nosaukums precizēts (4.punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Personām būs iespēja saņemt lielāku surdotulka pakalpojuma apjomu, kas dos iespēju iegūt labāku izglītību un iesaistīties darba tirgū.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- personas ar invaliditāti
- skolēni
- pensionāri
Ietekmes apraksts
Minētajām personām tiek uzlabota surdotulka un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma pieejamība
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Pakalpojumu sniedzēji ir NVO - LNB un LNS, kuru darba apjoms nemainās, jo pakalpojumi tiek sniegti tāpat kā iepriekš un mainās tikai surdotulka pakalpojuma izglītības iestādēs apjoms, nevis administratīvie procesi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
45 407
0
45 407
0
45 407
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
45 407
0
45 407
0
45 407
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
45 407
0
45 407
0
45 407
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
45 407
0
45 407
0
45 407
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pakalpojumam izlietotie valsts budžeta līdzekļi vidēji uz 1 personu, t.sk.:Projekta 41.punkta grozījums paredz palielināt surdotulka pakalpojumu apmēru personām, kuras saņem izglītības pakalpojumu atbilstoši Invaliditātes likuma grozījumu projekta izstrādes laikā no LNS saņemtajiem priekšlikumiem un grozījumu Invaliditātes likuma projekta apspriešanas laikā Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā saņemtajam ieteikumam.
Projekts paredz, ka personas, kuras saņem izglītības pakalpojumu, varēs saņemt pakalpojumu (turpmāk - pakalpojums) līdz 960 stundām gadā līdzšinējo 480 stundu vietā.
Pakalpojums tiek finansēts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" ietvaros. Gadā plānotie izdevumi pakalpojumam, t.sk. transporta izdevumu kompensācijai ir 45 407 euro.
Lai gan maksimālais pakalpojuma apjoms gadā šobrīd paredzēts 480h, maksimālo pakalpojuma apjomu izmantojušas jeb izlietojušas tikai dažas personas pēdējo gadu laikā. Vidējais izmantotais pakalpojuma apjoms uz 1 personu iepriekšējos gados pat nesasniedz pusi no pakalpojuma pieejamā h skaita, t.i., 2017. gadā 98.92h (36 personas), 2018.g. 115.69h (40 personas), 2019. gadā 122.29 h (31 persona), 2020.g. 102.85h (29 personas) un 2021.g. 91.72h (25 personas). Neizmantotais pakalpojuma apjoms, pēc pakalpojuma sniedzēja sniegtās informācijas, skaidrojams ar faktu, ka personas bažījoties par to, ka līdz mācību gada beigām stundu skaits var nepietikt, "taupa" tām piešķirto pakalpojuma stundu skaitu, kā rezultātā pakalpojuma apjoms netiek izlietots. Lai nodrošinātu to, ka pakalpojuma saņēmējam nav jāsatraucas par pakalpojuma apjoma nepietiekamību visam mācību gadam, nepieciešams palielināt maksimāli pieejamo stundu skaitu.
*transporta izdevumu kompensācija plānota 10x lielāka nekā 2021. gadā, pamatojoties uz to, ka Covid-19 infekcijas izplatības laikā personas 2021. gadā bija nepieciešama mazāks finansējuma apjoms transporta kompensācijām. Piem., 2017.g. transporta izmaksu kompensācijām izlietoti 1 214 euro, 2018. g. 1075 euro un 2019.g. 914 euro;
**Pakalpojuma faktiskā uzskaite tiek veikta minūtē; Ar 01.10.2021. pakalpojuma cenas izmaiņas no 8.77 uz 12.96 euro/h.
Statistikas rādītāji par 2021.gadu un plāns 2022. gadam (un turpmāk ik gadu):
*pakalpojuma uzskaite notiek minūtēs, statistikas dati pārvērsti h noapaļojot ar 1 ciparu aiz komata.
Pakalpojumam, t.sk. transporta izdevumu kompensācijām izlietotais finansējums iepriekšējos gados ir būtiski mazāks kā pakalpojumam pieejamais finansējums 45 407 euro. Katru gadu pakalpojumam neizlietotais finansējums tiek novirzīts citu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu un pasākumu finansēšanai. Ņemot vērā, ka Projekts paredz noteikt lielāku surdotulku stundu skaitu gadā uz 1 personu, pakalpojumam plānotais finansējums tiks izlietots atbilstoši mērķim un netiks pārdalīts citiem pakalpojumiem, pasākumiem.
Projekts paredz, ka personas, kuras saņem izglītības pakalpojumu, varēs saņemt pakalpojumu (turpmāk - pakalpojums) līdz 960 stundām gadā līdzšinējo 480 stundu vietā.
Pakalpojums tiek finansēts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" ietvaros. Gadā plānotie izdevumi pakalpojumam, t.sk. transporta izdevumu kompensācijai ir 45 407 euro.
Lai gan maksimālais pakalpojuma apjoms gadā šobrīd paredzēts 480h, maksimālo pakalpojuma apjomu izmantojušas jeb izlietojušas tikai dažas personas pēdējo gadu laikā. Vidējais izmantotais pakalpojuma apjoms uz 1 personu iepriekšējos gados pat nesasniedz pusi no pakalpojuma pieejamā h skaita, t.i., 2017. gadā 98.92h (36 personas), 2018.g. 115.69h (40 personas), 2019. gadā 122.29 h (31 persona), 2020.g. 102.85h (29 personas) un 2021.g. 91.72h (25 personas). Neizmantotais pakalpojuma apjoms, pēc pakalpojuma sniedzēja sniegtās informācijas, skaidrojams ar faktu, ka personas bažījoties par to, ka līdz mācību gada beigām stundu skaits var nepietikt, "taupa" tām piešķirto pakalpojuma stundu skaitu, kā rezultātā pakalpojuma apjoms netiek izlietots. Lai nodrošinātu to, ka pakalpojuma saņēmējam nav jāsatraucas par pakalpojuma apjoma nepietiekamību visam mācību gadam, nepieciešams palielināt maksimāli pieejamo stundu skaitu.
Nr. p. k. | Rādītāja nosaukums | Mērvienība | 2021.g. | 2022.g. (un turpmāk ik gadu) |
fakts | plāns | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Surdotulku skaits,kuri sniedz pakalpojumu | persona | 17 | 17 |
2. | Personu skaits, kas saņēma pakalpojumu, t.sk. | persona | 25 | 25 |
2.1. | profesionālās pamatizglītības apguve | persona | 11 | 11 |
2.2. | profesionālās vidējās izglītības apguve | persona | 9 | 9 |
2.3. | augstākās izglītības programmas apguve | persona | 5 | 5 |
3. | Kopējais surdotulku nostrādāto stundu skaits | stunda | 2 293 | 3 394 |
4. | Vidēji uz 1 klientu nodrošinātais stundu skaits pakalpojumam | stunda | 91.72 | 135.76 |
5. |
Pakalpojumam izlietotie valsts budžeta līdzekļi (noapaļots ar 0 zīmēm aiz komata) |
euro | 24 366 | 45 407 |
5.1. | surdotulka pakalpojuma izmaksas | euro | 24 224.54 | 43 987.41 |
5.2. | transporta izmaksas* | euro | 141.95 | 1419.50 |
6. | Surdotulka pakalpojuma 1 stundas cena** | euro | 10.56 | 12.96 |
7. | Pakalpojumam izlietotie valsts budžeta līdzekļi vidēji uz 1 personu, t.sk.: | euro | 974.66 | 1 816.28 |
7.1. | transporta izmaksas vidēji uz 1 personu | euro | 5.68 | 56.78 |
**Pakalpojuma faktiskā uzskaite tiek veikta minūtē; Ar 01.10.2021. pakalpojuma cenas izmaiņas no 8.77 uz 12.96 euro/h.
Statistikas rādītāji par 2021.gadu un plāns 2022. gadam (un turpmāk ik gadu):
Nr.p.k. | 2021.gads | 2022.gads (un turpmāk ik gadu) |
h/fakts | h/plāns | |
1 | 480.0 | 960.0 |
2 | 249.5 | 480.0 |
3 | 205.3 | 380.9 |
4 | 198.0 | 220.0 |
5 | 147.3 | 198.0 |
6 | 133.8 | 147.3 |
7 | 104.4 | 133.8 |
8 | 94.6 | 104.4 |
9 | 91.3 | 94.6 |
10 | 85.0 | 91.3 |
11 | 81.3 | 85.0 |
12 | 68.7 | 81.3 |
13 | 62.3 | 68.7 |
14 | 54.4 | 62.3 |
15 | 48.1 | 54.4 |
16 | 42.8 | 48.1 |
17 | 39.0 | 42.8 |
18 | 27.3 | 39.0 |
19 | 17.8 | 27.3 |
20 | 15.8 | 17.8 |
21 | 15.1 | 15.8 |
22 | 11.2 | 15.1 |
23 | 9.0 | 11.2 |
24 | 6.0 | 9.0 |
25 | 5.0 | 6.0 |
KOPĀ | 2 293.0* | 3 394.1* |
Pakalpojumam, t.sk. transporta izdevumu kompensācijām izlietotais finansējums iepriekšējos gados ir būtiski mazāks kā pakalpojumam pieejamais finansējums 45 407 euro. Katru gadu pakalpojumam neizlietotais finansējums tiek novirzīts citu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu un pasākumu finansēšanai. Ņemot vērā, ka Projekts paredz noteikt lielāku surdotulku stundu skaitu gadā uz 1 personu, pakalpojumam plānotais finansējums tiks izlietots atbilstoši mērķim un netiks pārdalīts citiem pakalpojumiem, pasākumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pakalpojums tiek finansēts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" ietvaros. Gadā plānotie izdevumi pakalpojumam, t.sk. transporta izdevumu kompensācijai ir 45 407 euro. Projekts tiek īstenots esošā finansējuma 45 407 euro ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
JāCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/0a0b8fb3-a564-4de5-a996-98d97a64389d
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi vai iebildumi netika saņemti
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Latvijas Neredzīgo biedrība
- Latvijas Nedzirdīgo savienība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzlabota pakalpojumu pieejamība
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts sakar personu ar redzes vai dzirdes invaliditāti vai šo funkciju traucējumiem.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi