Anotācija (ex-ante)

22-TA-1251: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumos Nr. 250 "Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Valdības rīcības plāns Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2019. gada 7. maija rīkojumu Nr.210) 113.1.punkts.
Grozījumi Invaliditātes likumā, kas paredz, ka surdotulka pakalpojuma apjomu nosaka Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumi Nr. 250 "Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku"" (turpmāk - MK noteikumi Nr.250).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 20.aprīļa noteikumos Nr. 250 “Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku” (turpmāk – projekts) izstrādāts, lai precizētu sociālo pakalpojumu saturu un uzlabotu pakalpojumu pieejamību personām ar redzes un dzirdes traucējumiem.

 
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Invaliditātes likuma pārejas noteikumu 14.punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekta 10., 19., 46.punkta grozījumi paredzēti pakalpojumu nodrošināšanas uzlabošanai, ja personām nav piešķirta invaliditāte (pārsvarā senioriem), bet kuru funkcionālie traucējumi atbilst MK noteikumu Nr. 250 17.1 un 17.2.apakšpunkta nosacījumiem un tos Latvijas Nedzirdīgo savienība (turpmāk – LNS) vai Latvijas Neredzīgo biedrība (turpmāk – LNB) fiksējusi iepriekš, izsniedzot citus tehniskos palīglīdzekļus (piemēram, dzirdes aparātu).
Piemēram, ja persona, saņemot dzirdes aparātu, izsaka vēlmi saņemt, piemēram, savienotājvienību TV vai modinātājpulksteni, tad atbilstoši projektam LNS vai LNB par funkcionālo traucējumu esamību var pārliecināties arī savā datu bāzē, ja datu bāzē fiksēts derīgs (6 mēneši kopš tā izsniegšanas brīža) ārstniecības personas atzinums par tehniskā palīglīdzekļa nepieciešamību.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projekta 41.punkta grozījums paredz palielināt surdotulka pakalpojumu apmēru personām, kuras saņem izglītības pakalpojumu atbilstoši Invaliditātes likuma grozījumu projekta izstrādes laikā no LNS saņemtajiem priekšlikumiem un grozījumu Invaliditātes likuma projekta apspriešanas laikā Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā saņemtajam iteikumam.
Risinājuma apraksts
Personas, kuras saņem izglītības pakalpojumu, varēs saņemt pakalpojumu līdz 960 stundām gadā līdzšinējo 480 stundu vietā.
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.250 nav noteikts laiks, kādā persona saņem tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu ar kompensāciju.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts, ka persona, kura vēlas pati iegādāties tehnisko palīglīdzekli, to izdara un dokumentus iesniedz 3 mēnešu laikā no LNS vai LNB lēmuma par atļauju tehnisko palīglīdzekļi iegādāties par valsts budžeta līdzekļiem saņemšanas. Paredzēta rīcība gadījumos, kad persona neiesniedz dokumentus. Personai tiek sūtīts atkārtots uzaicinājums iesniegt dokumentus, saņemt tehnisko palīglīdzekli vai tehniskā palīglīdzekļa pakalpojumu un, ja persona atkārtoti neiesniedz pieprasītos dokumentus vai neierodas saņemt pakalpojumu, tā tiek dzēsta no tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma saņēmēju rindas.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.250 tekstā lietota dažāda terminoloģija Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk - VDEĀVK) Invaliditātes informatīvās sistēmas apzīmēšanai.
Risinājuma apraksts
VDEĀVK Invaliditātes informatīvās sistēmas nosaukums precizēts (4.punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Personām būs iespēja saņemt lielāku surdotulka pakalpojuma apjomu, kas dos iespēju iegūt labāku izglītību un iesaistīties darba tirgū.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • personas ar invaliditāti
  • skolēni
  • pensionāri
Ietekmes apraksts
Minētajām personām tiek uzlabota surdotulka un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma pieejamība
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Pakalpojumu sniedzēji ir NVO - LNB un LNS, kuru darba apjoms nemainās, jo pakalpojumi tiek sniegti tāpat kā iepriekš un mainās tikai surdotulka pakalpojuma izglītības iestādēs apjoms, nevis administratīvie procesi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
45 407
0
45 407
0
45 407
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
45 407
0
45 407
0
45 407
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
45 407
0
45 407
0
45 407
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
45 407
0
45 407
0
45 407
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pakalpojumam  izlietotie valsts budžeta līdzekļi vidēji uz 1 personu, t.sk.:Projekta 41.punkta grozījums paredz palielināt surdotulka pakalpojumu apmēru personām, kuras saņem izglītības pakalpojumu atbilstoši Invaliditātes likuma grozījumu projekta izstrādes laikā no LNS saņemtajiem priekšlikumiem un grozījumu Invaliditātes likuma projekta apspriešanas laikā Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā saņemtajam ieteikumam.
Projekts paredz, ka personas, kuras saņem izglītības pakalpojumu, varēs saņemt pakalpojumu (turpmāk - pakalpojums) līdz 960 stundām gadā līdzšinējo 480 stundu vietā.
Pakalpojums tiek finansēts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" ietvaros. Gadā plānotie izdevumi pakalpojumam, t.sk. transporta izdevumu kompensācijai ir 45 407 euro
Lai gan maksimālais pakalpojuma apjoms gadā šobrīd paredzēts 480h, maksimālo pakalpojuma apjomu izmantojušas jeb izlietojušas tikai dažas personas pēdējo gadu laikā. Vidējais izmantotais pakalpojuma apjoms uz 1 personu iepriekšējos gados pat nesasniedz pusi no pakalpojuma pieejamā h skaita, t.i., 2017. gadā 98.92h (36 personas), 2018.g. 115.69h (40 personas), 2019. gadā 122.29 h (31 persona), 2020.g. 102.85h (29 personas) un 2021.g. 91.72h (25 personas). Neizmantotais pakalpojuma apjoms, pēc pakalpojuma sniedzēja sniegtās informācijas, skaidrojams ar faktu, ka personas bažījoties par to, ka līdz mācību gada beigām stundu skaits var nepietikt, "taupa" tām piešķirto pakalpojuma stundu skaitu, kā rezultātā pakalpojuma apjoms netiek izlietots. Lai nodrošinātu to, ka pakalpojuma saņēmējam nav jāsatraucas par pakalpojuma apjoma nepietiekamību visam mācību gadam, nepieciešams palielināt maksimāli pieejamo stundu skaitu.  

 
Nr. p. k. Rādītāja nosaukums Mērvienība 2021.g. 2022.g. (un turpmāk ik gadu)
fakts plāns
1 2 3 4 5
1. Surdotulku skaits,kuri sniedz pakalpojumu  persona 17 17
2. Personu skaits, kas saņēma  pakalpojumu, t.sk. persona 25 25
2.1. profesionālās pamatizglītības apguve persona 11 11
2.2. profesionālās vidējās izglītības apguve  persona 9 9
2.3. augstākās izglītības programmas apguve persona 5 5
3. Kopējais surdotulku nostrādāto stundu skaits stunda 2 293 3 394
4. Vidēji uz 1 klientu nodrošinātais stundu  skaits pakalpojumam stunda 91.72 135.76
5. Pakalpojumam  izlietotie valsts budžeta līdzekļi
(noapaļots ar 0 zīmēm aiz komata)
euro 24 366 45 407
5.1. surdotulka pakalpojuma izmaksas euro 24 224.54 43 987.41
5.2. transporta izmaksas* euro 141.95 1419.50
6.  Surdotulka pakalpojuma 1 stundas cena** euro 10.56 12.96
7. Pakalpojumam  izlietotie valsts budžeta līdzekļi vidēji uz 1 personu, t.sk.: euro 974.66 1 816.28
7.1. transporta  izmaksas  vidēji uz 1 personu euro 5.68 56.78
*transporta izdevumu kompensācija plānota 10x lielāka nekā 2021. gadā, pamatojoties uz to, ka Covid-19 infekcijas izplatības laikā personas 2021. gadā bija nepieciešama mazāks finansējuma apjoms transporta kompensācijām. Piem., 2017.g. transporta izmaksu kompensācijām izlietoti 1 214 euro, 2018. g. 1075 euro un 2019.g. 914 euro;
**Pakalpojuma faktiskā uzskaite tiek veikta minūtē; Ar 01.10.2021. pakalpojuma cenas izmaiņas no 8.77 uz 12.96 euro/h.



Statistikas rādītāji par 2021.gadu un plāns 2022. gadam (un turpmāk ik gadu):
Nr.p.k. 2021.gads 2022.gads (un turpmāk ik gadu)
h/fakts h/plāns
1 480.0 960.0
2 249.5 480.0
3 205.3 380.9
4 198.0 220.0
5 147.3 198.0
6 133.8 147.3
7 104.4 133.8
8 94.6 104.4
9 91.3 94.6
10 85.0 91.3
11 81.3 85.0
12 68.7 81.3
13 62.3 68.7
14 54.4 62.3
15 48.1 54.4
16 42.8 48.1
17 39.0 42.8
18 27.3 39.0
19 17.8 27.3
20 15.8 17.8
21 15.1 15.8
22 11.2 15.1
23 9.0 11.2
24 6.0 9.0
25 5.0 6.0
KOPĀ 2 293.0* 3 394.1*
*pakalpojuma uzskaite notiek minūtēs, statistikas dati pārvērsti h noapaļojot ar 1 ciparu aiz komata. 
Pakalpojumam, t.sk. transporta izdevumu kompensācijām  izlietotais finansējums iepriekšējos gados ir būtiski mazāks kā pakalpojumam pieejamais finansējums 45 407 euro. Katru gadu pakalpojumam neizlietotais finansējums tiek novirzīts citu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu un pasākumu finansēšanai. Ņemot vērā, ka Projekts paredz noteikt lielāku surdotulku stundu skaitu gadā uz 1 personu, pakalpojumam plānotais finansējums tiks izlietots atbilstoši mērķim un netiks pārdalīts citiem pakalpojumiem, pasākumiem.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pakalpojums tiek finansēts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" ietvaros. Gadā plānotie izdevumi pakalpojumam, t.sk. transporta izdevumu kompensācijai ir 45 407 euro. Projekts tiek īstenots esošā finansējuma 45 407 euro ietvaros.

 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/0a0b8fb3-a564-4de5-a996-98d97a64389d

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi vai iebildumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Latvijas Neredzīgo biedrība
  • Latvijas Nedzirdīgo savienība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabota pakalpojumu pieejamība

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts sakar personu ar redzes vai dzirdes invaliditāti vai šo funkciju traucējumiem.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi