Anotācija (ex-ante)

23-TA-1500: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Sakārtot normatīvo regulējumu, lai bez birokrātiskā sloga varētu atjaunot ceļa segumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Normatīvais akts tiek izstrādāts, lai jau šajā vasaras periodā varētu efektīvi atjaunot autoceļu un ielu segumu, kas novērsīs ceļu sabrukšanas riskus nākotnē. Ceļa virskārtas atjaunošana nemaina ceļa parametrus (piemēram, ceļa platumu un nestspēju).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2014.gada 14.oktobra noteikumi Nr.633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.633) paredz, ka valsts autoceļu būvniecībai būvniecības iesniegums, paskaidrojuma raksts vai paziņojums nav nepieciešams ikdienas uzturēšanas darbiem (sk. Noteikumu Nr.633 13.3.apakšpunktu). Ministru kabineta 2021.gada 7.janvāra noteikumi Nr.26 "Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli" (turpmāk - Noteikumi Nr.26) nosaka valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasības un to izpildes kontroles kārtību. Atbilstoši Noteikumu Nr.26 2.1.apakšpunktam autoceļu ikdienas uzturēšana ir darbību kopums, kas nodrošina autoceļu un to kompleksā ietilpstošu būvju saglabāšanu, satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uzturēšanu lietošanas kārtībā atbilstoši normatīvajiem aktiem un standartiem ceļu satiksmes drošības jomā, kā arī transportlīdzekļu satiksmi pa autoceļiem pastāvīgos un mainīgos laikapstākļos. Šobrīd Noteikumi Nr.633 neparedz, ka pašvaldības ceļu un ielu ikdienas uzturēšanas darbus var veikt bez būvniecības ieceres dokumentiem. Noteikumu Nr.633 10. un 64.1 punkts paredz, ka valsts autoceļa un otrās un trešās grupas pašvaldību ielu un ceļu atjaunošanai institūcijā, kura veic būvvaldes funkcijas, ir jāiesniedz paskaidrojuma raksts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā jau tas ir minēts iepriekš, šobrīd Noteikumi Nr.633 neparedz, ka pašvaldības ceļu un ielu ikdienas uzturēšanas darbus var veikt bez būvniecības ieceres dokumentiem. Šādam izņēmumam attiecībā uz pašvaldības ielām un ceļiem nav saredzams objektīvs pamatojums un ir nepieciešams salāgot regulējumu, kas attiecas uz valsts autoceļu un pašvaldības ielu ikdienas uzturēšanas darbiem. Arī Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāvji sarunās par konkrēto problēmjautājumu ir norādījuši, ka bieži novērots, īpaši pēc ziemas sezonas vai satiksmes slodzes palielināšanās intensīvākas izmantošanas dēļ, ka atsevišķu pašvaldības ielu tehniskais stāvoklis ir kritisks. Lai neapdraudētu satiksmi, satiksmes dalībnieku dzīvību un drošību, un lai iespējami nekavējoties novērstu bīstamības, ir nepieciešams operatīvi rīkoties. Tomēr, lai kritiskā stāvoklī esošo ielu varētu atjaunot, šobrīd ir nepieciešams izstrādāt projektēšanas darba uzdevumu, veikt publisko iepirkumu būvprojekta izstrādei, būvniecības ieceres dokumentācijas sagatavošanu, būvprojekta dokumentācijas saskaņošanu un veikt citas darbības. Šādām darbībām ir nepieciešams ilgs laiks. Tomēr, pašvaldībām savu autonomo funkciju izpildē (sk. Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļa 3.punktu) ir jārīkojas tā, lai neapdraudētu mazāk aizskartās sabiedrības intereses un neradītu vēl lielāku vai neatgriezenisku ielas seguma bojājumu.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto un lai nodrošinātu vienādas prasības starp valsts autoceļu un pašvaldības ielu un ceļu uzturēšanu, ar noteikumu projektu tiek plānots noteikts, ka arī attiecībā uz pašvaldības ceļiem un ielām to ikdienas uzturēšanas darbiem nav nepieciešami būvniecības ieceres dokumenti.

Vienlaikus būtu nepieciešams ņemt vērā, ka Būvniecības likums nosaka, ka būves atjaunošana ir būvdarbi, kuru rezultātā ir nomainīti nolietojušies būves nesošie elementi vai konstrukcijas vai veikti funkcionāli vai tehniski uzlabojumi, nemainot būves apjomu vai nesošo elementu nestspēju (sk. Būvniecības likuma 1.panta 4.punktu). Ceļa visu slāņu (zemes klātne, pamats, ceļa segums) nomaiņa, nemainot būves apjomu vai nesošo elementu nestspēju, ir uzskatāma par šī ceļa atjaunošanu Būvniecības likuma 1.panta 4.punkta izpratnē. Skatoties no šāda aspekta, Noteikumi Nr.633 regulē pašvaldības ceļa un ielas atjaunošanu. Papildus tam arī Noteikumi Nr.26 regulē pašvaldības ceļa un ielas atjaunošanu, ciktāl tas attiecas uz seguma atjaunošanu (sk. Noteikumu Nr.26 1.pielikuma tabulas 3.rindu). Tāpat būtu nepieciešams arī ņemt vērā, ka saskaņā ar Noteikumu Nr.26 4.punktu, lai nodrošinātu satiksmes drošību, autoceļu pārvaldītājs var noteikt augstākas prasības šajos noteikumos minēto darbu veikšanai, veikt preventīvas darbības, kā arī papildus šajos noteikumos minētajiem darbiem veikt citus autoceļu un to kompleksā ietilpstošu būvju vai sistēmu uzturēšanas darbus. Pie preventīvām darbībām ceļu uzturēšanā būtu pieskaitāmas tādas darbības, kuras novērš "bedru" rāšanos nākotnē, nevis tikai reaģē uz to esamību tagadnē, piemēram, lai novērstu ceļa tālāku sabrukšanu būtu nepieciešams atjaunot savlaicīgi ceļa virskārtu. Lai novērstu, ka divi dažādi regulējumi regulē ceļu seguma atjaunošanas darbu, būtu nepieciešams noteikt, ka šos jautājumus regulē tikai viens no regulējumiem, nevis abi divi vienlaikus. Šajā sakarā būtu arī jāņem vērā, ka jau šobrīd, piemēram, velosipēdu ceļu un gājēju ceļu atjaunošanai nav nepieciešami būvniecības ieceres dokumenti (sk. Noteikumu Nr.633 64.5.apakšpunktu). Ievērojot iepriekš minēto, noteikumu projektā ir ietverts regulējums, ka ceļa virskārtas (ceļa segumu), neskarot zemes klātni un ceļa pamatu, atjaunošanai nav nepieciešami būvniecības ieceres dokumenti. Šāds risinājumus novērsīs neskaidrības Noteikumu Nr.26 un Noteikumu Nr.633 piemērošanā, kā arī paātrinās seguma atjaunošanas procesu. 

Regulējuma izmaiņas neatceļ prasības ievērot trešo personu intereses, citos normatīvajos aktos noteiktās prasības (piemēram, attālumi), pašvaldības teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumus, satiksmes drošības normatīvos aktus, kā arī saskaņojumu saņemšanu, ja tādi nepieciešami. Informācijai norādām, ka Latviešu valodas vārdnīcā (tezaurs.lv) ceļa sega ir skaidrota kā ceļa konstrukcijas daļa virs uzlabotās grunts pamatnes, savukārt ceļa segums ir ceļa segas konstrukcijas virsējā kārta, kas tieši uzņem transportlīdzekļa iedarbību.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Rīgas domes Satiksmes departaments
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Ekonomikas ministrijai šo problēmu pieteica Rīgas domes Satiksmes ministrija, kā arī tā bija konstatēta, sniedzot atbildes Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai par ielu seguma atjaunošanu.
 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi