25-TA-1924: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par humānās palīdzības sniegšanu Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 24. panta pirmā daļa, Valsts materiālo rezervju likuma 3. panta pirmās daļas 9. punkts, Ministru kabineta 2017. gada 12. decembra noteikumi Nr.721 "Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt Ukrainai sniedzamās humānās palīdzības resursu avotus, resursu veidus un apjomu.
Spēkā stāšanās termiņš
20.08.2025.
Pamatojums
Palīdzības sniegšana atbilstoši 2025.gada 30.jūlijā saņemtajai Ārlietu ministrijas vēstulei ar lūgumu iespējami steidzami sniegt atbalstu. Vienlaikus saņemta informācija, ka nodibinājums"Fonds Entrepreneurs for Peace" plāno doties uz Ukrainu š.g.22.augustā kad būtu nogādājama arī šis sūtījums.Jautājumu nepieciešams izskatīt š.g.19.augusta MK sēdē.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kopš Krievijas pilna mēroga agresijas kara sākšanas pret Ukrainu Krievija ir pastāvīgi veikusi uzbrukumus gan militārajiem, gan arī civilajiem objektiem, tai skaitā slimnīcām. Krievijas Federācijas izraisītā kara Ukrainā un raķešu uzbrukumu rezultātā tiek radīti bojājumi civiliedzīvotāju kvartāliem, funkcionējušām ārstniecības iestādēm, kā arī traucēta loģistikas tīklu darbība. Pastāv risks, ka šādā situācijā var tikt apdraudēta veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana pacientiem un cietušajiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veselības ministrija (turpmāk - Ministrija) seko pašreizējai situācijai Ukrainā, kā arī uztur kontaktus ar Latvijas vēstniecību Ukrainā, Ukrainas vēstniecību Latvijas Republikā, Ukrainas Veselības ministriju un tās padotības institūcijām. 2025.gada 30.jūlijā Ministrijā tika saņemta Ārlietu ministrijas ( turpmāk – ĀM) vēstule kurā tiek minēts, ka ĀM ir saņēmusi notu no Ukrainas vēstniecības Latvijā, kurā atsaucoties uz Karagūstekņu ārstēšanās koordinācijas štābu, tiek informēts, ka atsevišķām Ukrainas militārajām vienībām, tostarp aizsardzības ministrijai pakļautajām veselības aprūpes iestādēm, ir steidzami nepieciešams medicīniskais aprīkojums. Nepieciešamā medicīniskā aprīkojuma sarakstu skatīt pie papildu dokumentiem.
Risinājuma apraksts
Ministrija sadarbībā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu (turpmāk – NMPD) ir apzinājusi pieejamos resursus un iespēju sniegt atbalstu un, izvērtējot atbalsta lūgumu, secināja, ka, ņemot vērā situāciju Ukrainā, kā humāno palīdzību var nosūtīt no veselības nozares valsts materiālajām rezervēm (turpmāk – VMR) 2 (divus) Defibrilatorus (LIFEPAK15 defibrilators/monitors (bāzes komplektācija)) (bāzes komplektācijas uzskaites vērtība ir 36 251,58 euro). NMPD glabāšanā esošie Defibrilatori ir valsts materiālo rezervju resursi, kas šobrīd vairs nav iekļauti valsts materiālo rezervju nomenklatūrā.
Minēto resursu transportēšanu uz Ukrainu un nodošanu Ukrainas Bruņoto spēku Medicīnas spēku pavēlniecības kontaktpersonai, kura ir tiesīga saņemt medicīniskās ierīces, kuras nepieciešamas neatliekamās palīdzības sniegšanai, lai nodrošinātu atbilstošas veselības aprūpes saņemšanu, pienācīgai veselības aprūpes nodrošināšanai, veiks nodibinājums "Fonds Entrepreneurs for Peace" (reģistrācijas numurs 40008315882), ar kuru NMPD parakstīs pieņemšanas-nodošanas aktu par resursu pieņemšanu transportēšanai. Transportēšanas izdevumus segs nodibinājums "Fonds Entrepreneurs for Peace".
Humānās palīdzības sniegšanā valsts materiālo rezervju izlietoto resursu atjaunināšanai, atbilstoši apstiprinātajai valsts materiālo rezervju nomenklatūrai, nav nepieciešams papildus piešķirams finansējums, jo šobrīd vairs nav iekļauti valsts materiālo rezervju nomenklatūrā
Ministru kabineta 2017. gada 12. decembra noteikumu Nr.721 "Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība" 3. punkts noteic, ka lēmumu par humānās palīdzības saņemšanu, pieprasīšanu un sniegšanu pieņem Ministru kabinets, pamatojoties uz Krīzes vadības padomes priekšlikumu un atbildīgās ministrijas sniegto informāciju. Vienlaikus Nacionālā drošības likuma pārejas noteikumu 30.punkts paredz, ka līdz attiecīgo grozījumu izdarīšanai normatīvajos aktos tajos lietotais nosaukums "Krīzes vadības padome" atbilst šajā likumā lietotajam nosaukumam "Ministru kabinets". Ņemot vērā minēto, tiesību akta projekts tiek virzīts izskatīšanai Ministru kabinetā.
Minēto resursu transportēšanu uz Ukrainu un nodošanu Ukrainas Bruņoto spēku Medicīnas spēku pavēlniecības kontaktpersonai, kura ir tiesīga saņemt medicīniskās ierīces, kuras nepieciešamas neatliekamās palīdzības sniegšanai, lai nodrošinātu atbilstošas veselības aprūpes saņemšanu, pienācīgai veselības aprūpes nodrošināšanai, veiks nodibinājums "Fonds Entrepreneurs for Peace" (reģistrācijas numurs 40008315882), ar kuru NMPD parakstīs pieņemšanas-nodošanas aktu par resursu pieņemšanu transportēšanai. Transportēšanas izdevumus segs nodibinājums "Fonds Entrepreneurs for Peace".
Humānās palīdzības sniegšanā valsts materiālo rezervju izlietoto resursu atjaunināšanai, atbilstoši apstiprinātajai valsts materiālo rezervju nomenklatūrai, nav nepieciešams papildus piešķirams finansējums, jo šobrīd vairs nav iekļauti valsts materiālo rezervju nomenklatūrā
Ministru kabineta 2017. gada 12. decembra noteikumu Nr.721 "Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība" 3. punkts noteic, ka lēmumu par humānās palīdzības saņemšanu, pieprasīšanu un sniegšanu pieņem Ministru kabinets, pamatojoties uz Krīzes vadības padomes priekšlikumu un atbildīgās ministrijas sniegto informāciju. Vienlaikus Nacionālā drošības likuma pārejas noteikumu 30.punkts paredz, ka līdz attiecīgo grozījumu izdarīšanai normatīvajos aktos tajos lietotais nosaukums "Krīzes vadības padome" atbilst šajā likumā lietotajam nosaukumam "Ministru kabinets". Ņemot vērā minēto, tiesību akta projekts tiek virzīts izskatīšanai Ministru kabinetā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Humānās palīdzības sniegšanā valsts materiālo rezervju izlietoto resursu atjaunināšanai, atbilstoši apstiprinātajai valsts materiālo rezervju nomenklatūrai, nav nepieciešams papildus piešķirams finansējums.
Papildu finanšu resursi Ministrijai (NMPD) humānās palīdzības transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai nebūs nepieciešami.
Medicīnisko resursu transportēšanu uz Ukrainu un to nodošanu veiks nodibinājums "Fonds Entrepreneurs for Peace", ar kuru NMPD parakstīs pieņemšanas-nodošanas aktu par resursu pieņemšanu transportēšanai. Transportēšanas izdevumus segs nodibinājums "Fonds Entrepreneurs for Peace".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Palīdzības sniegšana atbilstoši 2025.gada 30.jūlijā saņemtajai Ārlietu ministrijas vēstulei ar lūgumu iespējami steidzami sniegt atbalstu. Vienlaikus saņemta informācija, ka nodibinājums"Fonds Entrepreneurs for Peace" plāno doties uz Ukrainu š.g.22.augustā kad būtu nogādājama arī šis sūtījums.Jautājumu nepieciešams izskatīt š.g.19.augusta MK sēdē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
- Fonds Entrepreneurs for Peace
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Resursu nodošana neradīs ietekmi uz Latvijas Republikas iedzīvotāju veselību.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
