Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-1440: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Pils ielā 2–9, Cesvainē, Madonas novadā nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 421. pants, 43. pants, 45. panta pirmā daļa, likuma “Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 9. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Pils ielā 2 – 9, Cesvainē, Madonas novadā nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz bezmantinieka mantu – dzīvokli Pils ielā 2 - 9, Cesvainē nodot Madonas novada pašvaldībai likuma „Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 9. punktā noteikto funkciju īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Vidzemes apgabaltiesas zvērināta notāre Zita Dombrovska 2018. gada 5. decembrī taisījusi notariālo aktu “Par mantojuma lietas izbeigšanu” (turpmāk – Notariālais akts), kas iereģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā ar Nr. 2887, ar kuru par bezmantinieku mantu atzīts dzīvoklis Pils ielā 2-9, Cesvainē, Madonas novadā (turpmāk – dzīvoklis Pils ielā).
Saskaņā ar Notariālo aktu Nekustamais īpašums ir atzīts par bezmantinieku mantu un piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma (turpmāk – Civillikums) 416. panta pirmajai daļai, kas noteic, ka, ja pēc mantojuma atstājēja nāves viņam mantinieki nav palikuši vai šie mantinieki likumiskā termiņā pēc publikācijas par mantojuma atklāšanos nav ieradušies vai nav pierādījuši savas mantojuma tiesības, tad manta piekrīt valstij.
Mantojuma lietā tika pieteikta kreditora - Cesvaines novada pašvaldības, pretenzija. Notāriālais akts tika nosūtīts zvērinātai tiesu izpildītājai Svetlanai Andžānei tālākai rīcībai. Zvērināta tiesu izpildītāja sedza kreditora pretenziju no mantojuma mantas sastāvā esošajiem naudas līdzekļiem un pārējos naudas līdzekļus ieskaitīja valsts budžetā, savukārt dzīvokli Pils ielā nodeva Valsts ieņēmumu dienestam.

Būve – daudzdzīvokļu dzīvojamā māja Pils ielā 2, Cesvainē, Madonas novadā (kadastra apzīmējums 7007 004 0090 001), kurā atrodas  dzīvoklis Pils ielā, atrodas uz zemes gabala Pils ielā 2 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7007 004 0090). Uz zemi un būvi īpašuma tiesības nostiprinātas Cesvaines pilsētas zemesgrāmatas nodalījums Nr. 554 uz Cesvaines pilsētas ar lauku teritoriju (tagad Madonas novada) pašvaldības vārda.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra (turpmāk – Kadastra reģistrs) datiem  dzīvojamā māja ir daļēji sadalīta dzīvokļu īpašumos, līdz ar to īpašuma tiesības uz dzīvojamo māju pašvaldībai nav izbeigušās, ko arī apliecina zemesgrāmatas nodalījuma II daļas 1.iedaļas ieraksts ar Nr.1.1.  Kadastra reģistrā dzīvojamā māja tiek reģistrēta kā pilnībā sadalīta dzīvokļu īpašumos gadījumos, kad visi dzīvojamajā mājā esošie dzīvokļu īpašumi ir ierakstīti zemesgrāmatā.
Atbilstoši likuma “Par nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā” 40. pantā noteiktajam daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā esošos privatizētos dzīvokļus var ierakstīt zemesgrāmatā tikai tad, ja atbilstoši šim likumam zemesgrāmatā ierakstīta dzīvojamā māja un pievienota dzīvojamo māju privatizācijas komisijas izziņa par dzīvojamās mājas sadalīšanu dzīvokļu īpašumos. Atbilstoši zemesgrāmatas nodalījuma  I daļas 1. iedaļas  ierakstam ar Nr. 2.1. uz zemes gabala atrodas  dzīvojamā māja (ar kadastra apzīmējumu 7007 004 0090 001). Dzīvojamajā mājā ir 13 dzīvokļa īpašumi. No tiem 10 dzīvokļu īpašumiem ir atvērti atsevišķi zemesgrāmatu nodalījumi.
Ņemot vērā iepriekš minēto, dzīvokļa Pils ielā sastāvā ir no  telpu grupa 26,2 m2 platībā ar kadastra apzīmējumu 7007 004 0090 001 009 un dzīvoklim piekrītošās 262/10295 domājamās daļas no dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 7007 004 0090 001) un  zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7007 004 0090.
Dzīvoklis Pils ielā nav ierakstīts Zemesgrāmatā. Notariālajā aktā minētā persona un mantojuma atstājējs dzīvokli īpašumā ieguvis, pamatojoties uz 2001. gada 15. februārī noslēgto pirkuma līgumu ar Cesvaines dzīvojamo māju privatizācijas komisiju. Līdz ar to valsts, pamatojoties uz Civillikuma 416. panta pirmo daļu un atbilstoši likuma “Par nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā” 21. pantā noteiktajam ir ieguvusi tiesības uz nekustamo īpašumu un tiesības koroborēt īpašuma tiesības zemesgrāmatā.

Valsts ieņēmumu dienests ar 2020. gada 14.februāra valstij piekritīgās mantas pieņemšanas un nodošanas aktu Nr. 022322 ņēmis valsts uzskaitē par bezmantinieka mantu atzīto dzīvokli Pils ielā.
Valsts ieņēmumu dienests, kas pieņēmis valstij piekritīgo mantu, saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā”  7. punktu ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atsavināšanas likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets, tāpēc nepieciešams sagatavot tiesību akta projektu par nekustamā īpašuma nodošanu pašvaldības īpašumā.
Risinājuma apraksts
Likuma “Par pašvaldībām” 21. panta pirmās daļas 17. punkts nosaka pašvaldības tiesības izlemt jautājumu par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā.
Cesvaines novada domes 2020. gada 17. martā pieņēma lēmumu Nr. 5 13. § “Par nekustamo īpašumu Pils iela 2 - 9, Cesvainē”, ar kuru nolemts pārņemt dzīvokli Pils ielā pašvaldības īpašumā, lai to izmantotu likumā „Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 9. punktā noteikto funkciju īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai. Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam Madonas novada pašvaldība ir Cesvaines novada pašvaldības saistību un tiesību pārņēmējs.
Madonas novada pašvaldība rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumus izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar vienu no šādiem likumiem:
- Likumu "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (Pārejas noteikumu 6. punkts);
- Likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”.
Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu  Madonas novada pašvaldībai.

Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam jānoskaidro vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai. Rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projekts paredz Madonas novada pašvaldībai, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu,  dzīvokli Pils ielā izmantot pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 2. pantā noteikto, Atsavināšanas likums regulē publiskas personas mantas atsavināšanas kārtību.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Atsavināšanas likuma 421. panta pirmā daļa noteic, ka valstij vai pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus rīcībai ar piekritīgo nekustamo īpašumu un šā likuma 42. panta nosacījumus, var nodot īpašumā bez atlīdzības, ja valstij vai  pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums tiek ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vai pašvaldības vārda vienlaikus ar ieguvēja īpašuma tiesību nostiprināšanu uz attiecīgo īpašumu. Ņemot vērā minēto, rīkojuma projekta 4.1. apakšpunkts noteic, ka nekustamais īpašums vienlaikus ar Madonas  novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu, ierakstāms uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vārda.
 Tā kā dzīvoklis Pils ielā  atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likuma 6. panta otrajai daļai nav nodibināts, tas ir, dzīvokļa īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā, tad atbilstoši rīkojuma projekta 3. punktam Madonas novada pašvaldība tiek pilnvarota veikt visas nepieciešamās darbības dzīvokļa īpašuma Pils ielā izveidošanai, nodibināšanai un dzīvokļa ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Atbilstoši rīkojuma projekta 2. punktam Madonas novada pašvaldībai izveidotais un zemesgrāmatā ierakstītais dzīvokļa īpašums Pils ielā bez atlīdzības jānodod atpakaļ valstij, ja tas vairs netiek izmantoti rīkojuma projekta 1. punktā minētās funkcijas īstenošanai.

Madonas novada pašvaldībai, nostiprinot īpašuma tiesības zemesgrāmatā uz dzīvokli Pils ielā, vienlaikus ir jānostiprina zemesgrāmatā iepriekš minētie tiesību aprobežojumi,  kā arī aizliegums atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Madonas novada pašvaldības iedzīvotāji, kuriem nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanai
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi, kas saistīti ar dzīvokļa Pils ielā pārņemšanu, tai skaitā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā tiek segti no Madonas novada pašvaldības budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Madonas novada pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamo īpašumu, kas ir kļuvis par bezmantinieka mantu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Madonas novada pašvaldība
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Madonas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi