25-TA-1962: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 28 "Valsts akciju sabiedrības "Latvijas gaisa satiksme" sniegto aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar likuma „Par aviāciju” 28. panta pirmo daļu Ministru kabinets nosaka Latvijas gaisa satiksmes aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtību, kā arī atbrīvojumus no aeronavigācijas pakalpojumu maksas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 3.janvāra noteikumos Nr.28 “Valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme” sniegto aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtība”” mērķis ir noteikt termināla zonas aeronavigācijas pakalpojumu vienības maksas bāzes apmēru 2026.-2029.gadam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumu Nr. 28 “Valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme” sniegto aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.28) 2.2., 2.3. un 2.1 apakšpunktos ir noteikta maksas par aeronavigācijas pakalpojumiem termināļa zonā aprēķina kārtība un MK noteikumu Nr.28 pielikumā ir noteiktas termināļa zonas vienības maksas likmes pa gadiem, kā arī MK noteikumu Nr. 28 2. prim 5.punkts nosaka, ka vienības maksas likme tiek pārskatīta katru gadu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Laika posmā no 2019. līdz 2024. gadam aeronavigācijas nozari Latvijā būtiski ietekmēja globāli un reģionāli satricinājumi, īpaši Covid-19 pandēmija un Krievijas izraisītais karš Ukrainā. Šo notikumu rezultātā notika straujš un neplānots lidojumu apjoma kritums Latvijas gaisa telpā, ko vēl vairāk pastiprināja starptautisko sankciju piemērošana aviācijā, radot ilgstošu satiksmes samazinājumu tranzīta pārlidojumiem un negatīvi ietekmējot ieņēmumus gan no termināla navigācijas, tā arī no tranzīta pārlidojumiem, kas nodrošina lielāko daļu no aeronavigācijas pakalpojumiem. Rezultātā aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs valsts akciju sabiedrība “Latvijas gaisa satiksme” (turpmāk – Latvijas gaisa satiksme) piedzīvoja ievērojamu ieņēmumu kritumu un bija spiesta darboties krīzes režīmā, ieviešot izdevumu samazināšanas pasākumus, vienlaikus saglabājot gaisa satiksmes drošumu un darbības nepārtrauktību.
Lai arī Latvijas gaisa satiksme ir atjaunota stabila naudas plūsma un ieņēmumi no pamatdarbības, ņemot vērā pakāpenisku satiksmes atjaunošanos un starptautiskās saistības aeronavigācijas jomā, lai nodrošinātu ilgtspējīgu attīstību ir nepieciešams atjaunot atliktās investīcijas, ieviest uzlabotas tehnoloģijas, stiprināt kiberdrošību un piesaistīt kvalificētu personālu. Šo mērķu īstenošanai ir nepieciešams stabils, ekonomiski pamatots un pārskatāms finansēšanas mehānisms gan maršruta, gan termināla zonā, novēršot šķērssubsidēšanu un nepamatotu izmaksu pārdali gaisa telpas lietotājiem.
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu Eiropas gaisa telpā, izmaksas ir jāsadala starp maršruta un termināla pakalpojumiem, ievērojot pārredzamu metodoloģiju.
Maršruta zonā vienības maksa tiek noteikta saskaņā ar Komisijas Īstenošanas regulu (ES) 2019/317 par aeronavigācijas pakalpojumu veiktspējas un tarifu sistēmu, savukārt termināla zonā vienības maksas aprēķins jāveic atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumiem Nr. 28 “Kārtība, kādā nosaka un iekasē maksājumus par valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme” sniegtajiem aeronavigācijas pakalpojumiem”, tai skaitā nodrošinot konsultācijas ar gaisa telpas lietotājiem un saistītajām pusēm.
Termināla vienības maksa līdz šim tika aprēķināta, pamatojoties uz 2016. gada datiem, un netika pārskatīta vairāk nekā septiņus gadus. Esošā likme vairs neatspoguļo pakalpojumu sniegšanas faktiskās izmaksas, radot ieņēmumu nepietiekamību pamatdarbības nodrošināšanai termināla navigācijas zonā, kas neatbilst Regulas Nr. 550/2004 prasībām.
2024. gadā Eiropas Komisija ierosināja pārkāpuma procedūru (INFR(2024)2092), norādot uz iespējamu neatbilstību saistībā ar pārlidojuma un termināla navigācijas pakalpojumiem. Lai nodrošinātu atbilstību ES regulējumam un MK noteikumu Nr. 28 prasībām, 2025. gadā tika veikti grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 28 "Valsts akciju sabiedrības "Latvijas gaisa satiksme" sniegto aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtība", kā arī īstenota termināla vienības maksas pārskatīšana turpmākajiem gadiem piemērojot pilnas izmaksu atgūšanas principu, kas ir viena no Eiropas Komisijas atbalstītajām tarifikācijas metodēm.
Turpmāk vienības maksa tiks pārskatīta un koriģēta ik gadu, balstoties uz faktiskajiem un attiecināmiem Latvijas gaisa satiksme izdevumiem un ieņēmumiem, veicot neatkarīgu pārbaudi un konsultācijas ar gaisa telpas lietotājiem, kuras organizēs VA “Civilās aviācijas aģentūra”.
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams grozīt Ministru kabineta noteikumu Nr. 28, pirmo pielikumu lai nodrošinātu faktiskajām izmaksām atbilstošu termināla vienības maksu 2026. gadam, definētu bāzes tarifu 2027. gadam un turpmākajiem gadiem,
Grozījumi ir būtiski, lai novērstu neatbilstību riskus, nodrošinātu aeronavigācijas pakalpojumu finanšu ilgtspēju, atbilstību ES prasībām un ilgtermiņā garantētu drošu un kvalitatīvu aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu Latvijā.
Lai arī Latvijas gaisa satiksme ir atjaunota stabila naudas plūsma un ieņēmumi no pamatdarbības, ņemot vērā pakāpenisku satiksmes atjaunošanos un starptautiskās saistības aeronavigācijas jomā, lai nodrošinātu ilgtspējīgu attīstību ir nepieciešams atjaunot atliktās investīcijas, ieviest uzlabotas tehnoloģijas, stiprināt kiberdrošību un piesaistīt kvalificētu personālu. Šo mērķu īstenošanai ir nepieciešams stabils, ekonomiski pamatots un pārskatāms finansēšanas mehānisms gan maršruta, gan termināla zonā, novēršot šķērssubsidēšanu un nepamatotu izmaksu pārdali gaisa telpas lietotājiem.
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu Eiropas gaisa telpā, izmaksas ir jāsadala starp maršruta un termināla pakalpojumiem, ievērojot pārredzamu metodoloģiju.
Maršruta zonā vienības maksa tiek noteikta saskaņā ar Komisijas Īstenošanas regulu (ES) 2019/317 par aeronavigācijas pakalpojumu veiktspējas un tarifu sistēmu, savukārt termināla zonā vienības maksas aprēķins jāveic atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumiem Nr. 28 “Kārtība, kādā nosaka un iekasē maksājumus par valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme” sniegtajiem aeronavigācijas pakalpojumiem”, tai skaitā nodrošinot konsultācijas ar gaisa telpas lietotājiem un saistītajām pusēm.
Termināla vienības maksa līdz šim tika aprēķināta, pamatojoties uz 2016. gada datiem, un netika pārskatīta vairāk nekā septiņus gadus. Esošā likme vairs neatspoguļo pakalpojumu sniegšanas faktiskās izmaksas, radot ieņēmumu nepietiekamību pamatdarbības nodrošināšanai termināla navigācijas zonā, kas neatbilst Regulas Nr. 550/2004 prasībām.
2024. gadā Eiropas Komisija ierosināja pārkāpuma procedūru (INFR(2024)2092), norādot uz iespējamu neatbilstību saistībā ar pārlidojuma un termināla navigācijas pakalpojumiem. Lai nodrošinātu atbilstību ES regulējumam un MK noteikumu Nr. 28 prasībām, 2025. gadā tika veikti grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 28 "Valsts akciju sabiedrības "Latvijas gaisa satiksme" sniegto aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtība", kā arī īstenota termināla vienības maksas pārskatīšana turpmākajiem gadiem piemērojot pilnas izmaksu atgūšanas principu, kas ir viena no Eiropas Komisijas atbalstītajām tarifikācijas metodēm.
Turpmāk vienības maksa tiks pārskatīta un koriģēta ik gadu, balstoties uz faktiskajiem un attiecināmiem Latvijas gaisa satiksme izdevumiem un ieņēmumiem, veicot neatkarīgu pārbaudi un konsultācijas ar gaisa telpas lietotājiem, kuras organizēs VA “Civilās aviācijas aģentūra”.
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams grozīt Ministru kabineta noteikumu Nr. 28, pirmo pielikumu lai nodrošinātu faktiskajām izmaksām atbilstošu termināla vienības maksu 2026. gadam, definētu bāzes tarifu 2027. gadam un turpmākajiem gadiem,
Grozījumi ir būtiski, lai novērstu neatbilstību riskus, nodrošinātu aeronavigācijas pakalpojumu finanšu ilgtspēju, atbilstību ES prasībām un ilgtermiņā garantētu drošu un kvalitatīvu aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu Latvijā.
Risinājuma apraksts
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek noteikts vienības maksas bāzes apmērs termināla zonā laikposmam no 2026. līdz 2029. gadam. Šis apmērs ir aprēķināts, ņemot vērā visu iesaistīto pušu – Latvijas gaisa satiksme (95 %), kā arī Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra (LVĢMC) kā aeronavigācijas prognožu meteoroloģisko pakalpojumu sniedzēja, Civilās aviācijas aģentūras un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja (kopā 5 %) — atbilstoši noteiktajai kārtībai aprēķinātajām un pamatotajām izmaksām.
Latvijas gaisa satiksmes izmaksu sadale starp termināla un maršruta pakalpojumiem tiek veikta saskaņā ar noteiktu metodoloģiju, pamatojoties uz izmaksu virzītājiem un funkciju sadalījumu, kas nodrošina konsekvenci un caurspīdīgumu izmaksu attiecināšanā. Savukārt Civilās aviācijas aģentūras, LVĢMC un TAIBB izmaksas tiek proporcionāli sadalītas starp maršruta un termināla segmentiem, pamatojoties uz EUROCONTROL vadlīnijām “Principles for Establishing the Cost-Base for En Route Charges and the Calculation of the Unit Rates”. Šajās vadlīnijās noteikts, ka kopīgo resursu izmaksas sadalāmas attiecībā 75 % maršrutam un 25 % terminālam.
Vienības maksas aprēķins tiek veikts pamatojoties uz aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja iesniegtajiem un pārbaudītiem faktiskajiem datiem. Iesniegtā informācija tika apkopota, pārbaudīta un analizēta atbilstoši VA "Civilās aviācijas aģentūra" uzraudzības pilnvarām, lai nodrošinātu atbilstību spēkā esošajam normatīvajam regulējumam. Pēc aprēķinu veikšanas vienības maksas bāzes likmes tika apspriestas konsultatīvajā procesā ar gaisa telpas lietotājiem un ieinteresētajām pusēm.
Starptautiskās civilās Aviācijas tarifikācijas principi nosaka, ka maksas par aeronavigācijas pakalpojumiem drīkst noteikt tikai tādā apmērā, lai segtu izmaksas, tās ir vienlīdzīgas visiem gaisa telpas lietotājiem un tās nedrīkst kalpot par peļņas avotu valsts budžetam vai citiem mērķiem. Ņemot vērā starptautiskā tarifikācijas regulējuma (317/2019) prasības, tarifa pārskata periodā dalībvalstis var pārskatīt vienu vai vairākus darbības uzlabošanas plānos iekļautos darbības uzlabošanas mērķus un pieņemt attiecīgi grozītos darbības uzlabošanas plānus, ja paredzētā tarifa pārskatīšana ir nepieciešama un samērīga. Tādēļ, termināla navigācijas tarifs paredz tādus kompensācijas mehānismus, kas liedz peļņas novirzīšanu citiem mērķiem, neradot būtisku finanšu ietekmi uz pakalpojuma sniegšanu ilgtermiņā (piemēram, saskaņā ar korekcijas mehānismiem n+2 gadā).
Lai aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam nodrošinātu atbilstību minētajām prasībām, izvairītos no finanšu riskiem un garantētu sniegto pakalpojumu nepārtrauktību, kā arī ņemot vērā, ka Latvijas gaisa satiksme 2024. gada faktiskā peļņa ir 1 225 685 EUR, tiek pieņemts, ka tarifa aprēķinā šī peļņa tiek vērtēta kā izmaksu bāzes korekcija termināla zonas vienības maksas samazināšanai 2026. gadā, tādējādi daļēji kompensējot izmaksu pieaugumu termināla zonā un nodrošinot vienības maksas pieauguma mērenāku dinamiku. Minētā pieeja nodrošina, ka peļņa tarifa aprēķinā, neietekmējot VA “Civilās aviācijas aģentūra” veiktos tarifa uzraudzības pasākumus (nosakot 2026. gada tarifa bāzi 258.71 eiro), dod pietiekošu pamatu 2026. gadam piemērot tarifu 230,20 eiro., saglabājot uzņēmuma pilnīgu kontroli pār iepriekšējo un nākamos periodos paredzēto ienākumu izmantošanu. Tāpat, faktiskais 2026. gada peļņas apmērs galvenokārt ir atkarīgs no satiksmes prognožu īstenošanas un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja budžeta disciplīnas. Tarifa korekciju šai noteikumos noteiktajā kārtībā plānots pārskatīt vienu reizi gadā, arī precizējot nākamo periodu tarifu bāzi.
Latvijas gaisa satiksmes izmaksu sadale starp termināla un maršruta pakalpojumiem tiek veikta saskaņā ar noteiktu metodoloģiju, pamatojoties uz izmaksu virzītājiem un funkciju sadalījumu, kas nodrošina konsekvenci un caurspīdīgumu izmaksu attiecināšanā. Savukārt Civilās aviācijas aģentūras, LVĢMC un TAIBB izmaksas tiek proporcionāli sadalītas starp maršruta un termināla segmentiem, pamatojoties uz EUROCONTROL vadlīnijām “Principles for Establishing the Cost-Base for En Route Charges and the Calculation of the Unit Rates”. Šajās vadlīnijās noteikts, ka kopīgo resursu izmaksas sadalāmas attiecībā 75 % maršrutam un 25 % terminālam.
Vienības maksas aprēķins tiek veikts pamatojoties uz aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja iesniegtajiem un pārbaudītiem faktiskajiem datiem. Iesniegtā informācija tika apkopota, pārbaudīta un analizēta atbilstoši VA "Civilās aviācijas aģentūra" uzraudzības pilnvarām, lai nodrošinātu atbilstību spēkā esošajam normatīvajam regulējumam. Pēc aprēķinu veikšanas vienības maksas bāzes likmes tika apspriestas konsultatīvajā procesā ar gaisa telpas lietotājiem un ieinteresētajām pusēm.
Starptautiskās civilās Aviācijas tarifikācijas principi nosaka, ka maksas par aeronavigācijas pakalpojumiem drīkst noteikt tikai tādā apmērā, lai segtu izmaksas, tās ir vienlīdzīgas visiem gaisa telpas lietotājiem un tās nedrīkst kalpot par peļņas avotu valsts budžetam vai citiem mērķiem. Ņemot vērā starptautiskā tarifikācijas regulējuma (317/2019) prasības, tarifa pārskata periodā dalībvalstis var pārskatīt vienu vai vairākus darbības uzlabošanas plānos iekļautos darbības uzlabošanas mērķus un pieņemt attiecīgi grozītos darbības uzlabošanas plānus, ja paredzētā tarifa pārskatīšana ir nepieciešama un samērīga. Tādēļ, termināla navigācijas tarifs paredz tādus kompensācijas mehānismus, kas liedz peļņas novirzīšanu citiem mērķiem, neradot būtisku finanšu ietekmi uz pakalpojuma sniegšanu ilgtermiņā (piemēram, saskaņā ar korekcijas mehānismiem n+2 gadā).
Lai aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam nodrošinātu atbilstību minētajām prasībām, izvairītos no finanšu riskiem un garantētu sniegto pakalpojumu nepārtrauktību, kā arī ņemot vērā, ka Latvijas gaisa satiksme 2024. gada faktiskā peļņa ir 1 225 685 EUR, tiek pieņemts, ka tarifa aprēķinā šī peļņa tiek vērtēta kā izmaksu bāzes korekcija termināla zonas vienības maksas samazināšanai 2026. gadā, tādējādi daļēji kompensējot izmaksu pieaugumu termināla zonā un nodrošinot vienības maksas pieauguma mērenāku dinamiku. Minētā pieeja nodrošina, ka peļņa tarifa aprēķinā, neietekmējot VA “Civilās aviācijas aģentūra” veiktos tarifa uzraudzības pasākumus (nosakot 2026. gada tarifa bāzi 258.71 eiro), dod pietiekošu pamatu 2026. gadam piemērot tarifu 230,20 eiro., saglabājot uzņēmuma pilnīgu kontroli pār iepriekšējo un nākamos periodos paredzēto ienākumu izmantošanu. Tāpat, faktiskais 2026. gada peļņas apmērs galvenokārt ir atkarīgs no satiksmes prognožu īstenošanas un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja budžeta disciplīnas. Tarifa korekciju šai noteikumos noteiktajā kārtībā plānots pārskatīt vienu reizi gadā, arī precizējot nākamo periodu tarifu bāzi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Nosakot vienības maksu termināla zonā apmēru 2026.-2029.gadiem, tiks nodrošināta aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju un uzraudzības iestāžu nepieciešama finanšu kapacitāte, nodrošinot, ka gaisa telpas lietotājiem tiek piedāvāti pakalpojumi ar augstāko drošuma līmeni, kas ir civilās aviācijas galvenais mērķis, vienlaikus saglabājot izmaksu caurredzamību un taisnīgu sadali. Tādējādi tiek garantēta gan atbilstība ICAO un EASA standartiem, gan nacionālās un starptautiskās prasības, kas nodrošina drošu un efektīvu gaisa satiksmes pārvaldību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Tiks koriģēts vienības maksas apmērs gaisa telpas lietotājiem, samērojot to ar faktiskajām ar pakalpojumu sniegšanu un uzraudzību saistītajām izmaksām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz tiešas vai netiešas izmaksas valsts vai pašvaldību budžetiem, kā arī neietver papildu budžeta līdzekļu nepieciešamību no valsts budžeta programmu apakšprogrammām. Projekts nosaka vienības maksas apmēru terminālās zonas aeronavigācijas pakalpojumiem, kas tiek segts no gaisa telpas lietotāju maksājumiem, nevis no valsts vai pašvaldību līdzekļiem.
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins.
Noteikumu projekts tieši neietekmē valsts budžeta plūsmu, taču aprēķinu pamatā esošie izdevumi ietver arī valsts iestāžu sniegto pakalpojumu izmaksas, kuras tiek finansētas caur ieņēmumiem no vienības maksas.
6.1. Detalizēts ieņēmumu aprēķins
6.2. Detalizēts izdevumu aprēķins
Aeronavigācijas pakalpojumu un to uzraudzības izmaksas tiek atspoguļotas gan pēc izmaksu dabas, gan izmaksu veida:
Sadalījums pēc rakstura (nominālajā izteiksmē) (euro, tūkst.)
Sadalījums pēc pakalpojuma (nominālajā izteiksmē) (euro, tūkst.)
Sadalījumā pa iestādēm izmaksas sadalās šādi. (euro, tūkst.)
Ņemot vērā, ka kopējās izmaksas ir iekļauts gan Union assistance, gan NBS līgums, kopējās izmaksas tiek koriģētas, atņemot šīs izmaksas.
Korekcija (euro, tūkst.)
Tādējādi vienības maksas aprēķinam termināla zonā izmanto tikai kopējās attiecināmās izmaksas. Vienības maksa termināļa zonā tiek aprēķināta, dalot visas ar aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu un uzraudzību termināļa zonā saistītās izmaksas ar EUROCONTROL STATFOR optimistisko prognozi par satiksmes apjomu. Šīs prognozes izmantošana nodrošina pakāpenisku un stabilu vienības maksas pieaugumu, vienlaikus atspoguļojot tirgus attīstības perspektīvas. Latvijas gaisa satiksme konsultāciju procesā norādīja, ka minētais optimistiskais scenārijs ir pietiekami pamatots un atbilst faktiskajām satiksmes tendencēm, ja nenotiek kādu ārpuskārtas satricinājumi. Neskatoties uz IATA izteiktajām iebildēm saistībā ar optimistiskās, nevis bāzes prognozes izmantošanas samērīgumu, Latvijas gaisa satiksme ir sniegusi argumentētu atbalstu tās pielietošanai kā nepieciešamai un ekonomiski pamatotai, jo šīs prognozes izmantošana ļauj nodrošināt vienmērīgāku un pakāpeniskāku vienības maksas pieaugumu.
*Vienības maksa 2025.gadā ir 136,45 euro saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem (aprēķinātā vienības maksa ir 226,52 euro. Ņemot vērā ieņēmumu neizpildi faktisko 2025.gada izmaksu segšanai, tiks aprēķināta korekcija, kas tiks piemērota n+2 gadā jeb 2027.gadā, ja starp gaisa telpas lietotājiem un pakalpojumu sniedzēju netiks panākta savādāka vienošanās.
Atbilstoši MK noteikumos Nr.28 noteiktajai kārtībai, kad būs pieejami faktiskie izmaksu dati par kārtējo gadu, tiks nodrošināta izmaksu korekcija n+2 gadā ar iespēju korekciju sadalīt uz vairākiem gadiem, ja par to tiks panākta vienošanās starp pakalpojumu sniedzēju un gaisa telpas lietotājiem. Šīs korekcijas tiek atspoguļotas attiecīgajos Ministru kabineta noteikumu pielikuma grozījumos, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un pilnīgu procedūras caurspīdīgumu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas nav.
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins.
Noteikumu projekts tieši neietekmē valsts budžeta plūsmu, taču aprēķinu pamatā esošie izdevumi ietver arī valsts iestāžu sniegto pakalpojumu izmaksas, kuras tiek finansētas caur ieņēmumiem no vienības maksas.
6.1. Detalizēts ieņēmumu aprēķins
6.2. Detalizēts izdevumu aprēķins
Aeronavigācijas pakalpojumu un to uzraudzības izmaksas tiek atspoguļotas gan pēc izmaksu dabas, gan izmaksu veida:
Sadalījums pēc rakstura (nominālajā izteiksmē) (euro, tūkst.)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| 1.1. Personāla | 5 200 | 6 085 | 6 912 | 7 586 | 7 691 |
| 1.2. Pamatdarbības (operational) | 1 445 | 1 683 | 2 503 | 2 577 | 2 656 |
| 1.3. Nolietojums | 2 532 | 2 792 | 3 553 | 4 106 | 4 271 |
| 1.4. Kapitāla izmaksas | 819 |
1 521 |
1 732 |
1 734 |
1 710 |
| 1.5. Ārkārtas posteņi | - | - | - | - | - |
| 1.6. Kopējās izmaksas | 9 996 | 12 081 | 14 699 | 16 003 | 16 328 |
Sadalījums pēc pakalpojuma (nominālajā izteiksmē) (euro, tūkst.)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| 2.1. Gaisas Satiksmes Vadība (Air Traffic Management) | 5903 | 7100 | 9565 | 10118 | 10770 |
| 2.2. Sakaru pakalpojumi (Communication) | 589 | 687 | 803 | 906 | 918 |
| 2.3. Navigācija (Navigation) | 839 | 983 | 936 | 1213 | 886 |
| 2.4. Gaisa telpas novērošana (Surveillance) | 1135 | 1504 | 1503 | 1716 | 1736 |
| 2.5. Meklēšana un glābšana (Search and rescue) | - | - | - | - | - |
| 2.6. Aeronautiskās informācijas pakalpojumi (Aeronautical Information) | 245 | 308 | 325 | 288 | 267 |
| 2.7. Meteoroloģiskie pakalpojumi (Meteorological services) | 939 | 1042 | 1140 | 1305 | 1261 |
| 2.8. Uzraudzības pakalpojumu izmaksas (Supervision costs) | 346 | 457 | 429 | 458 | 492 |
| 2.9. Citu valstu izmaksas (Other State costs) | - | - | - | - | - |
| 2.10.Kopējās izmaksas |
9 996 |
12081 | 14699 | 16003 | 16328 |
Sadalījumā pa iestādēm izmaksas sadalās šādi. (euro, tūkst.)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| VAS “Latvijas gaisa satiksme” | 9456 | 11393 | 14018 | 15268 | 15544 |
| VSIA “Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” | 195 | 231 | 253 | 278 | 293 |
| Valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra” | 296 | 387 | 379 | 408 | 442 |
| Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs | 50 | 70 | 50 | 50 | 50 |
| Kopā | 9996 | 12081 | 14699 | 16003 | 16328 |
Ņemot vērā, ka kopējās izmaksas ir iekļauts gan Union assistance, gan NBS līgums, kopējās izmaksas tiek koriģētas, atņemot šīs izmaksas.
Korekcija (euro, tūkst.)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| 1.2 Izmaksas par atbrīvotajiem VFR lidojumiem | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 |
| 1.5 Ieņēmumi no citiem avotiem (NBS, Union Assistance) | 905 | 925 | 1444 | 1422 | 1422 |
Tādējādi vienības maksas aprēķinam termināla zonā izmanto tikai kopējās attiecināmās izmaksas. Vienības maksa termināļa zonā tiek aprēķināta, dalot visas ar aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu un uzraudzību termināļa zonā saistītās izmaksas ar EUROCONTROL STATFOR optimistisko prognozi par satiksmes apjomu. Šīs prognozes izmantošana nodrošina pakāpenisku un stabilu vienības maksas pieaugumu, vienlaikus atspoguļojot tirgus attīstības perspektīvas. Latvijas gaisa satiksme konsultāciju procesā norādīja, ka minētais optimistiskais scenārijs ir pietiekami pamatots un atbilst faktiskajām satiksmes tendencēm, ja nenotiek kādu ārpuskārtas satricinājumi. Neskatoties uz IATA izteiktajām iebildēm saistībā ar optimistiskās, nevis bāzes prognozes izmantošanas samērīgumu, Latvijas gaisa satiksme ir sniegusi argumentētu atbalstu tās pielietošanai kā nepieciešamai un ekonomiski pamatotai, jo šīs prognozes izmantošana ļauj nodrošināt vienmērīgāku un pakāpeniskāku vienības maksas pieaugumu.
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Attiecināmās izmaksas, euro tūks. | 9061 | 11124 | 13222 | 14547 | 14872 |
| STATFOR optimistiska prognoze | 40 | 43 | 45 | 47 | 49 |
| Vienības maksa, euro | 226,52* | 258,71 | 293,83 | 309,52 | 303,50 |
*Vienības maksa 2025.gadā ir 136,45 euro saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem (aprēķinātā vienības maksa ir 226,52 euro. Ņemot vērā ieņēmumu neizpildi faktisko 2025.gada izmaksu segšanai, tiks aprēķināta korekcija, kas tiks piemērota n+2 gadā jeb 2027.gadā, ja starp gaisa telpas lietotājiem un pakalpojumu sniedzēju netiks panākta savādāka vienošanās.
Atbilstoši MK noteikumos Nr.28 noteiktajai kārtībai, kad būs pieejami faktiskie izmaksu dati par kārtējo gadu, tiks nodrošināta izmaksu korekcija n+2 gadā ar iespēju korekciju sadalīt uz vairākiem gadiem, ja par to tiks panākta vienošanās starp pakalpojumu sniedzēju un gaisa telpas lietotājiem. Šīs korekcijas tiek atspoguļotas attiecīgajos Ministru kabineta noteikumu pielikuma grozījumos, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un pilnīgu procedūras caurspīdīgumu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas nav.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
2019R0317
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 11. februāra Īstenošanas regula (ES) 2019/317, ar ko nosaka darbības uzlabošanas sistēmu un tarifikācijas sistēmu Eiropas vienotajā gaisa telpā un atceļ Īstenošanas regulas (ES) Nr. 390/2013 un (ES) Nr. 391/2013. Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 56, 25.02.2019.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0550
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 10. marta Regula (EK) Nr. 550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotajā Eiropas gaisa telpā (Pakalpojumu sniegšanas regula). Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 96, 31.03.2004.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2803
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. oktobra Regula (ES) 2024/2803 par Eiropas vienotās gaisa telpas īstenošanu (pārstrādāta redakcija). Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L, 2024/2803, 11.11.2024.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 11. februāra Īstenošanas regula (ES) 2019/317, ar ko nosaka darbības uzlabošanas sistēmu un tarifikācijas sistēmu Eiropas vienotajā gaisa telpā un atceļ Īstenošanas regulas (ES) Nr. 390/2013 un (ES) Nr. 391/2013. Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 56, 25.02.2019.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 10. marta Regula (EK) Nr. 550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotajā Eiropas gaisa telpā (Pakalpojumu sniegšanas regula). Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 96, 31.03.2004.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. oktobra Regula (ES) 2024/2803 par Eiropas vienotās gaisa telpas īstenošanu (pārstrādāta redakcija). Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L, 2024/2803, 11.11.2024.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra", VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA"", VAS "Latvijas gaisa satiksme"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
- VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""
- VAS "Latvijas gaisa satiksme"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
