Anotācija (ex-ante)

24-TA-98: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 19. maija noteikumos Nr. 450 "Kārtība, kādā piemēro finanšu nodrošinājumu, slēdz un izbeidz nolietotu transportlīdzekļu, iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu vai videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas līgumu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 19. maija noteikumos Nr. 450 "Kārtība, kādā piemēro finanšu nodrošinājumu, slēdz un izbeidz nolietotu transportlīdzekļu, iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu vai videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas līgumu"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma (turpmāk - DRN likums) 6.1 panta astotajā daļā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt jaunu regulējumu attiecībā uz personu, kura nevar pretendēt uz tiesībām kļūt par apsaimniekotāju, nosakot attiecīgos ierobežojumus, atbilstoši DRN likuma 6.1 panta astotajā daļā noteiktajam deleģējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
DRN likuma 6.1 panta astotajā daļā noteiktā deleģējuma izpildei ir jāizstrādā grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 19. maija noteikumos Nr. 450 "Kārtība, kādā piemēro finanšu nodrošinājumu, slēdz un izbeidz nolietotu transportlīdzekļu, iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu vai videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas līgumu" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 450). 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
DRN likuma 6.1 panta "Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošana" astotajā daļā noteikts, kas persona nevar pretendēt uz tiesībām kļūt par apsaimniekotāju, ja Valts vides dienests konstatē pretendenta neatbilstību. Pretendenta atbilstības kritērijus, to izvērtēšanas kārtību un kārtību, kādā Valts vides dienests informē personu, kura pretendē uz tiesībām kļūt par apsaimniekotāju, par atteikumu izskatīt iesniegtos dokumentus un slēgt apsaimniekošanas līgumu, nosaka Ministru kabinets.

Likumprojekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" (stājās spēkā 01.01.2024.) anotācijā paskaidrots, ka atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 5. februāra sēdes protokollēmuma (Nr. 5 30. § ) 8.8. un 8.9. apakšpunktā [1] dotajam uzdevumam likumprojekts paredz jaunu regulējumu attiecībā uz personu, kura nevar pretendēt uz tiesībām kļūt par apsaimniekotāju, nosakot attiecīgos ierobežojumus (likuma 6.1 panta jauna astotā daļa).

[1] 8.8. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju līdz 2019.gada 15.februārim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā budžetu pavadošo likumprojektu paketē grozījumus Dabas resursu nodokļa likumā, nosakot ierobežojumus saņemt atļaujas riepu apsaimniekošanas jomā komersantiem, kuru nodokļu parāda apmērs ir virs 150 EUR, kuri divus gadus pirms atļaujas saņemšanas ir bijuši reģistrēti VID riska personu sarakstā;
8.9. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2019.gada 30.aprīlim izvērtēt atbrīvojuma no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm piemērošanu saistībā ar atkritumu apsaimniekošanas un reģenerācijas sistēmas darbību un pilnveidot atkritumu apsaimniekošanas un reģenerācijas risku pārvaldības sistēmu, nodrošinot caurskatāmu un kontrolētu procesu atkritumu apsaimniekošanas un reģenerācijas jomā.


Saskaņā ar tiesību aktiem [2] MK noteikumu Nr. 450 2. punktā minētajam iesniegumam pievieno apsaimniekošanas plānu par attiecīgā veida atkritumu apsaimniekošanu. Lēmumu Valsts vides dienests (turpmāk - dienests) pieņem, izvērtējot apsaimniekošanas plāna atbilstību šo tiesību aktu prasībām. Noteikumu projekts paredz gadījumu, kad dienests var nevērtēt pievienotos dokumentus, šādi mazinot administratīvo slogu.

[2] Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumi Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”; Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm”; Ministru kabineta 2012. gada 22. maija noteikumi Nr. 361 “Dabas resursu nodokļa piemērošanas noteikumi transportlīdzekļiem”

Balstoties uz augstāk minēto, ir nepieciešams izstrādāt attiecīgos grozījumus MK noteikumos Nr. 450.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši DRN likuma 6.1 panta astotajā daļā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir sagatavojusi šo noteikumu projektu, nosakot kādā gadījumā persona nevar pretendēt uz tiesībām kļūt par apsaimniekotāju, kā arī kritērijus un kārtību, kādā Valsts vides dienests vērtē šo personu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Personas, kuras pretendē uz tiesībām kļūt par apsaimniekotāju (ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu)
Ietekmes apraksts
Noteiktas jaunas prasības - atbilstības kritēriji.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Valsts vides dienests noteikumu projektā paredzētos uzdevumus īstenos Valsts vides dienestam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc sabiedriskās apspriedes noslēgšanās.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks pievienoti pēc sabiedriskās apspriedes noslēgšanās.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Papildu pienākumi attiecībā uz iesniedzēja (personas, kura pretendē uz tiesībām kļūt par apsaimniekotāju) izvērtēšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz atkritumu apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav. 
Pielikumi