25-TA-1190: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 580 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā daļa
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai izdarītu grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 580 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana"".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz ar jaunā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) īstenošanas uzsākšanu intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana" (turpmāk – intervence) 2024. gadā visas 33 vietējās rīcības grupas izsludināja vienu vai vairākas projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas saskaņā ar savām sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijām 2023.–2027. gadam (turpmāk – SVVA stratēģija).
Atbalsts intervencē pieejams divās aktivitātēs:
1) aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" atbalstu var saņemt uzņēmējdarbības uzsākšanai un attīstībai, radot jaunu produktu vai pakalpojumu, vai attīstot esošu produktu vai pakalpojumu. Atbalsta saņēmēji ir uzņēmēji - juridiskas un fiziskas personas, kuras uzsāk vai veic saimniecisko darbību, tostarp lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības vai mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, kā arī noteiktos gadījumos pašvaldība. Projekta īstenošana ir vērsta uz noteikumu 4.1.apakšpunktā minētā mērķa sasniegšanu - stimulēt uzņēmējdarbības attīstību un konkurētspēju, produktu un pakalpojumu izveidi, jaunu darbavietu radīšanu, ieviest inovatīvas tehnoloģijas un prakses, tostarp digitālus risinājumus, veicināt vietējo resursu produktīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, kā arī paaugstināt darbinieku kvalifikāciju un sekmēt sociālās atstumtības riskam pakļauto personu iesaistīšanu darba tirgū.
2) aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstības sekmējošas iniciatīvas" atbalstu var saņemt sabiedriskā labuma projektu īstenošanai, kas ir saistīti ar vietējās teritorijas (tostarp dabas un kultūras objektu) sakārtošanu, lai uzlabotu pakalpojumu pieejamību, kvalitāti un sasniedzamību, un sabiedrisko aktivitāšu (tostarp viedo ciemu, apmācības un interešu klubu, kultūras, vides aizsardzības, sporta un citu brīvā laika pavadīšanas veidu) dažādošanu. Atbalsta saņēmēji - pašvaldība, biedrība vai nodibinājums, reliģiska organizācija vai fiziskā persona. Atbalstu šajā aktivitātē var saņemt arī uzņēmēji vides sakārtošanai saimnieciskās darbības īstenošanai, lai tā ir piekļūstama personām ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem. Projekta īstenošana ir vērsta uz noteikumu 4.2.apakšpunktā minētā mērķa sasniegšanu - veicināt sabiedrības iesaistīšanos vietējā dabas, fiziskā, sociālā kapitāla un cilvēkkapitāla stiprināšanas un kultūras kapitāla stratēģiskas un ilgtspējīgas izmantošanas un attīstības iniciatīvās, tādējādi palielinot lauku iedzīvotāju drošumspēju, kā arī vietas potenciālu un pievilcību, kas var kļūt par priekšnosacījumu jaunu integrētu tūrisma, kultūras, veselības un citu saistītu pakalpojumu un produktu piedāvājumam.
Atsauksmes no vietējām rīcības grupām intervences pirmajā īstenošanas gadā, kā arī īstenoto projektu pieņemšanas kārtu rezultāti, kas liecina, ka atbalsta pretendentu aktivitāte ir mazāka nekā iepriekšējā plānošanas periodā, īpaši attiecībā uz uzņēmējdarbības projektiem, norāda uz vajadzību paplašināt atbalsta pretendentu loku un precizēt atsevišķus atbalsta saņemšanas nosacījumus, kā arī vienkāršot atbalsta saņemšanu nelieliem projektiem, piemērojot visiem projektiem ar kopējo attiecināmo izmaksu summu līdz 15 000 euro fiksētas summas maksājumu budžeta projekta veidā.
Ievērojot salīdzinoši mazo aktivitāti 2024. gadā izsludinātajās projektu pieņemšanas kārtās, Eiropas Komisijai tika iesniegts paziņojums par grozījumiem KLP SP un saskaņoti grozījumi, paredzot iespēju vietējām rīcības grupām savās SVVA stratēģijās paplašināt atbalsta pretendentu loku. Minētie grozījumi KLP SP palielina atbalsta saņēmējiem – uzņēmējiem – noteikto apgrozījuma slieksni no 150 000 līdz 350 000 euro. Šādi uzņēmumi ir nostiprinājuši savas pozīcijas tirgū, atraduši savu tirgus nišu, pastāv potenciāli lielāka iespēja, ka tie radīs jaunas darbavietas, kā arī tie ir atvērti inovācijām, kas ir viens no LEADER pieejas pamatelementiem, un ilgtspējīgu risinājumu ieviešanai.
Ar grozījumiem KLP SP tika paplašināts fiksētās summas maksājuma ar budžeta aprēķina metodi "Lauku biļete" atbalsta pretendentu loks, ietverot arī laukos esošus sīkos (mikro) uzņēmumus (pašlaik tikai uzsācēji), kas atbilst vairāk hobijuzņēmējiem – mazajiem amatniekiem, mājražotājiem.
Savukārt projektiem, kas tiek īstenoti kā fiksētās summas maksājums "Jauniešu iniciatīvas", atcelts ierobežojums pasākumus īstenot tikai lauku teritorijā, tādējādi ļaujot apgūt zināšanas un prasmes lauku jauniešiem un bērniem pasākumos, kas tiek rīkoti arī ārpus lauku teritorijām.
Papildus, lai paplašinātu vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējas, ir nepieciešams precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus, paredzot atbalsta piešķiršanu nelieliem projektiem ar kopējo attiecināmo izmaksu summu līdz 15 000 euro kā fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi, pamatojoties uz Zemkopības ministrijas izstrādāto metodiku.
Ievērojot intervences pirmā gada īstenošanas pieredzi, tostarp saskaņotos grozījumus KLP SP, kas paplašina atbalsta pretendentu loku un pasākumu īstenošanas teritoriju, ir jāizdara grozījumi noteikumos.
Atbalsts intervencē pieejams divās aktivitātēs:
1) aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" atbalstu var saņemt uzņēmējdarbības uzsākšanai un attīstībai, radot jaunu produktu vai pakalpojumu, vai attīstot esošu produktu vai pakalpojumu. Atbalsta saņēmēji ir uzņēmēji - juridiskas un fiziskas personas, kuras uzsāk vai veic saimniecisko darbību, tostarp lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības vai mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, kā arī noteiktos gadījumos pašvaldība. Projekta īstenošana ir vērsta uz noteikumu 4.1.apakšpunktā minētā mērķa sasniegšanu - stimulēt uzņēmējdarbības attīstību un konkurētspēju, produktu un pakalpojumu izveidi, jaunu darbavietu radīšanu, ieviest inovatīvas tehnoloģijas un prakses, tostarp digitālus risinājumus, veicināt vietējo resursu produktīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, kā arī paaugstināt darbinieku kvalifikāciju un sekmēt sociālās atstumtības riskam pakļauto personu iesaistīšanu darba tirgū.
2) aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstības sekmējošas iniciatīvas" atbalstu var saņemt sabiedriskā labuma projektu īstenošanai, kas ir saistīti ar vietējās teritorijas (tostarp dabas un kultūras objektu) sakārtošanu, lai uzlabotu pakalpojumu pieejamību, kvalitāti un sasniedzamību, un sabiedrisko aktivitāšu (tostarp viedo ciemu, apmācības un interešu klubu, kultūras, vides aizsardzības, sporta un citu brīvā laika pavadīšanas veidu) dažādošanu. Atbalsta saņēmēji - pašvaldība, biedrība vai nodibinājums, reliģiska organizācija vai fiziskā persona. Atbalstu šajā aktivitātē var saņemt arī uzņēmēji vides sakārtošanai saimnieciskās darbības īstenošanai, lai tā ir piekļūstama personām ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem. Projekta īstenošana ir vērsta uz noteikumu 4.2.apakšpunktā minētā mērķa sasniegšanu - veicināt sabiedrības iesaistīšanos vietējā dabas, fiziskā, sociālā kapitāla un cilvēkkapitāla stiprināšanas un kultūras kapitāla stratēģiskas un ilgtspējīgas izmantošanas un attīstības iniciatīvās, tādējādi palielinot lauku iedzīvotāju drošumspēju, kā arī vietas potenciālu un pievilcību, kas var kļūt par priekšnosacījumu jaunu integrētu tūrisma, kultūras, veselības un citu saistītu pakalpojumu un produktu piedāvājumam.
Atsauksmes no vietējām rīcības grupām intervences pirmajā īstenošanas gadā, kā arī īstenoto projektu pieņemšanas kārtu rezultāti, kas liecina, ka atbalsta pretendentu aktivitāte ir mazāka nekā iepriekšējā plānošanas periodā, īpaši attiecībā uz uzņēmējdarbības projektiem, norāda uz vajadzību paplašināt atbalsta pretendentu loku un precizēt atsevišķus atbalsta saņemšanas nosacījumus, kā arī vienkāršot atbalsta saņemšanu nelieliem projektiem, piemērojot visiem projektiem ar kopējo attiecināmo izmaksu summu līdz 15 000 euro fiksētas summas maksājumu budžeta projekta veidā.
Ievērojot salīdzinoši mazo aktivitāti 2024. gadā izsludinātajās projektu pieņemšanas kārtās, Eiropas Komisijai tika iesniegts paziņojums par grozījumiem KLP SP un saskaņoti grozījumi, paredzot iespēju vietējām rīcības grupām savās SVVA stratēģijās paplašināt atbalsta pretendentu loku. Minētie grozījumi KLP SP palielina atbalsta saņēmējiem – uzņēmējiem – noteikto apgrozījuma slieksni no 150 000 līdz 350 000 euro. Šādi uzņēmumi ir nostiprinājuši savas pozīcijas tirgū, atraduši savu tirgus nišu, pastāv potenciāli lielāka iespēja, ka tie radīs jaunas darbavietas, kā arī tie ir atvērti inovācijām, kas ir viens no LEADER pieejas pamatelementiem, un ilgtspējīgu risinājumu ieviešanai.
Ar grozījumiem KLP SP tika paplašināts fiksētās summas maksājuma ar budžeta aprēķina metodi "Lauku biļete" atbalsta pretendentu loks, ietverot arī laukos esošus sīkos (mikro) uzņēmumus (pašlaik tikai uzsācēji), kas atbilst vairāk hobijuzņēmējiem – mazajiem amatniekiem, mājražotājiem.
Savukārt projektiem, kas tiek īstenoti kā fiksētās summas maksājums "Jauniešu iniciatīvas", atcelts ierobežojums pasākumus īstenot tikai lauku teritorijā, tādējādi ļaujot apgūt zināšanas un prasmes lauku jauniešiem un bērniem pasākumos, kas tiek rīkoti arī ārpus lauku teritorijām.
Papildus, lai paplašinātu vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējas, ir nepieciešams precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus, paredzot atbalsta piešķiršanu nelieliem projektiem ar kopējo attiecināmo izmaksu summu līdz 15 000 euro kā fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi, pamatojoties uz Zemkopības ministrijas izstrādāto metodiku.
Ievērojot intervences pirmā gada īstenošanas pieredzi, tostarp saskaņotos grozījumus KLP SP, kas paplašina atbalsta pretendentu loku un pasākumu īstenošanas teritoriju, ir jāizdara grozījumi noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot intervences īstenošanas pirmā gada pieredzi, ir konstatēta nepieciešamība pēc vairākiem tehniskiem un redakcionāliem grozījumiem, kas precizē vispārīgos nosacījumus, atbalsta saņemšanas nosacījumus, pieteikšanās kārtību un iesniedzamos dokumentus, attiecināmās un neattiecināmās izmaksas un projekta īstenošanas nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Nodaļā "Vispārīgie jautājumi" precizēta norma attiecībā uz atbalsta pretendentiem, ar kuriem pašvaldība var īstenot kopprojektu, tā sasaistot šo punktu ar citiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem, kas atbalsta pretendentiem arī ir piemērojami. Redakcionāli precizēts publiskā finansējuma saņemšanas nosacījums, nosakot darbības, kas apliecina, ka atbalsta pretendents veic saimniecisko darbību.
Interpretācijas mazināšanai, ir precizēts, ka kopprojekta gadījumā starp diviem vai vairākiem uzņēmējiem atbalstāma ir pakalpojumu izveide, kas saistīti ar digitāliem risinājumiem. Norma liedz minēto kopprojektu īstenot starp dalībniekiem, kuri ir laulātie vai pirmās pakāpes radinieki. Šāds projekts, kas tiek īstenots starp diviem uzņēmumiem, kuri pieder vienas ģimenes locekļiem, nav uzskatāms par kopprojektu un tas neatbilst kopprojekta būtībai, jo tajā iesaistītie dalībnieki nav savstarpēji neatkarīgi, tos kontrolē viena ģimene, kurai ir kopīgas ekonomiskās intereses un ietekme lēmumu pieņemšanā. Kopprojekta mērķis ir veicināt neatkarīgu tirgus dalībnieku sadarbību, nodrošinot resursu un zināšanu apmaiņu, kā arī risku un atbildības līdzsvarotu sadali.
Precizēts atbalsta saņemšanas nosacījums aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" saistībā ar ieguldījumiem energoefektīvās ēkās, lai izlabotu neprecizitāti attiecīgā punkta formulējumā. Grozījums neietekmēs līdzšinējo normas piemērošanas praksi.
Precizēts atbalsta saņemšanas nosacījums aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas", paredzot nosacījuma par darba attiecību turpināšanu vismaz 18 mēnešus pēc projekta īstenošanas izpildi projektiem, kas saistīti ar darbinieku produktivitātes kāpināšanu, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 15 000 euro. Atbalsta pretendentiem, kas īsteno nelielus projektus un atbalstu saņem kā fiksētas summas maksājumu, grozījums atvieglos projektu īstenošanu.
Ieviesti papildinājumi, kas paredz Lauku atbalsta dienesta tehnikas un iekārtu kataloga piemērošanu atbalsta piešķiršanai, lai iegādātos lauksaimniecības produktu pirmapstrādes, pārstrādes un pakošanas iekārtas (ja konkrētā iekārta ir pieejama katalogā). Tajā ir apkopota informācija par tehnikas vienībām, ko atbalsta saņēmējs var iegādāties. Tā atbalsta pretendentam tiek dota priekšrocība ātrāk aizpildīt projekta pieteikumu un vieglāk izvēlēties atbilstošu tehniku, izvērtējot tās jaudu un izcenojumu.
Nodaļā "Publiskā finansējuma veids un apmērs" precizēts paaugstinātās atbalsta intensitātes kritērijs "investīcijas paredzētas lauku iedzīvotājiem pieejamiem pamatpakalpojumiem lauku teritorijā izglītības, sociālajā vai veselības jomā", papildinot to ar norādi, ka projektā izveidotiem pamatpakalpojumiem ir jābūt pieejamiem lauku iedzīvotājiem. Pamatpakalpojumi lauku teritorijās ir sabiedrībai būtiski pakalpojumi, kas nodrošina lauku iedzīvotāju pamatvajadzību apmierināšanu, dzīves kvalitātes saglabāšanu un vienlīdzīgu attīstības iespēju nodrošinājumu neatkarīgi no dzīvesvietas, sekmējot iekļaujošas un veselīgas vides attīstību. Pakalpojums tiek sniegts vietējās kopienas interesēs.
Ievērojot projektu īstenošanas pieredzi un saņemtos jautājumus par mācību organizēšanu aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", precizēta nodaļa "Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas", paskaidrojot, ka šīs izmaksas var tikt attiecinātas, ja dalība mācībās tiek nodrošināta klātienē vismaz 10 dalībniekiem.
Papildināta norma saistībā ar aktivitātes "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" attiecināmajām izmaksām, pievienojot būvmateriālu un mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas attiecībā uz būvniecību, kuras būvdarbiem nav vajadzīga būvniecības ieceres dokumentācija, jo intervences īstenošanas laikā identificēta vajadzība paplašināt un izvērstāk skaidrot attiecināmās izmaksas nelielos projektos, kas ir saistīti ar teritorijas labiekārtošanu, tā dodot iespēju iegādāties nepieciešamos materiālus, piemēram, krāsas un otas, sīkiem labiekārtošanas darbiem.
Neattiecināmās izmaksas papildinātas ar ceļojuma vai dzīvojamā treilera, tostarp kempingpiekabes, iegādes izmaksām, lai norma būtu skaidra un vienlīdzīgi piemērojama un nedotu atšķirīgas interpretācijas iespējas, tāpēc ka pašlaik uz minēto iegādi neattiecas attiecināmās izmaksas, kas saistītas ar vispārējās nozīmes transportlīdzekļa iegādi, jo tam jāatbilst visām trim noteikumos minētajām pazīmēm: tas ir pielāgots specifisku darbu veikšanai, tam ir uzstādītas specifisko funkciju izpildei paredzētas iekārtas, un tas ir mobila pakalpojuma sniegšanas vieta.
Nodaļā "Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti" izdarīti šādi grozījumi:
1) precizēts projektu pieņemšanas kārtas izsludināšanas termiņš, tostarp situācijā, kad ir nepārtraukta projektu pieņemšanas kārta, ja ir iesniegti projekti, kuru maksimālā attiecināmā summa sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma, lai sekmētu vienotu un skaidru izpratni par kārtību, kādā notiek projektu iesniegumu pieņemšana;
2) svītrota prasība iesniegt būvvaldes izziņu par to, ka nav nepieciešams izstrādāt būvniecības ieceres dokumentāciju, piemēram, publiskās ārtelpas atsevišķu labiekārtojuma elementu būvdarbiem. Grozījums atvieglos projekta sagatavošanas un iesniegšanas procesu atbalsta pretendentiem;
3) svītrots nosacījums, ka par nekustamo īpašumu, kurā plānots uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, var iesniegt arī patapinājuma līguma kopiju. Tādējādi grozījums paredz tikai nomas līguma iesniegšanu, ja vien zeme vai telpas nav atbalsta pretendenta īpašumā;
4) svītrota prasība iesniegt Valsts vides dienesta reģionālās vides pārvaldes izsniegtu izziņu par to, kura piesārņojoša darbība tiks veikta, īstenojot projektu, un kādu atļauju – A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļauju vai C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājumu – pretendentam ir nepieciešams saņemt (ja šī prasība attiecas uz pretendentu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par piesārņojošo darbību veikšanu). Lauku atbalsta dienests šo informāciju iegūs Valsts vides dienesta reģistrā;
5) nodaļa papildināta ar dokumentu iesniegšanas termiņu būvniecības gadījumā, ja atbalsta pretendents izmanto normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai doto iespēju saņemt avansa maksājumu;
6) saīsināts termiņš nekustamā īpašuma nomas līgumiem un attiecīgā gadījumā saskaņojumam, ja projekts tiek īstenots aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" un projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 50 000 euro, sasaistot to ar projektu uzraudzības termiņu.
7) precizēts iepirkumu dokumentu iesniegšanas termiņš un nosacījumi pašvaldībai un tās iestādei būvniecības, būves atjaunošanas, restaurācijas, ierīkošanas, novietošanas vai pārbūves gadījumā;
8) precizēta pašvaldības lēmumā iekļaujamā informācija.
Nodaļā "Projekta īstenošanas nosacījumi" precizēti nosacījumi, kuru izpilde apliecina normas izpildi par projekta īstenošanas uzsākšanu noteiktā termiņā, turklāt svītrota prasība atbalsta saņēmējam aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" iesniegt Lauku atbalsta dienesta Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā projekta uzraudzības periodā pārskatu par saimnieciskās darbības rādītājiem, tā vietā paredzot Lauku atbalsta dienestam uzraudzīt minēto rādītāju sasniegšanu un nepazemināšanu visā uzraudzības periodā. Savukārt, aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" svītrota prasība atbalsta saņēmējam informēt vietējo rīcības grupu projekta uzraudzības laikā par aktualitātēm, kas saistītas ar projektu, ņemot vērā, ka vietējā rīcības grupa pati seko līdzi aktualitātēm par savā darbības teritorijā īstenotajiem projektiem un veido par tiem atpazīstamību. Šie grozījumi mazinās darbības, kas atbalsta saņēmējam ir jāveic projekta īstenošanas un uzraudzības laikā.
Interpretācijas mazināšanai, ir precizēts, ka kopprojekta gadījumā starp diviem vai vairākiem uzņēmējiem atbalstāma ir pakalpojumu izveide, kas saistīti ar digitāliem risinājumiem. Norma liedz minēto kopprojektu īstenot starp dalībniekiem, kuri ir laulātie vai pirmās pakāpes radinieki. Šāds projekts, kas tiek īstenots starp diviem uzņēmumiem, kuri pieder vienas ģimenes locekļiem, nav uzskatāms par kopprojektu un tas neatbilst kopprojekta būtībai, jo tajā iesaistītie dalībnieki nav savstarpēji neatkarīgi, tos kontrolē viena ģimene, kurai ir kopīgas ekonomiskās intereses un ietekme lēmumu pieņemšanā. Kopprojekta mērķis ir veicināt neatkarīgu tirgus dalībnieku sadarbību, nodrošinot resursu un zināšanu apmaiņu, kā arī risku un atbildības līdzsvarotu sadali.
Precizēts atbalsta saņemšanas nosacījums aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" saistībā ar ieguldījumiem energoefektīvās ēkās, lai izlabotu neprecizitāti attiecīgā punkta formulējumā. Grozījums neietekmēs līdzšinējo normas piemērošanas praksi.
Precizēts atbalsta saņemšanas nosacījums aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas", paredzot nosacījuma par darba attiecību turpināšanu vismaz 18 mēnešus pēc projekta īstenošanas izpildi projektiem, kas saistīti ar darbinieku produktivitātes kāpināšanu, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 15 000 euro. Atbalsta pretendentiem, kas īsteno nelielus projektus un atbalstu saņem kā fiksētas summas maksājumu, grozījums atvieglos projektu īstenošanu.
Ieviesti papildinājumi, kas paredz Lauku atbalsta dienesta tehnikas un iekārtu kataloga piemērošanu atbalsta piešķiršanai, lai iegādātos lauksaimniecības produktu pirmapstrādes, pārstrādes un pakošanas iekārtas (ja konkrētā iekārta ir pieejama katalogā). Tajā ir apkopota informācija par tehnikas vienībām, ko atbalsta saņēmējs var iegādāties. Tā atbalsta pretendentam tiek dota priekšrocība ātrāk aizpildīt projekta pieteikumu un vieglāk izvēlēties atbilstošu tehniku, izvērtējot tās jaudu un izcenojumu.
Nodaļā "Publiskā finansējuma veids un apmērs" precizēts paaugstinātās atbalsta intensitātes kritērijs "investīcijas paredzētas lauku iedzīvotājiem pieejamiem pamatpakalpojumiem lauku teritorijā izglītības, sociālajā vai veselības jomā", papildinot to ar norādi, ka projektā izveidotiem pamatpakalpojumiem ir jābūt pieejamiem lauku iedzīvotājiem. Pamatpakalpojumi lauku teritorijās ir sabiedrībai būtiski pakalpojumi, kas nodrošina lauku iedzīvotāju pamatvajadzību apmierināšanu, dzīves kvalitātes saglabāšanu un vienlīdzīgu attīstības iespēju nodrošinājumu neatkarīgi no dzīvesvietas, sekmējot iekļaujošas un veselīgas vides attīstību. Pakalpojums tiek sniegts vietējās kopienas interesēs.
Ievērojot projektu īstenošanas pieredzi un saņemtos jautājumus par mācību organizēšanu aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", precizēta nodaļa "Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas", paskaidrojot, ka šīs izmaksas var tikt attiecinātas, ja dalība mācībās tiek nodrošināta klātienē vismaz 10 dalībniekiem.
Papildināta norma saistībā ar aktivitātes "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" attiecināmajām izmaksām, pievienojot būvmateriālu un mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas attiecībā uz būvniecību, kuras būvdarbiem nav vajadzīga būvniecības ieceres dokumentācija, jo intervences īstenošanas laikā identificēta vajadzība paplašināt un izvērstāk skaidrot attiecināmās izmaksas nelielos projektos, kas ir saistīti ar teritorijas labiekārtošanu, tā dodot iespēju iegādāties nepieciešamos materiālus, piemēram, krāsas un otas, sīkiem labiekārtošanas darbiem.
Neattiecināmās izmaksas papildinātas ar ceļojuma vai dzīvojamā treilera, tostarp kempingpiekabes, iegādes izmaksām, lai norma būtu skaidra un vienlīdzīgi piemērojama un nedotu atšķirīgas interpretācijas iespējas, tāpēc ka pašlaik uz minēto iegādi neattiecas attiecināmās izmaksas, kas saistītas ar vispārējās nozīmes transportlīdzekļa iegādi, jo tam jāatbilst visām trim noteikumos minētajām pazīmēm: tas ir pielāgots specifisku darbu veikšanai, tam ir uzstādītas specifisko funkciju izpildei paredzētas iekārtas, un tas ir mobila pakalpojuma sniegšanas vieta.
Nodaļā "Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti" izdarīti šādi grozījumi:
1) precizēts projektu pieņemšanas kārtas izsludināšanas termiņš, tostarp situācijā, kad ir nepārtraukta projektu pieņemšanas kārta, ja ir iesniegti projekti, kuru maksimālā attiecināmā summa sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma, lai sekmētu vienotu un skaidru izpratni par kārtību, kādā notiek projektu iesniegumu pieņemšana;
2) svītrota prasība iesniegt būvvaldes izziņu par to, ka nav nepieciešams izstrādāt būvniecības ieceres dokumentāciju, piemēram, publiskās ārtelpas atsevišķu labiekārtojuma elementu būvdarbiem. Grozījums atvieglos projekta sagatavošanas un iesniegšanas procesu atbalsta pretendentiem;
3) svītrots nosacījums, ka par nekustamo īpašumu, kurā plānots uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, var iesniegt arī patapinājuma līguma kopiju. Tādējādi grozījums paredz tikai nomas līguma iesniegšanu, ja vien zeme vai telpas nav atbalsta pretendenta īpašumā;
4) svītrota prasība iesniegt Valsts vides dienesta reģionālās vides pārvaldes izsniegtu izziņu par to, kura piesārņojoša darbība tiks veikta, īstenojot projektu, un kādu atļauju – A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļauju vai C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājumu – pretendentam ir nepieciešams saņemt (ja šī prasība attiecas uz pretendentu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par piesārņojošo darbību veikšanu). Lauku atbalsta dienests šo informāciju iegūs Valsts vides dienesta reģistrā;
5) nodaļa papildināta ar dokumentu iesniegšanas termiņu būvniecības gadījumā, ja atbalsta pretendents izmanto normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai doto iespēju saņemt avansa maksājumu;
6) saīsināts termiņš nekustamā īpašuma nomas līgumiem un attiecīgā gadījumā saskaņojumam, ja projekts tiek īstenots aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" un projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 50 000 euro, sasaistot to ar projektu uzraudzības termiņu.
7) precizēts iepirkumu dokumentu iesniegšanas termiņš un nosacījumi pašvaldībai un tās iestādei būvniecības, būves atjaunošanas, restaurācijas, ierīkošanas, novietošanas vai pārbūves gadījumā;
8) precizēta pašvaldības lēmumā iekļaujamā informācija.
Nodaļā "Projekta īstenošanas nosacījumi" precizēti nosacījumi, kuru izpilde apliecina normas izpildi par projekta īstenošanas uzsākšanu noteiktā termiņā, turklāt svītrota prasība atbalsta saņēmējam aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" iesniegt Lauku atbalsta dienesta Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā projekta uzraudzības periodā pārskatu par saimnieciskās darbības rādītājiem, tā vietā paredzot Lauku atbalsta dienestam uzraudzīt minēto rādītāju sasniegšanu un nepazemināšanu visā uzraudzības periodā. Savukārt, aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" svītrota prasība atbalsta saņēmējam informēt vietējo rīcības grupu projekta uzraudzības laikā par aktualitātēm, kas saistītas ar projektu, ņemot vērā, ka vietējā rīcības grupa pati seko līdzi aktualitātēm par savā darbības teritorijā īstenotajiem projektiem un veido par tiem atpazīstamību. Šie grozījumi mazinās darbības, kas atbalsta saņēmējam ir jāveic projekta īstenošanas un uzraudzības laikā.
Problēmas apraksts
Pašreizējā noteikumu redakcija ietver atsevišķu apakšpunktu, kurā dots termina "saistītās personas" skaidrojums. Tā kā šim terminam jāatbilst vienotai definīcijai visās KLP SP lauku attīstības intervencēs atbilstoši normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktajam, nepieciešams dot atsauci uz minētajiem normatīvajiem aktiem.
Risinājuma apraksts
Papildināts noteikumu projekts ar atsauci, ka saistītās personas tiek vērtētas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, tiks sekmēta vienota normas piemērošana ar citām KLP SP intervencēm.
Problēmas apraksts
Vietējās rīcības grupas atbilstoši noteikumu 7. punktam var ierobežot atbalstāmās jomas un darbības, atbalsta saņēmējus, attiecināmās un neattiecināmās izmaksas, nosakot tās vietējās attīstības stratēģijā vai izsludinot projektu pieņemšanas kārtu, bet noteikumu 9.1. apakšpunktā minētais publiskā finansējuma nosacījums paredz, ka projektam ir jāatbilst SVVA stratēģijai, nevēršot uzmanību uz to, ka atbalsta pretendentam ir jāievēro arī papildu nosacījumi, kas minēti vietējās rīcības grupas sagatavotā publikācijā, kurā izsludināta projektu pieņemšanas kārta.
Risinājuma apraksts
Izdarot precizējumu noteikumu sadaļā "Vispārīgie jautājumi", atbalsta pretendenta uzmanība tiek vērsta uz konkrētās projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas nosacījumiem, kas papildus vietējās attīstības stratēģijā noteiktajam arī ir jāņem vērā, ja vietējā rīcības grupa tos ir noteikusi.
Problēmas apraksts
Atbalsta saņemšanas normas, kas attiecas tikai uz vienkāršotām izmaksām (fiksētās summas maksājums ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" un fiksētās summas maksājums "Jauniešu iniciatīvas"), pašlaik ir noteiktas tikai Zemkopības ministrijas apstiprinātajās metodikās, bet vispārējās normas piemērojamas saskaņā ar noteikumos noteikto. Tas rada neskaidrības atbalsta pretendentiem, gatavojot un īstenojot projektu. Tāpat noteikumus nepieciešams papildināt ar normām, kas izriet no izdarītajiem grozījumiem KLP SP.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem noteikumos ietvertas normas par fiksētās summas maksājuma ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" un fiksētās summas maksājuma "Jauniešu iniciatīvas" saņemšanu, publiskā finansējuma veidu un apmēru, attiecināmajām izmaksām un projekta īstenošanas nosacījumiem, tostarp priekšfinansējuma piešķiršanas kārtību 80 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām, tā mazinot interpretācijas iespējas un pieļautās neprecizitātes projektu sagatavošanas un īstenošanas laikā.
Fiksētās summas maksājumam ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" un fiksētās summas maksājumam "Jauniešu iniciatīvas" tiek saglabāts priekšfinansējums 80 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām, tādējādi atvieglojot uzņēmējiem projekta īstenošanu lauku teritorijā un veicinot projektu īstenošanu jauniešu mērķauditorijai, īpaši jauniešiem lauku teritorijās.
Saskaņā ar KLP SP izdarītajiem grozījumiem paplašināti fiksētās summas maksājuma "Jauniešu iniciatīvas" nosacījumi attiecībā uz pasākumu īstenošanas vietu, ļaujot tos īstenot arī ārpus lauku teritorijām.
Fiksētās summas maksājumā ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" svītrots projekta īstenošanas nosacījums, kas paredz atbalsta pretendentam sasniegt konkrētus rādītājus pēc projekta īstenošanas. Tā vietā atbalsta pretendentam jānodrošina saimnieciskā darbība visu projekta uzraudzības laiku, kas ir trīs gadi. Precizējums nodrošinās to, ka atbalsta saņēmējam vienkāršotajā izmaksā "Lauku biļete" netiks piemēroti stingrāki nosacījumi kā citiem atbalsta saņēmējiem, kuri īsteno projektus līdz 15 000 euro un saņem atbalstu kā fiksētas summas maksājumu.
Fiksētās summas maksājumam ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" un fiksētās summas maksājumam "Jauniešu iniciatīvas" tiek saglabāts priekšfinansējums 80 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām, tādējādi atvieglojot uzņēmējiem projekta īstenošanu lauku teritorijā un veicinot projektu īstenošanu jauniešu mērķauditorijai, īpaši jauniešiem lauku teritorijās.
Saskaņā ar KLP SP izdarītajiem grozījumiem paplašināti fiksētās summas maksājuma "Jauniešu iniciatīvas" nosacījumi attiecībā uz pasākumu īstenošanas vietu, ļaujot tos īstenot arī ārpus lauku teritorijām.
Fiksētās summas maksājumā ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" svītrots projekta īstenošanas nosacījums, kas paredz atbalsta pretendentam sasniegt konkrētus rādītājus pēc projekta īstenošanas. Tā vietā atbalsta pretendentam jānodrošina saimnieciskā darbība visu projekta uzraudzības laiku, kas ir trīs gadi. Precizējums nodrošinās to, ka atbalsta saņēmējam vienkāršotajā izmaksā "Lauku biļete" netiks piemēroti stingrāki nosacījumi kā citiem atbalsta saņēmējiem, kuri īsteno projektus līdz 15 000 euro un saņem atbalstu kā fiksētas summas maksājumu.
Problēmas apraksts
Pēdējā gada pieredze rāda, ka fiksētās summas maksājuma "Jauniešu iniciatīvas" metodikā ietvertā prasība atbalsta pretendentam veikt darbu ar jaunatni ir pārāk vispārīga, tāpēc dažkārt projektu īstenotājiem nav pietiekamas sagatavotības darbam ar jauniešiem, un tā netiek pilnībā izmantots atbalsta potenciāls, lai veicinātu lauku bērnu un jauniešu izaugsmi un spēju pilnveidi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildināts ar prasību atbalsta pretendentam (izņemot pašvaldībai) fiksētās summas maksājumā "Jauniešu iniciatīvas" apliecināt, ka tas iesniegšanas gadā vai gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir īstenojis darbības (sniedzis pakalpojumus) bērnu un jauniešu (vecumā no 7 līdz 25 gadiem) mērķgrupai. Šāda norma sekmēs vairāk pieredzējušu atbalsta pretendentu iesaisti, tā uzlabojot jauniešu iniciatīvu īstenošanas kvalitāti šīs mērķgrupas vajadzībām.
Problēmas apraksts
Intervences pirmā gada īstenošanas pieredze, kā arī diskusijas ar vietējām rīcības grupām atklāja, ka viens no iemesliem izteikti mazākai atbalsta pretendentu interesei 2024. gada izsludinātajās projektu pieņemšanas kārtās aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" ir noteikumos ietvertais atbalsta pretendenta atbilstības nosacījums, kas paredz, ka uzņēmēja apgrozījums nepārsniedz 150 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas. Lai atrisinātu šo situāciju un veicinātu atbalsta pretendentu aktivitāti, tika iesniegti un apstiprināti grozījumi KLP SP, lai dotu iespēju atbalstu saņemt arī vietējo rīcības grupu darbības teritorijā esošiem uzņēmējiem ar apgrozījumu līdz 350 000 euro.
Risinājuma apraksts
Ievērojot apstiprinātos grozījumus KLP SP, tika precizēti atbalsta saņemšanas nosacījumi aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas", paredzot, ka saņemt atbalstu un īstenot projektus var atbalsta pretendenti ar apgrozījumu līdz 350 000 euro.
Problēmas apraksts
Tā kā noteikumos noteiktā sabiedriskā labuma projekta definīcija paredz, ka pēc projekta īstenošanas var paredzēt arī ieņēmumus par sniegto pakalpojumu, ja tie nav kvalificējami kā peļņa, valsts atbalsta normas tiek piemērotas visiem projektiem arī aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", izņemot pašvaldību īstenotos projektus. Lai atvieglotu atbalsta saņemšanu sabiedriskā labuma projektu īstenošanai, nepieciešams ar grozījumiem noteikt izņēmumu arī reliģiskām organizācijām un biedrībām un nodibinājumiem, kas ieguvuši sabiedriskā labuma organizācijas statusu.
Papildus intervences īstenošanas pieredze norāda uz nepieciešamību skaidrāk noteikt normu par valsts atbalsta kumulēšanu.
Papildus intervences īstenošanas pieredze norāda uz nepieciešamību skaidrāk noteikt normu par valsts atbalsta kumulēšanu.
Risinājuma apraksts
Aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", kurā tiek īstenoti sabiedriskā labuma projekti, lai atvieglotu atbalsta saņemšanu sabiedriskā labuma projektu īstenošanai, ar grozījumiem noteikts izņēmums valsts atbalsta normu piemērošanai arī reliģiskām organizācijām un biedrībām un nodibinājumiem, kas ieguvuši sabiedriskā labuma organizācijas statusu.
Papildus prasībām par valsts atbalsta kumulēšanu noteikts, ka, apvienojot valsts atbalstu, nedrīkst pārsniegt Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, 73. pantā minēto atbalsta intensitāti.
Papildus prasībām par valsts atbalsta kumulēšanu noteikts, ka, apvienojot valsts atbalstu, nedrīkst pārsniegt Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, 73. pantā minēto atbalsta intensitāti.
Problēmas apraksts
Atbalsta saņemšanas nosacījumi aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" paredz, ka atbalsta pretendentam jānodrošina atbilstība ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 50 000 euro, bet citās KLP SP intervencēs, piemēram, "Atbalsts investīcijām materiālajos aktīvos", nosacījums par atbilstības nodrošināšanu vismaz diviem ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas tiek piemērots, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 70 000 euro. Tādējādi nepieciešams salāgot šo prasību, tāpat kā tas ir noteikts citās KLP SP intervencēs.
Risinājuma apraksts
Izdarot grozījumus noteikumos un palielinot projekta kopējo attiecināmo izmaksu slieksni no 50 000 līdz 70 000 euro, noteikumu normas izpildei par atbilstības nodrošināšanu ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem tiks atviegloti atbalsta saņemšanas nosacījumi mazākos projektos.
Problēmas apraksts
Pēc projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas beigām vietējā rīcības grupa vērtē iesniegtos projektu iesniegumus un pieņem lēmumu par projektu atbilstību vietējās attīstības stratēģijai. Spēkā esošie noteikumi paredz termiņu, kurā vietējai rīcības grupai Lauku atbalsta dienestā ir jāiesniedz ar projektu vērtēšanu saistītie dokumenti. Lai novērstu to, ka vietējā rīcības grupa dokumentus iesniedz noteikumos noteiktajā termiņā, bet sadrumstalotā veidā, katru savā datumā, tā apgrūtinot Lauku atbalsta dienesta administratīvos procesus, jo daļa no vietējās rīcības grupas iesniedzamajiem dokumentiem ir jāizvērtē savstarpēji saistīti, nepieciešams precizēt, ka ar projektu vērtēšanu saistītos dokumentus Lauku atbalsta dienesta Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā ir jāiesniedz vienlaikus un apkopotā veidā.
Risinājuma apraksts
Ar precizējumu nodaļā "Projektu vērtēšana un lēmuma pieņemšana", kas paredz nosacījumu vietējām rīcības grupām iesniegt nepieciešamos ar projektu vērtēšanu saistītos dokumentus Lauku atbalsta dienesta Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā vienlaikus un apkopotā veidā, tiks sekmēts efektīvāks vērtēšanas process.
Problēmas apraksts
Ievērojot līdzšinējo intervences īstenošanas pieredzi, kad noteikta iesniegto projektu daļa ir neliela apjoma projekti, kas ietver salīdzinoši mazas, specifiskas un atšķirīgas izmaksu pozīcijas, nepieciešams vienkāršot atbalsta saņemšanu un procesu administrēšanu nelieliem projektiem ar kopējo attiecināmo izmaksu summu līdz 15 000 euro.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem paredzēts ieviest uz budžeta projekta aprēķina metodi balstīta fiksētas summas maksājuma piemērošanu projektiem ar kopējo attiecināmo izmaksu summu līdz 15 000 euro intervences aktivitātēs "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" un "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas". Atbalsts tiks piešķirts, izmantojot Zemkopības ministrijas apstiprināto metodiku, kas izstrādāta atbilstoši regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 2. punkta "b" apakšpunktā noteiktajam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, tostarp fiziskām personām, kas uzsāk vai plāno veikt saimniecisko darbību
Juridiskās personas
- vidējie uzņēmumi
- jaunuzņēmumi
- mazie uzņēmumi
- nevalstiskās organizācijas
- mikrouzņēmumi
- vietējās rīcības grupas, t. i., biedrības un nodibinājumi, kam piešķirts atbalsts sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai
- reliģiskas organizācijas
- biedrības vai nodibinājumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas ir sīkie, mazie un vidējie uzņēmēji, kuru apgrozījums nepārsniedz 350 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas, pašvaldībām, NVO, reliģiskajām organizācijām, kā arī vietējām rīcības grupām kā vietējās attīstības stratēģijas īstenotājām, nodrošinot ar to saistītos pienākumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, jo grozījumi sekmēs skaidrāku atbalsta saņemšanas nosacījumu izpratni atbalsta pretendentu vidū, atvieglos atbalsta saņemšanu nelieliem projektiem, kā arī paplašinās atbalsta pretendentu loku, tā nodrošinot veicinošus apstākļus uzņēmējdarbības uzsākšanai vai attīstīšanai vietējo rīcības grupu darbības teritorijās.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz maziem un vidējiem uzņēmējiem, jo grozījumi paplašina atbalsta pretendentu loku, dodot tiem iespēju attīstīt uzņēmējdarbību.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumi paredz atbalsta pretendentam pēc projekta īstenošanas aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" sasniegt kādu no ietvertajiem saimnieciskās darbības rādītājiem, starp kuriem ir vismaz vienas jaunas darbavietas izveide un esošo saglabāšana. Tā atbalsta saņēmēji veicinās nodarbinātību vietējo rīcības grupu darbības teritorijās.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Regula 2021/2115
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 73. pants
Noteikumu projekta 32.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 9. un 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/2015 83. panta 1. punktā un 2. punktā paredzētā rīcības brīvība izmantota atbalsta piešķiršanai projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 15 000 euro, kā arī projektiem "Lauku biļete" un "Jauniešu iniciatīvas", paredzot atbalsta saņemšanu kā fiksētas summas maksājumu. Konkrētā rīcības brīvība izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, pārejot no finanšu dokumentu pārbaudes uz sasniegto rezultātu pārbaudi.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/24c340fd-c993-4c20-bffb-e705460e40ac
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Saņemts viedoklis no biedrības "Latvijas Lauku forums", kas pārstāv 32 vietējās rīcības grupas. Sniegtie priekšlikumi ir izvērtēti un iespēju robežās ņemti vērā, bet par dažiem ir nepieciešama dziļāka izpēte, lai priekšlikumu ietvertu noteikumu projektā. Biedrība par to tika informēta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
- Zemkopības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vietējo rīcības grupu sagatavoto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana sekmēs vietējās teritorijas, tostarp lauku teritorijas, attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vietējo rīcības grupu sagatavoto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana sekmēs vietējās teritorijas attīstību, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
