Anotācija (ex-ante)

22-TA-941: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 820 "Noteikumi par elektroenerģijas nodokļa deklarācijas veidlapas paraugu un tās aizpildīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Saeimā 2022.gada 3.martā pieņemtajiem grozījumiem Elektroenerģijas nodokļa likumā (turpmāk – likums).
Saskaņā ar minētajiem grozījumiem likumā ir nepieciešams elektroenerģijas nodokļa deklarācijas veidlapu papildināt ar jauno rindu. Papildus tam atbilstoši likuma 7.panta ceturtajā daļā noteiktajam elektroenerģijas nodokļa deklarācijā paredzēt rindu, kurā tiks norādīts ar elektroenerģijas nodokli apliekamais elektroenerģijas daudzums, kas neatbilst likuma 2.panta trešajā daļā minētajiem kritērijiem. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā Saeimā pieņemtos grozījumus likumā, Ministru kabineta noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā elektroenerģijas nodokļa deklarāciju, to papildinot ar jaunām rindām. Deklarācijā ietvertās jaunās rindas noteiks:
1. elektroenerģijas daudzumu, kas tiešā veidā izlietota elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai;
2. elektroenerģijas daudzumu, kas neatbilst Elektroenerģijas nodokļa likuma 2.panta trešajā daļā minētajiem kritērijiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Saeimā 2022.gada 3.martā pieņemtie grozījumi Elektroenerģijas nodokļa likumā stāsies spēkā 01.01.2023.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2016.gada 20.decembra noteikumi Nr.820 "Noteikumi par elektroenerģijas nodokļa deklarācijas veidlapas paraugu un tās aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – MK noteikumi Nr.820) neparedz atsevišķu rindu, kurā elektroenerģijas nodokļa maksātāji var ierakstīt elektroenerģijas daudzumu, kas tiešā veidā ir izlietota elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai un ir atbrīvota no elektroenerģijas nodokļa. Turklāt elektroenerģijas nodokļa deklarācija pašlaik neparedz rindu atbilstoši likuma 7.panta ceturtajā daļā noteiktajam. Šobrīd nodokļa maksātāji elektroenerģijas daudzumu, kas neatbilst likuma 2.panta trešajā daļā minētajiem kritērijiem, norāda elektroenerģijas nodokļa deklarācijas 10.rindā.
Papildus tam šobrīd, aizpildot elektroenerģijas nodokļa deklarāciju, nodokļa maksātajam ir jānorāda kategorija, kurai deklarācijas iesniedzējs ir piekritīgs, proti, nodokļa maksātājs ir elektroenerģijas tirgus likuma 32.panta pirmajā daļā minētā persona, kas piegādā elektroenerģiju galalietotājiem, vai autonomais ražotājs. Tomēr Elektroenerģijas nodokļa likuma izpratnē, ja komersants saražoto elektroenerģiju piegādā kopējam tīklam, to nevar uzskatīt par autonomo ražotāju atbilstoši likuma 4.panta 2.punktā noteiktajam. Attiecīgi šajā gadījumā nodokļa maksātājs deklarācijā nevar norādīt kategoriju, kurai tas ir piekritīgs, bet EDS ļauj deklarāciju iesniegt arī tad, ja nodokļa maksātājs nezina vai nav pārliecināts par atbilstošo kategoriju.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams MK noteikumu Nr.820 1.pielikumu izteikt jaunā redakcijā, proti, izstrādājot jaunu elektroenerģijas nodokļa deklarācijas versiju taksācijas periodiem, sākot ar 2023.gada 1.janvāri, deklarāciju papildinot ar jaunu nodokļa maksātāja kategoriju “Cits” un ar divām jaunām rindām, kā arī veicot izmaiņas deklarācijas rindu aprēķinu formulās un rindu numerācijā.
Risinājuma apraksts
Deklarācijā ietvertās jaunās rindas noteiks:
1. elektroenerģijas daudzumu, kas tiešā veidā izlietota elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai;
2. elektroenerģijas daudzumu, kas neatbilst likuma 2.panta trešajā daļā minētajiem kritērijiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvo risinājumu nav.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Nodokļu maksātāji, kas veic elektroenerģijas ražošanu, un autonomie elektroenerģijas ražotāji, kas neatbilst likuma 2.panta trešajā daļā noteiktajiem kritērijiem.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz elektroenerģijas ražotājiem un autonomiem elektroenerģijas ražotājiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
10 892
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
10 892
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-10 892
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-10 892
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
10 892
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2022.gadā no Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” ir nepieciešams finansējums 10 891,82 EUR apmērā:
VID IS nosaukums un RZ numurs Izmaksas cilvēkdienās (c/d) Vienas c/d cena EUR Izmaksas EUR ar PVN
Elektroniskā deklarēšanas sistēma (EDS) 13 490,05 6 370.65
Maksājumu administrēšanas informācijas sistēma (MAIS) 7,05 641,30 4 521,17
Kopā 20,05   10 891,82
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms
Cita informācija
2022.gadā nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirtā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta likumprojekta „Grozījumi Elektroenerģijas nodokļa likumā” izstrādes gaitā. Likumprojekts 2020.gada 29.jūlijā tika nosūtīts saskaņošanai un viedokļa sniegšanai Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācijai (LAEF), Latvijas Darba devēju konfederācijai (LDDK) un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerai(LTRK). Tāpat atzinumu par likumprojektu sniedza AS "Latvenergo". LAEF un AS "Latvenergo" sniegtie iebildumi tika ņemti vērā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nepieciešams veikt izmaiņas Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās saistībā ar elektroenerģijas nodokļa deklarācijā veiktajam izmaiņām. 2022.gadā nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirtā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi