Anotācija (ex-ante)

23-TA-3021: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Tieslietu ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par Latvijas dalību Vienotā patentu tiesā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par atļauju tieslietu ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par Latvijas dalību Vienotajā patentu tiesā” (turpmāk - MK rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz 2013.gada 19.februārī Briselē parakstīto starptautisko nolīgumu „Vienotās patentu tiesas izveides nolīgums” (turpmāk arī – VPT nolīgums), kuru parakstīja 25 Eiropas dalībvalstis, tajā skaitā arī Latvija.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma mērķis ir atbalstīt Latvijas dalību Vienotās patentu tiesas sistēmā, atļaujot Tieslietu ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Vienotās patentu tiesas budžetā 2024. gadā un turpmāk katru gadu 8 475 euro apmērā līdz 2029.gadam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienībā (turpmāk – ES) 2023.gada 1.jūnijā stājās spēkā jauns izgudrojumu aizsardzības veids - vienota spēka Eiropas patents. Vienotā patenta tiesību aktu kopums ietver divas regulas, par kurām vienojās 2012.gadā un ar kurām īsteno ciešāku sadarbību vienotas patenta aizsardzības jomā, un 2013.gada 19.februārī parakstītu starpvaldību nolīgumu, ar ko izveido Vienoto patentu tiesu, kas ir kopīga ES līgumslēdzējām dalībvalstīm. VPT nolīguma mērķis ir nodrošināt centralizētu jurisdikciju vienota spēka tiesvedībām saistībā ar Eiropas patentu  pārkāpumiem un spēkā esamību, lai uzlabotu juridisko noteiktību attiecībā uz šo patenttiesību īstenošanu un attiecībā uz aizstāvību pret nepamatotām prasībām vai šādu patentu atsaukšanu. Pašlaik 17 ES dalībvalstis ir apņēmušās piedalīties vienotā patenta un Vienotās patentu tiesas darbībā - Austrija, Beļģija, Bulgārija, Dānija, Igaunija, Francija, Itālija, Latvija, Lietuva, Luksemburga, Malta, Nīderlande, Portugāle, Slovēnija, Somija, Vācija un Zviedrija. Vēl septiņas dalībvalstis ir parakstījušas VPT nolīgumu, bet vēl nav pabeigušas ratifikācijas procedūras (Čehija, Grieķija, Īrija, Kipra, Rumānija, Slovākija, Ungārija).
Vienotās patentu tiesas pirmās instances tiesas struktūrvienības atrodas dalībvalstīs. Papildus Centrālajai nodaļai, kuras mītne atrodas Parīzē, un tās nodaļai Minhenē ar Administratīvās komitejas 2022.gada 8.jūlija lēmumu ir izveidotas 13 vietējās nodaļas: Austrijā (Vīne), Beļģijā (Briselē), Dānijā (Kopenhāgenā), Somijā (Helsinkos), Francijā (Parīzē), Vācijā (Diseldorfā, Hamburgā, Manheimā, Minhenē), Itālijā (Milānā), Portugālē (Lisabonā), Slovēnijā (Ļubļanā) un Nīderlandē (Hāgā).
Latvija 2014.gada 4.martā, pamatojoties uz Latvijas Republikas Ministru kabineta 2014.gada 25.februārī pieņemto lēmumu (protokols Nr.12 18.§), kopā ar Zviedriju, Lietuvu un Igauniju parakstīja starptautisku līgumu „Nolīgums par Vienotās patentu tiesas Ziemeļvalstu-Baltijas valstu reģionālās nodaļas izveidi” (turpmāk – Ziemeļvalstu Nolīgums). Likums „Par Vienotās patentu tiesas Ziemeļvalstu-Baltijas valstu reģionālās nodaļas izveidi” stājies spēkā 2018.gada 1.janvārī[1]. Saskaņā ar Ziemeļvalstu Nolīguma 5.pantu Ziemeļvalstu-Baltijas valstu reģionālās nodaļas galvenā mītne un tās apakšreģistrs atrodas Stokholmā, Zviedrijā, taču vienlaikus lietas izskatīšana var notikt arī kādā no trim dalībvalstīm vai centrālajā nodaļā.


[1] Par Vienotās patentu tiesas Ziemeļvalstu-Baltijas valstu reģionālās nodaļas izveides nolīgumu. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/294879-par-vienotas-patentu-tiesas-ziemelvalstubaltijas-valstu-regionalas-nodalas-izveides-noligumu
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VPT nolīguma 36.pants noteic, ka tiesas budžetu veido no tiesas pašas ieņēmumiem, ko veido Vienotās patentu tiesas nodevas un citi ieņēmumi. Vienotās patentu tiesas nodevu apmēru noteiks Administratīvā komiteja. Vienotās patentu tiesas nodevas ietvers nemainīgu nodevu, ko papildina no prasības apmēra/vērtības izrietoša nodeva, kuru piemēro virs iepriekš noteiktas augstākās robežvērtības. Vienotās patentu tiesas nodevas paredzēts noteikt tādā apjomā, lai nodrošinātu līdzsvaru starp tiesībām uz piekļuvi tiesai (jo īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem, mikrouzņēmumiem, fiziskām personām, bezpeļņas organizācijām, universitātēm un valsts pētniecības organizācijām) un pušu atbilstīgu ieguldījumu Vienotās patentu tiesas izmaksās, tādējādi atzīstot iesaistīto dalībnieku ekonomisko ieinteresētību un mērķi nodrošināt Vienotās patentu tiesas pafinansēšanos ar līdzsvarotām izmaksām.
Ja Vienotā patentu tiesa nespēs līdzsvarot savu budžetu (ieņēmumus ar izdevumiem), tad līgumslēdzējas dalībvalstīm būs jāsniedz īpašs finanšu ieguldījums šim mērķim.
Vienlaikus saskaņā ar VPT nolīguma 37.pantu nolīguma spēkā stāšanās dienā (2023.gada 1.jūnijā) līgumslēdzējas dalībvalstis nodrošina sākotnējo finanšu ieguldījumu, kas vajadzīgs tiesas izveidei. Un sākotnējā septiņu gadu pārejas laikposmā, sākot no VPT nolīguma spēkā stāšanās dienas, katras līgumslēdzējas dalībvalsts ieguldījumu, kura ir ratificējusi vai pievienojusies nolīgumam pirms tā stāšanās spēkā, aprēķina, balstoties uz to Eiropas patentu skaitu, kuri VPT nolīguma spēkā stāšanās dienā ir spēkā minētās valsts teritorijā, un to Eiropas patentu skaitu, attiecībā uz kuriem trīs gados pirms VPT nolīguma spēkā stāšanās minētās valsts tiesās ir celtas prasības par pārkāpumiem vai par anulēšanu.
Saskaņā ar VPT nolīguma 22.pantu un 37.pantu līgumslēdzējas dalībvalstis kopā un atsevišķi atbild par zaudējumiem, kas rodas, ja tiesa pārkāpj Savienības tiesības, līdz ar to dalībvalstīm ir jārēķinās, ka tiesas budžeta līdzekļi tiks izlietoti arī šim mērķim, jo līgumslēdzēja dalībvalsts, kura ir atlīdzinājusi zaudējumus, ir tiesīga no pārējām līgumslēdzējām dalībvalstīm saņemt samērīgu ieguldījumu, taču precīzus noteikumus par dalībvalstu ieguldījumu paredzēts noteikt Administratīvajai komitejai. Savukārt VPT nolīguma 71.pants nosaka, ka puse, kas ir fiziska persona un kas pilnībā vai daļēji nespēj segt tiesvedības izdevumus, jebkurā laikā var lūgt juridisku palīdzību. Juridiskās palīdzības sniegšanas nosacījumi ir paredzēti tiesas reglamentā. Vienotā patentu tiesa saskaņā ar reglamentu nolems, vai juridiskā palīdzība būs jāsniedz pilnībā vai daļēji, vai arī tā būs jānoraida. Līdz ar to arī šie būs tiesas izdevumi, kuri vismaz sākotnējā septiņu gadu periodā tiks segti no līgumslēdzēju dalībvalstu budžeta. Šobrīd nav informācija, kādā apmērā varētu būt šīs izmaksas.
Katrai dalībvalstij Vienotās patentu tiesas budžetā būs jāiemaksā atšķirīga finansējuma summa, ko noteiks saskaņā ar vienota spēka Eiropas patentu ikgadējās spēkā uzturēšanas maksas sadalījuma shēmu.
Tādējādi atbilstoši VPT nolīgumam un Vienotās patentu tiesas finanšu noteikumiem[1] Latvijai līdz 2029.gadam divas reizes gadā jāveic iemaksa Vienotās patentu tiesas budžetā, pārejas laikposmam beidzoties, paredzēts, ka Tiesa būs kļuvusi pašfinansējoša. 2023.gadā Latvijas pirmā iemaksa Vienotās patentu tiesas budžetā ir aprēķināta 8 678  euro, kas tika segta no  valsts budžeta nefinansētas iestādes Patentu valdes budžeta. Taču par turpmākajiem maksājumiem Vienotās patentu tiesas darbības nodrošināšanai, nepieciešama Ministru kabineta atļauja uzņemties Tieslietu ministrijai ilgtermiņa saistības.


[1] Financial Regulations of the Unified Patent Court (Amended 2023) (7.lpp.) Pieejams: https://www.unified-patent-court.org/sites/default/files/upc_documents/d-ac_04_24042023_fin-reg-amendments-rev_24_04_2023_e_publication.pdf
Risinājuma apraksts
VPT Nolīguma 36. un 37.panta 3. un 4.punktā paredzētās iemaksas maksā šādi:
(a) pusi:
- līdz attiecīgā pārskata perioda 15.februārim, ja budžets ir pieņemts līdz 1.janvārim;
- 45 dienu laikā pēc budžeta pieņemšanas, ja tas nav pieņemts līdz 1.janvārim, un tādā gadījumā finanšu iemaksas atskaita no minētā maksājuma;
(b) atlikumu līdz attiecīgā pārskata perioda 1.jūnijam. [1].
Prognozējams, ka izmaksas par Latvijas dalību Vienotās patentu tiesas sistēmā būs 8 475 euro gadā par katru turpmāko gadu līdz 2029.gadam.
MK rīkojuma projekta mērķis ir atbalstīt Latvijas dalību Vienotās patentu tiesas sistēmā atbilstoši 2013.gadā noslēgtajam līgumam un nodrošināt finansējumu Latvijas dalībai tajā.


[1] Financial Regulations of the Unified Patent Court (Amended 2023) (7.lpp.) Pieejams: https://www.unified-patent-court.org/sites/default/files/upc_documents/d-ac_04_24042023_fin-reg-amendments-rev_24_04_2023_e_publication.pdf
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
8 475
0
8 475
0
8 475
8 475
2.1. valsts pamatbudžets
0
8 475
0
8 475
0
8 475
8 475
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-8 475
0
-8 475
0
-8 475
-8 475
3.1. valsts pamatbudžets
0
-8 475
0
-8 475
0
-8 475
-8 475
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
8 475
0
8 475
0
8 475
8 475
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Šobrīd tiek prognozēts, ka 2024.gadā  un turpmāk katru gadu līdz 2029.gadam dalības maksa Vienotāja patentu tiesā būs 8 475 euro. Dalības maksas apmērs Vienotajā patentu tiesas sistēmā tiek apstiprināts katru gadu, un tas nav fiksēts maksājums. Iemaksas apmērs ir indikatīvs un var mainīties katru gadu.

Tieslietu ministrija projektā paredzēto saistību izpildi 2024. gadā un turpmākajos gados īstenos Tieslietu ministrijai piešķirto valsts  budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta programmas 97.00.00. “Nozaru vadība un politikas plānošana” plānotajiem izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc rīkojuma apstiprināšanas, Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu apropriācijas pārdalei 2024.gadā programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana”  ietvaros starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Lai nodrošinātu dalības maksu Vienotāja patentu tiesā arī turpmākajos gados Tieslietu ministrija sniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā 2025.-2027.gada pamatbudžeta bāzes izdevumu precizēšanai programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” ietvaros, veicot izdevumu pārdali starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akts attiecas uz Latvijas starptautisko saistību izpildi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

TM nodrošinās MK rīkojuma projekta izpildi.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi