Anotācija

25-TA-2272: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts sagatavots atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 38. 1.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā  iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam"":
1) 20.punktam, lai noteiktu, ka no 2026. gada 1. jūlija līdz 2027. gada 30. jūnijam, īstenojot pilotprojektu, maizes, piena, mājputnu gaļas un mājputnu olu piegādēm tiek piemērota pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazinātā likme 12 procentu apmērā;
2) 21.punktam, lai nodrošinātu PVN likmes diferencēšanu grāmatām un preses izdevumiem pēc to valodas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1) Mazināt pārtikas cenu pieauguma ietekmi uz iedzīvotāju labklājību, īpaši sociāli mazāk aizsargātajām iedzīvotāju grupām.
2) Lai stiprinātu sabiedrības saliedētību, balstoties uz latviešu valodas politiku, un veicinātu nacionālās drošības risku mazināšanu pašreizējā ģeopolitiskajā kontekstā. Pievienotās vērtības nodokļa likumā precizēt 42.panta piektajā un septītajā daļā noteikto tiesisko regulējumu par PVN samazinātās likmes piecu procentu apmērā piemērošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Likumprojekts tiek virzīts kā budžetu pavadošs likumprojekts (budžeta likumprojektu paketē), un tas jāpieņem vienlaikus ar likumu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam".

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā ir vairāki tiesību akti un politikas dokumenti, kas izceļ un pasvītro latviešu valodas nozīmi. Latviešu valoda kā vienīgā valsts valoda noteikta Satversmē. Latviešu valoda ir viena no Satversmē nostiprinātajām vērtībām, kas veido pamatu  nacionālas, solidāras, atvērtas un pilsoniski aktīvas sabiedrības sabiedrības veidošanai, kas ir viens no virsmērķiem Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēs 2021.–2027.gadam, savukārt Latvijas mediju politikas pamatnostādnes 2024.–2027.gadam kā vienu no uzdevumiem ir izvirzījušas  veicināt latviskāku mediju vidi, palielinot latviešu valodas lietojumu medijos.

Ņemot vērā minēto, būtu pārskatāms Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta piektajā daļā noteiktais tiesiskais regulējums, kas nosaka, ka nodokļa samazināto likmi piecu procentu apmērā piemēro grāmatu, tostarp mācību literatūras, brošūru, bukletu un tamlīdzīgu iespieddarbu, bilžu, zīmējamo un krāsojamo grāmatu bērniem, iespiestu nošu un nošu rakstu, karšu un hidrogrāfisko vai tamlīdzīgu shēmu, piegādei iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā, tostarp grāmatu piegādei tiešsaistes režīmā vai lejupielādējot un Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta septītajā daļā noteiktais, ka nodokļa samazināto likmi piecu procentu apmērā piemēro iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā, tostarp tiešsaistes režīmā vai lejupielādējot, izdotas preses un citu masu informācijas līdzekļu izdevumu vai publikāciju, tostarp avīžu, žurnālu, biļetenu un citu periodisko izdevumu, informācijas aģentūru paziņojumu, kas paredzēti publiskai izplatīšanai, kā arī publikāciju interneta vietnē, piegādei, kā arī to abonentmaksai. 

Pašlaik Latvijā lielākajai daļai pārtikas produktu tiek piemērota PVN standartlikme 21 procenti. Pārtikas augstā cena negatīvi ietekmē iedzīvotāju pirktspēju, īpaši sociāli mazāk aizsargāto grupu iedzīvotājus. PVN samazinātā 12 procentu likme šobrīd saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likumu tiek piemērota zīdaiņiem paredzēto specializēto pārtikas produktu piegādēm un Pievienotās vērtības nodokļa likuma pielikumā  minētajiem svaigiem augļiem, ogām un dārzeņiem.
PVN piemērošanu ES dalībvalstīs regulē Padomes 2006. gada 28. novembra Direktīva 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (turpmāk – PVN Direktīva). Atbilstoši PVN direktīvas būtībai PVN samazinātās likmes ievieš galapatērētāju interesēs, lai konkrētas preces vai pakalpojumus padarītu lētākus un līdz ar to arī pieejamākus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā grāmatām PVN samazinātā piecu procentu likme tika piemērota līdz 2009.gadam, tad ekonomikas krīzes ietekmē PVN likme tika palielināta līdz 21 procentiem, tomēr, kritiski ietekmējot nozares darbību (uzņēmumu likvidācijas, projektu iesaldēšana), no 2009.gada septembra tika noteikta 12 procentu apmērā un to piemēroja iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā (datu nesēju formāts) izdotas mācību literatūras un oriģinālliteratūras piegādei, izņemot minētās literatūras piegādi tiešsaistes režīmā vai to lejupielādējot, kam tika saglabāta 21 procentu likme. Pievienotās vērtības nodokļa  likuma 42.panta septītā daļa noteica, ka PVN samazināto likmi 12 procentu apmērā piemēro arī tādu iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā izdotu avīžu, žurnālu, biļetenu un citu periodisko izdevumu piegādei (izņemot minēto periodisko izdevumu piegādi tiešsaistes režīmā vai tos lejupielādējot), kuri iznāk ne retāk kā reizi trijos mēnešos un kuru vienreizējā tirāža pārsniedz 100 eksemplāru, kā arī to abonentmaksai.  
  
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par izdevējdarbību Latvijā kopš 2009.gada ikgadēji samazinājās gan jaunizdevumu skaits, gan grāmatu tirāža, kā arī laikrakstu, žurnālu un citu periodisko izdevumu skaits. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2020.gadā izdoto grāmatu skaits, salīdzinot ar 2019.gadu, samazinājās par 14,2 procentiem, savukārt tirāžu skaits – par 26,0 procentiem, sasniedzot zemāko rādītāju kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas. Rezultātā aizvien saruka grāmatu piedāvājums Latvijas sabiedrībai, kas radīja draudus gan kultūras daudzveidībai un pieejamībai, gan latviešu valodai, ņemot vērā, ka grāmatas aizvien ir viens no nozīmīgākajiem valodas nesējiem un lasītprasmi – izglītības pamatprasmi – attīstošiem resursiem. Savukārt krasākais tirāžas samazinājums presei konstatējams 2017.gadā (‑22 procenti), kad samazinājās arī drukātās preses abonēšanas rādītāji – saskaņā ar Latvijas Pasta datiem laikposmā no 2010.gada līdz 2023.gadam pakāpeniski samazinājies gan abonementu skaits, gan piegādāto vienību skaits. Salīdzinot piegādāto abonēto preses vienību skaitu 2009.gadā ar datiem par 2023.gadu, secināms, ka 14 gadu laikā tas ir krities no 44 667 694 uz 14 403 405. Mediju lietošanas paradumu maiņas rezultātā ir pieaugusi interneta mediju auditorija, taču sarūk preses izdevumu, it īpaši dienas laikrakstu, tirāžas. Tas apdraud drukāto mediju kā viedokļu daudzveidības avota, latviešu valodas un kultūras balsta pastāvēšanu un iespēju sabiedrībai saņemt daudzveidīgu un sabiedriski nozīmīgu informāciju. 
  
2021.gadā sagatavotie un ar 2022.gada 1.janvāri spēkā stājušies grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā, piemērojot PVN samazināto piecu procentu likmi visos formātos publicētiem grāmatu un periodiskajiem izdevumiem, pietuvināja Latviju Eiropas Savienībā vidējai grāmatām un periodiskajiem izdevumiem noteiktajai PVN likmei, kas ir ~7 procenti (atsevišķās valstīs 0 procenti) un sniedza iespēju daudzveidīgu kultūras, izglītības un informatīvo resursu plašākai pieejamībai sabiedrībā. Arī no valsts drošības viedokļa ir svarīgi nodrošināt, ka tās iedzīvotājiem ir pieejami daudzveidīgi grāmatu resursi un mediju radīta informācija, jo demokrātisku procesu kvalitatīvai funkcionēšanai ir nepieciešama informēta un kritiski domājoša sabiedrība un šiem resursiem ir liela nozīme kvalitatīvas nacionālās demokrātiskās diskursa telpas veidošanā. Jāatzīmē, ka latviešu valodā izdoto grāmatu un periodikas izdevumu lomai ir būtiska nozīme latviešu valodas stiprināšanā, bagātināšanā un attīstībā Latvijas sabiedrībā.    
 
Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta sēdē izskatītajā Kultūras ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par pievienotās vērtības nodokļa samazinātās likmes piecu procentu apmērā piemērošanas grāmatu, avīžu, žurnālu, biļetenu un citu periodisku izdevumu iespieddarbu un elektroniska izdevuma formā piegādei ietekmi uz nozari” par periodu no 2018.–2023.gadam secināts, ka PVN piecu procentu samazinātā likme grāmatniecības un mediju nozarei sniegusi iespēju pārvarēt inflāciju un palielināt grāmatu un periodikas izdevumu pieejamību lasītājiem. Jāatzīmē, ka piemērojot samazinātā PVN piecu procentu likmi, 2024.gadā izdoto grāmatu skaits pieaudzis par 21,6 procentiem salīdzinājumā ar 2019.gadu. Ministru kabineta 2024.gada 13.augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr.31 74.§) “Informatīvais ziņojums “Par pievienotās vērtības nodokļa samazinātās likmes piecu procentu apmērā piemērošanas grāmatu, avīžu, žurnālu, biļetenu un citu periodisku izdevumu iespieddarbu un elektroniska izdevuma formā piegādei ietekmi uz nozari”” 2.punktā Kultūras ministrijai ir dots uzdevums sagatavot un kultūras ministram līdz 2029.gada 30.jūnijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par PVN samazinātās likmes piecu procentu apmērā piemērošanas grāmatu, avīžu, žurnālu, biļetenu un citu periodisku izdevumu iespieddarba un elektroniska izdevuma formā piegādei ietekmes analīzi laikposmā no 2018.–2028.gadam, lai novērtētu ietekmi, kādu ilgtermiņā sniedz samazinātās piecu procentu PVN likmes piemērošana grāmatām un periodikas izdevumiem, nozares rādītājus apkopojot un analizējot 10 gadu periodā. 
 
Ņemot vērā Valsts valodas likuma 5.pantā noteikto, ka ikviena cita Latvijas Republikā lietotā valoda, izņemot lībiešu valodu, Valsts valodas likuma izpratnē ir uzskatāma par svešvalodu, tādējādi nodrošinot latviešu valodas ietekmes palielināšanu Latvijas kultūrvidē un veicinot ātrāku sabiedrības integrāciju, Valsts valodas likuma 3.panta ceturtajā daļā noteikto, ka valsts nodrošina latgaliešu rakstu valodas kā vēsturiska latviešu valodas paveida saglabāšanu, aizsardzību un attīstību, Valsts valodas likuma 4.pantā noteikto, ka valsts nodrošina lībiešu valodas kā pirmiedzīvotāju (autohtonu) valodas saglabāšanu, aizsardzību un attīstību, kā arī Latviešu vēsturisko zemju likuma preambulā noteikto, ka latviešu nācija veidojusies Latviešu vēsturiskajās zemēs uz kuršu, latgaļu, sēļu un zemgaļu sentautu, kā arī seno pirmiedzīvotāju – lībiešu – kultūras un valodas bāzes, Latviešu vēsturisko zemju likuma 4.panta devītajā daļā noteikto, ka valsts veicina latgaliešu valodas kā latviešu valodas paveida un lībiešu valodas lietošanu informatīvajā telpā, it sevišķi sabiedriskajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta piektajā daļā ir jānosaka, ka samazināto likmi piecu procentu apmērā ir jāpiemēro arī grāmatu, tostarp mācību literatūras, brošūru, bukletu un tamlīdzīgu iespieddarbu, bilžu, zīmējamo un krāsojamo grāmatu bērniem, iespiestu nošu un nošu rakstu, karšu un hidrogrāfisko vai tamlīdzīgu shēmu, piegādei iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā, tostarp grāmatu piegādei tiešsaistes režīmā vai lejupielādējot, ja tās ir izdotas vai publicētas valsts valodā, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodā un Latvijas pirmiedzīvotāju – lībiešu valodā. Savukārt Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta septītajā daļā ir jānosaka, ka samazināto likmi piecu procentu apmērā ir jāpiemēro arī iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā, tostarp tiešsaistes režīmā vai lejupielādējot, izdotas preses un citu masu informācijas līdzekļu izdevumu vai publikāciju, tostarp avīžu, žurnālu, biļetenu un citu periodisko izdevumu, informācijas aģentūru paziņojumu, kas paredzēti publiskai izplatīšanai, kā arī publikāciju interneta vietnē, piegādei, kā arī to abonentmaksai, ja tās ir izdotas vai publicētas valsts valodā, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodā un Latvijas pirmiedzīvotāju – lībiešu valodā. 
 
Pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos ir svarīgi stiprināt sabiedrības saliedētību balstoties uz valsts valodu, Eiropas Savienības kopējām vērtībām, Latvijas starptautiskajām saistībām un tādu kultūras un mediju politiku, kas ne tikai mazinātu nacionālās drošības riskus, bet arī veicinātu droša, kvalitatīva un vispārpieejama satura un kultūras un izglītības resursu nodrošināšanu sabiedrībai. Ņemot vērā minēto, Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta piektajā daļā un Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta septītajā daļā noteiktais tvērums līdzās valodai, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodai un Latvijas pirmiedzīvotāju – lībiešu valodai, būtu attiecināms uz Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu, Šveices Konfederācijas, Eiropas Savienības kandidātvalstu valsts valodās, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas oficiālajām valodām.

Pēdējos gados pārtikas cenas Latvijā ir ievērojami palielinājušās. To galvenokārt izraisījis cenu kāpums pasaulē, energoresursu sadārdzinājums, transporta izmaksu palielināšanās un ģeopolitiskā nestabilitāte. Pārtikas produktu augsto cenu dēļ, mājsaimniecību budžetā lielāko daļu izdevumu veido pārtikas iegāde, īpaši sociāli mazāk aizsargātājām iedzīvotāju grupām.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz precizēt Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta:
- piekto daļu, nosakot, ka no 2026.gada 1.janvāra PVN samazināto likmi piecu procentu apmērā piemēro grāmatu, tostarp mācību literatūras, brošūru, bukletu un tamlīdzīgu iespieddarbu, bilžu, zīmējamo un krāsojamo grāmatu bērniem, iespiestu nošu un nošu rakstu, karšu un hidrogrāfisko vai tamlīdzīgu shēmu, piegādei iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā, tostarp grāmatu piegādei tiešsaistes režīmā vai lejupielādējot, ja tās ir izdotas vai publicētas valsts valodā, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodā un Latvijas pirmiedzīvotāju – lībiešu valodā, vai kādā no dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu, Šveices Konfederācijas, Eiropas Savienības kandidātvalstu valsts valodās, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas oficiālajās valodās. 
 
- septīto daļu, nosakot, ka no 2026.gada 1.janvāra PVN samazināto likmi piecu procentu apmērā piemēro iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā, tostarp tiešsaistes režīmā vai lejupielādējot, izdotas preses un citu masu informācijas līdzekļu izdevumu vai publikāciju, tostarp avīžu, žurnālu, biļetenu un citu periodisko izdevumu, informācijas aģentūru paziņojumu, kas paredzēti publiskai izplatīšanai, kā arī publikāciju interneta vietnē, piegādei, kā arī to abonentmaksai, ja tās ir izdotas vai publicētas valsts valodā, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodā un Latvijas pirmiedzīvotāju – lībiešu valodā, vai kādā no dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu, Šveices Konfederācijas, Eiropas Savienības kandidātvalstu valsts valodās, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas oficiālajās valodās.

-  sešpadsmito daļu, papildinot to ar otro punktu, kas paredz visu veidu maizes, svaiga, sterilizēta vai pasterizēta piena (izņemot ultrasterilizēta jeb sevišķi augstā temperatūrā sterilizēta piena), svaigas atdzesētas mājputnu (vistu, tītaru, pīļu, zosu, pērļu vistiņu, paipalu) gaļas un mājputnu svaigu olu (čaumalās) piegādēm  piemērot PVN samazināto likmi 12 procentu apmērā, lai mazinātu  pārtikas cenu slogu uz iedzīvotāju  pirktspēju. Ar maizes piegādēm saprot maizi ar vai bez piedevām: rudzu maize,  kviešu maize, jauktu miltu maize (piemēram, kviešu rudzu, rudzu kviešu, kviešu griķu u.c ), maize ar vai no citu graudaugu miltiem, piemēram, bezglutēna maize. Šo pilotprojektu īstenos no 2026. gada 1. jūlija līdz 2027. gada 30. jūnijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 38. 1. § 20.punktu pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējuma veikšana ir uzdota Zemkopības ministrijai, kurai sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju ir jāizvērtē pilotprojekta efektivitāte, tai skaitā jāvērtē likumprojektā noteikto pārtikas produktu pamata cenas un patēriņa izmaiņas salīdzinājumā ar citām Baltijas valstīm.
Pēc likuma pieņemšanas Zemkopības ministrija, ievērojot minēto Ministru kabineta doto uzdevumu sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju vienosies par pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējuma metodoloģiju, pēc kuras tiks veikts pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Zemkopības ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
30.04.2027.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Likumprojektā noteikto pārtikas produktu pamata cenu samazinājums pilotprojekta laikā tai skaitā salīdzinājumā ar citām Baltijas valstīm.
Rādītājs
Pilotprojekta likumprojektā noteikto pārtikas produktu patēriņa cenu indeksa izmaiņas.

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Pozitīvi ietekmēs iedzīvotājus, kuri iegādāsies pārtikas preces, kurām paredzēts piemērot PVN samazināto likmi 12 % apmērā.

No 2026.gada 1.janvāra sabiedrība arī turpmāk varēs iegādāties grāmatas, tostarp mācību literatūru, brošūras, bukletus un tamlīdzīgus iespieddarbus, bilžu, zīmējamo un krāsojamo grāmatas bērniem, iespiestas notis un nošu rakstus, kartes un hidrogrāfiskās vai tamlīdzīgas shēmas, piegādei iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā, tostarp saņemt grāmatas piegādei tiešsaistes režīmā vai lejupielādējot, ja tās ir izdotas vai publicētas valsts valodā, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodā un Latvijas pirmiedzīvotāju – lībiešu valodā, vai kādā no dalībvalstu, Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstu, Šveices Konfederācijas, Eiropas Savienības kandidātvalstu valsts valodās, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas oficiālajās valodās ar pievienotās vērtības nodokļa samazināto piecu procentu likmi.  
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Pozitīvi ietekmēs mazumtirgotājus un pārtikas preču ražotājus, kuri tirgos pārtikas preces, kurām paredzēts piemērot PVN samazināto likmi 12 % apmērā.

Ietekmēs grāmatu un drukāto un elektronisko mediju izdevējus. Samazināta likme piecu procentu apmērā tiks saglabāta grāmatu, tostarp mācību literatūras, brošūru, bukletu un tamlīdzīgu iespieddarbu, bilžu, zīmējamo un krāsojamo grāmatu bērniem, iespiestu nošu un nošu rakstu, karšu un hidrogrāfisko vai tamlīdzīgu shēmu, piegādei iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā, tostarp grāmatu piegādei tiešsaistes režīmā vai lejupielādējot, ja tās ir izdotas vai publicētas valsts valodā, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodā un Latvijas pirmiedzīvotāju ‒ lībiešu valodā, vai kādā no dalībvalstu, Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstu, Šveices Konfederācijas, Eiropas Savienības kandidātvalstu valsts valodās, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas oficiālajās valodās. 

Samazinātā likme piecu procentu apmērā tiks saglabāta iespieddarba vai elektroniska izdevuma formā, tostarp tiešsaistes režīmā vai lejupielādējot, izdotas preses un citu masu informācijas līdzekļu izdevumu vai publikāciju, tostarp avīžu, žurnālu, biļetenu un citu periodisko izdevumu, informācijas aģentūru paziņojumu, kas paredzēti publiskai izplatīšanai, kā arī publikāciju interneta vietnē, piegādei, kā arī to abonentmaksai, ja tās ir izdotas vai publicētas valsts valodā, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodā un Latvijas pirmiedzīvotāju – lībiešu valodā, vai kādā no dalībvalstu, Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstu, Šveices Konfederācijas, Eiropas Savienības kandidātvalstu valsts valodās, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas  oficiālajās valodās.".

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
-13 950 000
0
-15 400 000
1 000 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
-13 950 000
0
-15 400 000
1 000 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-13 950 000
0
-15 400 000
1 000 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-13 950 000
0
-15 400 000
1 000 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-13 950 000
-15 400 000
1 000 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
-13 950 000
-15 400 000
1 000 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
1) Fiskālā ietekme, kas rodas ieviešot PVN samazināto 12 procentu likmi maizei, pienam, mājputnu gaļai un olām
Fiskālā ietekme norādīta saskaņā ar Ministru kabinetā 2025.gada 22.septembrī izskatītā Finanšu ministrijas sagatavotā informatīvā ziņojuma “Par valsts budžeta likumprojektā  iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028.gadam” (25-TA-2218) 1.pielikuma 47.pozīcijā minēto. Fiskālās ietekmes novērtējums tiek balstīts uz pārtikas produktu pamatgrupu (pēc ECOICOP klasifikācijas) piegāžu apmēriem mājsaimniecībām, ņemot vērā pieņēmumus par to attīstības dinamiku, inflāciju, ēnu ekonomikas un PVN maksātāju īpatsvaru, kas tika sadalīti detalizētākajās pārtikas produktu grupās (maize (ECOICOP 01.1.1.3), mājputnu gaļa (ECOICOP 01.1.2.4), piens (ECOICOP 01.1.4.1) un olas (ECOICOP 01.1.4.7.1)), izmantojot pēdējos pieejamos datus par mājsaimniecības patēriņa izdevumu detalizētu sastāvu vidēji uz vienu mājsaimniecības locekli gadā un tā ir 2026.gadā 14 950 000 euro un 2027.gadā 16 400 00 euro.

2) Fiskālā ietekme, kas rodas veicot PVN likmes diferencēšanu grāmatām un preses izdevumiem pēc to valodas
Fiskālā ietekme norādīta saskaņā ar Ministru kabinetā 2025.gada 22.septembrī izskatītā Finanšu ministrijas sagatavotā informatīvā ziņojuma “Par valsts budžeta likumprojektā  iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028.gadam” (25-TA-2218) 1.pielikuma 91.pozīciju plānoti papildu pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi no 2026.gada un turpmāk ik gadu 1 000 000 euro. Nodokļu atvieglojumu ziņojums par 2023.gadu1 novērtē pievienotās vērtības nodokļa samazinātās likmes fiskālo ietekmi grāmatu (gan iespieddarba formā, gan elektroniski)  un preses un citu masu informācijas līdzekļu izdevumu vai publikāciju (gan iespieddarba formā, gan elektroniski) piegādei 2023.gadā 12,7 milj. euro apmērā.

Ņemot vērā, ka grāmatu un preses un citu masu informācijas līdzekļu izdevumu vai publikāciju piegāžu, kādas noteiktas valsts valodā, kā arī vēsturiskā latviešu valodas paveida ‒ latgaliešu rakstu valodā un Latvijas pirmiedzīvotāju ‒ lībiešu valodā, vai kādā no dalībvalstu, Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstu, Šveices Konfederācijas, Eiropas Savienības kandidātvalstu valsts valodās, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas oficiālajās valodās, īpatsvaru nevar precīzi noteikt, arī fiskālā ietekme precīzi nav aprēķināma. Līdz ar to ietekme ir norādīta, balstoties uz pieņēmumu, ka ar pievienotās vērtības standartlikmi tiks aplikti aptuveni 10 procenti no visām piegādēm.

1. https://www.fm.gov.lv/lv/media/20706/download?attachment#page=14&zoom=100,116,97
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Nav attiecināms, jo likumprojekts ir izskatāms kopā ar likumprojektu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošajiem likumprojektiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Kultūras ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi