25-TA-2184: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 14. janvāra noteikumos Nr. 40 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.6. pasākuma "Cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešana augstākajā izglītībā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.6. pasākuma "Cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešana augstākajā izglītībā" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā 4.2.2.6 pasākuma "Cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešana augstākajā izglītībā" (turpmāk – 4.2.2.6. pasākums) projekta ietvaros veic maksājumus projekta partnerim, kas ir valsts tiešās pārvaldes iestāde, un precizēt avansa maksājumu veikšanas nosacījumus finansējuma saņēmējam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2025. gada 14. janvāra noteikumu Nr. 40 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.6. pasākuma "Cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešana augstākajā izglītībā" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 40) nosaka, ka pasākuma projekta finansējuma saņēmējs ir nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs", bet tā sadarbības partneris ir Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – sadarbības partneris), kas ir valsts tiešās pārvaldes iestāde. MK noteikumi Nr. 40 nosaka, ka sadarbības partneris īsteno vienu atbalstāmo darbību (Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātes pilnveide, nodrošinot cikliskas institucionālās akreditācijas procesam nepieciešamo datu apmaiņu ar akreditācijas aģentūras e-platformu) un ar to saistītās attiecināmās izmaksas nepārsniedz 100 000 euro.
MK noteikumu Nr. 40 25. punkts nosaka, ka finansējuma saņēmējam paredzēto avansu var izmaksāt pa daļām. Maksimālais avansa apjoms nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā ESF+ finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā ESF+ un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
esošā redakcija
MK noteikumu Nr. 40 25. punkts nosaka, ka finansējuma saņēmējam paredzēto avansu var izmaksāt pa daļām. Maksimālais avansa apjoms nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā ESF+ finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā ESF+ un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
esošā redakcija
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr. 40 nav noteikta maksājumu veikšanas kārtība sadarbības partnerim, kas ir valsts tiešās pārvaldes iestāde un uz kuru ir attiecināmi atšķirīgi finansēšanas principi, tai skaitā Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 5. punkts[1]. Tas var radīt situāciju, ka savstarpējos norēķinos valsts budžeta izdevumi tiek uzskaitīti divas reizes.
Lai novērstu šo problēmu, nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr. 40 25. punktu, lai precizētu maksājumu veikšanas kārtību attiecībā uz sadarbības partneri un precizētu avansa maksājumu veikšanas nosacījumus finansējuma saņēmējam.
[1] Nozares ministrija vai cita centrālā valsts iestāde (turpmāk – ministrija) par tās institucionālajā padotībā esošajiem finansējuma saņēmējiem un tās institucionālajā padotībā esošajiem projekta sadarbības partneriem, Finanšu ministrija par sadarbības iestādi, bet Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija par plānošanas reģioniem sagatavo valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas, kā arī kārtību, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam un noteikumiem par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem, ievērojot normatīvo aktu par attiecīgā specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu. Ministrija valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu sagatavošanai var pieprasīt informāciju attiecīgi no finansējuma saņēmēja, projekta sadarbības partnera, plānošanas reģiona vai sadarbības iestādes.
Problēma
Lai novērstu šo problēmu, nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr. 40 25. punktu, lai precizētu maksājumu veikšanas kārtību attiecībā uz sadarbības partneri un precizētu avansa maksājumu veikšanas nosacījumus finansējuma saņēmējam.
[1] Nozares ministrija vai cita centrālā valsts iestāde (turpmāk – ministrija) par tās institucionālajā padotībā esošajiem finansējuma saņēmējiem un tās institucionālajā padotībā esošajiem projekta sadarbības partneriem, Finanšu ministrija par sadarbības iestādi, bet Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija par plānošanas reģioniem sagatavo valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas, kā arī kārtību, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam un noteikumiem par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem, ievērojot normatīvo aktu par attiecīgā specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu. Ministrija valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu sagatavošanai var pieprasīt informāciju attiecīgi no finansējuma saņēmēja, projekta sadarbības partnera, plānošanas reģiona vai sadarbības iestādes.
Problēma
Risinājuma apraksts
Lai novērstu valsts budžeta izdevumu dubultu uzskaiti, MK noteikumu Nr. 40 25. punkts tiek papildināts ar nosacījumu, ka sadarbības partnerim maksājumus MK noteikumos Nr. 40 paredzētajā apmērā (līdz 100 000 euro) veic no līdzekļiem, kas projekta īstenošanai paredzēti Izglītības un zinātnes ministrijas budžetā atbilstoši sadarbības līgumam, kas noslēgts ar finansējuma saņēmēju, un tiek precizēts, ka finansējuma saņēmējam paredzētajā avansā neietilpst minētais finansējums sadarbības partnerim.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā tiks veikti attiecīgi grozījumi sadarbības līgumā, kas noslēgts starp nodibinājumu "Akadēmiskās informācijas centrs" kā finansējuma saņēmēju un Izglītības un zinātnes ministriju kā sadarbības partneri.
Vienlaikus ar noteikumu projektu tiek novērsta tehniska neprecizitāte, kas radusies MK noteikumu Nr. 40 izstrādes un saskaņošanas procesā. Lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni un vienotu pieeju visos ES fondu 21-27 pasākumos[1], kuros tiek vērtēta katras augstskolas atbilstība komercdarbības atbalsta izslēgšanas nosacījumiem, tiek precizēts MK noteikumu Nr. 40 31. punkts, nosakot, ka atbalsts pilotakreditācijas dalībniekam saimnieciskās darbības veikšanai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, ja pilotakreditācijas dalībniekam nav ietekmes uz Eiropas Savienības iekšējo tirgu, tas ir, ja tas atbilst vismaz vienam no trīs kritērijiem (85 procenti un vairāk no visiem studējošajiem ir Latvijas iedzīvotāji; vairāk nekā 50 procentiem studējošo studiju valoda ir latviešu valoda; pasaules universitāšu reitingos attiecīgā augstskola nav iekļauta 500 labāko augstskolu vidū).
Noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 40 40. punktu, tā kā tas ir zaudējis savu aktualitāti. Minētajā punktā ir atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu, kura vairs nav spēkā, vienlaikus jaunās regulas attiecīgā punkta prasības par interešu konflikta neesamību publiskajos iepirkumos ir piemērojamas gadījumos, kad finansējuma saņēmējs atlases kārtībā Eiropas Savienības fondu projekta dalībniekiem vai gala saņēmējiem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti). Turklāt publiskos iepirkumus regulējošajos normatīvajos aktos ir regulēts, kuriem subjektiem ir pienākums nodrošināt interešu konflikta neesību.
Plānots, ka MK noteikumu Nr. 40 18.5. apakšpunktā minētās cikliskas institucionālās akreditācijas aprobācija, tai skaitā pilotakreditāciju īstenošana, tiks uzsākta līdz 2026. gada augusta beigām.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā nebūs nepieciešams veikt grozījumus līgumā par projekta īstenošanu, tā kā MK noteikumu Nr. 40 grozījumi neietekmē minētā līguma nosacījumus.
[1] 4.2.1.8. pasākums "Studiju vides modernizācija", 4.2.2.11. pasākums "Studiju procesa digitalizācija"
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā tiks veikti attiecīgi grozījumi sadarbības līgumā, kas noslēgts starp nodibinājumu "Akadēmiskās informācijas centrs" kā finansējuma saņēmēju un Izglītības un zinātnes ministriju kā sadarbības partneri.
Vienlaikus ar noteikumu projektu tiek novērsta tehniska neprecizitāte, kas radusies MK noteikumu Nr. 40 izstrādes un saskaņošanas procesā. Lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni un vienotu pieeju visos ES fondu 21-27 pasākumos[1], kuros tiek vērtēta katras augstskolas atbilstība komercdarbības atbalsta izslēgšanas nosacījumiem, tiek precizēts MK noteikumu Nr. 40 31. punkts, nosakot, ka atbalsts pilotakreditācijas dalībniekam saimnieciskās darbības veikšanai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, ja pilotakreditācijas dalībniekam nav ietekmes uz Eiropas Savienības iekšējo tirgu, tas ir, ja tas atbilst vismaz vienam no trīs kritērijiem (85 procenti un vairāk no visiem studējošajiem ir Latvijas iedzīvotāji; vairāk nekā 50 procentiem studējošo studiju valoda ir latviešu valoda; pasaules universitāšu reitingos attiecīgā augstskola nav iekļauta 500 labāko augstskolu vidū).
Noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 40 40. punktu, tā kā tas ir zaudējis savu aktualitāti. Minētajā punktā ir atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu, kura vairs nav spēkā, vienlaikus jaunās regulas attiecīgā punkta prasības par interešu konflikta neesamību publiskajos iepirkumos ir piemērojamas gadījumos, kad finansējuma saņēmējs atlases kārtībā Eiropas Savienības fondu projekta dalībniekiem vai gala saņēmējiem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti). Turklāt publiskos iepirkumus regulējošajos normatīvajos aktos ir regulēts, kuriem subjektiem ir pienākums nodrošināt interešu konflikta neesību.
Plānots, ka MK noteikumu Nr. 40 18.5. apakšpunktā minētās cikliskas institucionālās akreditācijas aprobācija, tai skaitā pilotakreditāciju īstenošana, tiks uzsākta līdz 2026. gada augusta beigām.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā nebūs nepieciešams veikt grozījumus līgumā par projekta īstenošanu, tā kā MK noteikumu Nr. 40 grozījumi neietekmē minētā līguma nosacījumus.
[1] 4.2.1.8. pasākums "Studiju vides modernizācija", 4.2.2.11. pasākums "Studiju procesa digitalizācija"
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs"
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs nodibinājumu "Akadēmiskās informācijas centrs" kā 4.2.2.6. pasākuma projekta finansējuma saņēmēju un Izglītības un zinātnes ministriju kā sadarbības partneri, tā kā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā tiks veikti grozījumi sadarbības līgumā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts nerada būtisku ietekmi uz esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekts skar tikai 4.2.2.6. pasākuma projekta finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri un to savstarpējo sadarbību, līdz ar to sabiedriskā apspriešana netika iniciēta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs"
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
