Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-2159: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Bērzumnieki" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Bērzumnieki" Baldones pagastā, Ķekavas novadā kadastra Nr. 8025 002 0074) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 002 0576) 0,2088 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums  8025 002 0577) 0,6319 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums  8025 002 0579) 0,42 ha platībā ((pirms sadales zemes vienības (kadastra apzīmējums 8025 002 0074) daļa aptuveni 1,2527 ha platībā). 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Bērzumnieki" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 002 0074) (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0074) (turpmāk – Zemes vienība) daļu aptuveni 1,2527 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas atsavināmā platība var tikt precizēta) (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 1,2607 ha kopplatībā tostarp:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums  8025 002 0577) 0,6319 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums  8025 002 0579) 0,42 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
- zemes vienību 8025 002 0576) 0,2088 ha platībā, kas nepieciešama valsts nozīmes ceļa pārbūvei (valsts ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0074) 11,7 ha platībā un uz tās esošas ekspluatācijā nenodotas dzīvojamās mājas (kadastra apzīmējums 8025 002 0074 001) un palīgēkām (kadastra apzīmējumi 8025 002 007 4002, 8025 002 0074 003, 8025 002 0074 004, 8025 002 0074 005).
Atsavināšanas procesā, realizējot zemes ierīcības projektu ir pabeigta Zemes vienības sadale un kadastrālā uzmērīšana, kuras rezultātā Nekustamais īpašums sastāv no četrām jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0576) 0,2088 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0577) 0,6319 ha platībā;
3) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums  8025 002 0578) 10,95 ha platībā;
4) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums  8025 002 0579) 0,42 ha platībā un piecām būvēm:
1) ekspluatācijā nenodotas dzīvojamās mājas (kadastra apzīmējums 8025 002 0074 001);
2) palīgēkas (kadastra apzīmējums 8025 002 007 4002);
3) palīgēkas (kadastra apzīmējums 8025 002 0074 003);
4) palīgēkas (kadastra apzīmējums 8025 002 0074 004);
5) palīgēkas (kadastra apzīmējums 8025 002 0074 005).
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000042337, īpašumtiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes.
Atsavināšanas procesā ir dzēstas lietu tiesības, kas apgrūtināja Nekustamo īpašumu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienībai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi - aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0,22 ha, aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju 0,1 ha, ūdensteces aizsargjoslas teritorija 4 ha un aizsargjoslas teritorija gar autoceļu 0,24 ha;
2) noteikts lietošanas mērķis - "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme 9,8 ha, mežu platība 0,8 ha, krūmāju platība 0,4 ha, ūdens objektu zeme 0,5 ha un zemes zem ēkām platība 0,2 ha.
Pēc Zemes vienības sadales un kadastrālās uzmērīšanas Nekustamā īpašuma daļai
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
 - zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0576): no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorijas lauku apvidos 0,0454 ha un 0,0396 ha, tauvas joslas teritorijas gar upi 0,0001 ha un 0,0006 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,2088 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0066 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorijas gar elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0237 ha un 0,0109 ha, ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorijas lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,0006 ha un 0,0018 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0577): no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorijas lauku apvidos 0,2998 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos 0,6295 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0579): no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorijas lauku apvidos 0,38 ha, tauvas joslas teritorija gar upi 0,01 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,03 ha un ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,14 ha;
2) noteikts lietošanas mērķis –
"Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101).
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētās būves. Būves ar kadastra apzīmējumiem 8025 002 0074 001, 8025 002 0074 002, 8025 002 0074 003, 8025 002 0074 004 un 8025 002 0074 005 atrodas uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0578).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0578) 10,95 ha platībā (Zemes vienības daļa aptuveni 10,4473 ha platībā), kas atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 25. augusta vēstulē Nr. 1-7.1/23/2392 sniegtai informācijai atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus Ķekavas novada pašvaldība informēja, ka Zemes vienībā ir ekspluatācijā nenodota dzīvojamā māja un palīgēkas.
Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 12. jūlija vēstuli Nr. 1-7.1/23/1972 Zemes vienībā nav izdotas būvatļaujas.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0578) 10,95 ha platībā tiks saglabāta esošā piekļuve no valsts nozīmes autoceļa. Atsavināšanas procesā Īpašnieks mutiski lūdza ierīkot lauksaimniecības tehnikai piemērotu nobrauktuvi atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0578) vietā, kurā atrodas ganības, no projektētā tehniskā ceļa, ņemot vērā, ka esošā piekļuve no valsts nozīmes autoceļa nodrošinās piekļuvi tikai dzīvojamai mājai, palīgēkām un tām piesaistītai zemei, bet nokļūšana atlikušajā zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0578)  Ķekavas upes otrā pusē pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas kļūs neiespējama.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2023. gada 28. jūnija vēstulē Nr. VMD11-2/609 sniegto informāciju Nekustamajam īpašumam mežu valsts reģistrā nav reģistrētu meža zemju vai saimnieciskās darbības. Īpašnieks informēja, ka Nekustamā īpašuma atsavināmajā daļā esošos kokus izcirtīs pats, izņemot 13 papeles, par kurām vēlas saņemt kompensāciju.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks jebkādus citus prasījumus nav izteicis.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 12. septembra lēmumu Nr. 03.1-14/3168:
1. apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Bērzumnieki" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 002 0074), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0074) daļas 1,2527 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 11 693,44 EUR (vienpadsmit tūkstoši seši simti deviņdesmit trīs euro un 44 centi) ko veido:
1.1. atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0074) daļas 1,2527 ha platībā tirgus vērtība 9 269,98 EUR jeb 0,74 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
1.2. uz atsavināmās Zemes vienības daļas 1,2527 ha platībā augošo koku (13 papeles) vērtība 614,00 EUR;
1.3. kompensējamie zaudējumi: atlikušās (neatsavināmās) Zemes vienības daļas vērtības samazinājums 1 809,46 EUR jeb 0,02 EUR par vienu zemes kvadrātmetru (attiecināms uz lauksaimniecības zemi aptuveni 9,0473 ha platībā).
Atlīdzības apmērs būs precizējams, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību un vērtības samazinājumu, ja kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0074) atsavināmās daļas un atlikušās (neatsavināmās) daļas platības.
Pēc Zemes vienības sadales un kadastrālās uzmērīšanas tika precizēts Nekustamā īpašuma daļas 1,2607 ha kopplatībā taisnīgas atlīdzības apmērs, piemērojot viena zemes kvadrātmetra tirgus vērtību un vērtības samazinājumu, un atbilstoši jaunizveidoto zemes vienību platībām, nosakot kopējās taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Bērzumnieki" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 002 0074) atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja aktualizētajai vērtībai 11 595,18 EUR (vienpadsmit tūkstoši pieci simti deviņdesmit pieci euro un 18 centi), ko veido:
1) atsavināmo zemes vienību 1,2607 ha kopplatībā tirgus vērtība 9 329,18 EUR, tai skaitā:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0576) 0,2088 ha platībā tirgus vērtība 1 545,12 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0577) 0,6319 ha platībā tirgus vērtība 4 676,06 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums  8025 002 0579) 0,42 ha platībā tirgus vērtība 3 108,00 EUR;
2) uz atsavināmajām zemes vienībām 1,2607 kopplatībā augošo koku (13 papeļu) vērtība 614,00 EUR;
3) kompensējamie zaudējumi: 1 652,00 EUR par atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums  8025 002 0578) daļas 8,26 ha platībā vērtības samazinājumu.
2. Par Īpašnieka lūgumu ierīkot lauksaimniecības tehnikai piemērotu nobrauktuvi - RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, informēja, ka  izskatīs iespēju veikt tehnisko risinājumu izmaiņas, lai nodrošinātu lauksaimniecības tehnikai piemērotu piekļuvi no plānotā izbūvējamā tehniskā ceļa.
3. Par atsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā augošiem kokiem (izņemot 13 papeles), kuru vērtība nav iekļauta lēmuma 1. punktā minētajā atlīdzības apmērā, Īpašnieks būs tiesīgs nozāģēt par saviem līdzekļiem līdz Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā. Ja Īpašnieks savas tiesības līdz iepriekš minētajam termiņam neizmantos, valstij būs tiesības rīkoties ar tiem pēc saviem ieskatiem. Savukārt par atlīdzības apmērā ievērtētajiem kokiem (13 papelēm) pirkuma līgumā būs norādīts, ka Īpašniekam ir aizliegts ar tiem rīkoties.
No Īpašnieka saņemta mutiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai. 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Bērzumnieki" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 002 0074), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 002 0074) daļu 1,2527 ha platībā (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi