Anotācija (ex-ante)

23-TA-1864: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 18. panta piektās daļas 1. un 2. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi noteikt personas datu pārlūkošanas pakalpojuma (turpmāk – pakalpojums) tehniskā risinājuma pārzini, tā pienākumus un atbildību, kā arī funkcijas un uzdevumus, kuru izpildei nepieciešama pakalpojuma tehniskā risinājuma izmantošana, pakalpojuma tehniskā risinājuma darbības, finansēšanas un izmantošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš Latvijā eksistē valsts informācijas sistēmas un tajās tiek apkopoti dažādi personai piekritīgi dati, valsts institūcijas ir nodarbinātas ar šo datu izsniegšanu personām pēc to pieprasījuma un, ja pieprasījumi ir bieži un vienveidīgi, institūcijas šādu datu izsniegšanai ir radījušas risinājumus vai nu savās valsts informācijas sistēmās un to portālos, vai izstrādājušas e-pakalpojumus un izmitinājušas tos valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.gov.lv (turpmāk – portāls Latvija.gov.lv). Šo risinājumu pastāvīgai uzturēšanai ik gadu institūcijas velta valsts budžeta līdzekļus, kā arī cilvēkresursus risinājumu un e-pakalpojumu attīstībai un elementārai informācijas tehnoloģiju jomā obligātai prasībai - tehnoloģisko risinājumu versiju atjaunināšanai. Risinājumi un e-pakalpojumi par personas datu pārlūkošanu ir sadrumstaloti un nevienveidīgi, iedzīvotājiem nenodrošinot ierastu un vienveidīgu šādu datu pieejamību, kā rezultātā daudzi iedzīvotāji pat neizmanto iespēju uzzināt, kādi dati par viņu ir uzkrāti valsts reģistros, kāda ir to kvalitāte un aktualitāte.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) īstenotā Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība” (turpmāk – AVIS/Latvija.lv/VPVKAC projekts) ietvaros tiek veikta Portāla iespēju paplašināšana, tajā skaitā nodrošinot personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ieviešanu, kas tiks nodrošināts portāla Latvija.gov.lv portāla gala lietotāja darba vietā. Ar “Portāla gala lietotājs” ir jāsaprot fiziska persona (iedzīvotājs), kurai tiek nodrošināts pakalpojums.

Personas datu pārlūkošanas pakalpojums (turpmāk – pakalpojums) izstrādāts, lai pēc personas pieprasījuma vienuviet atspoguļotu informāciju par personu no valsts informācijas sistēmām, kuras datu apritei izmanto datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (turpmāk – DAGR), lai nodrošinātu personas tiesības uz personas datu pārvaldību.

Plānots noteikt, ka fiziskā persona, identificējoties portāla Latvija.gov.lv gala lietotāja darba vietā, izmantojot kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus vai kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus, varēs pieprasīt informāciju gan par sevi, gan izvēlēties iespēju - iegūt datus kā likumiskais pārstāvis par saviem bērniem vai par aizgādībā, aizbildnībā vai aizgādnībā esošu fizisku personu.

Saskaņā ar VARAM īstenotā AVIS/Latvija.lv/VPVKAC projektā plānotajiem termiņiem, plānots, ka projektā paredzētā personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ieviešana portālā tiks nodrošināta ne vēlāk kā šī gada decembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd pakalpojuma izpilde notiek decentralizēti, fiziskai personai pieprasot informāciju no katras iestādes atsevišķi, turklāt informācija bieži vien pakalpojuma pieprasītājam tiek nogādāta uz tā elektroniskā pasta adresi. Ievērojot minēto, Ministru kabineta noteikumi "Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma noteikumi" ir nepieciešami, lai mazinātu riskus attiecībā uz personas datu apstrādi, kā arī nodrošinātu personas tiesības uz personas datu pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 2. punktā noteikto tiek paredzēts, ka pakalpojuma tehniskā risinājuma pārzinis ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – Aģentūra).
Noteikumu projekta 3. punkts noteic, ka pakalpojuma izpildes ietvaros personai valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.gov.lv (turpmāk – Portāls) vienuviet tiek atspoguļota informācija par personu no tām valsts informācijas sistēmām, kuras datu apritei izmanto datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (turpmāk – DAGR), lai nodrošinātu personas tiesības uz personas datu pārvaldību.  Pakalpojums nodrošina iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un tos lejupielādēt.
No Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Regula)  personai izriet tiesības iepazīties ar saviem personas datiem, kas tiek apstrādāti valsts informācijas sistēmās. Piekļuve šādai informācijai ir jānodrošina bez maksas, līdz ar to - ar noteikumu projektu nav plānots, ka šī pakalpojuma ietvaros iestādes varēs sniegt informāciju personai pēc personas pieprasījuma par maksu konkrētajā pakalpojuma tvērumā.

Noteikumu projekta 4. punkts noteic, ka Aģentūra ir personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu identificētu piekļuvi pakalpojumam, kā arī pakalpojuma nodrošināšanai izveidotajiem auditācijas pierakstiem. Proti, Aģentūra kā portāla pārzinis neuzkrāj personas datus un nekļūst par personas datu pārzini, kad datu subjekts šo informāciju pieprasījis. Aģentūra tikai atspoguļo personai no valsts informācijas sistēmām datus par personu, kas izvietoti izplatīšanai DAGR  no valsts informācijas sistēmām par personu. Noteikumu projekta 5. punkts noteic, ka Aģentūra, izmantojot DAGR, nodrošina auditācijas pierakstu veidošanu un uzkrāšanu tādā apjomā, lai nodrošinātu pakalpojumu. Noteikumu projekta 6. punkts noteic, ka Personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas izvietoti izplatīšanai DAGR  no valsts informācijas sistēmām par personu, līdz datu nodošanai datu saņēmējam ir tā valsts institūcija, kura ir atbildīga par personas datu apstrādi attiecīgajā valsts informācijas sistēmā. Savukārt saskaņā ar noteikumu projekta 7. punktu personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas iegūti no DAGR auditācijas pierakstiem par personu, ir DAGR pārzinis. Atspoguļotie dati portālā saskaņā ar Noteikumu projekta 13.punktā noteikto, pēc atspoguļošanas portālā netiek uzglabāti. Līdz ar to Aģentūra ir personas datu pārzinis attēlošanas procesam un attiecīgi Aģentūrai ir pienākums ievērot Regulas 14.pantā (informācija, kas jāsniedz, ja personas dati nav iegūti no datu subjekta) noteikto pienākumu - sniegt Regulas 14.panta 1-4.punktā norādīto informāciju personai jeb datu subjektam.
Tāpat Aģentūra nepieņem lēmumus attiecībā uz pieprasīto informāciju, bet tikai rīkojas pēc datu subjekta norādēm. Aģentūra ir personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu piekļuvi portāla darbības organizēšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem. Savukārt personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas iegūti no valsts informācijas sistēmām, ir tā valsts institūcija, kura ir atbildīga par personas datu apstrādi attiecīgajā valsts informācijas sistēmā, kas izgūta no DAGR.

Portāls Latvija.gov.lv ir paaugstinātas drošības valsts informācijas sistēma un tās pārzinis ir Aģentūra. Pakalpojuma ietvaros plānots, ka fiziskā persona varēs pieprasīt šo pakalpojumu (personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ietvaros personai tiks sniegti dati tikai par pašu informācijas pieprasītāju (tātad, dati, kas par viņu iekļauti attiecīgajās valsts informācijas sistēmās, kas integrētas ar DAGR), kā arī par personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir)) no tām valsts iestādēm, kas būs integrējušas savas valsts informācijas sistēmas ar DAGR. DAGR ir izveidota kā viena no valsts platformām, kuras mērķis ir informācijas aprites un sadarbspējas uzlabošana valsts pārvaldē, nodrošinot vairāku institūciju informācijas aprites un apstrādes funkciju un uzdevumu izpildi. Valsts pārvaldei tiks nodrošinātas iespējas apkopot potenciāli visu valsts iestāžu datus vienotā datu izplatīšanas platformā, kuru datu saņēmēji varēs izmantot, lai izgūtu reāla laika datus no datu devēju informācijas sistēmām. DAGR nodrošinās datu apriti ne tikai starp valsts informācijas sistēmām, bet arī starp institūciju informācijas sistēmām, kā arī privāto tiesību juridisko personu informācijas sistēmām, kas ir iesaistītas valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanā. Līdz ar to fiziskajām personām tiks nodrošināta iespēja iegūt informāciju par, piemēram, savā īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem, pensiju līmeni u.c. informāciju, kas uzkrāta valsts informācijas sistēmās.
Ar vārdiem "personas dati" saprotama jebkura informācija, kas attiecas uz identificētu vai identificējamu fizisku personu saskaņā ar Regulas 4. panta 1. punktu. Pakalpojuma ietvaros tiks izgūta informācija par personu, tajā skaitā personas dati. Tāpat pakalpojums nodrošinās iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, kā arī šo izgūto informāciju lejuplādēt. Ņemot vērā, ka saskaņā ar Regulā noteikto personai ir tiesības iepazīties ar saviem personas datiem, kas tiek apstrādāti valsts informācijas sistēmās, un personas datu pārzinim pēc personas pieprasījuma ir pienākums šādu informāciju sniegt, datu apstrāde, t.sk. atbilstības pārbaudes veikšana pamatojama ar VDAR 6. panta 1. punkta c) apakšpunktu.
Noteikumu projekta 8. punkts noteic, ka pakalpojuma tehniskais risinājums ir Portāla sastāvdaļa un tas tiek uzturēts no valsts budžeta līdzekļiem.
Lai mazinātu administratīvo slogu, katru reizi grozot Ministru kabineta noteikumus gadījumos, kad personai pieejamais datu apjoms tiek palielināts, kā arī, lai nodrošinātu sabiedrības informētību par datu apriti (kādi dati tiek apstrādāti, lai nodrošinātu pakalpojumu, kā arī – kādi dati tiks atrādīti pakalpojuma ietvaros) noteikumu projekta 9. punktā tiek paredzēts, ka pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamais datu apjoms, tai skaitā personai pieejamais datu apjoms, un institūciju, kas nodrošina personas datu sniegšanu pakalpojuma nodrošināšanai, uzskaitījums tiek publicēts Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (valsts pārvaldes pakalpojuma sniegšanas ietvaros), kas no Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas tiks atspoguļots portālā Latvija.gov.lv kā Aģentūras sniegtais valsts pārvaldes pakalpojums. Vienlaikus norādāms, ka personas datu pārlūkošanas pakalpojuma funkcionalitāte tiks ieviesta pakāpeniski, nodrošinot informācijas piekļuves apjomu, kāds ir izvietots DAGR. Pakāpeniski, īstenojot digitālās transformācijas attīstības projektus (ārvalstu vai nacionālā finansējuma projektus), DAGR pieejamais informācijas apjoms tiks paplašināts vairāku gadu garumā, attiecīgi palielināsies arī personas datu pārlūkošanas pakalpojumā pieejamās informācijas apjoms.
Noteikumu projekta 10. punkts noteic, ka piekļuve pakalpojumam tiek nodrošināta Portālā elektroniski identificētiem lietotājiem. Pakalpojums pieejams personai, kas identificējusies izmantojot kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus vai kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus.
Saskaņā ar noteikumu projekta 11. punktā noteikto, persona, uzsākot pakalpojuma pieprasīšanu, tiek informēta par pakalpojuma lietošanas noteikumiem un informāciju par personas datu apstrādi pakalpojuma sniegšanas ietvaros. Proti, jebkurš datu subjekts pirms pakalpojuma pieprasīšanas portālā tiek informēts par pakalpojuma lietošanas noteikumiem, kā arī informāciju par personas datu apstrādi pakalpojuma sniegšanas ietvaros saskaņā ar Regulas 13.pantu (informācija, kas jāsniedz, ja personas dati ir iegūti no datu subjekta). Persona portālā izdara atzīmi par to, ka ir iepazīstināta ar minētajiem noteikumiem un informāciju.
Noteikumu projekta 10. punktā noteikti personas identifikācijas nosacījumi. Pakalpojums ir publisks risinājums, kurā tiek nodrošināts autentifikācijas risinājums, lai persona piekļūtu datiem. Autentifikācija pakalpojuma pieprasīšanai tiek veikta, izmantojot vai nu kvalificētus elektroniskās identifikācijas līdzekļus, vai kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus, kas izriet no Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 402 "Valsts pārvaldes e-pakalpojumu noteikumi" 13.8. apakšpunkta, kurā noteikts, ka valsts pārvaldes pakalpojumu turētājs nosaka e-pakalpojumam nepieciešamo personas elektroniskās identifikācijas līdzekli atbilstoši šo noteikumu pielikumā ietvertajai kārtībai. Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 402 "Valsts pārvaldes e-pakalpojumu noteikumi" pielikuma "E-pakalpojumam nepieciešamā personas elektroniskās identifikācijas līdzekļa noteikšanas kārtība" (turpmāk – Pielikums) 4. punktā noteikto un, izvērtējot pakalpojuma pieprasīšanai apstrādātos personas datus, ir secināms, ka pakalpojuma pieprasīšanai atbilstošākais personas elektroniskās identifikācijas līdzeklis ir ietverts Pielikuma 4.3. un 4.4. apakšpunktā. Proti, saskaņā ar Pielikuma 4.3. apakšpunktā noteikto kvalificētus vai kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus izmanto, ja attiecībā uz e-pakalpojumu konstatēts vismaz viens no šādiem apstākļiem: 1) apstrādā ierobežotas pieejamības informāciju, kuras izpaušana var būtiski nelabvēlīgi ietekmēt personas tiesības vai brīvības, vai ar likumu aizsargātās intereses, kā arī var izmainīt īpašuma tiesības vai lietu tiesības; 2) datus iespējams apskatīt, labot, papildināt vai dzēst par e-pakalpojuma saņēmēju, e-pakalpojuma saņēmēja ģimenes locekļiem vai aizbilstamajiem vai citām fiziskām vai juridiskām personām; 3) kļūdaina autentifikācija e-pakalpojuma saņēmējam vai pakalpojuma turētājam var radīt zaudējumus vai kaitējumu, kas pārsniedz desmit Latvijas Republikā noteiktās minimālās mēnešalgas; 4) kļūdaina autentifikācija var radīt drošības riskus, ietekmēt personas veselību vai dzīvību; 5) kļūdaina autentifikācija var radīt nopietnas, ilgstošas neērtības pakalpojuma saņemšanai, nopietnu kaitējumu kādas puses reputācijai, tā ietekmē daudzus cilvēkus. Savukārt Pielikuma 4.4. apakšpunkts noteic, ka kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus izmanto tādu e-pakalpojumu saņemšanai, kuri ietekmē nacionālo drošību vai kuros iespējams piekļūt īpašu kategoriju personas datiem, tai skaitā piekļūt personas datiem par sodāmību un pārkāpumiem, kā arī lai autentificētos informācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras sistēmās. Ministru kabineta 2017. gada 19. septembra noteikumu Nr. 560 "Noteikumi par kvalificēta un kvalificēta paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojuma sniedzēja un tā sniegtā pakalpojuma tehniskajām un organizatoriskajām prasībām", kas izdoti saskaņā ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma 13. pantu, 6. punktā noteiktas kvalificēta un kvalificēta paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojuma sniedzēja autentifikācijas prasības, savukārt 7. punktā noteiktas kvalificēta un kvalificēta paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas pakalpojuma sniedzēja elektroniskās identifikācijas līdzekļa prasības un 8. punkts norāda papildu prasības elektroniskās identifikācijas līdzeklim, ja tas klasificēts kā kvalificēts paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzeklis. Šīm prasībām šobrīd atbilst tādi elektroniskās identifikācijas līdzekļi kā eParaksts, eID karte, eParaksts mobile un smartID.
Saskaņā ar noteikumu projekta 12.punktā noteikto pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo informāciju nosaka: 12.1. valsts informācijas sistēmas pārzinis, kas normatīvajos aktos (Valsts informācijas sistēmas likums, Ministru kabineta noteikumu projekts “Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi” (22-TA-2640), kas 2023. gada 31. oktobrī pieņemts Ministru kabinetā, speciālie normatīvie akti, kas noteic konkrētas informācijas vai datu izmantošanu) noteiktajā kārtībā informāciju no savā pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas izvieto izplatīšanai DAGR, kā arī saskaņā ar noteikumu projekta 12.2.apakšpunktu - DAGR pārzinis atbilstoši šo noteikumu 5. punktam par uzkrātajiem auditācijas pierakstiem par 18 mēnešu periodu.
Saskaņā ar noteikumu projekta 13., 14. un 15. punktā noteikto Aģentūra, pamatojoties uz identificētas personas pieprasījumu, Portālā atspoguļo datus no DAGR, kas pēc to atspoguļošanas portālā netiek uzglabāti. No DAGR izgūtie fiziskai personai piekritīgie personas dati Portālā netiek uzglabāti un tiek nemainītā veidā attēloti Portālā autentificētai konkrētajai fizikai personai, izpildot Pakalpojumu. Portāla auditācijas pierakstos tiek fiksēti tikai datu pieprasījumu fakti no portāla uz DAGR par konkrēto personu. Pakalpojuma ietvaros veikto personas datu pieprasījumiem atbilstošo DAGR atbilžu saturu Portāls auditācijas pierakstos nesaglabā. Visu DAGR datu pieprasījumu auditācijas pierakstus uzkrāj pats DAGR, tajā skaitā, auditācijas pierakstus par datu pārziņa veiktajām izmaiņām personas datu saturā. Ne Portāls, ne DAGR izmaiņas datu pārziņu vesto reģistru personu datos neveic.
Gadījumā, ja persona pakalpojuma izpildes ietvaros konstatē neatbilstību datos, persona, izmantojot pakalpojuma ietvaros nodrošinātu novirzīšanu uz oficiālo elektronisko adresi, kas personai pieejama lietotāja darba vietā, par minēto informē institūciju, kuras pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas datos ir konstatēta neatbilstība. Procesa ietvaros, kad notiks personas novirzīšana uz oficiālo elektronisko adresi, e-adreses ziņojumam tiks pievienota pakalpojumā atspoguļotā datu kopa lejuplādējamas datnes veidā. Institūcija, kas saņēmusi informāciju par neatbilstību datos, atbildi personai sniedz normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Pakalpojuma nodrošināšanas ietvaros dati gan izgūšanas, gan nosūtīšanas procesā būs šifrētā veidā, līdz ar to arī nosūtīšanas brīdī Aģentūra kā portāla pārzinis vai kāds cits tiesību subjekts, izņemot informācijas pieprasītāju, tos apskatīt nevarēs. Sūtījums un tā nodošanas veids būs šifrēts.
Noteikumu projekta 17. punkts noteic, ka Aģentūra izstrādā pakalpojuma lietošanas noteikumus, kuros noteikta iestādes sadarbība ar Aģentūru kā starpiestāžu pakalpojuma pārzini.  Noteikumu projekta 17. punktā minētie pakalpojuma lietošanas noteikumi ir uzskatāmi kā pušu (iestādes un Aģentūras) detalizēts pienākumu un tiesību apraksts Regulas kontekstā kā regulējošais dokuments starp 2 pārziņiem ((iestāde kā sistēmai nodoto fizisko personu datu pārzinis, Aģentūra kā sistēmas pārzinis). Vienlaikus Aģentūras aprakstītajā starpiestāžu pakalpojuma aprakstā tiks aprakstīts, kā puses savstarpēji vienojas par datu apjomu, kuru iestāde atļaus atspoguļot pakalpojumā, kā šie dati tiks pakalpojumā atspoguļoti, un būs apraksts par darbībām, lai Aģentūra un iestāde varētu portāla testa vidē pārliecināties par katru jaunu datu kopu, kuru iestāde ir lēmusi pakalpojumā atspoguļot. Pakalpojums ir jauns risinājums, kura darbināšanas laikā sadarbībā ar iestādēm var tikt konstatēti procesi un nosacījumi, kurus iepriekš nevar paredzēt - tādejādi starpiestāžu pakalpojuma apraksts tiks pastāvīgi aktualizēts, lai iestādēm sadarbības process ar Aģentūru šī pakalpojuma nodrošināšanā būtu pilnvērtīgi izprotams. Aģentūra lietošanas noteikumus publicē valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (starpiestāžu pakalpojuma sniegšanas ietvaros) un aktualizē tā aprakstu pēc nepieciešamības, šobrīd Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā saskaņošanas stadijā ir MK noteikumu projekts “Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi” (22-TA-3301). Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi" (22-TA-3301) tiek izstrādāts saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 13. panta pirmo daļu, lai noteiktu tiesisko regulējumu Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmai (turpmāk – VIRSIS) nosakot tās pārzini, tajā iekļaujamās informācijas apjomu, reģistrēšanas, izmantošanas un apstrādes kārtību, kā arī valsts informācijas sistēmu un institūcijas informācijas sistēmu darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu pārvaldības kārtību. Noteikumu projekta 17. punkts tiešā veidā korelē ar Ministru kabineta noteikumu projekta "Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi" (Nr. 22-TA-3301)  3.2. apakšpunktu, kur paredzēts, ka valsts platformas Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS) tiks nodrošināta nodrošina pieteikumu pieteikšana un vienošanās slēgšana starp institūcijām par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursiem, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumiem un publiskajiem pakalpojumiem - respektīvi, pakalpojuma nodrošināšanai Aģentūra veikts datu atļaujas pieprasījumu institūcijai par to datu apjomu, par kādu Aģentūra ar institūciju savstarpējas sadarbības ietvaros būs vienojušās, un institūcija apstiprinās datu atļauju, tādējādi abpusēji slēdzot VIRSIS vienošanos par katru jaunu datu kopu, kuru institūcija būs lēmusi pakalpojumā atspoguļot.

Noteikumu projekta 18. punktā noteikts auditācijas pierakstu glabāšanas ilgums. Saskaņā ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 37. panta pirmo daļu, auditācijas pieraksti ir analīzei pieejami reģistrēti dati par noteiktiem notikumiem informācijas sistēmā. Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" 15.10. apakšpunktam, auditācijas pierakstos ietver informāciju par pieslēgšanos vai atslēgšanos no sistēmas, datu atlasi, kā arī konta izveidi, grozīšanu vai dzēšanu, fiksējot notikuma laiku, kas sakrīt ar faktiskā notikuma koordinēto pasaules laiku (UTC), interneta protokola adresi, no kuras veikta darbība, aprakstu, kā arī informāciju par darbības iniciatoru – identifikatoru, pieslēguma metadatus. Minēto noteikumu 24.8. apakšpunktā noteiktais paredz, ka auditācijas pierakstu uzraudzība un analīze nodrošina iespēju konstatēt incidentus, tādējādi sekmējot sistēmu drošību. Auditācijas pierakstu glabāšanas rezultātā tiek apstrādāti personas dati. Ņemot vērā, ka portāls ir paaugstinātas drošības valsts informācijas sistēma, tad saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" 24.6. apakšpunktu, izstrādājot sistēmas drošības politiku paaugstinātas drošības sistēmām ir jāparedz auditācijas pierakstu uzglabāšana vismaz 18 mēnešus pēc ieraksta izdarīšanas. Noteikumu projekta 19. punkts noteic, ka Portālā apstrādā un glabā Portālā identificēta lietotāja datus, kas ievadīti pakalpojuma pieprasīšanai, atbilstoši šo noteikumu 18. punktā noteiktajam glabāšanas Noteikumu projekta 18. punktā minētais uzglabāšanas termiņš saistīts ar MK 2023. gada 31. oktobra noteikumos Nr. 624 “Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi”  noteikto auditācijas pierakstu glabāšanas termiņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
“Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla Latvija.lv lietotāju pētījums par portāla darbību, produktiem un portāla lietotāju vajadzībām”
Apraksts
2023.gada 4.ceturksnī Aģentūra veica pētījumu “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla Latvija.lv lietotāju pētījums par portāla darbību, produktiem un portāla lietotāju vajadzībām”, kurā tika noskaidrota iedzīvotāju un portāla Latvija.gov.lv lietotāju attieksme pret plānoto Pakalpojumu (personas datu pārlūkošanas pakalpojumu).
Vismaz 75% apmeklētāju vēlētos redzēt informācijas apkopojumu (personas datus, kas uzkrāti valsts reģistros) datu veidā par sevi.
Pētījumā iegūtos datus Aģentūra izmantos, attīstot Pakalpojuma iespējas un paplašinot tajā pieejamās datu kopas sadarbībā ar iestādēm - personas datu pārziņiem.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pakalpojuma saņēmēji.
Ietekmes apraksts
Pakalpojuma saņēmēji, kuri vēlēsies izmantot pakalpojuma sniegtās iespējas - izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, kā arī šos attēlotos datus lejuplādēt. Pakalpojuma saņēmējam pirms vēršanās institūcijā būs iespēja pārliecināties par to, kādi dati par viņu vai personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, tiek atspoguļoti valsts informācijas sistēmā. Līdz ar to pakalpojuma saņēmējam vairs nebūs jāvēršas atsevišķi pie katras institūcijas, kuras rīcībā ir personas dati, taču pakalpojuma ietvaros vienuviet būs iespēja saņemt datus no tām valsts informācijas sistēmām, kas būs attiecīgo iestāžu rīcībā, kuras būs integrējušās DAGR. Līdz ar to pakalpojums ir rīks kā institūcijām atvieglot darbu un ietaupīt resursus, kas šobrīd tiek novirzīti atbilžu sniegšanai personām par institūciju rīcībā esošajiem datiem. Gadījumā, ja personai būs nepieciešams saņemt minētos datus no institūcijas, institūcija tos nodrošinās uz atsevišķa pieprasījuma pamata un šādā gadījumā institūcijām būs pienākums šo informāciju sniegt.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Pakalpojums minimālā tvērumā tiks ieviests Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/002 "Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība"1 ietvaros un tā saņēmēju loka izvēršana tiks veicināta, paplašinot pakalpojumā pieejamo valsts reģistru datus, ko paredzēts īstenot ES Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijas projekta Nr. 2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/005 "Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)" (turpmāk – Projekts) un projekta Nr.2.1.3.1.i.0/1/23/I/VARAM/004 “Vienotā datu koplietošanas platforma publiskā sektora un tautsaimniecības datu koplietošanai nacionāli un Eiropas datu telpas ietvaros, t. sk. ieviešot risinājumus datu depersonalizācijai, kā arī personas pārvaldītai un kontrolētai datu koplietošana" ietvarā, kā arī turpināt pakalpojumu attīstību ārpus šiem projektiem.
Pakalpojums tiks finansēts no valsts budžeta pakalpojuma sniedzēja izdevumu programmas, jo pakalpojuma minimālā funkcionalitāte tiek radīta ERAF līdzfinansētajā projektā "Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un Latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība" (Nr. 2.2.1.1/21/I/002). Šim projektam noslēdzoties 2023. gadā, tiks pieprasīti līdzekļi portāla Latvija.lv uzturēšanai ne vairāk par 136 000 eiro gadā (ietver visu Latvija.gov.lv jaunizveidotās funkcionalitātes uzturēšanu, no kura konkrētais pakalpojums ir tikai daļa) ERAF projektu īstenošanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Ar Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojumu Nr. 422 “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” investīcijas 2.1.2.1.i. “Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas” projekta “Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)” pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu”2 (22-TA-3834) ir iekļauti Projekta rezultātu uzturēšanas budžeta aprēķini, kas ietver arī Pakalpojuma uzturēšanas izmaksas.
Ņemot vērā, ka pakalpojums tiek izmitināts Portālā, tad pakalpojuma izmaksu izdevumi tiek prasīti vienlaikus ar uzturēšanas izmaksām portāla Latvija.lv paplašinātajai funkcionalitātei. Pēc Projekta īstenošanas ikgadējās uzturēšanas izmaksas indikatīvi tiek plānotas 10 % apmērā no projektā plānotajām risinājumu izstrādes izmaksām, kas ir ne vairāk kā EUR 484 000,00 ar PVN gadā informācijas sistēmai Valsts pārvaldes pakalpojumu portāls Latvija.lv (Mākslīgā intelekta risinājums un Personas datu pārlūkošanas pakalpojums). Projektam noslēdzoties 2026. gadā, tiks pieprasīti uzturēšanas līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, iekļaujot detalizētus izmaksu aprēķinus.

1 https://likumi.lv/ta/id/320321-par-informacijas-sabiedribas-attistibas-pamatnostadnu-ieviesanu-publiskas-parvaldes-informacijas-sistemu-joma-merkarhitekturas-570-versija

2 https://m.likumi.lv/ta/id/343565-par-eiropas-savienibas-atveselosanas-un-noturibas-mehanisma-plana-2-komponentes-digitala-transformacija-21-reformu-un-investiciju-virziena-valsts-parvaldes-tai-skaita-pasvaldibu-digitala-transformacija-2121i-investicijas-parvaldes-centralizetas-platformas-un-sistemas-projekta-nacionala-digitalo-pakalpojumu-koplietosanas-centrala-platforma-klientcentretiem-un-proaktiviem-e-pakalpojumiem-sabiedribai-latvijalv-pases-centralizetas-funkcijas-vai-koplietosanas-pakalpojumu-attistibas-planu-apstiprinasanu

4.1.1. Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumi Nr.400 “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Saistībā ar personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ieviešanu, Ministru kabinetā 2023. gada 12. decembrī tika pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumos Nr.400 “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi”, kur cita starpā tiek noteikts, ka portālā tiek nodrošināts personas datu pārlūkošanas pakalpojums atbilstoši normatīvajiem aktiem par personas datu pārlūkošanas pakalpojumu, kā arī noteikts, ka portāla pārzinis (Aģentūra) nodrošina personas datu pārlūkošanas pakalpojuma tehnisko risinājumu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma sniegšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par personas datu pārlūkošanas pakalpojumu.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi" (22-TA-3301) tiek izstrādāts saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 13. panta pirmo daļu, lai noteiktu tiesisko regulējumu Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmai (turpmāk – sistēma VIRSIS), nosakot tās pārzini, tajā iekļaujamās informācijas apjomu, reģistrēšanas, izmantošanas un apstrādes kārtību, kā arī valsts informācijas sistēmu un institūcijas informācijas sistēmu darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu pārvaldības kārtību. Lai nodrošinātu noteikumu projekta 9. un 17. punktā noteiktās informācijas publicēšanu, kā arī aktualizēšanu sistēmā VIRSIS, nepieciešams sistēmas VIRSIS spēkā esošs tiesiskais regulējums.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts reģionālās attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/a8636769-af41-475d-b269-574d1e6f8e0b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta, ievietojot noteikumu projektu un tā anotāciju sabiedriskai apspriešanai TAP portālā laika periodā no 04.08.2023. līdz 18.08.2023. Priekšlikumi un iebildumi par noteikumu projektu un tā anotāciju netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Valsts pārvaldes institūcijas (tās valsts pārvaldes institūcijas, kuras ir atbildīgas par personas datu apstrādi attiecīgajā valsts informācijas sistēmā, no kuras dati tiek nodoti uz DAGR un tiek atrādīti dati par personu pakalpojuma ietvaros, t.sk. kuras sākotnēji identificēs datus, t.sk. datu kopas, kas attēlojamas personai personas datu pārlūkošanas pakalpojumā).

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts reģionālās attīstības aģentūra
palielinās
Vērtības nozīme:
Pakalpojuma sākotnējā versijā iestāžu datu apjoms ir minimālā tvērumā un tiek īstenots ERAF projekta ietvaros. No 2024.gada līdz 2026.gada maijam sagaidāma intensīva pakalpojuma papildināšana ar iestāžu datu kopām no DAGR, vienlaikus īstenojot vairākus ANM projektus, kas nodrošinās projekta komandu, gan iestāžu datu nodošanas uz DAGR izstrādi, gan pakalpojuma pilnveidošanu, tāpēc līdz pat 2026.gada maijam administratīvais slogs tiks segts no projektu resursiem. Pēc projektu īstenošanas pakalpojums nonāks ikdienas portāla Latvija.gov.lv uzturēšanas tvērumā un tā administratīvā sloga aprēķinu īpatsvars kopumā ir nenozīmīgs un VRAA to nodrošinās ar esošajiem resursiem.
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
neietekmē
Valsts pārvaldes institūcijas (tās valsts pārvaldes institūcijas, kuras ir atbildīgas par personas datu apstrādi attiecīgajā valsts informācijas sistēmā, no kuras dati tiek nodoti uz DAGR un tiek atrādīti dati par personu pakalpojuma ietvaros, t.sk. kuras sākotnēji identificēs datus, t.sk. datu kopas, kas attēlojamas personai personas datu pārlūkošanas pakalpojumā).
samazinās
Vērtības nozīme:
Administratīvā sloga samazinājumu šobrīd nav iespējams aprēķināt un tas katrā iestādē var būt dažāds (mainīgs), bet kopumā tendence ir tā samazinājums, jo iestādēm nebūs jāveic personu individuālo pieprasījumu apstrāde un datu sagatavošana, jo datu kopa attēlošanai pakalpojumā būs jāsagatavo vienreiz, pēcāk datu attēlošanu pakalpojumā nodrošinās DAGR un pakalpojuma tehniskais risinājums. Iestādēm vairs nebūs jāuztur individuāli risinājumi un pakalpojumi personas datu izsniegšanai personai pēc pieprasījuma.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašināsies Aģentūras uzdevumi, jo tā nodrošinās jaunu pakalpojumu “Personas datu pārlūkošanas pakalpojums”, t.sk., tā uzturēšanu un attīstību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Attiecībā par Valsts reģionālās attīstības aģentūru (VRAA) - paplašinoties VRAA uzdevumiem, administratīvais slogs palielināsies, veicot šādus uzdevumus: personas datu pārlūkošanas pakalpojuma tehniskā risinājuma nodrošināšana, atbalsta sniegšana iestādēm un pakalpojuma lietotājiem.

Attiecībā par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (PMLP) - pakalpojuma ietvaros PMLP ir pienākums sniegt datus, lai nodrošinātu pārbaudi par pārstāvamām personām, šis nebūtu uzskatāms kā administratīvā sloga palielinājums, jo PMLP šādu datu pārbaudi nodrošina ar centralizētu servisu.

Institūcijām, kuru datu kopas būtu attēlojamas personai personas datu pārlūkošanas pakalpojumā,  sākotnēji administratīvais slogs varētu palielināties, ņemot vērā, ka būs nepieciešams identificēt personai atrādāmos datus un datu kopas, veikt to attēlojuma testēšanu sadarbībā ar VRAA un noslēgt elektronisko vienošanos sistēmā VIRSIS par datu atļauju, taču ilgtermiņā slogs samazināsies, jo, ja iestāde datus nodrošinās DAGR, tai nebūs jāapkalpo individuāli personu pieprasījumi izsniegt tām par sevi piekritīgus datus, jo šo procesu unificēti nodrošinās pakalpojums un tā tehniskā risinājuma darbību savukārt nodrošinās VRAA.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pakalpojumu būs iespējams pieprasīt elektroniskā veidā, identificējoties portāla Latvija.gov.lv lietotāja darba vietā gan ar kvalificētiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, gan kvalificētiem paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļiem. Pakalpojums nodrošinās iespēju izgūt datus no valsts iestāžu reģistriem informāciju, kas ir valsts iestāžu rīcībā, par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, kā arī lejuplādēt. Pakalpojuma ietvaros plānots, ka persona varēs viena pakalpojuma ietvaros izgūt informāciju par sevi, kā piemēram, mani transportlīdzekļi, mani īpašumi u.tml.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā tiek nodalīta atbildība attiecībā uz personas datiem nosakot, ka Aģentūra ir personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu identificētu piekļuvi pakalpojumam, kā arī pakalpojuma nodrošināšanai izveidotajiem auditācijas pierakstiem un pēc personas pakalpojuma pieprasījuma saņemto datu atspoguļošanai šai personai. Proti, Aģentūra ir personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu piekļuvi portāla darbības organizēšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem. Savukārt personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas izvietoti izplatīšanai DAGR  no valsts informācijas sistēmām par personu, līdz datu nodošanai datu saņēmējam ir tā valsts institūcija, kura ir atbildīga par personas datu apstrādi attiecīgajā valsts informācijas sistēmā. Kā arī personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas iegūti no DAGR auditācijas pierakstiem par personu, ir DAGR pārzinis.

Par pakalpojumu ir veikts novērtējums par ietekmi uz datu aizsardzību (NIDA), lūdzam skatīt veikto NIDA noteikumu projekta pielikumā.

Personas datu apstrādes mērķis ir: sniegt pakalpojumu, lai būtu nodrošinātas personas tiesības uz personas datu pārlūkošanu, personas datu pārvaldību un personas datu aizsardzību, un kurā pēc personas pieprasījuma vienuviet tiktu atspoguļota informācija no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir.
Personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ietvaros ir šādi personas datu tehnoloģisko apstrādes procesu nolūki:
1) Vizuāli apvienotā formā nodrošināt fiziskai personai (pakalpojuma pieprasītājam) piekritīgu personas datu eksponēšanu portāla Latvija.gov.lv lietotāja darba vietā;
2) Saglabāt apliecinājumus par fiziskās personas veiktajām darbībām iespējamo strīdu vai pretenziju izmeklēšanai (attiecas uz auditācijas pierakstiem);
3) pakalpojuma darbībai nepieciešamo tehnoloģisko procesu uzturēšana un organizēšana (attiecas uz metadatiem un autentifikācijas procesu).
Personas dati (apjoms), ko plānots apstrādāt personas datu apstrādes mērķa sasniegšanai:
1. vārds, uzvārds,
2. personas kods (unikālais identifikācijas nr.),
3. trešo personu dati, atbilstoši normatīvajiem regulējumiem, kuri ir saistīti ar konkrēto datu pieprasījumu (piem.: informācija par ģimenes locekļiem, aizbildniecībā esošajām personām),
4. pakalpojuma ietvaros veiktās darbības (personas datu izgūšana no DAGR, datu apskate, izdrukāšana) un to izpildes laiks.
Saskaņā ar noteikumu projekta 9.punktu, Pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo datu apjomu, tai skaitā personai pieejamo datu apjomu, un institūciju, kas nodrošina personas datu sniegšanu pakalpojuma izpildes nodrošināšanai, uzskaitījumu Aģentūra apraksta un, ja nepieciešams, aktualizē pakalpojuma aprakstā. Pakalpojuma ietvaros potenciāli var tikt attēloti visi trešo pušu sistēmu izsniegtie īpašo kategoriju personas dati (piem. informācija par personas invaliditāti, sociālo statusu, utml.). Par katru šo datu tipu izsniegšanu pakalpojuma ietvaros lēmumu pieņem šo datu pārzinis (trešā puse). Ja īpašo kategoriju personas datu attēlošana tiks realizēta pakalpojuma ietvaros, tad šo datu apstrāde tiks nodalīta no pārējo personas datu apstrādes. Īpašo personas datu apstrādes procesu noteiks pieprasīto datu pārzinis (trešā puse). Par katru īpašo kategoriju datu kopu (veselība, sociālais statuss, utt.) izmantošanu/eksponēšanu pakalpojuma ietvaros, kā arī to izmantošanas tehniskajiem ierobežojumiem, lēmumu pieņems šo datu pārzinis – atbildīgā institūcija, balstoties uz saistīto normatīvo regulējumu.
Plānotās personas datu apstrādes tiesiskais pamats atbilstoši Regulas 6. panta pirmās daļas a) un c) apakšpunktam:
a) Datu subjekts ir devis piekrišanu savu personas datu apstrādei tādā apmērā, kas ir nepieciešama auditācijas pierakstu izveidei un uzkrāšanai saistībā ar pakalpojuma izmantošanu personas datu pārlūkošanā (personas piekrišana tiek fiksēta Portālā, personas profilā, tur atzīmējot izvēles rūtiņu);
c) apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu (pārējos gadījumos).
Saskaņā ar noteikumu projekta 18. punktu, Pakalpojuma pieprasīšanas auditācijas pierakstus Portāla pārzinis glabā 18 mēnešus no ieraksta izdarīšanas brīža. Saskaņā ar noteikumu projekta 19. punktu Portālā apstrādā un glabā Portālā identificēta lietotāja datus, kas ievadīti pakalpojuma pieprasīšanai, atbilstoši šo noteikumu 18. punktā noteiktajam glabāšanas termiņam.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi