22-TA-271: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 685 "Rezidentu uzņemšanas, sadales un rezidentūras finansēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 685 “Rezidentu uzņemšanas, sadales un rezidentūras finansēšanas kārtība”” (turpmāk - Noteikumi Nr. 685) ir nepieciešams veikt precizējumu, aizstājot 19.4. punktā skaitli "29 923,56" ar skaiti "29 924,04", kā arī precizējot atsevišķu normu piemērošanas periodu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 685 konstatētas tehniskas neprecizitātes.
Risinājuma apraksts
Ar 2022. gada 8. janvāra noteikumiem Nr. 53 "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 685 "Rezidentu uzņemšanas, sadales un rezidentūras finansēšanas kārtība"" tika noteikts plānotais rezidentu darba samaksas palielinājums par 4,4 procentiem, izsakot jaunā redakcijā Noteikumu Nr. 685 19.4., 19.4.1, 25.1. un 25.3. apakšpunktus.
Noteikumu 19.4. apakšpunkts nosaka, ka noteikumu Nr. 685 11.5. apakšpunktā minētajām ārstniecības iestādēm piešķiramo finanšu līdzekļu apmērs rezidentu apmācībai pirmajā un otrajā rezidentūras gadā pamatspecialitātē nepārsniedz 37 759,20 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu, ja rezidentūra notiek reģionālajā daudzprofilu slimnīcā vai ģimenes (vispārējās prakses) ārsta praksē ārpus Rīgas, un 29 923,56 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu, ja rezidentūra notiek citā ārstniecības iestādē.
2022. gada 18. janvāra noteikumu Nr. 53 "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 685 "Rezidentu uzņemšanas, sadales un rezidentūras finansēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā ir aprēķināts, ka Noteikumu Nr.685 11.5. apakšpunktā minētajām ārstniecības iestādēm piešķiramo finanšu līdzekļu apmērs rezidentu apmācībai pirmajā un otrajā rezidentūras gadā pamatspecialitātē nepārsniedz 29 924,04 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu, ja rezidentūra notiek citā ārstniecības iestādē (Rezidenta atlīdzība 26 116,44 euro (2 176,37 euro x 12 mēn) + 3 807,60 euro (317,30 euro x 12 mēn).
Attiecīgi, lai novērstu tehnisko neprecizitāti, nepieciešams noteikumu Nr. 685 19.4. apakšpunktā aizstāt skaitli "29 923,56" ar skaiti "29 924,04".
Ņemot vērā, ka iepriekšminētie grozījumi Noteikumos Nr. 685 " tika pieņemti pēc 2022.gada sākuma, proti, 2022. gada 18. janvārī, bet regulējums un tajā ietvertais finansējuma apjoms visam kalendārajam gadam tika plānots jau no 2022. gada sākuma, kas paredzēts arī visos anotācijas aprēķinos, tajā skaitā arī attiecībā uz rezidentu atlīdzību, tad nepieciešams nepārprotami norādīt, ka rezidentiem palielinātās atlīdzības apmērs no valsts budžeta līdzekļiem tiek nodrošināts sākot ar 2022.gada 1.janvāri, tādā veidā nodrošinot tiesisko skaidrību, lai novērstu atšķirīgu minēto normu interpretāciju, kā arī, lai novērstu praksē konstatētās piemērošanas problēmas no ārstniecības iestāžu puses.
Veselības ministrija ar 2021. gada 23. decembra vēstuli Nr. 01-46.1/6793 “Par plānotajām izmaiņām rezidentūras finansēšanas kārtībā” informēja Rīgas Stradiņa universitāti, Latvijas Universitāti un Latvijas Jauno ārstu asociāciju, ka Veselības ministrija virza uz Ministru kabinetu izskatīšanai Noteikumu Nr. 685 attiecīgos grozījumus, kuri paredzēja:
1. pamatspecialitātes, apakšspecialitātes rezidentiem, kuru apmācības izdevumus pilnā apmērā sedz juridiska vai fiziska persona, izdevumus par rezidenta atlīdzību finansē no valsts budžeta līdzekļiem saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam:
1.1. rezidentu atlīdzības apmērs pirmajā un otrajā rezidentūras gadā pamatspecialitātē nepārsniedz 26 116,44 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu,
1.2. rezidentu atlīdzības apmērs no trešā rezidentūras gada pamatspecialitātē un no pirmā rezidentūras gada apakšspecialitātē nepārsniedz 28 728,12 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu,
1.3. augstskolas reizi pusgadā iesniedz Veselības ministrijā pārskatu par rezidentu atlīdzībai piešķirto finanšu līdzekļu izlietojumu (par katru ārstniecības iestādi atsevišķi),
1.4. pārskatu par rezidentu atlīdzībai piešķirto finanšu līdzekļu izlietojumu augstskolas un Veselības ministrijas padotībā esošās budžeta iestādes iesniedz līdz pārskata periodam sekojošā aiznākamā mēneša desmitajam datumam;
2. atalgojuma pieaugumu 4,4% apmērā no valsts budžeta līdzekļiem finansētajā rezidentūrā studējošajiem.
Papildus skaidrojams, ka visu rezidentu apmācību izdevumi, tajā skaitā rezidentu atlīdzība, apmērā, kas noteikta ar 2022. gada 18. janvāra noteikumiem Nr. 53 “Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 685 “Rezidentu uzņemšanas, sadales un rezidentūras finansēšanas kārtība”” attiecas uz laika periodu no 2022.gada 1.janvāra, kā to apliecina gan šo grozījumu anotācijā ietvertie aprēķini (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/a3452f2d-7f82-4509-a4ad-5c883e4ac308), gan arī Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumi Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem" (turpmāk – Noteikumi Nr.851), kuri ar 2022.gada 1.janvāri paredz palielinātu zemākās mēnešalgas apmēru ārstniecības personām, tajā skaitā, rezidentiem, kam nepieciešamie aprēķini šīs atlīdzības pieaugumam sākot no 2022.gada 1.janvāra ietverti Noteikumu Nr.851 2021.gada 21.decembra grozījumu anotācijā (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/88685a9b-4d76-414e-a332-af7a5661f709).
Ņemot vērā, ka atlīdzība rezidentiem par janvāri tiek aprēķināta un izmaksāta februārī, kā arī rezidentu, tajā skaitā arī to rezidentu, kuru apmācības izdevumus pilnā apmērā sedz juridiska vai fiziska persona, atlīdzības apmēra pieaugums Noteikumos Nr. 685 paredzētajā apjomā plānots kopš janvāra sākuma, par ko Veselības ministrija ārstniecības iestādes informēja jau 2021.gada nogalē, tad minētais grozījums neradīs ietekmi uz administratīvajām procedūrām, bet gan nodrošinās vienīgi tiesisko skaidrību un vienveidīgu piemērošanu.
Noteikumu 19.4. apakšpunkts nosaka, ka noteikumu Nr. 685 11.5. apakšpunktā minētajām ārstniecības iestādēm piešķiramo finanšu līdzekļu apmērs rezidentu apmācībai pirmajā un otrajā rezidentūras gadā pamatspecialitātē nepārsniedz 37 759,20 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu, ja rezidentūra notiek reģionālajā daudzprofilu slimnīcā vai ģimenes (vispārējās prakses) ārsta praksē ārpus Rīgas, un 29 923,56 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu, ja rezidentūra notiek citā ārstniecības iestādē.
2022. gada 18. janvāra noteikumu Nr. 53 "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 685 "Rezidentu uzņemšanas, sadales un rezidentūras finansēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā ir aprēķināts, ka Noteikumu Nr.685 11.5. apakšpunktā minētajām ārstniecības iestādēm piešķiramo finanšu līdzekļu apmērs rezidentu apmācībai pirmajā un otrajā rezidentūras gadā pamatspecialitātē nepārsniedz 29 924,04 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu, ja rezidentūra notiek citā ārstniecības iestādē (Rezidenta atlīdzība 26 116,44 euro (2 176,37 euro x 12 mēn) + 3 807,60 euro (317,30 euro x 12 mēn).
Attiecīgi, lai novērstu tehnisko neprecizitāti, nepieciešams noteikumu Nr. 685 19.4. apakšpunktā aizstāt skaitli "29 923,56" ar skaiti "29 924,04".
Ņemot vērā, ka iepriekšminētie grozījumi Noteikumos Nr. 685 " tika pieņemti pēc 2022.gada sākuma, proti, 2022. gada 18. janvārī, bet regulējums un tajā ietvertais finansējuma apjoms visam kalendārajam gadam tika plānots jau no 2022. gada sākuma, kas paredzēts arī visos anotācijas aprēķinos, tajā skaitā arī attiecībā uz rezidentu atlīdzību, tad nepieciešams nepārprotami norādīt, ka rezidentiem palielinātās atlīdzības apmērs no valsts budžeta līdzekļiem tiek nodrošināts sākot ar 2022.gada 1.janvāri, tādā veidā nodrošinot tiesisko skaidrību, lai novērstu atšķirīgu minēto normu interpretāciju, kā arī, lai novērstu praksē konstatētās piemērošanas problēmas no ārstniecības iestāžu puses.
Veselības ministrija ar 2021. gada 23. decembra vēstuli Nr. 01-46.1/6793 “Par plānotajām izmaiņām rezidentūras finansēšanas kārtībā” informēja Rīgas Stradiņa universitāti, Latvijas Universitāti un Latvijas Jauno ārstu asociāciju, ka Veselības ministrija virza uz Ministru kabinetu izskatīšanai Noteikumu Nr. 685 attiecīgos grozījumus, kuri paredzēja:
1. pamatspecialitātes, apakšspecialitātes rezidentiem, kuru apmācības izdevumus pilnā apmērā sedz juridiska vai fiziska persona, izdevumus par rezidenta atlīdzību finansē no valsts budžeta līdzekļiem saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam:
1.1. rezidentu atlīdzības apmērs pirmajā un otrajā rezidentūras gadā pamatspecialitātē nepārsniedz 26 116,44 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu,
1.2. rezidentu atlīdzības apmērs no trešā rezidentūras gada pamatspecialitātē un no pirmā rezidentūras gada apakšspecialitātē nepārsniedz 28 728,12 euro kalendāra gadā par vienu rezidentu,
1.3. augstskolas reizi pusgadā iesniedz Veselības ministrijā pārskatu par rezidentu atlīdzībai piešķirto finanšu līdzekļu izlietojumu (par katru ārstniecības iestādi atsevišķi),
1.4. pārskatu par rezidentu atlīdzībai piešķirto finanšu līdzekļu izlietojumu augstskolas un Veselības ministrijas padotībā esošās budžeta iestādes iesniedz līdz pārskata periodam sekojošā aiznākamā mēneša desmitajam datumam;
2. atalgojuma pieaugumu 4,4% apmērā no valsts budžeta līdzekļiem finansētajā rezidentūrā studējošajiem.
Papildus skaidrojams, ka visu rezidentu apmācību izdevumi, tajā skaitā rezidentu atlīdzība, apmērā, kas noteikta ar 2022. gada 18. janvāra noteikumiem Nr. 53 “Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 685 “Rezidentu uzņemšanas, sadales un rezidentūras finansēšanas kārtība”” attiecas uz laika periodu no 2022.gada 1.janvāra, kā to apliecina gan šo grozījumu anotācijā ietvertie aprēķini (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/a3452f2d-7f82-4509-a4ad-5c883e4ac308), gan arī Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumi Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem" (turpmāk – Noteikumi Nr.851), kuri ar 2022.gada 1.janvāri paredz palielinātu zemākās mēnešalgas apmēru ārstniecības personām, tajā skaitā, rezidentiem, kam nepieciešamie aprēķini šīs atlīdzības pieaugumam sākot no 2022.gada 1.janvāra ietverti Noteikumu Nr.851 2021.gada 21.decembra grozījumu anotācijā (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/88685a9b-4d76-414e-a332-af7a5661f709).
Ņemot vērā, ka atlīdzība rezidentiem par janvāri tiek aprēķināta un izmaksāta februārī, kā arī rezidentu, tajā skaitā arī to rezidentu, kuru apmācības izdevumus pilnā apmērā sedz juridiska vai fiziska persona, atlīdzības apmēra pieaugums Noteikumos Nr. 685 paredzētajā apjomā plānots kopš janvāra sākuma, par ko Veselības ministrija ārstniecības iestādes informēja jau 2021.gada nogalē, tad minētais grozījums neradīs ietekmi uz administratīvajām procedūrām, bet gan nodrošinās vienīgi tiesisko skaidrību un vienveidīgu piemērošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikuma projekta veiktie grozījumi nerada papildus finansiālu ietekmi un finansējums tiks nodrošināts Veselības ministrijas budžeta programmas 02.00.00 “Medicīnas izglītība” apakšprogrammas 02.04.00 “Rezidentu atlīdzība” piešķirtā finansējuma ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi