Anotācija

25-TA-2264: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.² daļas 1.punkts, jo kopējais apropriācijas pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmai pārsniedz piecus procentus no programmai apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un 9.panta 13.³ daļas 3.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir nodrošināt atvaļināto karavīru izdienas pensiju izmaksas un veselības aprūpes izdevumu kompensāciju, kā arī izmaksātu pabalstu nelaimes gadījumos cietušajiem karavīriem.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Aizsardzības ministrija, veicot 2025.gada budžeta izpildi, ir konstatējusi, ka, lai nodrošinātu atvaļināto karavīru un dienošo karavīru sociālās garantijas Militārpersonu pensiju fondam 2025 gadā papildus nepieciešami 2 631 725 euro. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pirmreizēji 2024.gadā gatavojot budžeta projektu, tajā neiestrādāja izdienas pensiju indeksāciju. 2024 gadā tā bija būtiska un indeksācijas rezultātā izdevumi izdienas pensiju izmaksai katru mēnesi palielinājās par 74 343 euro. Gatavojot 2025.gada un turpmāko gadu budžetu, nākas secināt, ka 2022.gada atlīdzības reformas ietekmē arī izdienas pensiju apmērus gan 2025.gadā gan turpmākajos gados, kas būtiski palielinās.
Pabalstu un kompensāciju izmaksas 2025. gadā salīdzinājumā ar 2024.gadu arī ir pieaugušas vairāk nekā sākotnēji bija plānots.
Tāpat veselības aprūpes izdevumu sadārdzināšanās valstī, kā arī personu skaita pieaugums, kuri izmanto šo sociālo garantiju ir pieaudzis par 18 % .
Attiecīgi 2025. gada budžeta programmai “Militārpersonu pensiju fonds” nepieciešams papildus finansējums.
2025. gada izdienas pensiju indeksācijai papildus nepieciešami 130 000 euro mēnesī, kopsummā Militārpersonu pensiju fondam 2025 gadā papildus nepieciešami 2 631 725 euro. 

 
Risinājuma apraksts
Aizsardzības ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz:

Atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadā Aizsardzības ministrijas budžeta ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana"  un programmas 30.00.00 "Valsts aizsardzības politikas realizācija" finansējuma 2 631 725 euro apmērā uz budžeta programmu 31.00.00 "Militārpersonu pensiju fonds", lai nodrošinātu atvaļināto karavīru izdienas pensiju izmaksas un veselības aprūpes izdevumu kompensāciju, kā arī izmaksātu pabalstu nelaimes gadījumos cietušajiem karavīriem.
2025.gadā budžeta programmai “Militārpersonu izdienas pensiju fonds” faktiski nepieciešamie līdzekļi: pabalstiem un kompensācijām 159 618 euro, medicīnas aprūpes izdevumu kompensācijai 66 751 euro, izdienas pensijām 2 405 356 euro, kopā 2 631 725 euro.


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
19 334 450
0
23 526 175
0
23 777 817
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
19 334 450
0
23 526 175
0
23 777 817
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
19 334 450
2 631 725
23 526 175
0
23 777 817
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
19 334 450
2 631 725
23 526 175
0
23 777 817
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 631 725
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 631 725
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 631 725
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta rīkojuma projekta izpilde 2025. gadā tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas  budžeta ietvaros, veicot nepieciešamo līdzekļu pārdali no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" (samazinot izdevumus un pārskatot starptautiskajām operācijām plānoto finansējumu) un programmas 30.00.00 "Valsts aizsardzības politikas realizācija" (samazinot izdevumus, kas plānoti atsevišķu militārpolitiski publisko un administratīvo pasākumu realizācijai) 2 631 725 euro apmērā uz budžeta programmu 31.00.00 "Militārpersonu pensiju fonds" (palielinot izdevumus sociālajiem pabalstiem), lai nodrošinātu atvaļināto karavīru un dienošo karavīru sociālās garantijas.
Finansējumu vidējās izdienas pensijas pieaugumam nākamajiem gadiem Aizsardzības ministrija nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros
 
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins


 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi