24-TA-2815: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumos Nr. 259 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai iekļautu atbalsta nosacījumos Kopējās Lauksaimniecības politikas Stratēģiskajā plānā veiktās izmaiņas, kā arī precizētu citus nosacījumus, kas veicinātu apdrošināšanas pakalpojumu izmantošanu, ir jāprecizē atbalsta piešķiršanas un izmaksas nosacījumi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt atbalsta nosacījumus saistībā ar
1) atbalstāmajiem riskiem;
2) maksimālo atbalsta likmi par dārzeņiem, augļiem, ogām un ilggadīgajiem stādījumiem.
Papildus veikti precizējumi attiecībā uz lauksaimniecības dzīvnieku reģistra nosaukumu, iesniedzamās apdrošināšanas polises spēkā stāšanos un atbalsta izmaksas kontu.
1) atbalstāmajiem riskiem;
2) maksimālo atbalsta likmi par dārzeņiem, augļiem, ogām un ilggadīgajiem stādījumiem.
Papildus veikti precizējumi attiecībā uz lauksaimniecības dzīvnieku reģistra nosaukumu, iesniedzamās apdrošināšanas polises spēkā stāšanos un atbalsta izmaksas kontu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumos Nr. 259 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk –noteikumi Nr. 259) noteikti atbalsta nosacījumi, tostarp prasības attiecībā uz atbalstāmajiem riskiem un maksimālajām atbalsta likmēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā ir stabila vilku populācija ar tendenci pieaugt. Lai gan saimniecības veic pasākumus lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzībai, tomēr katru gadu reģistrēti vairāki desmiti gadījumu, kad vilki uzbrukuši lauksaimniecības dzīvniekiem, pamatā - aitām. Tā kā vilki uzbrukuma gadījumā var nokost lielu daļu vai pat visu ganāmpulku, tas rada ganāmpulku īpašniekiem lielus zaudējumus. Apdrošināšanas sabiedrības ir gatavas piedāvāt lauksaimniekiem apdrošināšanu pret plēsēju radītajiem zaudējumiem, bet tā kā šādu pakalpojumu ir gatavi izvēlēties tikai nedaudzi lauksaimnieki, apdrošināšanas polises pret šo risku ir samērā dārgas. Tāpēc būtu jāveicina lauksaimniekus izmantot ganāmpulka apdrošināšanu pret plēsējiem, daļēji kompensējot lauksaimniekiem apdrošināšanas polišu iegādi pret šo risku.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 7.1. apakšpunkts papildināts ar 7.1.5. apakšpunktu paredzot, ka attiecināmais risks, par kuru var saņemt atbalstu, ir arī plēsēju nodarītie postījumi ganāmpulkā. Apakšpunkta redakcija iekļauj visus plēsējus, lai vajadzības gadījumā attiecināmi būtu arī citi plēsēji, ja apdrošinātājs to piedāvā un ganāmpulka īpašniekam tas ir būtiski (piemēram, lāči u.c. lielie plēsēji), tomēr primāri plānotais atbalsts attiecas uz vilku nodarītajiem postījumiem.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 259 7.6. apakšpunktā iekļauta atsauce uz valsts informācijas sistēmu "Lauksaimniecības datu centra informācijas sistēma". Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumam Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju", Lauksaimniecības datu centrs no 2025. gada 1. janvāra ir likvidēts, tāpēc nepieciešams precizēt 7.6. apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 7.6. apakšpunkts precizēts, nosakot, ka dzīvnieku skaitu apdrošināšanas polisē salīdzina ar lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā norādīto dzīvnieku skaitu. Šo reģistru no 2025. gada 1. janvāra uztur Lauku atbalsta dienests.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumos Nr. 259 noteiktā atbalsta intensitāte par apdrošināšanas polisē iekļautajiem attiecināmajiem riskiem ir 50 procenti no izmaksām, bet ne vairāk kā 50 euro par hektāru. Dārzeņu, augļu un ogu audzēšanas nozarēs ir ļoti liela viena hektāra vērtība (ir liels iegūstamās ražas apjoms), tāpēc arī izmaksas par apdrošināšanas polisi ir būtiski lielākas nekā, piemēram, graudkopības nozarē. Tāpēc, lai veicinātu apdrošināšanas polišu iegādi dārzeņu, augļu un ogu audzēšanas nozarēs, ir jāpalielina maksimāla atbalsta likme par hektāru.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 259 10. punkts sadalīts divos apakšpunktos. 10.1. apakšpunktā saglabāti pašlaik spēkā esošie nosacījumi par atbalsta likmi. 10.2. apakšpunktā papildus noteikta maksimālā atbalsta likme par dārzeņu, augļu un ogu, tai skaitā ilggadīgo stādījumu platībām - 200 euro par hektāru. Kultūraugu grupas, par kurām rēķina paaugstināto atbalsta likmi (5., 6. un 7. grupa), kā arī pārējās grupas noteiktas 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" 1.pielikumā.
Problēmas apraksts
Lai saņemtu atbalstu, lauksaimnieks Lauku atbalsta dienestā iesniedz kārtējā gadā spēkā esošu apdrošināšanas polisi. Tomēr apdrošināšanas polisei ir jābūt spēkā arī atbalsta piešķiršanas brīdī, tāpēc nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 259 13.1. apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 13.1. apakšpunkts precizēts, nosakot, ka par apdrošināšanas polisi var saņemt atbalstu, ja tā stājas spēkā ne vēlāk kā iesniegumu iesniegšanas kārtas pēdējā dienā.
Problēmas apraksts
Nepieciešams paplašināt noteikumu Nr. 259 17. punktā noteiktās atbalsta samaksas iespējas, nodrošinot, ka atbalsta maksājumi var tikt pārskaitīti ne tikai uz kontu, kas atvērts kredītiestādē vai valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" norēķinu kontu, bet arī uz maksājumu kontiem, kas ir izveidoti pie citiem Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā minētajiem maksājumu pakalpojumu sniedzējiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 17. punkta precizēts, nosakot, ka valsts un ES atbalsta maksājumus Lauku atbalsta dienests bezskaidras naudas norēķinu veidā pārskaita uz atbalsta saņēmēja kontu, kas atvērts pie maksājumu pakalpojumu sniedzēja saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2. panta otrās daļas 1., 2., 4., 7. un 8. punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
Ietekmes apraksts
Personām daļēji sedz izmaksas par apdrošināšanas polišu iegādi.
Juridiskās personas
- Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
- Apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Personām daļēji sedz izmaksas par apdrošināšanas polišu iegādi.
Atbalsts veicina apdrošināšanas pakalpojumu attīstību lauksaimniecības nozarē, tādējādi netieši ietekmējot arī apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējus.
Atbalsts veicina apdrošināšanas pakalpojumu attīstību lauksaimniecības nozarē, tādējādi netieši ietekmējot arī apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
12 416 250
0
7 416 250
0
7 416 250
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
12 416 250
0
7 416 250
0
7 416 250
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
13 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
13 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 308 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 308 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" ir apstiprināts publiskais finansējums 37 625 000 euro apmērā, ko veido ELFLA līdzfinansējums 85 % (31 981 250 euro) apmērā un Latvijas valsts līdzfinansējums 15 % (5 643 750 euro) apmērā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra protokollēmuma Nr. 38 2. § 16.2.2. apakšpunktam Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 65.10.00 "Maksājumi iestādes izdevumiem Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023-2027)" papildu finansējums valsts atbalstam 2025. gadā ir 9 139 673 euro, no kuriem apdrošināšanas intervencei plānoti 5 000 000 euro.
2025. gadā intervences īstenošanai no Stratēģiskā plāna pieejams finansējums 8 725 000 euro apmērā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra protokollēmuma Nr. 38 2. § 16.2.2. apakšpunktam Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 65.10.00 "Maksājumi iestādes izdevumiem Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023-2027)" papildu finansējums valsts atbalstam 2025. gadā ir 9 139 673 euro, no kuriem apdrošināšanas intervencei plānoti 5 000 000 euro.
2025. gadā intervences īstenošanai no Stratēģiskā plāna pieejams finansējums 8 725 000 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi