21-TA-1825: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 22. jūlija noteikumos Nr. 421 "Medību noteikumi""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu medību jomu reglamentējošo normatīvo aktu sinhronizēšanu atbilstoši grozījumiem Medību likumā, kuri stāsies spēkā 2022.gada 1.aprīlī.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Saistībā ar termālo tēmekļu ieviešanu, kā arī starp pusēm panākto vienošanos par minimālo medību iecirkņu platību izmaiņām, kuru rezultātā nepieciešams stirnu un mežacūku noteikt par nelimitēti medījamiem dzīvniekiem. Vienlaikus veiktas korekcijas atsevišķu sugu medību termiņos atbilstoši sugu fizioloģijai, populāciju stāvoklim un postījumu apjomiem, kā arī atsevišķi tehniski grozījumi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2022.
Pamatojums
Nepieciešams, lai projekts stātos spēkā vienlaikus ar grozījumiem Medību likumā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Medību likuma grozījumiem (Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 227, 24.11.2021.), kas stāsies spēkā ar 2022.gada 1.aprīli, nepieciešams Ministru kabineta noteikumu līmenī reglamentēt siltumu uztverošo (termālo) tēmēkļu izmantošanu analoģiski kā nakts redzamības tēmēkļiem.
Ņemot vērā populāciju stāvokļus un nomedīšanas apjomus, kā arī postījumu apjomu lauksaimniecībai un mežsaimniecībai, nepieciešams pārskatīt atsevišķu sugu medību termiņus ar nolūku mazināt postījumus lauksaimniecībai un mežsaimniecībai.
Ņemot vērā populāciju stāvokļus un nomedīšanas apjomus, kā arī postījumu apjomu lauksaimniecībai un mežsaimniecībai, nepieciešams pārskatīt atsevišķu sugu medību termiņus ar nolūku mazināt postījumus lauksaimniecībai un mežsaimniecībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā populāciju stāvokļus un nomedīšanas apjomus, kā arī postījumu apjomu lauksaimniecībai un mežsaimniecībai, pieņemts lēmums mainīt medību termiņus staltbriežiem, vienlaikus tos diferencējot pa dzimumiem un vecumiem.
Saīsināts medību termiņš vilkiem un zeltainajiem šakāļiem, respektējot sugas fizioloģiju (kārtējā gada jaunās paaudzes attīstību).
Pilnveidot tiesisko vidi ar nolūku efektīvāk mazināt savvaļas medījamo dzīvnieku postījumus.
Ņemot vērā populāciju stāvokļus un nomedīšanas apjomus, kā arī mainot minimālās medību iecirkņu platības likuma līmenī, pieņemts lēmums noteikt stirnas un mežacūkas par nelimitēti medījamiem dzīvniekiem.
Saīsināts medību termiņš vilkiem un zeltainajiem šakāļiem, respektējot sugas fizioloģiju (kārtējā gada jaunās paaudzes attīstību).
Pilnveidot tiesisko vidi ar nolūku efektīvāk mazināt savvaļas medījamo dzīvnieku postījumus.
Ņemot vērā populāciju stāvokļus un nomedīšanas apjomus, kā arī mainot minimālās medību iecirkņu platības likuma līmenī, pieņemts lēmums noteikt stirnas un mežacūkas par nelimitēti medījamiem dzīvniekiem.
Risinājuma apraksts
Ar nolūku mazināt postījumus pagarināts bebru medību termiņš meliorācijas sistēmās - faktiskajās un potenciālajās postījumu vietās.
Dambriežiem paredzēts saudzēšanas laiks, jo tie ir Bernes konvencijas objekts, bet kā invazīvai sugai - minimāls.
Projekta 391. punktā iekļautā grozījuma ieviešana ļaus vienkāršot daudzus līdz šim īstenotus procesus medību norises dokumentēšanā un informācijas apritē medību jomā, tos pārveidot privātpersonām vieglāk pieejamā formātā, dodot iespēju veikt informācijas apriti arī elektroniskā formā. Šāds risinājums nodrošinās operatīvāku informācijas apriti, kā arī mazinās administratīvo slogu abām pusēm. Personām tiek saglabātas iespējas sniegt informāciju arī kā līdz šim.
Regulējums 73.punktā pilnveidots ar nolūku paaugstināt drošību medībās.
Pilnveidota tiesiskā vide, jēdzienu “liemenis” aizstājot ar atbilstošāku, kā arī precizējot iespējamo marķiera izvietošanu.
Pilnveidota tiesiskā vide, precizējot - ko neuzskata par dzīvnieka pārvietošanu.
Dambriežiem paredzēts saudzēšanas laiks, jo tie ir Bernes konvencijas objekts, bet kā invazīvai sugai - minimāls.
Projekta 391. punktā iekļautā grozījuma ieviešana ļaus vienkāršot daudzus līdz šim īstenotus procesus medību norises dokumentēšanā un informācijas apritē medību jomā, tos pārveidot privātpersonām vieglāk pieejamā formātā, dodot iespēju veikt informācijas apriti arī elektroniskā formā. Šāds risinājums nodrošinās operatīvāku informācijas apriti, kā arī mazinās administratīvo slogu abām pusēm. Personām tiek saglabātas iespējas sniegt informāciju arī kā līdz šim.
Regulējums 73.punktā pilnveidots ar nolūku paaugstināt drošību medībās.
Pilnveidota tiesiskā vide, jēdzienu “liemenis” aizstājot ar atbilstošāku, kā arī precizējot iespējamo marķiera izvietošanu.
Pilnveidota tiesiskā vide, precizējot - ko neuzskata par dzīvnieka pārvietošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Darba grupā pie priekšlikumu izstrādes strādāja: medniekus pārstāvošās nevalstiskās organizācijas, kā arī meža un zemes īpašnieku organizāciju pārstāvji akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” vadībā.
Sabiedrības līdzalība turpmākajā projekta virzībā tiks īstenota atbilstoši tiesiskajam regulējumam.
Sabiedrības līdzalība turpmākajā projekta virzībā tiks īstenota atbilstoši tiesiskajam regulējumam.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts meža dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Tiek strādāts pie iespējas pakāpeniski vienkāršot daudzus līdz šim īstenotus procesus medību norises dokumentēšanā un informācijas apritē medību jomā, tos pārveidot privātpersonām vieglāk pieejamā formātā, dodot iespēju veikt informācijas apriti arī elektroniskā formā. Personām tiek saglabātas iespējas sniegt informāciju arī kā līdz šim.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Elektroniskie risinājumi nodrošinās operatīvāku informācijas apriti, kā arī mazinās administratīvo slogu abām pusēm.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Elektronisko risinājumu pakāpeniska ieviešana ļaus vienkāršot daudzus līdz šim īstenotus procesus medību norises dokumentēšanā un informācijas apritē medību jomā, tos pārveidot privātpersonām vieglāk pieejamā formātā, dodot iespēju veikt informācijas apriti arī elektroniskā formā. Šāds risinājums nodrošinās operatīvāku informācijas apriti, kā arī mazinās administratīvo slogu abām pusēm. Personām tiek saglabātas iespējas sniegt informāciju arī kā līdz šim.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veiktas korekcijas atsevišķu sugu medību termiņos atbilstoši sugu fizioloģijai, populāciju stāvoklim un postījumu apjomiem ar nolūku mazināt savvaļas medījamo dzīvnieku postījumus.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi