Anotācija

24-TA-2857: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā profesionālā dienesta karavīrs pilda darbinieka amatu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts "Kārtība, kādā profesionālā dienesta karavīrs pilda darbinieka amatu" (turpmāk – tiesību akta projekts) izstrādāts atbilstoši Militārā dienesta likuma (turpmāk – MDL) 27. panta 1.1 daļā Ministru kabinetam dotajam deleģējumam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts atbilstoši MDL 27. panta 1.1 daļā Ministru kabinetam dotajam deleģējumam, lai noteiktu profesionālā dienesta karavīra, kas pilda darbinieka amata pienākumus, darbinieka amata pienākumu izpildes kārtību un disciplinārsodīšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024. gada 7. novembrī stājās spēkā grozījumi MDL, ar kuriem tika veikti grozījumi MDL 27. panta pirmajā daļā un MDL 27. pants tika papildināts ar 1.1 daļu. Proti, MDL 27. panta pirmā daļa nosaka, ka valsts aizsardzības interesēs karavīru uz laiku var pārvietot uz civilu valsts iestādi, ieceļot viņu valsts civildienesta ierēdņa amatā vai darbinieka amatā un saglabājot viņam karavīra statusu. Karavīru uz civilu valsts iestādi ir tiesīgs pārvietot Nacionālo bruņoto spēku komandieris. Karavīru amatā ieceļ attiecīgās iestādes vadītājs. Ja šāda pārvietošana notikusi pēc valsts iestādes lūguma, karavīra atalgojumu nodrošina šī iestāde. MDL 27. panta 1.1 daļa nosaka, ka šā panta pirmajā daļā minētais pārvietotais profesionālā dienesta karavīrs, kas ieņem darbinieka amatu, nav uzskatāms par darbinieku, bet uz viņu attiecas Darba likuma 50. pants, 16. nodaļa, 77., 81., 83., 90., 145., 146. un 147. pants, ciktāl to nenosaka karavīra dienesta gaitu reglamentējošo normatīvo aktu normas. Karavīrs saņem karavīram noteikto atlīdzību, tostarp uzturdevu vai tās kompensāciju, atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam. Karavīrs nesaņem darbiniekam paredzētos pabalstus un kompensācijas. Darbinieka amata pienākumu izpildes kārtību un disciplinārsodīšanas kārtību profesionālā dienesta karavīram nosaka Ministru kabinets.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Normatīvajā regulējumā šobrīd nav noteikta profesionālā dienesta karavīra, kas pilda darbinieka amata pienākumus, darbinieka amata pienākumu izpildes kārtība un disciplinārsodīšanas kārtība.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta “Grozījumi Militārā dienesta likumā” anotācijā (https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/d41ccacf9b65e5e1c2258b0b004635c3/$FILE/578.pdf) norādīts, ka, līdzīgi kā uz ierēdņu amatiem pārvietotajiem karavīriem, tiks izdoti Ministru kabineta noteikumi, kuri noteiks darbinieka amata pienākumu izpildes kārtību un disciplinārsodīšanas kārtību profesionālā dienesta karavīram. Tiesību akta projekts izstrādāts atbilstoši grozījumiem MDL un MDL 27. panta 1.1 daļā Ministru kabinetam dotajam deleģējumam. Tiesību akta projekts paredz līdzīgu regulējumu, kāds šobrīd ir noteikts Ministru kabineta 2002. gada 4. novembra noteikumos Nr. 498 “Kārtība, kādā profesionālā militārā dienesta karavīrs pilda valsts civildienesta ierēdņa amatu” (turpmāk – Noteikumi Nr. 498). Proti, tiesību akta projekts paredz, ka karavīru, nerīkojot konkursu, darbinieka amatā ieceļ uz laiku līdz trijiem gadiem. Aizsardzības ministra noteiktajos gadījumos var pagarināt karavīra atrašanās termiņu darbinieka amatā. Amata ieņemšanas kārtība iekļauj sevī arī atrašanās laiku amatā. Līdzīgi arī Noteikumi Nr. 498 nosaka, ka karavīru ierēdņa amatā uz laiku līdz trijiem gadiem, nerīkojot konkursu, ieceļ valsts pārvaldes iestādes vadītājs.
Saskaņā ar Aizsardzības ministrijas iekšējiem noteikumiem iestādes vadītājs pārvietoto karavīru ieceļ ierēdņa amatā vai citā amatā uz laiku, kas nav ilgāks par trijiem gadiem, un nodrošina viņam noteikto dienesta atalgojumu, uzturdevas kompensāciju un citas noteiktās piemaksas, pabalstus, kompensācijas un garantijas saskaņā ar normatīvajiem aktiem. Izņēmuma gadījumos iestādes vadītājs var lūgt Nacionālo bruņoto spēku komandieri pagarināt laiku uz kuru karavīrs pārvietots uz iestādi, ievērojot to, ka kopējais karavīra pārvietošanas uz iestādi laiks nepārsniedz 5 gadus. Līdzīgi regulējums piemērojams arī attiecībā uz iestādi pārvietotam karavīram, kas pilda darbinieka amata pienākumus, proti, tiesību akta projektā tiek paredzēts, ka aizsardzības ministra noteiktajos gadījumos var pagarināt karavīra atrašanās termiņu darbinieka amatā. Iestādes vadītājs var lūgt (norādot pamatojumu, dienesta apstākļus, kas to nosaka) Nacionālo bruņoto spēku komandieri pagarināt laiku, uz kuru karavīrs pārvietots uz iestādi. Līdzīgi arī Valsts civildienesta likuma 11. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka (..) Pretendentu vai ierēdni var iecelt ierēdņa amatā uz noteiktu laiku, norādot dienesta apstākļus, kas to nosaka.
Tiesību akta projekts paredz, ka karavīrs darbinieka amata pienākumus pilda saskaņā ar noteiktā kārtībā apstiprinātu amata aprakstu. Darbinieka amata pienākumu pildīšanas laikā karavīrs ir pakļauts valsts pārvaldes iestādes vadītājam un savam tiešajam vadītājam, ja amata aprakstā nav noteikts citādi. Valsts pārvaldes iestādes vadītājs var atļaut karavīram darbinieka amata pienākumu pildīšanas laikā valkāt civilapģērbu.
Tiesību akta projekts paredz, ka karavīrs ir disciplināri atbildīgs saskaņā ar darba tiesiskās attiecības un militāro dienestu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem. Ja disciplinārpārkāpums ir izdarīts saistībā ar darbinieka amata pildīšanu, karavīrs ir pielīdzināms darbiniekam un atbild par nodarīto saskaņā ar darba tiesiskās attiecības reglamentējošiem normatīviem aktiem. Šajā gadījumā disciplinārsodu karavīram piemēro iestādes vadītājs.
Ja karavīra rīcība ir atzīstama par tiesisko pamatu valsts pārvaldes iestādes vadītājam kā darba devējam izbeigt darba tiesiskās attiecības ar darbinieku, pamatojoties uz apstākļiem, kas saistīti ar karavīra kā darbinieka rīcību, Nacionālo bruņoto spēku komandieris pēc valsts pārvaldes iestādes vadītāja ierosinājuma pārtrauc karavīra pārvietošanu uz valsts pārvaldes iestādi.
Ja disciplinārpārkāpums nav saistīts ar darbinieka amata pildīšanu, karavīrs ir disciplināri atbildīgs saskaņā ar militāro dienestu reglamentējošiem normatīviem aktiem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Tiesību akta projekts šo jomu neskar, jo tas pēc būtības regulē tikai administratīvos procesus.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekta izstrādi nosaka normatīvais akts. Tiesību akta projekts attiecas uz ierobežotu personu loku – profesionālā dienesta karavīriem, kas valsts aizsardzības interesēs uz laiku pārvietoti uz civilu valsts iestādi, ieceļot darbinieka amatā un pilda darbinieka amata pienākumus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk