Anotācija (ex-ante)

21-TA-1490: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 841 "Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz to, ka cūku audzētāji dzīvu sivēnu cenas (sivēnu skaitu un saņemto summu) paziņos Lauksaimniecības datu centram vienlaicīgi ar paziņojumu par dzīvnieku turētāja vai īpašnieka maiņu, ko dara jau šobrīd. Tādējādi tiks atvieglota cenu paziņošanas kārtība, atceļot  papildus informācijas sniegšanu Agroresursu un ekonomikas institūtam. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis paredz precizēt dzīvu sivēnu cenu paziņošanas kārtību, nosakot jaunu, vienkāršāku cenu paziņošanas veidu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd cūku audzētājiem jāziņo dzīvu sivēnu, kas sver apmēram 25 kg un paredzēti nobarošanai, pārdošanas cenas, aizpildot anketu un nosūtot to elektroniski, izmantojot elektronisko pastu, Agroresursu un ekonomikas institūtam. 
Savukārt Ministru kabineta 2019. gada 26. marta noteikumi Nr. 134 "Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība" paredz, ka cūku īpašnieks vai turētājs paziņo Lauksaimniecības datu centram noteiktu informāciju gadījumā, ja mainās cūku īpašnieks vai turētājs (arī pārdošanas gadījumā). 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Cūku audzētājiem sivēnu pārdošanas gadījumā ir jāziņo divām dažādām iestādēm dažādos termiņos par vienu un to pašu notikumu. Tas ir lieks administratīvais slogs, kā dēļ sivēnu pārdošanas cenu paziņošana šobrīd notiek nepietiekamā apjomā. 
Risinājuma apraksts
Būtu lietderīgi noteikt vienu informācijas paziņošanas veidu. Noteikumu projekts paredz, ka cūku audzētāji paziņos cenas (pārdošanas summu un skaitu) Lauksaimniecības datu centram līdz ar paziņojumu par īpašnieka vai turētāja maiņu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Dzīvu sivēnu cenu paziņošana ir obligāta Eiropas Komisijas prasība. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Cūku audzētājiem tiks vienkāršots cenu paziņošanas veids un samazināts ziņošanas apjoms. Papildus šobrīd sniedzamajai informācijai sivēnu pārdošanas gadījumā Lauksaimniecības datu centram būs jāsniedz informācija par saņemto summu, kā arī papildus būs jānorāda sivēnu skaits no kopējā pārdotā cūku skaita.  Cūku audzētājiem nebūs vairs jāpilda anketas un jāsūta Agroresursu un ekonomikas institūtam (kā šobrīd), kas atvieglos viņu darbu un mazinās administratīvo slogu. 
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tirgus cenu informācija ļauj sekot līdzi nozares tirgus tendencēm un laikus reaģēt uz tirgus svārstībām. Šī informācija ir nepieciešama gan politikas veidotājiem, gan pašiem nozares pārstāvjiem. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība

Pamatojums un apraksts
Šie noteikumi nosaka, ka cūku īpašnieks vai turētājs īpašnieka vai turētāja maiņas gadījumā (arī pārdošanas) ziņo Lauksaimniecības datu centram noteiktu informāciju 7 dienu laikā no notikuma. Tā kā noteikumu projekts paredz pievienot cenu informāciju šai informācijai, bet ir nepieciešams cits termiņš, tad ir jāgroza informācijas iesniegšanas termiņš šajos noteikumos. Kā arī papildus jāparedz, ka atsevišķi jānorāda informācija par sivēniem ap 25 kg dzīvsvaru, aks paredzēti nobarošanai. Šobrīd informācija jāsniedz par visām cūkām kopā. 
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R1182
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2017. gada 20.aprīļa Eiropas Komisija deleģētā regula 2017/1182, ar ko attiecībā uz Savienības skalām liellopu, cūku un aitu liemeņu klasificēšanai un attiecībā uz konkrētu kategoriju liemeņu un dzīvu dzīvnieku tirgus cenu paziņošanu papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013
Apraksts
Regulas 13. un 16. pants nosaka, ka dalībvalstīm ir pienākums katru nedēļu Eiropas Komisijai paziņot dzīvu sivēnu ap 25 kg dzīvsvara, kas paredzēti nobarošanai, pārdošanas cenas. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2017. gada 20.aprīļa Eiropas Komisija deleģētā regula 2017/1182, ar ko attiecībā uz Savienības skalām liellopu, cūku un aitu liemeņu klasificēšanai un attiecībā uz konkrētu kategoriju liemeņu un dzīvu dzīvnieku tirgus cenu paziņošanu papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
13
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauksaimniecības datu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Cūku audzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi