21-TA-1490: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 841 "Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz to, ka cūku audzētāji dzīvu sivēnu cenas (sivēnu skaitu un saņemto summu) paziņos Lauksaimniecības datu centram vienlaicīgi ar paziņojumu par dzīvnieku turētāja vai īpašnieka maiņu, ko dara jau šobrīd. Tādējādi tiks atvieglota cenu paziņošanas kārtība, atceļot papildus informācijas sniegšanu Agroresursu un ekonomikas institūtam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis paredz precizēt dzīvu sivēnu cenu paziņošanas kārtību, nosakot jaunu, vienkāršāku cenu paziņošanas veidu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd cūku audzētājiem jāziņo dzīvu sivēnu, kas sver apmēram 25 kg un paredzēti nobarošanai, pārdošanas cenas, aizpildot anketu un nosūtot to elektroniski, izmantojot elektronisko pastu, Agroresursu un ekonomikas institūtam.
Savukārt Ministru kabineta 2019. gada 26. marta noteikumi Nr. 134 "Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība" paredz, ka cūku īpašnieks vai turētājs paziņo Lauksaimniecības datu centram noteiktu informāciju gadījumā, ja mainās cūku īpašnieks vai turētājs (arī pārdošanas gadījumā).
Savukārt Ministru kabineta 2019. gada 26. marta noteikumi Nr. 134 "Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība" paredz, ka cūku īpašnieks vai turētājs paziņo Lauksaimniecības datu centram noteiktu informāciju gadījumā, ja mainās cūku īpašnieks vai turētājs (arī pārdošanas gadījumā).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Cūku audzētājiem sivēnu pārdošanas gadījumā ir jāziņo divām dažādām iestādēm dažādos termiņos par vienu un to pašu notikumu. Tas ir lieks administratīvais slogs, kā dēļ sivēnu pārdošanas cenu paziņošana šobrīd notiek nepietiekamā apjomā.
Risinājuma apraksts
Būtu lietderīgi noteikt vienu informācijas paziņošanas veidu. Noteikumu projekts paredz, ka cūku audzētāji paziņos cenas (pārdošanas summu un skaitu) Lauksaimniecības datu centram līdz ar paziņojumu par īpašnieka vai turētāja maiņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Dzīvu sivēnu cenu paziņošana ir obligāta Eiropas Komisijas prasība.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Cūku audzētājiem tiks vienkāršots cenu paziņošanas veids un samazināts ziņošanas apjoms. Papildus šobrīd sniedzamajai informācijai sivēnu pārdošanas gadījumā Lauksaimniecības datu centram būs jāsniedz informācija par saņemto summu, kā arī papildus būs jānorāda sivēnu skaits no kopējā pārdotā cūku skaita. Cūku audzētājiem nebūs vairs jāpilda anketas un jāsūta Agroresursu un ekonomikas institūtam (kā šobrīd), kas atvieglos viņu darbu un mazinās administratīvo slogu.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tirgus cenu informācija ļauj sekot līdzi nozares tirgus tendencēm un laikus reaģēt uz tirgus svārstībām. Šī informācija ir nepieciešama gan politikas veidotājiem, gan pašiem nozares pārstāvjiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība
Pamatojums un apraksts
Šie noteikumi nosaka, ka cūku īpašnieks vai turētājs īpašnieka vai turētāja maiņas gadījumā (arī pārdošanas) ziņo Lauksaimniecības datu centram noteiktu informāciju 7 dienu laikā no notikuma. Tā kā noteikumu projekts paredz pievienot cenu informāciju šai informācijai, bet ir nepieciešams cits termiņš, tad ir jāgroza informācijas iesniegšanas termiņš šajos noteikumos. Kā arī papildus jāparedz, ka atsevišķi jānorāda informācija par sivēniem ap 25 kg dzīvsvaru, aks paredzēti nobarošanai. Šobrīd informācija jāsniedz par visām cūkām kopā.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R1182
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2017. gada 20.aprīļa Eiropas Komisija deleģētā regula 2017/1182, ar ko attiecībā uz Savienības skalām liellopu, cūku un aitu liemeņu klasificēšanai un attiecībā uz konkrētu kategoriju liemeņu un dzīvu dzīvnieku tirgus cenu paziņošanu papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013
Apraksts
Regulas 13. un 16. pants nosaka, ka dalībvalstīm ir pienākums katru nedēļu Eiropas Komisijai paziņot dzīvu sivēnu ap 25 kg dzīvsvara, kas paredzēti nobarošanai, pārdošanas cenas.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2017. gada 20.aprīļa Eiropas Komisija deleģētā regula 2017/1182, ar ko attiecībā uz Savienības skalām liellopu, cūku un aitu liemeņu klasificēšanai un attiecībā uz konkrētu kategoriju liemeņu un dzīvu dzīvnieku tirgus cenu paziņošanu papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
13
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
nē
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauksaimniecības datu centrsNevalstiskās organizācijas
Latvijas Cūku audzētāju asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauksaimniecības datu centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
