Anotācija (ex-ante)

22-TA-3622: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnijā noteikumos Nr. 383 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai” (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu finansējuma pārdali starp 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākumiem tiešo finanšu instrumentu veidā, pārdalot finansējumu 9 000 000 euro apmērā no pasākuma "MVU izveide un attīstība" garantiju veidā uz pasākumu "Aizdevumi sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju attīstības veicināšanai".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekts izstrādāts, lai veiktu Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējuma pārdali starp 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākumiem tiešo finanšu instrumentu veidā. Ekonomikas ministrija rosina pārdalīt React-EU (ERAF) un valsts budžeta finansējumu kopumā 9 000 000 euro apmērā no pasākuma "MVU izveide un attīstība" (atbalsta garantiju veidā) uz pasākumu "Aizdevumi sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju attīstības veicināšanai" (atbalstu aizdevumu veidā).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumu Nr. 1065 "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1065.) 5.punktā noteikto 13.1.1.1. pasākuma ietvaros atbalstam tiešo finanšu instrumentu sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem komersantiem atbilstoši MK noteikumu Nr. 1065 7.1. un 7.2. apakšpunktiem apgrozāmo un investīciju aizdevumu finansēšanai ir pieejams React-EU (ERAF) finansējums 5 950 000 euro un valsts budžeta finansējums 1 050 000 euro apmērā – kopumā 7 000 000 euro apmērā.

Saskaņā ar akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – Altum) sniegto informāciju, pieprasījums pēc programmas ietvaros sniegtajiem pakalpojumiem, īpaši ņemot vērā šī brīža ekonomisko situāciju, būtiski pieaudzis un minētais finansējums programmā nav pietiekošs, līdz ar to tiks apturēta aizdevumu izsniegšana, ņemot vērā, ka vairs nav pieejams programmā paredzētais React-EU finansējums.


Vienlaikus 13.1.1.1. pasākuma ietvaros saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumu Nr. 383 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 383) 7.4. apakšpunktu atbalstam garantiju veidā ir pieejams React-EU (Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 15 109 282 euro un valsts budžeta finansējums 2 890 719 euro - kopumā 18 000 001 euro apmērā. Ņemot vērā Altum prognozes par finansējuma apguvi, kā arī papildinošām atbalsta programmām saimnieciskās darbības veicējiem garantiju veidā, kas tiek sniegtas atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 377 “Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai”, sagaidāms, ka React-EU finansējums 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa garantiju pasākumā pilnā mērā netiks apgūts līdz 2023. gada beigām. Programmā piešķirtais React – EU finansējums tika sākts izmantot tikai 2022. gada trešajā ceturksnī un programmas ietvaros atbalstīti 18 komersanti par kopējo garantijas summu 3 300 000 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai mazinātu 13.1.1.1. pasākumā piešķirto ERAF finansējuma neapgūšanas riskus attiecināmības perioda ietvaros, kas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES)2 Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (turpmāk – regula 1303/2013) noteikts līdz 2023.gada 31.decembrim.
Vienlaikus, lai nodrošinātu 13.1.1.1 pasākuma nepārtrauktību un ERAF finansējuma pilnīgu apguvi ES fondu ietvaros līdz attiecināmības perioda beigām, Ekonomikas ministrija rosina veikt finansējuma pārdali no 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākuma tiešo finanšu instrumentu veidā, pārdalot React-EU (ERAF) finansējumu 7 650 000 euro un valsts budžeta finansējumu 1 350 000 euro - kopumā 9 000 000 euro apmērā - no pasākuma "MVU izveide un attīstība" uz pasākumu "Aizdevumi sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju attīstības veicināšanai". Papildus finansējuma neapgūšanas riskam, nepieciešams nodrošināt MVU aizdevumu programmas īstenošanu, kur šobrīd pieejamais finansējums ir pilnībā piešķirts, taču pieprasījums pēc šajā programmā pieejamā atbalsta ir būtisks. Vienlaikus norādāms, ka minētās finansējuma pārdales neietekmē jau izsniegto atbalstu. Vienlaikus skaidrojam, ka pārdale neietekmēs garantiju programmas izsniegto atbalstu un netiks radīti papildus riski.
Pēc finansējuma pārdales 13.1.1.1 pasākumā pieejamais React- EU un valsts budžeta finansējums atbalstam aizdevumu veidā būs kopumā 16 000 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 13 600 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējums 2 400 000 euro apmērā, savukārt garantiju veidā - ERAF finansējums 7 459 281 euro un valsts budžeta finansējums 1 54 0719 euro - kopumā 9 000 000 euro.
Risinājuma apraksts
Izmaiņas sasniedzamajos rādītājos 

Ar MK noteikumu projektu tiek precizēts 13.1.1.1. pasākuma sasniedzamie rādītāji garantiju programmas ietvaros: 
Ņemot vērā, ka saskaņā ar papildinošu valsts atbalsta programmu īstenošanu Covid-19 seku mazināšanai, šo noteikumu ietvaros 13.1.1.1 pasākuma paredzētā finansējuma izmantošana tika uzsākta tikai 2022.gadā, Ekonomikas ministrija rosina precizēt programmā sasniedzamos iznākuma rādītāju, attiecinot uz 2023.gada beigām. Attiecīgi precizēts MK noteikumu Nr. 383. 7.1 punkts un tā apakšpunkti.
1) Ņemot vērā samazināto programmas finansējumu, tiek precizēts rādītājs “Privātais finansējums, kas piesaistīts publiskajam finansējumam”, attiecīgi veicot grozījumus MK noteikumu Nr. 383 7.12. apakšpunktā un noteikts, ka šis rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2023.gada beigām ir 20 000 000 euro.
2) Tāpat ar grozījumiem MK noteikumu Nr. 383 711. apakšpunktā precizēts iznākuma rādītājs -  to saimnieciskās darbības veicēju skaits, kuri saņem finansiālu atbalstu, kas nav granti – 20 komersanti. 

Vienlaikus, lai noteiktu korektu MK noteikumi Nr. 383 normu interpretāciju attiecībā uz Altum pārvaldības izdevumu segšanai pieejamā finansējuma izmantošanu, tiek, pirmkārt,precizēts MK noteikumu Nr. 383 32.2. apakšpunkts, nosakot pieeju pārvaldības izmaksu un kapitāla atdeves kompensēšanas mehānismam Fondu fonda aizdevumu garantijām 3.1.1.1. pasākuma ietvaros, tādejādi veikts labojums noteikumu 32.2. apakšpunktā Otrkārt, lai noteiktu vispārēju pieeju kapitāla atdeves kompensēšanai un noteikumos minēto finanšu instrumentu kredītrisku, operacionālo risku un citu risku segšanai, ievērojot atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likumam izstrādāto programmu novērtējumu garantiju programmām, tiek veikti labojumi 36. punktā, proti, tiek noteikts, ka šo izmaksu segšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka projekta mērķis ir React-EU (ERAF) un valsts budžeta finansējuma pārdale uz pasākumu "Aizdevumi sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju attīstības veicināšanai", tādējādi nodrošinot atbalstu aizdevumu veidā mikro, mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem to attīstības veicināšanai, tad MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot aizdevuma saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot aizdevuma saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot aizdevuma saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot aizdevuma saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un mikro, mazajiem un vidējiem komersantiem, nodrošinot aizdevuma saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
15 109 282
-7 650 000
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
15 109 282
-7 650 000
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
18 000 001
-9 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
18 000 001
-9 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-2 890 719
1 350 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-2 890 719
1 350 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
1 350 000
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
1 350 000
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
13.1.1.1.pasākuma "MVU izveide un attīstība" īstenošanai Ekonomikas ministrija rosina paredzēto finansējumu veikt finansējuma pārdali no 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākumiem tiešo finanšu instrumentu veidā, 2023.gadā pārdalot React-EU (ERAF) 7 650 000 euro un valsts budžeta finansējumu 1 350 000 euro – kopumā 9 000 000 euro apmērā no  MK noteikumiem Nr. 383 uz MK noteikumiem Nr. 1065.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Noteikumi par finanšu instrumentu un fondu fonda īstenošanas kārtību darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo un vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" pasākumu, 3.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt straujas izaugsmes komersantu skaitu" pasākumu un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākuma "MVU izveide un attīstība" ieviešanai

Pamatojums un apraksts
Finanšu instrumentu virsnoteikumos jāgroza sasniedzamie rādītāji. 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumus Nr. 1065 "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai" (turpmāk - MVU aizdevumu programma)

Pamatojums un apraksts
Jāveic pārdale no MK noteikumiem Nr.383 uz MVU aizdevumu programmu
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
MK Noteikumu projekts tiks virzīts apstiprināšanai uz MK sēdi vienlaicīgi ar grozījumiem MVU aizdevumu programmā
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Nav nepieciešama sabiedrības līdzdalība. MK noteikumu projekts paredz papildus finansējumu programmas ietvaros. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi