Anotācija (ex-ante)

22-TA-2420: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 264 "Publiska dokumenta legalizācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Dokumentu legalizācijas likuma  5. panta otrā daļa, 6. un 12. pants.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā jaunākās tendences dokumentu legalizācijas procesā, lai atbilstoši aktuālajām prasībām nodrošinātu dokumentu legalizāciju, ir sagatavoti grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 18. jūnija noteikumos Nr.264 „ Publiska dokumenta legalizācijas noteikumi”. Grozījumi paredz 1) precizēt dokumentu legalizācijas gadījumus, 2) grozīt dokumentu legalizācijas termiņus, 3) paaugstināt valsts nodevas likmi, 4) saīsināt laika periodu, kurā iestādei ir jāiesniedz dokumenta īstuma apliecināšanai nepieciešamo paraksta paraugu, 5) citi tehniski precizējumi.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1) Atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 18. jūnija noteikumu Nr. 264 “Publiska dokumenta legalizācijas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 264) 2.punktam, Latvijā un ārvalstī izsniegta publiska dokumenta legalizāciju Latvijas Republikā veic Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments (turpmāk – departaments) un ārvalstīs šo funkciju veic Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības (turpmāk – pārstāvniecības).

2) Noteikumu Nr. 264 4. punkts nosaka, ka dokumentu legalizē apliecinot dokumentu parakstījušās amatpersonas paraksta parauga un uz dokumenta esošā zīmoga vai spiedoga nospieduma (turpmāk – paraksta paraugs) atbilstību Ārlietu ministrijas rīcībā esošajam attiecīgās amatpersonas paraksta paraugam.

3) Noteikumu Nr. 264 7. punkts paredz, ka dokumenta legalizācijai persona, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, personīgi departamentā vai pārstāvniecībā iesniedz legalizācijas pieteikumu – iesniegumu publiska dokumenta legalizācijai (pielikums) – un legalizējamo dokumentu.

4) Atbilstoši noteikumu Nr. 264 9.punktam, dokumentu izskata un legalizē divu darbdienu vai divu stundu laikā pēc visu šajos noteikumos minēto prasību izpildes, izņemot gadījumus, ja konsulārā amatpersona konstatē šo noteikumu 10., 11. vai 12. punktā minētos apstākļus.

5) Noteikumu Nr. 264 12.punktā ir uzskaitīti gadījumi, kuros konsulārā amatpersona pieņem lēmumu atteikt dokumenta legalizāciju:
12.1. dokuments nav legalizējams saskaņā ar Dokumentu legalizācijas likumu;
12.2. Ārlietu ministrijas rīcībā nav tās Latvijas vai ārvalsts amatpersonas paraksta parauga, kura dokumentu parakstījusi, apliecinājusi vai legalizējusi, un pēc Ārlietu ministrijas pieprasījuma attiecīgā Latvijas iestāde minēto paraugu nav iesniegusi triju mēnešu laikā, bet ārvalsts iestāde – gada laikā;
12.3. Latvijas vai ārvalsts amatpersonas paraksta paraugs uz legalizācijai iesniegtā dokumenta neatbilst Ārlietu ministrijas rīcībā esošajam attiecīgās amatpersonas paraksta paraugam;
12.4. veicot papildu pārbaudes, no kompetentās iestādes tiek saņemta atbilde, kas liedz dokumentu legalizēt, vai gada laikā atbilde netiek saņemta.

6) Noteikumu Nr. 264 17. punkts paredz, ka iesniegto dokumentu vai lēmumu par atteikumu dokumentu legalizēt un pievienotos dokumentus izsniedz dokumentu iesniedzējam personīgi vai arī iesniegumā norādītajai personai.

7) Noteikumi Nr. 264 nosaka, ka par publiska dokumenta legalizāciju ir iekasējama valsts nodeva, kuru iemaksā valsts budžetā pirms dokumenta iesniegšanas legalizācijai. Saskaņā ar noteikumu Nr. 264 18.1. apakšpunktu valsts nodeva par dokumentu legalizāciju divu darbdienu laikā ir 15,00 euro, savukārt 18.2. apakšpunkts paredz valsts nodevas apmēru par dokumentu legalizāciju divu stundu laikā - 30,00 euro.

8) Noteikumu Nr. 264 19. punkts paredz, ka valsts nodevu valsts budžetā iemaksā pirms dokumenta iesniegšanas legalizācijai.

9) Noteikumu Nr. 264 22. punkts nosaka, ka no valsts nodevas samaksas atbrīvo saskaņā ar Latvijas Republikai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem, valsts interesēs vai humānu apsvērumu dēļ uz personas argumentēta iesnieguma pamata. Lēmumu par atbrīvošanu no valsts nodevas samaksas pieņem departamenta direktors vai viņa pilnvarota amatpersona.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Valsts nodevas likmes paaugstināšana pēdējo reizi tika veikta 2017. gada 24. janvārī, pieņemot grozījumus jau spēku zaudējušajos Ministru kabineta 2012. gada 20. marta noteikumos Nr. 187 „Noteikumi par valsts nodevu par publiska dokumenta legalizāciju”. Kopš tā laika ir augušas Ārlietu ministrijas un pārstāvniecību administratīvās izmaksas. 

2) Vienlaikus arī pieaugošās globālās tendences - nelegālā migrācija, finanšu noziegumi, terorisms, plašāka darbaspēka un studentu legālā migrācija, investoru piesaiste, atstāj iespaidu uz departamenta un pārstāvniecību amatpersonu darba apjomu. Pieaug publiska dokumenta legalizācijai departamentā un pārstāvniecībās patērētais laiks – tajā ietilpst publiska dokumenta pieņemšana un iesnieguma pārbaude, novērtēšana, apmaksa, reģistrēšana, pieteikuma ievadīšana sistēmā, apliecinājuma pārbaude, ja nepieciešams – saziņa ar tā izdevējvalsts iestādēm nolūkā novērst viltojumu riskus vai veicot paraksta paraugu izprasīšanu, apliecināšana, dokumenta pēcapstrāde, dokumenta izsniegšana.

3) Parādās aizvien vairāk jauni dokumentu veidi, kas prasa papildus darbu un saziņu ar ārvalstu kompetentajām iestādēm un pārstāvniecībām, tai skaitā paraksta paraugu izprasīšanu, kā arī – informācijas noskaidrošanu par dažādās valstīs ieviestām specifiskām procedūrām dokumentu izdošanas, noformēšanas un īstuma apliecināšanas jautājumos. Šaubu gadījumā par legalizējamās amatpersonas parakstu un zīmoga nospiedumu uz apliecināmā dokumenta pārstāvniecības amatpersonai dokumenta legalizācijas veikšana ir jāsaskaņo ar departamentu (pirms tam iegūstot nepieciešamo informāciju no citām ārvalsts kompetentajām iestādēm), kas arī prasa papildus laiku un dokumenta apstrādi.

4) Pieaugot ārvalstu studentu interesei studēt Latvijā, attiecīgi pieaug arī dažādi ar šo ieceļošanas mērķi saistīti riski, kad negodprātīgas personas, izmantojot viltotus dokumentus, cenšas legalizēt savu uzturēšanos Eiropas Savienībā, kā ieganstu izmantojot studijas Latvijā. 2021. gada sākumā departamentā tika atklāts apjomīgs ārvalstu pārstāvniecību legalizācijas zīmogu viltojums uz Kamerūnas Republikas izdotiem vispārīgās izglītības sertifikātiem, kā arī Kamerūnas Republikas Sodu reģistra izziņām. Šie viltojumi tika atklāti, departamenta amatpersonām veicot augstāk pieminētās papildus pārbaudes, kā arī padziļinātu dokumentu un citu faktu izpēti. Šādu risku novēršana prasa ieguldīt katra atsevišķa dokumenta legalizācijā aizvien lielāku darba apjomu.
 
Risinājuma apraksts
1) Grozīts noteikumu Nr. 264 2. punkts, lai precizētu departamenta un pārstāvniecību kompetenci veikt Latvijā un ārvalstī izsniegtu publisku dokumentu legalizāciju. Ministru kabineta noteikumu projekta „Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 264 „ Publiska dokumenta legalizācijas noteikumi”” (turpmāk – noteikumu projekts) 1. punktā uzskaitīti gadījumi, kad departamentā tiek legalizēti Latvijas iestādēs izsniegti dokumenti, kurus paredzēts izmantot valstī, kas nav 1961. gada 5. oktobra Hāgas konvencijas par ārvalstu publisko dokumentu legalizācijas prasības atcelšanu dalībvalsts; ārvalstī izsniegts dokuments, kas legalizēts attiecīgajā ārvalstī un kuru paredzēts izmantot Latvijā; Latvijā akreditētas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības izsniegts vai legalizēts dokuments, kas paredzēts izmantošanai Latvijā; diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības, kas nav akreditēta Latvijā, legalizēts attiecīgās ārvalsts dokuments, kas paredzēts izmantošanai Latvijā, ja to nav iespējams legalizēt attiecīgās ārvalsts Latvijā akreditētajā diplomātiskajā un konsulārajā pārstāvniecībā. Politiskās un drošības situācijas izmaiņas ārvalstīs atsevišķos gadījumos ietekmē iespējas ārvalstīs izsniegtos dokumentus legalizēt  attiecīgās ārvalsts Latvijā akreditētajā diplomātiskajā un konsulārajā pārstāvniecībā. Piemēram, Nigērijai Latvijā akreditētā diplomātiskā un konsulārā pārstāvniecība atrodas Ukrainā, kur šobrīd Krievijas īstenotā kara dēļ ir apgrūtināta dokumentu legalizācija. Līdz ar to šis būtu pamatots gadījums, lai Nigērijas iestāžu izdotu dokumentu legalizētu citā Nigērijas diplomātiskajā un konsulārajā pārstāvniecībā. Laikā, kad Baltkrievijā notika demonstrācijas pret vēlēšanu rezultātiem, tajā rezidējošās ārvalstu diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības lielākoties bija slēgtas un ārvalstniekiem nebija iespējams no tām saņemt pakalpojumus (veikt dokumentu legalizāciju vai saņemt izziņas).  Tā kā Latvijā akreditētās Turkmenistānas, Tadžikistānas, Kirgizstānas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības rezidē Minskā, arī šis būtu pamatots gadījums veikt dokumentu legalizāciju citās šo valstu diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecības. Noteikumu projekta 2. punktā noteikti gadījumi, kad Latvijas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs tiek legalizēti Latvijā izsniegti dokumenti, kas tiks izmantoti pārstāvniecības akreditācijas valstī; Latvijas pārstāvniecības akreditācijas valsts izsniegts dokuments, kas ir legalizēts attiecīgajā ārvalstī; citas valsts, kas nav akreditācijas valsts, izsniegts dokuments, kas legalizēts attiecīgās valsts diplomātiskajā un konsulārajā pārstāvniecībā akreditācijas valstī.

2) Papildināts noteikumu Nr. 264 4. punkts, paredzot, ka dokumentu var arī legalizēt pēc rakstiska apstiprinājuma saņemšanas no izdevējvalsts iestādes vai izdevējvalsts diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības par dokumentu parakstījušās amatpersonas paraksta un uz dokumenta esošā zīmoga vai spiedoga nospieduma īstumu. Praksē ir konstatēti vairāki gadījumi, kad uz Latvijas Ārlietu ministrijas parakstu paraugu izprasīšanas pieprasījumiem attiecīgā ārvalsts apliecina dokumenta legalizācijas fakta īstumu un legalizējošās amatpersonas paraksta atbilstību, bet nenosūta amatpersonas paraksta paraugus. Lai gan šajā gadījumā nav šaubu par dokumenta un veiktās legalizācijas īstumu, šī brīža normatīvais regulējums neļauj Latvijas pusei dokumentu legalizēt, jo legalizējošās amatpersonas paraksts jāsalīdzina ar datu bāzē esošo. Ar noteikumu papildināto redakciju šādas situācijas tiktu novērstas un neaizkavētu dokumentu, par kuru īstumu un veikto legalizāciju nav šaubu, legalizāciju Latvijas pusē.  

3) Noteikumi Nr. 264 papildināti ar jaunu 7.punktu, kas paredz, ka turpmāk dokumenta legalizācijas procesā dokumenta iesniedzēja identitāte tiks pārbaudīta iesniedzot vai saņemot dokumentu. Pašlaik noteikumu Nr. 264 7. punkts nosaka, ka dokumenta legalizācijai personai ir jāuzrāda personu apliecinošs dokuments un personīgi departamentā vai pārstāvniecībā jāiesniedz legalizācijas pieteikums un legalizējamais dokuments.

4) Ņemot vērā iepriekš aprakstīto globālo tendenču ietekmi uz departamenta un pārstāvniecību amatpersonu darba apjoma pieaugumu, attiecīgi pieaug arī publiska dokumenta legalizācijai patērētais laiks. Gadījumos, kad departamenta amatpersonas attiecīgajai ārvalstij lūdz apstiprināt veikto legalizāciju, atbildes saņemšana aizņem ilgāk kā divas darba dienas. Noteikumu projekts paredz grozīt noteikumu Nr. 264 9. punktu, pagarinot dokumentu izskatīšanas un legalizācijas laiku no divām darbdienām uz piecām darbdienām. Tiek saglabāta dokumentu legalizācija divu stundu laikā. 

5) Vēršam uzmanību, ka 2021. gada 16. oktobrī ir stājušies spēkā Tieslietu ministrijas izstrādātie Ministru kabineta 2021. gada 12. oktobra noteikumi Nr. 683 "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 267 "Noteikumi par publisku dokumentu legalizāciju ar apliecinājumu (apostille)"", kuri paredz saīsināt no trīs mēnešiem uz vienu mēnesi laika periodu, kurā iestādei ir nepieciešams iesniegt dokumenta īstuma apliecināšanai nepieciešamo paraksta paraugu. Šādu grozījumu nepieciešamība tiek pamatota ar praksē izplatīto iestāžu kavēšanos iesniegt paraksta paraugus, kas pagarina dokumentu īstuma apliecināšanas procesu.

Lai nodrošinātu vienotu regulējumu šajā jomā un privātpersonu tiesību aizsardzības nolūkos padarītu tiesisko regulējumu vairāk motivējošu, tiek veikti grozījumi noteikumu Nr. 264 12.2. apakšpunktā, paredzot Latvijas iestādei saīsināt laika periodu no trīs mēnešiem uz vienu mēnesi, bet ārvalsts iestādei no gada uz trīs mēnešiem, kurā pieprasītais amatpersonas paraksta paraugs jāsniedz Ārlietu ministrijai. Atbilstoši noteikumu Nr 264 4. punkta grozījumiem, precizēts 12.2. apakšpunkts, paredzot, ka konsulārā amatpersona pieņem lēmumu atteikt dokumenta legalizāciju, ja noteiktajā termiņā nav saņēmusi šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minēto rakstisko apstiprinājumu.  
Noteikumi Nr. 264 papildināti ar jaunu 12.4. apakšpunktu, kas konsulārajai amatpersonai dod tiesības atteikt dokumenta legalizāciju, ja nav iespējams identificēt uz legalizācijai iesniegtā dokumenta esošās amatpersonas vārdu un uzvārdu vai parakstu, kas dokumentu apliecinājusi vai legalizējusi. Šādi grozījumi ir nepieciešami, lai regulētu nepieciešamo rīcību gadījumos, kad ārvalstīs ir veikta dokumenta legalizācija, bet nav atšifrēts amatpersonas, kas to veikusi, paraksts un amata nosaukums, līdz ar to nevar tikt veikta atbilstoša salīdzināšana ar datu bāzē esošajiem parakstu paraugiem.

Precizēts noteikumu Nr. 264 12.5.2. apakšpunkts paredzot, ka konsulārā amatpersona pieņem lēmumu atteikt dokumenta legalizāciju, ja veicot papildu pārbaudes, no kompetentās iestādes  atbilde netiek saņemta nevis gada, bet triju mēnešu laikā.

6) Ņemot vērā, ka Latvijā un ārvalstī izsniegta publiska dokumenta legalizāciju Latvijas Republikā veic tikai Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments un ārvalstīs šo funkciju veic Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības, noteikumu Nr. 264 14. punktā precizēts termins "iestāde" aizstājot to ar "departaments" un "pārstāvniecība".

7) Precizēts noteikumu Nr. 264 17. punkts, kas paredz, ka iesniegto dokumentu vai lēmumu par atteikumu dokumentu legalizēt un pievienotos dokumentus izsniedz arī dokumentu iesniedzējam bez personīgas klātbūtnes.

8) Apzinot citu Eiropas Savienības dalībvalstu noteiktās nodevas vai maksas apmēru par  dokumentu legalizāciju ir secināms, ka Igaunijā nodeva par viena dokumenta legalizāciju parastā kārtībā ir 30,00 euro, Lietuvā – 20,00 euro, Somijā – 20,00 euro, Dānijā – 210 DKK (~28 euro), Francija - 28 euro. Noteikumu Nr. 264 18.1. apakšpunktā noteiktā dokumentu legalizācija divu darbdienu laikā mainīšana uz dokumentu legalizāciju piecu darbdienu laikā un valsts nodevas palielināšana no 15,00 euro uz 25,00 euro, kā arī 18.2. apakšpunktā noteiktās valsts nodevas par dokumentu legalizāciju divu stundu laikā 30,00 euro palielināšana uz 40,00 euro ir uzskatāmas par samērīgu, ņemot vērā administratīvās izmaksas un minēto Eiropas Savienības dalībvalstu dokumentu legalizācijas nodevas apmēru.
Ņemot vērā minētos apsvērumus, tiek grozīti noteikumu Nr. 264 18.1. un 18.2. apakšpunkti un valsts nodevas likme par dokumenta legalizāciju piecu darbdienu laikā tiek noteikta 25,00 euro apmērā, un valsts nodevas likme par dokumentu legalizāciju divu stundu laikā tiek noteikta 40,00 euro apmērā.

9) Grozīts noteikumu Nr. 264 19. punkts, kas paredz, ka valsts nodevu valsts budžetā iemaksā pirms dokumenta legalizācijas. Grozījumu veikšanas nepieciešamība saistīta ar Covid-19 izraisītās pandēmijas sekām, kas lika meklēt iespējas sniegt dokumenta legalizācijas pakalpojumus bez personiskas saskarsmes starp darbinieku un dokumenta iesniedzēju. Šāda iespēja paredz dokumenta ievietošanu tam speciāli norādītā vietā Konsulārajā departamentā. Ja pirms tam samaksa par dokumentu legalizāciju tika veikta vienlaikus ar dokumenta iesniegšanu, tad dokumentu ievietošanas gadījumā valsts nodevas samaksa tiek veikta, sazinoties ar iesniedzēju pēc dokumenta iesniegšanas, pirms tā legalizācijas. 

10) Tiek grozīts noteikumu Nr. 264 22.punkts, lai atbilstoši labas pārvaldības principiem tiktu mazināts administratīvais slogs privātpersonām. Turpmāk Konsulārā departamenta direktors vai viņa pilnvarota amatpersona varēs pieņemt lēmumu par personas atbrīvošanu no valsts nodevas samaksas saskaņā ar Latvijas Republikai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem vai valsts interesēs bez personas motivēta iesnieguma. Šādas izmaiņas noteiktas, ņemot vērā to, ka iepriekš minētie iemesli atbrīvošanai no valsts nodevas samaksas nav atkarīgi no personas un var būt saistīti ar dažādiem valsts interešu realizācijas aspektiem, kas  personai var nebūt zināmi. Situācijās, kad konsulāro funkciju veikšana ir tieši saistīta ar starptautisku līgumu izpildi, atbrīvojums no valsts nodevas piemērojams saskaņā ar Latvijas Republikai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem. Piemēram, tiesiskās palīdzības līguma izpildei tiek legalizēti kompetento iestāžu nosūtītie dokumenti, vai tiek pieņemts lēmums par atbrīvošanu no valsts nodevas samaksas par dokumentu legalizāciju soda izciešanai uz Latviju nododamai personai.
Atbrīvojums no valsts nodevas samaksas valsts interesēs piemērojams, ja konsulāro funkciju veikšana nodrošina valsts interesēm nozīmīgu rezultātu sasniegšanu, kas nav tieši definēti kādā starptautiskā līgumā. Primāri, kā valsts intereses šajā jomā ir uzlūkojama ārpolitisko mērķu sasniegšana vai valsts starptautiskā prestiža nodrošināšana konkrētās situācijās. Līdz ar to prasība iesniegt personas motivētu iesniegumu iepriekš minētajos gadījumos ir formāla un nesasniedz savu mērķi. Personas motivēts iesniegums joprojām nepieciešams gadījumos, kad persona no valsts nodevas samaksas tiek atbrīvota humānu apsvērumu dēļ.

11) Atbilstoši noteikumu projektam precizēts noteikumu Nr. 264 pielikums - iesniegums publiska dokumenta legalizācijai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • pensionāri
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • personas ar invaliditāti
  • diaspora
Ietekmes apraksts
Latvijas un ārvalstu fiziskās personas, kuras vēlēsies saņemt publiska dokumenta legalizācijas pakalpojumu.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Latvijas un ārvalstu juridiskās personas, kuras vēlēsies saņemt publiska dokumenta legalizācijas pakalpojumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
120 000
47 250
120 000
63 000
120 000
63 000
63 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
120 000
47 250
120 000
63 000
120 000
63 000
63 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
120 000
47 250
120 000
63 000
120 000
63 000
63 000
3.1. valsts pamatbudžets
120 000
47 250
120 000
63 000
120 000
63 000
63 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
47 250
63 000
63 000
63 000
5.1. valsts pamatbudžets
47 250
63 000
63 000
63 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
2018. gadā pavisam tika legalizēti 6 403 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 113 025 euro apmērā (no kuriem 2 darba dienu laikā legalizēti 5 344 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 81 270 euro apmērā, 2 stundu laikā legalizēti 1059 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 31 755 euro apmērā. 2019. gadā pavisam tika legalizēti 7 518 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 139 110 euro apmērā (no kuriem 2 darba dienu laikā legalizēti 5 887 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 90 270 euro apmērā, 2 stundu laikā legalizēti 1631 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 48 840 euro apmērā. 2020. gadā pavisam tika legalizēti 5 606 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 107 940 euro apmērā (no kuriem 2 darba dienu laikā legalizēti 4 042 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 61 050 euro apmērā, 2 stundu laikā legalizēti 1564 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 46 890 euro apmērā. 2021. gadā pavisam tika legalizēti 6 260 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 121 830 euro apmērā (no kuriem 2 darba dienu laikā legalizēti 4 423 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 66 735 euro apmērā, 2 stundu laikā legalizēti 1 837 dokumenti un valsts nodeva iekasēta 55 095 euro apmērā.

Ja vidēji 2018., 2019., 2020. un 2021. gadā departamentā un pārstāvniecībās 2 darba dienu laikā tika legalizēti 4 924 dokumenti, tad pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās ieņēmumi no 5 darba dienu laikā legalizētajiem dokumentiem sagaidāmi aptuveni 123 000 euro apmērā (4 924 pieteikumi x 25 eiro). Ņemot vērā, ka vidēji 2018.,  2019., 2020. un 2021. gadā par 2 darba dienu laikā legalizētajiem dokumentiem tika iekasēts 75 000 eiro, tad  ieņēmumu palielinājums valsts pamatbudžetā būs par aptuveni 48 000 euro.
2018., 2019., 2020. un 2021. gadā departamentā un pārstāvniecībās 2 stundu laikā vidēji tika legalizēti 1 522 dokumenti, attiecīgi pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās ieņēmumi no 2 stundu laikā legalizētajiem dokumentiem sagaidāmi aptuveni 61 000 euro apmērā (1 522 pieteikumi x 40 euro). Savukārt 2018., 2019., 2020. un 2021. gadā par 2 stundu laikā legalizētajiem dokumentiem vidēji tika iekasēts 45 600 euro, un ieņēmumu palielinājums būs aptuveni par 15 000 euro. Kopējais ieņēmumu palielinājums valsts pamatbudžetā būs par aptuveni 63 000 euro.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts spēkā stāsies aptuveni š.g. aprīlī, tad ieņēmumu palielinājums par 2023. gadu būs nepilnam gadam (9 mēnešiem), kas sastādīs 47 250 euro (63000/12*9=47 250).
 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
2021. gada 16. oktobrī spēkā stājās Tieslietu ministrijas izstrādātie Ministru kabineta 2021. gada 12. oktobra noteikumi Nr. 683 "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 18. jūnija noteikumos Nr. 267 "Noteikumi par publisku dokumentu legalizāciju ar apliecinājumu (apostille)"".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija


Projekts ievietots TAP sabiedriskai apspriešanai no 17.11. - 01.12. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija
  • Valsts pārvaldes iestādes, kuru amatpersonu parakstīto dokumentu īstumu ir iespējams apliecināt ar legalizācijas uzrakstu.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


MK noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta esošo pārvaldes funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi