Anotācija (ex-ante)

24-TA-133: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 34 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.3.i. investīcijas "Atbalsts jaunu produktu un pakalpojumu ieviešanai uzņēmējdarbībā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 34 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.3.i. investīcijas "Atbalsts jaunu produktu un pakalpojumu ieviešanai uzņēmējdarbībā" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumi) izstrādāts, lai nodrošinātu pārizdotās de minimis regulas ieviešanu, aktualizējot atsauces un tajās norādot spēkā esošo Eiropas Savienības tiesību aktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu mērķis ir pārņemt pārizdotās de minimis regulas nosacījumus, kas nodrošinās atbilstošu atbalsta sniegšanu finansējuma saņēmējam. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2024. gada 9. janvāra sēdē apstiprināja Ministru kabineta noteikumus Nr.34 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.3.i. investīcijas "Atbalsts jaunu produktu un pakalpojumu ieviešanai uzņēmējdarbībā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 34), kuru mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana komersantu digitālajai transformācijai, tai skaitā mūsdienīgu automatizācijas, robotizācijas un darba kontroles rīku ieviešana ražotnē, piesaistot privāto līdzfinansējumu inovāciju ieviešanā.

Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023.gada 31.decembri izbeidz savu darbību un ar 2024.gada 1.janvāri stājas spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 13. decembris, Nr. L 2023/2831) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 34 komercdarbības atbalstu finansējuma saņēmējam sniedz atbilstoši Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 nosacījumiem. Ar 2024.gada 1.janvāri spēkā stājās jaunā de minimis atbalsta piešķiršanas Komisijas Regula Nr. 2023/2831.
Risinājuma apraksts
MK noteikumi paredz: 
Precizēt 31.6., 44.2., 51.1., 52.2., 125.1. apakšpunktus un 48., 123., 133., 135. un 138. punktus un 3. pielikumu, grozot MK noteikumos atsauci uz Komisijas Regulu Nr. 2023/2831, ņemot vērā, ka Komisijas Regula Nr. 1407/2013 ar 2023. gada 31. decembri zaudē spēku un ar 2024. gada 1. janvāri stājas spēkā Komisijas Regula Nr. 2023/2831. Pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās. Komisijas Regulā Nr.2023/2831, salīdzinot to ar Komisijas Regulu Nr.1407/2013, ir šādas atšķirības - robežlielums de minimis atbalstam, kuru viens vienots uzņēmums jebkurā triju gadu periodā var saņemt vienā dalībvalstī, ir palielināts no 200 000 EUR līdz 300 000 EUR, trīs gadu laikposms noteikts kā slīdošs periods, tas ir, turpmāk de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķir vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā no tā piešķiršanas brīža nedrīkst pārsniegt noteikto robežlielumu.

Precizēt 34.1., 34.3., 34.4., 34.5., 34.6., 34.7., 34.8. un 34.9. apakšpunktus atbilstoši Eiropas Komisijas 2023. gada 21. decembra, 2024.gada 13.marta un 2024.gada 15.marta norādījumiem. MK noteikumos norādītās prasības noteiktas saskaņā ar Atveseļošanas fonda 1. pielikuma principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumu un tā ievērošanu saskaņā ar Eiropas Komisijas paziņojumu “Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu” (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 18. februāris, Nr. C 58/1) (turpmāk - Eiropas Komisijas paziņojums Nr. 2021/C58/01) piemērošanu saskaņā ar Komisijas Regulā Nr. 2021/241 noteikto. Pētniecības projektu īstenošanā plānotajām darbībām jāatbilst Eiropas Komisijas paziņojuma “Fonda InvestEU ilgtspējas pārbaudes tehniskās norādes” (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 13. jūlijs, Nr. C 280/1) I pielikumā noteiktajiem vides dimensijas nosacījumiem. MK noteikumos veikti labojumi atbilstošai principa "nenodari būtisku kaitējumu" piemērošanai, Atveseļošanas fonda finansējumu nepiešķirot šādām darbībām:
    - darbībām, kas saistītas ar fosilo kurināmo, līdzšinēji noteiktos ierobežojumus elektroenerģijas vai siltuma ražošanā nosakot kā izņēmumus, atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma Nr. 2021/C58/01 III pielikuma nosacījumiem;
    - darbībām, kas saistītas ar atkritumu poligoniem, atkritumu sadedzināšanas iekārtām un mehāniski bioloģiskās apstrādes iekārtām, nosakot izņēmumus darbībām, kas paredzētas iekārtām, lai palielinātu energoefektivitāti un citus ar darbībām saistītos izņēmumus;
   - darbībām, kur ilgstoša atkritumu apglabāšana var radīt kaitējumu videi;
   - darbībām, kas kaitē labam ūdensobjektu stāvoklim vai labam to ekoloģiskajam potenciālam;
   - darbībām, kas kaitē aprites ekonomikai;
   - darbībām, kas kaitē vides piesārņojuma novēršanai un kontrolei;
   - darbībām, kas kaitē bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzībai un atjaunošanai;
   - darbībām Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ietvaros, nosakot, ka tiek skatītas konkrēti iepriekšminētās sistēmas ietvaros siltumnīcefekta gāzu emisiju līmeņatzīmes.
Ņemot vērā, ka 34.2. apakšpunkts nav saistīts ar Padomes īstenošanas lēmumu (CID) par Atveseļošanas fonda plāna apstiprināšanu, tad, atbilstoši Eiropas Komisijas 2024.gada 13.marta norādījumiem, 34.2. apakšpunkts tiek dzēsts. 
Iepriekšminēto darbību precizēšana MK noteikumos nodrošina atbilstošas informācijas iekļaušanu principa "nenodari būtisku kaitējumu" ievērošanai.

Precizēt 63.3. apakšpunktu, dzēšot vārdus "kas atgūstams no valsts budžeta priekšnodokļa veidā", nodrošinot atbilstošu tiesību normu piemērošanu attiecībā uz pievienotās vērtības nodokli. Atbilstoši Finanšu ministrijas 2023. gada 13. februāra "Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu" (turpmāk - Vadlīnijas) 22. punktam pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma. Papildus Vadlīniju 23. punkts nosaka, ka pievienotās vērtības nodokļa izmaksas projekta ietvaros finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris sedz no saviem līdzekļiem.

Precizēt 3.pielikumu, lietojot korektu atsauci uz pārizdoto de minimis regulu - Komisijas Regula Nr. 2023/2831. Dzēst vispārīgo atbilstības kritēriju 2.1.7., ņemot vērā, ka attiecīgais kritērijs neietekmē projektu iesniegumu atlasi vai atbalsta intensitāti. Precizēt kvalitātes kritēriju 3.5.1., nosakot to kā palidināmu kritēriju, ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 34 mērķis nav izstrādāt tehnoloģijas, kas nodrošina dabas resursu efektīvu un lietderīgu izmantošanu tīrāka ražošanas procesa ieviešanā. Precizēt 4.pielikumu, nodrošinot Noteikumiem Nr. 34 atbilstošu terminu lietojumu.

Ņemot vērā, ka Noteikumos Nr.34 minētais Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk - aģentūra) lēmums par finansējuma saņēmēja apstiprināšanu ir lēmums, kas paredz publiskā finansējuma sadali, uz aģentūras attiecīgajiem nodarbinātajiem attiecināms valsts amatpersonas statuss. Turklāt, finansējuma saņēmēja izveidotā pētniecības projektu vērtēšanas komisija veic sadarbības partneru izvērtējumu un finansējuma saņēmēja pārstāvis sagrupē un virza pētniecības projektu sarakstu aģentūrai, kas pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu sadarbības partnerim. Par atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad aģentūra ir pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam un diena, kad aģentūra pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu sadarbības partnerim. Lēmuma pieņemšanas brīdis ir aģentūras un finansējuma saņēmēja līguma slēgšanas diena.

Lai investīciju ieviešanas noteikumos tiktu pārņemti Padomes īstenošanas lēmuma, ar ko groza 2021. gada 13. jūlija īstenošanas lēmumu par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, nosacījumi, konkrētajā gadījumā mērķrādītāja Nr. 47 īstenošanas termiņš, Noteikumos Nr. 34 iekļauts mērķa rādītājs Nr. 47 (Noteikumu Nr. 34 7.1.1. apakšpunkts). Ņemot vērā mērķrādītāja īso īstenošanas termiņu, tas tiks sasniegts līdz 4. Latvijas maksājumu pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai - 2025.gada vidū.

MK noteikumu ietvaros procedūru tehniska neatbilstība neietekmēs projektu iesniegumu vērtēšanu pēc būtības, tai skaitā projektu iesniegumu atlasi, tādēļ projektu iesniegumu atlases termiņa pagarināšana nav nepieciešama. 
Projektu iesniegumu atlase notiks no š.g. 6. februāra līdz š.g. 4. aprīlim. Lai nodrošinātu informācijas pieejamību un vienādus nosacījumus visiem projekta iesniedzējiem pēc MK noteikumu apstiprināšanas Ekonomikas ministrija atkārtoti informēs projekta iesniedzējus par grozījumiem. Turklāt jāņem vērā, ka MK Noteikumi paredz papildus atbalsta iespējas par labu projekta iesniedzējiem, t.i., atbilstoši Komisijas Regulai Nr. 2023/2831 būs pieejams lielāks de minimis atbalsta apmērs, kas sekmēs pilnvērtīgu projekta ieviešanu. Vienlaikus, de minimis atbalsta apmēra palielinājums neietekmēs Noteikumu Nr. 34 ietvaros noteikto mērķu un uzraudzības rādītāju sasniegšanu, ņemot vērā, ka atbalsts pētniecības projektu īstenošanai tiek piešķirs atbilstoši Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulai (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Projekta iesniedzējs (komersants vai biedrība)
Ietekmes apraksts
MK noteikumu ietvaros de minimis atbalsta kopsumma finansējuma saņēmējam ir palielinājusies līdz 300 000 euro, kas radīs ietekmi finansējuma saņēmējiem, nodrošinot iespēju saņemt atbalstu. Atbalstu varēs saņemt arī tie komersanti, kas iepriekš kvalificējās zem Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 (atbalsta kopsumma 200 000 euro), nepārsniedzot trīs gadu periodā 300 000 euro.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts

-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
-
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta Tiesību aktu portālā 02.02.2024-16.02.2024

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi