Anotācija (ex-ante)

21-TA-1737: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t.sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.i.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t.sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) ietvaros tiks nodrošināts atbalsts energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai,  pārejai uz atjaunojamiem energoresursiem, bezemisiju transportlīdzekļu, kā arī autoiekrāvēju ar elektrodzinēju iegādei komersantiem, kuriem viena no darbības nozarēm ir apstrādes rūpniecība. Atbalsts tiks sniegts kombinētā finanšu instrumenta veidā, ko veido aizdevums un kapitāla atlaide aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt ieguldījumus transporta un apstrādes rūpniecības sektorā, kas ir vieni no lielākajiem energoresursu patērētājiem. Veicinot pāreju uz atjaunojamiem energoresursiem, energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanu un bezemisiju transportlīdzekļu iegādi, tiktu sekmēta Latvijā izvirzīto klimata mērķu sasniegšana - siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana, enerģijas ietaupījuma nodrošināšana, kā arī tiktu veicināta Latvijas tautsaimniecības attīstība, nodrošinot darba vietas un vietējo būvmateriālu pieprasījums.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā lielākie energoresursu patērētāji ir transporta nozare, mājsaimniecības un rūpniecība, līdz ar to ir svarīgi veicināt energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanu šajās nozarēs. Šobrīd energoresursu cenu svārstības būtiski ietekmē kopējo ražošanas izmaksu apjomu apstrādes rūpniecībā, tādējādi energoresursu turpmāka sadārdzināšanās var ietekmēt vairākas tautsaimniecībā būtiskas nozares, piemēram, koksnes, metālu un pārtikas rūpniecību, kas veido lielāko daļu no kopējā apstrādes rūpniecības enerģijas patēriņa. Ņemot vērā apstrādes rūpniecības apakšnozaru specifiku, to enerģijas patēriņš arī ir ievērojami atšķirīgs, ņemot vērā ražošanas tehnoloģijas, procesus un nepieciešamās izejvielas un to apjomus, līdz ar to nepieciešams veicināt visas apstrādes rūpniecības energoefektivitātes līmeņa paaugstināšanu, veicinot pāreju uz atjaunojamiem energoresursiem, tajā skaitā arī iekāru nomaiņu uz energoefektīvākām.
Nacionālais mērķis atjaunojamās enerģijas īpatsvaram 2030. gadā ir par 25 % lielāks nekā 2020. gadā, nosakot, ka jānodrošina 50 % atjaunojamās enerģijas īpatsvars enerģijas galapatēriņā. Jau šobrīd apstrādes rūpniecības komersanti savas darbības nodrošināšanai izmanto atjaunojamos energoresursus (turpmāk – AER), piemēram, kurināmā koksne, koksnes atlikumi, tomēr šādu energoresursu īpatsvars ir salīdzinoši zems, tādējādi, lai nodrošinātu uzstādīto mērķu par AER īpatsvara palielināšanu sasniegšanu, nepieciešams sniegt atbalstu pārejai uz AER 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t.sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)" (turpmāk - 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcija) ietvaros.
Nacionālais enerģijas galapatēriņa ietaupījumu mērķis 2021. - 2030. gada periodam ir 73,72 PJ (1,76 Mtoe). Lielāko devumu plānots sasniegt no kurināmā un elektroenerģijas ietaupījumiem rūpniecībā, otru lielāko devumu plānots sasniegt transporta sektorā, paredzot arī pāreju autotransportā no iekšdedzes dzinējiem uz elektriskajiem transportlīdzekļiem. Jāsecina, ka elektrisko transportlīdzekļu skaitam Latvijā ir tendence pieaugt – gada laikā no 2018. gada 1. aprīļa līdz 2019. gada 1. aprīlim to skaits ir palielinājies par vairāk nekā 40 %, bet joprojām  2021. gada 1. jūlijā Latvijā uzskaitē bija 2 476 elektriskie transportlīdzekļi, kas ir tikai 0,2 % no visiem Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem.
2019. gadā no AER iegūtās enerģijas īpatsvars transportā - aptuveni 4 %, ko galvenokārt nodrošina biodegvielas obligātā piejaukuma prasība benzīnam un dīzeļdegvielai. Vidēji 1,5 % no AER iegūtās enerģijas īpatsvara veido elektroenerģija, kas galvenokārt tiek patērēta dzelzceļa transportā, tramvajos un trolejbusos, taču tās apjomam ir tendence samazināties. Siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisiju bilancē transports veido 28,5 % īpatsvaru no kopējā Latvijas SEG emisiju apjoma, līdz ar to nepieciešams veikt ieguldījumus transportlīdzekļu iegādei, kuru SEG emisijas ir 0 g CO2/km. Bezemisiju transportlīdzekļu iegāde veicinās Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2019/1161 (2019. gada 20. jūnijs), ar ko groza Direktīvu 2009/33/EK par “tīro” un energoefektīvo autotransporta līdzekļu izmantošanas veicināšanu īstenošanu Latvijā. 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ietvaros piešķirot atbalstu bezemisiju transportlīdzekļu iegādei, tiktu veicināta nacionālo mērķu (līdz 2030. gadam) sasniegšana:
1) naftas produktu patēriņa daļa transportā samazinās aptuveni par 5 %,
2) enerģijas īpatsvars enerģijas bruto galapatēriņā transportā, kas ražota no AER - 7%,
3) SEG emisijas transporta sektorā samazinās par 1140 kt CO2 ekv..
Ieguldījumi energoefektivitātes paaugstināšanā, pārejai uz AER un bezemisiju transportlīdzekļu iegādi veicinās energoresursu racionālu izmantošanu, samazinot negatīvo ietekmi uz vidi un klimata pārmaiņām, veicinās virzību ilgtspējīgas un videi draudzīgas uzņēmējdarbības attīstības virzienā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ietvaros plānots veikt ieguldījumus apstrādes rūpniecības un transporta sektorā, kas veicinās efektīvu energoresursu izmantošanu, enerģijas patēriņa samazināšanu, pāreju uz AER un bezemisiju transportlīdzekļu ieviešanu apstrādes rūpniecības nozarē. Tiks nodrošinātas darba vietas un vietējo būvmateriālu pieprasījums.
Atbalsta saņēmējs ir Latvijas Republikā reģistrēts sīkais (mikro), mazais, vidējais un lielais komersants, kuram viena no darbības nozarēm ir apstrādes rūpniecība (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijas C sadaļa), vai energoefektivitātes pakalpojuma sniedzējs (ESKO), kas apstrādes rūpniecības komersantam sniedz energoefektivitātes pakalpojumus saskaņā ar energoefektivitātes pakalpojuma līgumu.

1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ietvaros sasniedzami mērķi:
1) līdz 2024. gada 31. decembrim apstiprināti projekti, kuru kopsumma ir vismaz 72 351 600 euro;
2) līdz 2026. gada 31. augustam aprēķinātais siltumnīcefekta gāzu samazinājums -13 115 CO2 ekvivalenta tonnas gadā.
Papildus šo noteiktumu ietvaros līdz 2026. gada 31. augustam atbalstu saņēmušajos komersantos kopējie sasniedzamie rādītāji:
1) primārās enerģijas ietaupījums no energoefektivitātes pasākumiem atbalstu saņēmušiem komersantiem – 12 064 MWh/gadā;
2) uzstādītā atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju jauda – 90 MW.

Plānotās rīcības, kas identificētas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk – ANM) 1. pielikumā “Principa Nenodarīt būtisku kaitējumu novērtējums” ietvertajā novērtējumā:
1) Noteikumu projektā ietverti nosacījumi, lai nodrošinātu atbilstību 2018. gada 11. decembra  Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvai 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu 29. pantā noteiktajiem nosacījumiem un, ja projektā ir paredzētas investīcijas iekārtās, kas nodrošinās siltumenerģijas vai elektroenerģijas ražošanu pašpatēriņam no atjaunojamiem energoresursiem – izmantojot šķeldu, tai jāatbilst siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumam 80%. Atbilstība minētajiem kritērijiem tiks pamatota Enerģētikas likumā noteiktajā kārtībā.
2) Ražošanas tehnoloģiju energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi, uzlabojot energoefektivitāti, neizraisīs negatīvu ietekmi uz pašreizējā klimata un gaidāmā nākotnes klimata radītajām negatīvajām ietekmēm uz pašu pasākumu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem (t.sk. infrastruktūru), kā arī neradīs negatīvu ietekmi uz pielāgošanās klimata pārmaiņām mērķu sasniegšanu, jo veicot ražošanas tehnoloģiju nomaiņu, jāņem vērā klimata pārmaiņu radītos potenciālos riskus, novēršot to ietekmi.
3) Ar Noteikumu projektā ietvertiem nosacījumiem, tiks mazinātas SEG emisijas, veicinot pāreju uz atjaunojamo energoresursu izmantošanu, iegādājoties bezemisiju transportlīdzekļus, tādējādi aizstājot esošos transportlīdzekļus, kas darbojas ar fosilās izcelsmes degvielu. 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ietvaros iegādātie transportlīdzekļi aizstās līdz šim izmantotās transporta vienības. Aizstājamie transportlīdzekļi tiks utilizēti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2000/53/EK par nolietotiem transportlīdzekļiem prasībām, t.i. tie tiks nodoti apstrādes uzņēmumiem, kas nodrošina transportlīdzekļu pārstrādi un atkārtoti izmantojamo detaļu un materiālu atguvi un atgriešanu tautsaimniecībā.
4) Tā kā vairāki no prognozētajiem klimata pārmaiņu radītajiem riskiem būvniecībā ir saistīti ar nokrišņu intensitātes palielinājumu, ēku atjaunošana būs pieļaujama saskaņā ar prognozēto nokrišņu intensitātes palielinājumu, paredzot atbilstošus lietus notekūdens sistēmu risinājumus intensīvu nokrišņu gadījumiem, dodot priekšroku zaļās infrastruktūras elementiem, izmantojot dabā balstītus risinājumus.
5) Tā kā viens no prognozētajiem klimata pārmaiņu izraisītajiem riskiem būvniecībā Latvijā ir iekštelpu pārkaršana, Noteikumu projekts paredz atbilstošu telpu dzesēšanas un ventilācijas sistēmas risinājumu ieviešanu, lai nodrošinātu komforta temperatūru arī karstuma viļņu laikā.
6) Ēku konstrukciju risinājumos būs paredzēta atbilstoša hidroizolācija, lai samazinātu  ēku bojājumu iespēju gruntsūdeņu svārstību dēļ.

1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcija 100 % atbalsta klimata pārmaiņu mērķi - Noteikumu projektā tiek paredzēts atbalsts atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanai, kā arī ietverts nosacījums, ka biomasas tehnoloģiju ieviešanas gadījumā jānodrošina atbilstība 2018. gada 11. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu 29. pantā noteiktajiem kritērijiem un izmantojot šķeldu, jānodrošina SEG emisiju ietaupījumam 80 % apmērā.

Stratēģiski svarīgi projekti: Atveseļošanās un noturības mehānisma plānā 1.2.1.2.i. investīcijas projekti identificēta kā stratēģiski svarīgi projekti, kuriem nepieciešama pastiprināta komunikācija. Atbilstoši Atveseļošanas fonda plānā noteiktajam, tiks nodrošinātas koordinētas komunikācijas aktivitātes ar Eiropas Komisiju par šādām stratēģiski svarīgām aktivitātēm un projektiem: energoefektivitātes uzlabošana valsts sektora ēkās, t.sk. vēsturiskajās ēkās, dzīvojamajās ēkās un uzņēmumos.

Vispārīgi programmas nosacījumi
Par 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas īstenošanu atbildīgā iestāde - Ekonomikas ministrija.
Atbalsta sniedzējs - sabiedrība “Altum”.
Atbalsta saņēmēji – Latvijas Republikā reģistrēti sīkie (mikro), mazie, vidējie vai lielie komersanti, kuru viena no darbības nozarēm ir apstrādes rūpniecība (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijas C sadaļa), vai energoefektivitātes pakalpojuma sniedzējs (ESKO), kas apstrādes rūpniecības komersantam sniedz energoefektivitātes pakalpojumus saskaņā ar energoefektivitātes pakalpojuma līgumu.
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijai pieejamais Atveseļošanās fonda finansējums ir  80 586 000 euro.
Atbalsta veids – kombinētais finanšu instruments, kuru veido aizdevums un kapitāla atlaide aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai, lai īstenotu projektu, kā arī finansējums neattiecināmo izmaksu segšanai. Īstenojot projektu un izpildot Noteikumu projektā noteiktos nosacījumus, pēc projekta pabeigšanas atbalsta saņēmējam tiek piešķirta kapitāla atlaide līdz 30 % no projekta īstenošanai piešķirtā aizdevuma attiecināmo izmaksu apjoma, bet ne vairāk kā 2 000 000 euro. Sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi piemēro, pamatojoties uz sasniegtajiem rādītājiem projekta pabeigšanas rezultātā. Ja projekta ietvaros atbalsta saņēmējs nenodrošina noteikto rādītāju sasniegšanu, kapitāla atlaide netiek piemērota. Šāda pieeja motivē atbalsta saņēmēju īstenot kvalitatīvus projektus un sasniegt noteiktos rādītājus.

Ņemot vērā, ka no Atveseļošanās fonda finansējuma nav attiecināmas PVN izmaksas, tomēr atbalsta saņēmējam nepieciešams finansējums, lai segtu PVN, šīs izmaksas projektos tiks iekļautas kā neattiecināmās izmaksas, kas netiek iekļautas kapitāla atlaides aprēķinā. Arī neattiecināmo izmaksu finansēšanai atbalsta saņēmējs varēs pieteikties aizdevumam sabiedrībā "Altum". Šie aizdevumi tiks izsniegti no sabiedrības "Altum" ārpus šīs programmas piesaistītā finansējuma, kas nav saistīts ar Atveseļošanās fonda finansējumu, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansējumu.

Sabiedrība “Altum” lēmumus pieņem, balstoties uz sabiedrības “Altum” iekšēji izstrādāto un apstiprināto procedūru.

Atbalstāmās darbības
Atbalstu var izmantot izmaksām, kas saistītas ar energoefektivitātes paaugstināšanu vai atjaunojamo energoresursu ieviešanu apstrādes rūpniecības komersantu pašpatēriņam, vai energoefektīvu iekārtu iegādi, vai bezemisiju transportlīdzekļu ieviešanu.
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijai pieejamais Atveseļošanās fonda finansējums ir 80 586 000 euro, kas ir sadalīts sīkākās vienībās, nosakot noteiktu finansējuma apmēru noteikto darbību īstenošanai. Līdz ar to ir noteikts finansējums 20 335 793 euro apmērā energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai apstrādes rūpniecības nozarē strādājošā komersanta ēkās vai noliktavās.

Atbalsts energoefektivitātes paaugstināšanai:
1) būvdarbu veikšana nedzīvojamās ēkas norobežojošajās konstrukcijās;
2) nedzīvojamās ēkas inženiersistēmu atjaunošanas, pārbūves vai izveide;
3) energoefektīvāku iekārtu iegādes izmaksas, lai aizstātu esošās iekārtas;
4) energoefektīva apgaismojuma uzstādīšanas izmaksas;
iekšējo un ārējo individuālo un lokālo siltumtīklu un aukstumapgādes sistēmu rekonstrukcijas izmaksas;
5) projekta autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas;
6) būvlaukuma teritorijas sakārtošana;
citi pasākumi, ja tie ir nepieciešami energoefektivitātes paaugstināšanai.

Ņemot vērā, ka sabiedrība “Altum” individuāliem komersantiem, mikrouzņēmumiem, maziem, vidējiem un lieliem uzņēmumi, valsts un pašvaldības komercsabiedrības piedāvā saņemt grantu energoaudita veikšanai, izpētei un atbilstošai dokumentācijai, kas ļauj veikt investīcijas uzņēmumu energoefektivitātes uzlabojumiem, 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ietvaros ēkas energosertifikāta, energoaudita, pārskata par ēkas energosertifikāta aprēķinos izmantotajām ievaddatu vērtībām sagatavošanas izmaksas tiek noteiktas kā neattiecināmās. Nepieciešamo dokumentāciju iespējams sagatavot grantu energoefektivitātes projektu izstrādes programmas ietvaros (skatīt https://www.altum.lv/lv/pakalpojumi/uznemumiem/grants-energoefektivitates-projektu-izstradei/par-programmu/ ).

Atbalsta saņēmējam jānodrošina šādu kritēriju izpilde:
1) primārās enerģijas ietaupījums vismaz 50 %;
2) uz katriem kapitāla atlaides  1 000 euro sasniegts SEG samazinājums gadā – 1 CO2 ekvivalenta tonnas; vai
3) uz katriem kapitāla atlaides  5 000 euro sasniegts primārās enerģijas ietaupījums – 1 MWh/gadā.
Iekārtu nomaiņu gadījumā jānodrošina 25 % primārās enerģijas ietaupījums.

Atbalstam atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanai pieejams Atveseļošanās fonda finansējums 32 838 546 euro apmērā. Atbalstu piešķir šādām darbībām:
1) saules elektroenerģiju ražojošo tehnoloģiju ieviešanai;
2) vēja elektroenerģiju ražojošo tehnoloģiju ieviešanai;
3) biomasas tehnoloģiju ieviešanai.
Ieviešot atjaunojamo energoresursu tehnoloģijas, ir attiecināma iekārtu iegāde un uzstādīšana, iekārtu pieslēgumu izveide un ar iekārtu uzstādīšanu saistītās būvniecības izmaksas. Ir noteikts, ka pēc tehnoloģiju ieviešanas, saražotā enerģija jāizmanto atbalsta saņēmēja pašpatēriņam. Par pašpatēriņu uzskatām vismaz 90 % no saražotās enerģijas izmantošana pašpatēriņam gada griezumā.

Savukārt pēc projekta īstenošanas, atbalsta saņēmējam jānodrošina:
1) plānotais primārās neatjaunojamās enerģijas ietaupījums ir vismaz 50 %;
2) uz katriem kapitāla atlaides 5 634 euro ir sasniegts siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā – 1.0 CO2 ekvivalenta tonnas;
3) uz katriem kapitāla atlaides 500 euro ir uzstādīta atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju jauda – 1.0 KW.

Atbalstam bezemisiju transportlīdzekļu un autoelektroiekrāvēju iegādei pieejams Atveseļošanās fonda finansējums 22 576 501 euro apmērā. Atbalstu piešķir jaunu transportlīdzekļu (M1 un N kategorijas atbilstoši automobiļu klasifikatoram) iegādei, kas pēc savas konstrukcijas par vienīgo mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas un, kuru siltumnīcefekta gāzu emisijas ir 0 g CO2/km. Ar jaunu elektromobili saprot automobili, kas iepriekš nav ticis reģistrēts Latvijas Republikā un, kura odometra rādījums reģistrācijas brīdī nepārsniedz 500 km. Maksimāli pieļaujamā kapitāla atlaide viena transportlīdzekļa iegādei ir 10 000 euro.

Komisijas Regulas (ES) Nr. 678/2011 ( 2011. gada 14. jūlijs ), ar kuru aizstāj II pielikumu un groza IV, IX un XI pielikumu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2007/46/EK, ar ko izveido sistēmu mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kā arī tādiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisku vienību apstiprināšanai (pamatdirektīva), A daļā definēti transportlīdzekļu klasificēšanas kritēriji.
M1 kategorijas transportlīdzekļiem papildus transportlīdzekļa vadītāja sēdvietai ir ne vairāk kā astoņas sēdvietas, nav vietas stāvošu pasažieru pārvadāšanai, kā arī sēdvietu skaits var būt ierobežots līdz vienai (t. i., transportlīdzekļa vadītāja) sēdvietai.
N kategorijā ietilpst transportlīdzekļi, kas projektēti un būvēti galvenokārt kravu pārvadāšanai:
1) N1 kategorijas transportlīdzekļi, kuru maksimālā masa nepārsniedz 3,5 tonnas;
2) N2 kategorijas transportlīdzekļi, kuru maksimālā masa pārsniedz 3,5 tonnas, bet nepārsniedz 12 tonnas;
3) N3 kategorijas transportlīdzekļi, kuru maksimālā masa pārsniedz 12 tonnas.

Lai iegādātos jaunu elektromobili, atbalsta saņēmējs noraksta savā īpašumā esošu lietotu M1 un N kategorijas (atbilstoši automobiļu klasifikatoram) transportlīdzekli, kas ir vismaz pēdējos trīs gadus reģistrēts Latvijas Republikā, ar derīgu tehniskās apskates uzlīmi, nododot to apstrādes uzņēmumam.
Īstenojot projektu atbalsta saņēmējs nodrošina, ka uz katriem kapitāla atlaides 4 500 euro ir sasniegts siltumnīcefekta gāzu samazinājums gadā – 1.0 CO2 ekvivalenta tonnas.

Tāpat arī apstrādes rūpniecības komersantam iespējams iegādāties jaunus autoelektroiekrāvējus, kas pēc savas konstrukcijas par mehānisko dzinējspēku izmanto elektroenerģijas un, kuru siltumnīcefekta gāzu emisijas ir 0 g CO2/km. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2006/42/EK (2006. gada 17. maijs) par mašīnām, un ar kuru groza Direktīvu 95/16/EK (pārstrādāšana) 2. panta definīcijai, mašīna ir īpaša lietojuma nolūkā savienoto detaļu vai sastāvdaļu, no kurām vismaz viena kustas, kopums, kas aprīkots vai ko paredzēts aprīkot ar tādu piedziņas sistēmu, kurā netiek tieši pielietots cilvēka vai dzīvnieka spēks. Autoelektroiekrāvējs netiek definēts kā transportlīdzeklis, bet gan mašīna, līdz ar to uz to netiek attiecinātas prasības kā tas ir iegādājoties elektromobili.


Atbalsts energoefektivitātes pakalpojuma (ESKO) sniegšanai
Atbalstu piešķir ieguldījumu veikšanai ESKO klientos, Latvijas Republikā reģistrētos apstrādes rūpniecības komersantos. Projekta izmaksas ir attiecināmas, ja ESKO ir noslēgusi energoservisa pakalpojuma līgumu un ir noformējusi īpašumtiesības uz iekārtām, kuras projekta ietvaros plānots uzstādīt atbilstoši energoservisa pakalpojuma līguma nosacījumiem. ESKO iespējams īstenot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tajā skaitā energoefektīvu iekārtu iegādi, atjaunojamo energoresursu ieviešanu apstrādes rūpniecības komersantu pašpatēriņam.

Savukārt sabiedrībai “Altum” ir jāsniedz ikgadējais ziņojums Būvniecības valsts kontroles birojam par energoefektivitātes mērķu sasniegšanu līdz 2030. gadam.

Atbalsta piešķiršanas, izmaksas kārtība un nosacījumi
Sākotnēji apstrādes rūpniecības komersants vai ESKO, piesakoties sabiedrības “Altum” aizdevumam un kapitāla atlaides rezervēšanai, sabiedrībā "Altum" iesniedz pieteikumu atbalsta rezervēšanai, informāciju par iepriekš saņemto atbalstu ieguldījumu projektiem un saņemto de minimis atbalstu. Jau sākotnēji sagatavojot sākotnējo ēkas energoefektivitātes novērtējumu, atbalsta saņēmējs savlaicīgi identificē nepieciešamos veicamos pasākumus ēkā un to īstenošanai nepieciešamā finansējuma apmēru.
Ja apstrādes rūpniecības komersants plāno īstenot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus un atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanu, tad sīkais (mikro), mazais vai vidējais komersants papildus iesniedz ēkas energosertifikātu (ja nav iesniegts Būvniecības informācijas sistēmā (turpmāk- BIS)), ko izstrādājis neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā un energosertifikātam pievieno neatkarīga eksperta ēku energoefektivitātes jomā izstrādātu pārskatu. Savukārt, ja sīkais (mikro), mazais vai vidējais komersants  atbilst lielā elektroenerģijas patērētājam nosacījumiem saskaņā ar Energoefektivitātes likuma 12. panta pirmās daļas nosacījumiem, iesniedz apliecinājumu par rūpnieciskā energoaudita, kurš reģistrēts BIS Energopārskatu reģistrā, vai par energopārvaldības sistēmas ieviešanu. Lielais komersants, kas atbilst Energoefektivitātes likuma 10. panta pirmās daļas nosacījumiem, iesniedz apliecinājumu par rūpnieciskā energoaudita, kurš reģistrēts BIS Energopārskatu reģistrā, vai energopārvaldības sistēmas, vai par vides pārvaldības sistēmas ar papildinājumu ieviešanu. Savukārt sabiedrība “Altum” par iesniegto apliecinājumu korektumu un nosacījumu izpildi pārliecinās Būvniecības valsts kontroles birojā.
Ja apstrādes rūpniecības komersants plāno veikt elektromobiļa iegādi, papildus sabiedrībā "Altum" iesniedz plānoto elektromobiļu raksturojumu atbilstoši šo noteikumu 1. pielikumam.

Sabiedrība “Altum” pārbauda iesniegtos dokumentus un pieņem sākotnējo atzinumu par atbalsta rezervēšanu projekta īstenošanai un kapitāla atlaides iespējamo maksimālo apmēru, un informē par to atbalsta saņēmēju. Atbalsta saņēmējam ir pienākums 6 mēnešu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas noslēgt līgumu ar sabiedrību "Altum" par aizdevuma saņemšanu projekta īstenošanai. Līgumu slēdz ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.

Pēc atbalsta saņēmēja veikto darbību īstenošanas, sabiedrība "Altum" pieņem lēmumu par kapitāla atlaides attiecināšanu, ņemot vērā maksimālo kapitāla atlaides apjomu un faktisko veikto projekta attiecināmo izmaksu apjomu, un pamatojoties uz iesniegtajiem dokumentiem. Ja tika veikti energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi, atbalsta saņēmējs iesniedz ēkas pagaidu energosertifikātu un pārskatu par pasākuma ietvaros sasniegtajiem rādītājiem.
Ja atbalsta saņēmējs ir iegādāts bezemisiju transportlīdzekli, autoiekrāvēju ar elektrodzinēju, sabiedrībā "Altum" iesniedz pirkuma līgumu un apmaksas dokumentus par elektromobiļa un autoiekrāvēja iegādi. Iegādājoties elektromobili, sabiedrībā "Altum" iesniedz arī pārskatu ar iegādātā un norakstāmā transportlīdzekļa raksturojumu saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu.


Ekonomikas ministrijas un sabiedrības “Altum” sadarbība
Ekonomikas ministrija ar sabiedrību “Altum” slēgs savstarpēju līgumu par sadarbību un 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ieviešanas koordinēšanu – par finansējuma izlietošanu, ieviešanu, uzraudzības funkciju veikšanu un piešķiršanas kārtību, kā arī par savstarpēju informācijas apmaiņu, t.sk. atrunājot termiņus datu ievadei Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
Šī līguma ietvaros Ekonomikas ministrijai tiks nodrošināta piekļuve izdevumu un rādītāju sasniegšanas pamatojošajai dokumentācijai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ieviešanas modelim izvērtēti dažādi alternatīvi risinājumi, ņemot vērā Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt efektīvu energoresursu izmantošanu, enerģijas patēriņa samazināšanu un pāreju uz AER apstrādes rūpniecības nozarē" iesniegtos un īstenojot projektus.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Apstrādes rūpniecības, ESKO, transporta un būvniecības nozares (t.sk. būvniecības uzņēmumi).
Ietekmes apraksts
Atbalsts tiks sniegts apstrādes rūpniecības komersantiem, kā arī ESKO, lai nodrošinātu apstrādes rūpniecības komersantu energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanu, atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanu. Ņemot vērā, ka apstrādes rūpniecības komersantam ir iespējams veikt elektriskā transportlīdzekļa iegādi, norakstot savu lietoto auto, tiks radīta pozitīva ietekme uz transporta nozari.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināts vietējo būvmateriālu pieprasījums.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tiks nodrošinātas darba vietas

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
12 087 900
0
28 205 100
32 234 400
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
12 087 900
0
28 205 100
32 234 400
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
12 087 900
0
28 205 100
32 234 400
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
12 087 900
0
28 205 100
32 234 400
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-12 087 900
-28 205 100
-32 234 400
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijai plānotais pieejamais finansējums ir 80 586 000 euro, ko 100 % apmērā veido Atveseļošanās fonda finansējums.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Plānots, ka pieteikšanās uz 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijai pieejamo finansējumu būtu iespējama 2022. gadā. Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts paredz arī atbalstāmās darbības, kuru īstenošanai nav nepieciešams ilgs laiks, finansējuma apguve tiek plānota jau pirmajā gadā, t.i. 2022. gadā 15 % apmērā no pieejamā finansējuma, kas būtu 12 087 900 euro. 2023. gadā tiek paredzēta finansējuma apguve 35 % apmērā no kopējā finansējuma, t.i. 28 205 100 euro. Savukārt vislielākā aktivitāte un apguve plānota 2024. gadā 35 % apmērā, nodrošinot finansējuma apguvi 32 234 400 euro apmērā.  2024. gadā plānotais finansējums – 10 % no kopējā finansējuma, t.i. 8 058 600 euro.
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas izdevumu attiecināmības termiņš ir līdz 2026. gada 31.augustam.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu Ekonomikas ministrija lūgs pārdalīt no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. panta.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. panta.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
I pielikums
Noteikumu projekta 2.3.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 24. punkts
Noteikumu projekta 2.3.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 15.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 21. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 18. punkts
Noteikumu projekta 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 23.5., 94.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 8., 9., 10. un 11. punkts
Noteikumu projekta 23.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
38. pants
Noteikumu projekta 25. punkts, 62.1., 63.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
38. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
38. panta 4., 5. un 6. punkts
Noteikumu projekta 34., 35., 72. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
8. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 35., 73., 75. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
41. panta 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 37.3., 62.2.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
41. panta 3. un 4. punkts
Noteikumu projekta 38. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
41. panta 7. punkts
Noteikumu projekta 45., 69. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
41. panta 7., 8. un 9. punkts
Noteikumu projekta 46., 47., 74., 75. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
 36. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 51. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
36. panta 6., 7. un 8. punkts
Noteikumu projekta 58. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
38. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 68. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
9. panta 1. un 4. punkts
Noteikumu projekta 93.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 34., 46., 72., 74. punkts, 81.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 80. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 91.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks papildināts

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks papildināts

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar 1.2.1.1.i. investīciju tiks sekmēta viena no Nacionālā attīstības plāna mērķu sasniegšana.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ietvaros līdz 2026. gada 31. augustam primārās enerģijas ietaupījums no energoefektivitātes pasākumiem atbalstu saņēmušiem komersantiem – 12 064 MWh/gadā, uzstādītā atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju jauda – 90 MW, siltumnīcefekta gāzu samazinājums - 13 115 CO2 ekvivalenta tonnas gadā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi