Anotācija (ex-ante)

23-TA-2391: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai” pirmās un otrās kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai” projektu iesniegumu pirmās un otrās atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktam un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam (turpmāk – Programma) 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” atbalstāmajām darbībām. MK noteikumu projekts nosaka projektu pirmās un otrās atlases kārtas iesniegumu atlases veidu, par pasākuma īstenošanu atbildīgo iestādi, pieejamo finansējumu, prasības projektu iesniedzējam, atbalstāmās darbības un izmaksas, projekta īstenošanas nosacījumus un vienkāršoto izmaksu piemērošanas kārtību. 

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, izstrādājot dabas aizsardzības plānus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, kam šādi plāni izstrādājami prioritāri[1].


[1] Ar īpaši aizsargājamo dabas teritoriju sarakstu, kam prioritāri izstrādājami dabas aizsardzības plāni, var iepazīties Dabas aizsardzības pārvaldes mājas lapā  https://www.daba.gov.lv/lv/dabas-aizsardzibas-plani , saraksts aktualizēts 26.10.2022.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Natura 2000 ir lielākais koordinētais aizsargājamo teritoriju tīkls pasaulē un ir vissvarīgākais instruments mērķu sasniegšanai, kas noteikti Padomes direktīvā 2009/147/EK (2009.gada 30.novembris) par savvaļas putnu aizsardzību (turpmāk – direktīva 2009/147/EEK) un Eiropas Padomes direktīvā 92/43/EEK (1992.gada 21.maijs) par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk – direktīva 92/43/EEK), kuru nolūks ir nodrošināt Eiropas vērtīgāko un apdraudētāko sugu, dzīvotņu un to veidoto ekosistēmu aizsardzību, saglabāšanu un izdzīvošanu ilgtermiņā. Saskaņota Natura 2000 tīkla izveide, Kopienā nozīmīgu teritoriju (turpmāk - KNT) noteikšana par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām (turpmāk- ĪADT) un Natura 2000 teritoriju saglabāšanas mērķu un pasākumu to sasniegšanai noteikšana  ir galvenie starpposma mērķi ceļā uz šo direktīvu mērķu sasniegšanu. Šobrīd Latvijā atrodas 61 veida dzīvotnes un 109 sugas, uz kurām attiecas direktīvas 92/43/EEK nosacījumi, kā arī valstī ir arī 81 putnu taksons, kas uzskaitīts direktīvas 2019/147/EEK I pielikumā[2].

Jāmin, ka arī Eiropas Savienības Bioloģiskās daudzveidības stratēģija 2030. gadam nosaka, ka dalībvalstīm jāsasniedz sekojošie mērķi:
 - Eiropas Dabas teritoriju tīklā ("true Trans-European Nature Network") juridiski jāaizsargā vismaz 30% ES sauszemes un 30% ES jūras teritoriju un tajā nepieciešams integrēt ekoloģiskos koridorus;
 - Stingri jāaizsargā vismaz trešdaļu no ES aizsargājamajām teritorijām, tai skaitā pilnīgi visus atlikušos ES pirmatnējos un senos mežus;
 - Ar skaidri noteiktiem saglabāšanas mērķiem un pasākumiem jāpārvalda visas aizsargājamās teritorijas un jānodrošina tajās pienācīgu monitoringu.[3]

Papildus augstāk minētajai informācijai ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijā 2030. gadam ir ietverts dabas atjaunošanas plāns, kura ietvaros līdz 2030. gadam ir noteikts veikt atjaunošanas darbības ievērojamās degradētu un ar oglekli bagātu ekosistēmu teritorijās un panākt, ka biotopu un sugu saglabāšanās tendences un stāvoklis nepasliktinās, kā arī sasniegt rādītāju, kur vismaz 30% sugu un biotopu ir nonākuši labvēlīgā saglabāšanās stāvoklī vai vismaz uzrāda virzību uz to.

Būtiskākais priekšnosacījums efektīviem un mērķtiecīgiem turpmākajiem ieguldījumiem bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā un labvēlīga aizsardzības statusa nodrošināšanā ir kvalitatīvas bāzes informācijas pieejamība par esošo situāciju bioloģiskās daudzveidības jomā. Taču patlaban tikai aptuveni 40% no Latvijas ĪADT ir izstrādāti dabas aizsardzības plāni. Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027. gadam kā vienu no mērķiem nosaka, nepieciešamību realizēt aizsargājamo biotopu un sugu aizsardzības stāvokļa uzlabošanas pasākumus saskaņā ar zinātniski pamatotiem sugu un biotopu aizsardzības un dabas aizsardzības plāniem.[4] Tā kā Latvijai nav izstrādāts visaptverošs bioloģiskās daudzveidības aizsardzības rīcības politikas plānošanas dokuments, tad informācija par bioloģiskās daudzveidības aizsardzības politiku Latvijā atrodama Vides politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam, kur dokumenta sestajā nodaļā sniegta informācija par bioloģisko daudzveidību ar diviem galvenajiem mērķiem: bioloģiskās daudzveidības, arī īpaši aizsargājamo sugu un dzīvotņu, un vērtīgo ainavu saglabāšana un dabas kapitāla saglabāšana un pārvaldība. Pamatnostādnēs teikts, ka pēdējā desmitgadē bioloģiskā daudzveidība Latvijā ir turpinājusi pasliktināties. Latvijas Vides politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam kā galvenie situācijas pasliktināšanās iemesli ir norādīta zemes izmantošanas intensifikācija, zemes izmantošanas maiņa un ekosistēmu sadrumstalotība. Lai samazinātu antropoloģisko slodzi uz ekosistēmām un uzlabotu bioloģisko daudzveidību, Latvijas Vides politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam ir izvirzīti divi apakšmērķi bioloģiskās daudzveidības jomā:
 - bioloģiskās daudzveidības, t .sk. īpaši aizsargājamo sugu un biotopu, un vērtīgo ainavu saglabāšana;
 - dabas kapitāla saglabāšana un pārvaldība (ietver ekosistēmu pakalpojumus, degradēto teritoriju atjaunošanu un dabas kapitāla izmantošanu ekonomikā).

Kā arī ir izvirzīti vairāki uzdevumi aizsargājamo sugu dzīvotņu un biotopu atjaunošanas un apsaimniekošanas uzlabota stāvokļa sasniegšanai, no kuriem divi - biotopu aizsardzības plānu izstrāde un aizsargājamo biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošana un apsaimniekošana, ir attiecināmi uz 2.2.3.3.pasākuma  pirmo un otro atlases kārtu.

Lai secīgi un efektīvi risinātu iepriekšminētās problēmas, izmantojot 2021.-2027.gada plānošanas periodā Latvijai pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu ( turpmāk – ERAF) , darbības 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai” ietvaros paredzēts veikt dabas aizsardzības plānu izstrādi tām īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, kam tas ir prioritāri nepieciešams.



[2] KOMISIJAS DIENESTU DARBA DOKUMENTS. Vides politikas īstenošanas 2022. gada pārskats .Ziņojums par LATVIJU. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=comnat%3ASWD_2022_0276_FIN

[3] KOMISIJAS PAZIŅOJUMS EIROPAS PARLAMENTAM, PADOMEI, EIROPAS EKONOMIKAS UN SOCIĀLO LIETU KOMITEJAI UN REĢIONU KOMITEJAI. ES Biodaudzveidības stratēģija 2030. gadam .Atgriezīsim savā dzīvē dabu. Ar ziņojumu var iepazīties - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:52020DC0380

[4] Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027. gadam. Plāns apskatāms šeit: https://www.mk.gov.lv/lv/latvijas-nacionalais-attistibas-plans

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gadā tikai 11,5 % no Latvijas zemes platībām ietilpa Natura 2000 tīklā (ES aptvere 18,5 %), savukārt, ĪADT, kas klasificētas saskaņā ar direktīvu 2019/174/EEK, aptvēra 10,2 % (ES aptvere 12,8 %), bet KNT, kas noteiktas saskaņā ar direktīvu 92/43/EEK, aptvēra 11,5 % (ES aptvere 14,2 %) no Latvijas teritorijas. Latvijas Natura 2000 tīkla KNT novērtējums liecina, ka teritoriju noteikšanā ir nepilnības. Pret Latviju ir ierosināta pārkāpuma procedūra, kas pašlaik ir argumentēta atzinuma stadijā, par direktīvas 92/43/EEK 4. panta 4. punkta un 6. panta nepareizu piemērošanu attiecībā uz ĪADT noteikšanu un saglabāšanas mērķu un pasākumu noteikšanu. Ņemot vērā gan Natura 2000, gan citas valsts noteiktās aizsargājamās teritorijas, Latvija ar likumu aizsargā 18,2 % no savas sauszemes teritorijas (ES vidēji 26,4 %) un 15,8 % no savas jūras teritorijas (ES vidēji 10,7 %) [2].

Konsekventu un efektīvu darbību veikšanai bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas un labvēlīga aizsardzības statusa nodrošināšanas jautājumos ir nepieciešama kvalitatīva bāzes informācija par aktuālo situāciju, tomēr šobrīd mazāk kā 40%[5] no 683 Latvijā esošajām īpaši aizsargājamām dabas teritorijām ir izstrādāti dabas aizsardzības plāni. Dabas aizsardzības plāna izstrādes nepieciešamību nosaka likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 18.pants.

Dabas aizsardzības plāna esamība atvieglo iespējas konkrētajā īpaši aizsargājamajā dabas teritorijā plānot un īstenot plašāka apmēra apsaimniekošanas pasākumus un to attīstības iespējas, kā arī jau sākotnēji veikt izpētes darbus, lai noskaidrotu vai plānotā saimnieciskā darbība šajā teritorijā būs iespējama.

Lai gan dabas aizsardzības plānam ir tikai ieteikuma raksturs, tomēr ar dabas un vides aizsardzību saistītās institūcijas izmanto dabas aizsardzības plānos iekļauto informāciju plānojot un saskaņojot savas darbības konkrētajā teritorijās. Dabas aizsardzības plāns ir svarīgs dokuments izstrādājot normatīvos aktus, kas attiecas uz aizsargājamo dabas teritoriju aizsardzības pasākumiem, kā arī uz šo teritoriju izmantošanas noteikumiem, kā arī dabas aizsardzības plānā minēto informāciju iekļauj teritoriju attīstības plānošanas dokumentācijā.



[5] Natura 2000 teritoriju prioritāro rīcību programmā 2021.–2027.gadam (saskaņošanā ar EK)

 
Risinājuma apraksts
Lai secīgi un efektīvi risinātu iepriekšminētās problēmas, izmantojot 2021.-2027.gada plānošanas periodā Latvijai pieejamo ERAF finansējumu, darbības 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" (turpmāk – 2.2.3 SAM) 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai” (turpmāk – 2.2.3.3. pasākums) pirmās un otrās kārtas mērķis ir uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, izstrādājot īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas aizsardzības plānus tām  ĪADT, kam tas ir prioritāri nepieciešams pēc saraksta, kas pieejams https://www.daba.gov.lv/lv/dabas-aizsardzibas-plani (saraksts aktualizēts 26.10.2022). 
 
Lai sasniegtu Eiropas Savienības Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030. gadam izvirzītos mērķus, kā arī spētu izpildīt saistības par bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu, ko Latvijai uzliek direktīva 92/43/EEK un direktīva 2009/147/EEK, 2.2.3.3. pasākuma kopējo iznākuma rādītāju aprēķina pēc īpaši aizsargājamu dabas teritoriju, kam prioritāri izstrādājams dabas aizsardzības plāns,  platības, kam saskaņā ar dabas datu pārvaldības sistēmā “Ozols” pieejamo informāciju,  ir izstrādāti dabas aizsardzības plāni, ņemot vērā noteiktās aizsargājamās teritorijas funkcionālās zonas (rādītāja ieskaita stingrā režīma, regulējamā režīma un, dabas liegumu zonas). Par ĪADT stingrā režīma zonām uzskatāmas teritorijas, uz kurām ir attiecināmi speciāli nosacījumi un prasības, piemēram, šādās teritorijās var būt aizliegta uzturēšanās, pārvietošanās vai jebkāda veida saimnieciskā darbība, ja vien nav saņemta DAP rakstiska atļauja vai arī šīs darbības nav kādas no MK  2010.gada 16.marta  noteikumos Nr.264 “Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” 8. vai 10. punktā minētajām darbībām. 2.2.3.3. pasākuma pirmās un otrās kārtas ietvaros ĪADT, kam dabas aizsardzības plāni izstrādājami prioritāri, un platība, ko pozitīvi ietekmējušas 2.2.3.3. pasākuma pirmās un otrās atlases kārtā īstenotās aktivitātes, sasniegs vismaz 22 500 ha. 
 
Viens no svarīgākajiem nosacījumiem mērķtiecīgiem un sekmīgiem turpmākajiem ieguldījumiem bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā un labvēlīga sugu un biotopu aizsardzības statusa nodrošināšanā ir kvalitatīvas informācijas esamība par esošo situāciju bioloģiskās daudzveidības jomā. 2.2.3.3. pasākuma pirmās un otrās kārtas īstenošanas rezultātā izstrādātie dabas aizsardzības plāni būtiski sekmēs bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzību un to atjaunošanu, jo plānotās darbības vērstas uz dabisko dzīvotņu un sugu labvēlīga aizsardzības statusa uzturēšanu, novēršot to stāvokļa pasliktināšanos, kā arī ir vērsta uz dabisko ekosistēmu aizsardzību un atjaunošanu. Tādējādi, uz ekosistēmu un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanu īstenotās darbības pozitīvi ietekmēs ES Latvijai noteiktos sasniedzamos rādītājus attiecībā uz biotopu un sugu labvēlīgā aizsardzības stāvokļa sasniegšanu. 
 
Bez jau minētās pozitīvās ietekmes uz bioloģiskās daudzveidības un dzīvotņu  labvēlības statusu, 2.2.3.3. pasākuma īstenošanas rezultātiem būs netieša pozitīva ietekme uz tautsaimniecības attīstību ilgtermiņā – dabas aizsardzības plānu esamība pašvaldībām, uzņēmējiem un teritoriju attīstītājiem atvieglo turpmāko darbību plānošanu, jo dabas aizsardzības plānu esamība ļauj samazināt administratīvo slogu, samazinot nepieciešamos laika resursus dažādu procedūru veikšanai, kā arī tiek atvieglota kompensāciju un lauku atbalsta maksājumu aprēķināšana zemes īpašniekiem. Dabas aizsardzības plāni kalpo par pamatu diferencēta ĪADT aizsardzības un apsaimniekošanas režīma noteikšanai, atkarībā no konkrētajā teritorijā sastopamām dabas vērtībām, kā arī dabas aizsardzības plāni tiks izmantoti nozaru attīstības plānu izstrādē tik tālu, cik tie nav pretrunā ar dabas aizsardzības normatīvajiem aktiem, tādējādi sniedzot iespēju atvieglot aizsardzības režīmu cilvēku stipri pārveidotajās platībās, t.sk. inženiertehniskajās būvēs, apdzīvotajās teritorijās, lauksaimniecībā intensīvi izmantotajās platībās un tml. 
 
2.2.3.3. pasākuma pirmā kārta tiks īstenota ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, jo plānots tikai viens projekta iesniedzējs – Dabas aizsardzības pārvalde ( turpmāk -DAP), bet pasākuma ieviešanas otrajā kārtā tiks īstenota kā atklātā projektu iesniegumu atlase, kur kā projektu iesniedzēji plānotas pašvaldības, kuru teritorijās atrodas ĪADT kurām prioritāri izstrādājami dabas aizsardzības plāni. Iesniegto projektu izvērtēšanas laikā priekšroka tiks dota tiem 2.2.3.3.pasākuma projektu iesniegumiem, kur projekta īstenošanas teritorija, atbilstoši VARAM 2022. gada 20. jūnija rīkojuma Nr. 1-2/97 “Par dabas aizsardzības plānu izvērtēšanas komisiju” 2. punkta sagatavotajam prioritāri izstrādājamo dabas aizsardzības plānu sarakstam, ir novērtētas ar lielāku punktu skaitu (ar VARAM komisijas sagatavoto sarakstu par ĪADT, kam prioritāri izstrādājami dabas aizsardzības plāni var iepazīties šeit: https://www.daba.gov.lv/lv/dabas-aizsardzibas-plani) . 

Pieejamais finansējums un sasniedzamie rādītāji.
MK noteikumu projektā paredzētais pasākuma pirmās kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir vismaz 2 941 177 euro, tai skaitā ERAF finansējums 2 500 000 euro un nacionālais līdzfinansējums, ko veido valsts budžeta līdzfinansējums, – vismaz 441 177  euro, bet pasākuma otrās atlases kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 2 941 177 euro, tai skaitā ERAF finansējums 2 500 000 euro un nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldību budžeta līdzfinansējums, - vismaz 441 176 euro apmērā. Gadījumā, ja netiek izmantots viss projekta otrajā kārtā pieejamais ERAF, tad neizmantotā finansējuma daļa tiek novirzīta projekta pirmās atlases kārtas darbību nodrošināšanai. Pasākuma pirmajā un otrajā kārtā atbalsts tiek sniegts granta veidā. 2.2.3.3. pasākuma pasākumā elastības finansējums netiek plānots, 2.2.3.3. pasākuma elastības finansējums ir iekļauts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu ūdenssaimniecību” 2.2.1.1.pasākuma "Notekūdeņu un to dūņu apsaimniekošanas sistēmas attīstība piesārņojuma samazināšanai" finansējumā, lai nodrošinātu Programmas 2.2. prioritātes "Vides aizsardzība" ERAF finansējuma kopējo elastības apjomu  2.2.3.3. pasākuma projektu iesniegumu atlases pirmās un otrās kārtas ietvaros paredzētās darbības veicinās augstvērtīgu datu par bioloģisko daudzveidību ieguvi, jau esošo  datu kvalitātes paaugstināšanos un dabas aizsardzības efektivitātes palielināšanos, paredzot, ka vismaz 15 īpaši aizsargājamo dabas  aizsardzības plānus, kur kopējā platība ir ne mazāka kā 22 500 ha. Kopējo iznākuma rādītāju aprēķina pēc īpaši aizsargājamu dabas teritorijas, kam prioritāri izstrādājams dabas aizsardzības plāns,  teritoriju platības, kam saskaņā ar datu bāzes “Ozols” informāciju,  ir izstrādāti dabas aizsardzības plāni, ņemot vērā noteiktās aizsargājamās teritorijas funkcionālās zonas (rādītāja ieskaita stingrā režīma, regulējamā režīma, dabas liegumu zonas). Iznākuma rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja projekta kārtu ietvaros ir izstrādāti ĪADT dabas aizsardzības plāni teritorijām, kuru kopējā platība sasniedz vismaz 22 500 ha. Minētie rādītāji sasniedzami 2.2.3.3. pasākuma pirmajā un otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā. 
 
Projekta iesniedzējs. 
Projekta iesniedzējs pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir tiešās pārvaldes iestāde, kuras kompetencē ir dabas aizsardzības politikas īstenošana sugu un biotopu aizsardzības jomā, – DAP, bet projekta iesniedzējs pasākuma otrās kārtas ietvaros ir pašvaldības vai tās iestāde, kuru teritorijās atrodas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kam prioritāri izstrādājams dabas aizsardzības plāns. Pasākuma pirmās un otrās kārtas mērķa grupa ir dabas un vides aizsardzības, uzraudzības un kontroles institūcijas, pašvaldības, kuru teritorijās atrodas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kā arī iedzīvotāji un zemes īpašnieki, kuri dzīvo un saimnieko īpaši aizsargājamās dabas teritorijās. 
  
 Atbalstāmās darbības un kopējās izmaksas.   
 
2.2.3.3.pasākuma ietvaros ir atbalstāmas tādas darbības, kas veicinās ekosistēmu un  bioloģiskās daudzveidības saglabāšanos, piemēram, dabas aizsardzības plānu izveide teritorijām, kas  atbilstoši Ministru kabineta 2007. gada 9. oktobra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas aizsardzības plāna saturu un izstrādes kārtību" 3. punktu iekļautas VARAM komisijas sagatavotajā ĪADT sarakstā, kam prioritāri izstrādājami dabas aizsardzības plāni, ar projekta vadību saistītās darbības, kā arī projekta informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana.   
  
Projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu nodrošināšanai tiek piemērota personāla atlīdzības likme deviņu procentu apmērā no noteikumu projektā 26. punktā minētajām pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās attiecināmās personāla izmaksas, saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas 55. panta 1. punktu. Personāla atlīdzības likmes aprēķins balstīts uz šādiem pamatprincipiem:  
1) tas ir taisnīgs – personāla atlīdzības izmaksu likmes apmērs tiks piemērots vienādi gan finansējuma saņēmējam, gan sadarbības partnerim un vienādi abos projektos;
2) tas ir objektīvs – personāla atlīdzības izmaksu likmes apmērs ir aprēķināts, projekta pirmajā kārtā pamatojoties uz DAP iesniegto informāciju par projekta vadībā iesaistīto personālu, to atlīdzībai noteikto maksimālo atalgojuma slieksni u.c. apsvērumiem, ievērojot visus Kopīgo noteikumu regulas 55. panta 1. punkta nosacījumus, kā arī  Personāla atlīdzības likmes aprēķina pamatprincipus ;  2.2.3.3. pasākuma otrajā atlases kārtā personāla atlīdzību likmes aprēķinam tiks izmantota konkrētās amata grupas atalgojuma likme atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajam.  
3) tas ir pārbaudāms – personāla atlīdzības izmaksu likmes aprēķins ir pamatots ar VARAM veiktajiem aprēķiniem (dati, balstoties, uz kuriem tika veikti aprēķini, tiek uzglabāti VARAM un izgūstami no KPVIS);  
4) tas ir iepriekš noteiktas – personāla atlīdzības izmaksu likme un piemērošanas nosacījumi ir noteikti 2.2.3.3.  pasākuma reglamentējošos MK noteikumos un piemērojami atbilstoši šajos MK noteikumos noteiktajām prasībām. 
 
Projektā paredzētās darbības personālam tiks nodalītas, lai tās nepārklātos, veicot darba laika un veikto funkciju uzskaiti, kā arī finansējuma saņēmējam ir pienākums nodalīt personāla pamatpienākumus no projektā paredzētajām darbībām. Atalgojumu par vienu un to pašu veikto darbību nevar saņemt no valsts budžeta, cita projekta līdzekļiem un projektam paredzētā finansējuma. Projekta īstenošanai algoto darbinieku atlīdzības noteikšanai kā uz valsts kapitālsabiedrības darbiniekiem neattiecas Ministru kabineta 2022. gada 26.aprīļa noteikumi Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība”. Personāla izmaksām tiek piemērota vienkāršotās izmaksas.  Projekta izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 1. janvāra, taču projekta darbības nevar būt pabeigtas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē. 
 
Finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera personāla darba braucienu un iekšzemes komandējumu transporta izmaksu (maksa par degvielu, sabiedriskā transporta izmantošana) segšanai tiks piemērota metodika “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai”, savukārt, ja paredzēti iekšzemes komandējumi, tad radušās izmaksas, kas nav saistītas ar transporta izmaksām, jāsedz saskaņā ar metodiku “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai”. Savukārt attiecināmajās izmaksās paredzētās piegādes un pakalpojumi tiks nodrošināti, finansējuma saņēmējam organizējot iepirkumu, iepirkuma nolikumā un tehniskajā specifikācijā paredzot nosacījumus, kas ir saskaņā ar iepriekšminētajām metodikām, ņemot vērā plānoto piegāžu un pakalpojuma iepirkuma organizēšanas specifiku.   

 Saskaņā  ar Kopīgo noteikumu regulas 64. panta 1. punkta c) apakšpunktu  pievienotās vērtības nodoklis (PVN) nav attiecināmās izmaksas, izņemot gadījumu, kad projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot PVN), ja tās nav atgūstamas saskaņā ar PVN reglamentējošiem valsts tiesību aktiem. Pasākuma pirmajā atlases kārtā attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, un valsts budžeta līdzfinansējums ir vismaz 15 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, bet pasākuma otrajā atlases kārtā attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, un pašvaldības budžeta līdzfinansējums ir vismaz 15 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. Projekta minimālais attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks par 200 000 (ieskaitot) euro
 
Pirms projekta apstiprināšanas var veikt dažādus sagatavošanās darbus projekta īstenošanai, noslēgt iepirkuma līgumus un veikt dokumentācijas izstrādi, kas pēc pieredzes iepriekšējos finanšu plānošanas perioda projektos bija laikietilpīgs process, kas radīja aizkavēšanos.   
 
2.2.3.3. pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu nosacījumiem, bet ne vēlāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim. 

Citi nosacījumi. 
Lai nodrošinātu, ka gadījumos, ja tiek organizēts iepirkums, kas atbilst publiskā iepirkuma principiem, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, nediskriminējošu un beznosacījumu konkursa procedūru (Eiropas Komisijas Paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu ((2016/C 262/01) 89.–96.punkts), tiek paredzēta norma, ka Pasākuma ietvaros iepirkums (konkrēta pakalpojuma) jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.  Projekta ietvaros veicamiem iepirkumiem piemēro Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība” iekļautajām grupām  noteiktos zaļā publiskā iepirkuma kritērijus, kā arī publiskos iepirkumus īsteno sociāli atbildīgā veidā, piemērojot sociāli atbildīgā publiskā iepirkuma nosacījumus.  
2.2.3.3. pasākumam nav ietekmes uz horizontālajiem  principiem “Klimatdrošināšana” un “Energoefektivitāte pirmajā vietā”. Horizontālais princips “Nenodarīt būtisku kaitējumu”  2.2.3.3. pasākumā iekļauts prasībās par zaļā publiskā iepirkuma piemērošanu, bet horizontālais princips “Vienlīdzīgas iespējas” tiek piemērots vispārējās publicitātes pasākumiem.  

Ieviešanā iesaistītas institūcijas
Par 2.2.3.3. pasākuma īstenošanu atbildīgā iestāde ir VARAM. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde (turpmāk – CFLA), Dabas aizsardzības pārvalde un pašvaldības. Atbilstoši 2017. gada 17.oktobra Ministru kabineta noteikumiem Nr.630 prasībām, projekta iesniedzēja iestāde ir ieviesusi iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta risku novēršanai un šī sistēma sevī ietver preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru un labošanas pasākumus.   
 
2.2.3.3. pasākuma projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji tiks izskatīti ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejā (turpmāk - Uzraudzības komiteja).   

Projektu iesniegums, tā vērtēšana un atlases process.
 2.2.3.3. pasākumā vienā projektā iekļauj vienu vai vairāku ĪADT dabas aizsardzības plānu izstrādi. Pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas ietvaros vienas īpaši aizsargājams dabas teritorijas dabas aizsardzības plāna izstrāde var tikt iekļauta tikai vienā projektā. Projekta iesniedzējs iesniedz vienu vai vairākus projekta iesniegumus.   
Ņemot vērā VARAM līdzšinējo pieredzi ES fondu 2007.-2013.gada un 2014. – 2021. gada plānošanas perioda aktivitāšu un pasākumu ietvaros veikto gan atklātu, gan ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, ir secināms, ka ar dabas aizsardzības pasākumu īstenošanu saistītu projektu ieviešanā piemērotākais ieviešanas mehānisms ir ierobežotas un atklātas projektu iesniegumu atlases apvienošana, kad potenciālo projektu saraksts, piešķiramā finansējuma apmērs un sasniedzamie rezultāti tiek definēti pirms projektu iesniegumu atlases uzsākšanas. 2.2.3.3. pasākuma pirmā kārta norisināsies ierobežotas projektu atlases veidā un finansējuma saņēmējs būs DAP. Tā kā saskaņā ar iestādes nolikumu DAP organizē un uzrauga dabas aizsardzības plānu izstrādi un atjaunošanu ĪADT, kā arī veicina un koordinē minēto plānu ieviešanu, tad visprecīzākā informācija par valstij izvirzīto mērķu bioloģiskās daudzveidības un statusa uzlabošanas jautājumos sasniegšanu, par teritorijām, kurām primāri nepieciešama dabas aizsardzības plānu izstrāde un ar to apsaimniekošanu esošajiem jautājumiem, ir pieejama DAP. Vairāki Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas esošie valsts nekustamie īpašumi ir nodoti DAP valdījumā, tādējādi uzliekot par pienākumu veikt šo īpašumu apsaimniekošanu. Sekojoši ir nepieciešama dabas aizsardzības plānu izstrāde ĪADT, kur ir lielas valsts zemju platības, lai efektīvi varētu veikt apsaimniekošanas darbus DAP valdījumā esošajos valsts zemēs. DAP mērķtiecīgi un efektīvi var izvēlēties projekta īstenošanas teritorijas, kurām ieguvumi no 2.2.3.3. pasākuma īstenošanas būs vislielākie. 2.2.3.3. pasākuma otrā kārta norisināsies atklātas projektu atlases veidā un kā finansējuma saņēmējas plānotas pašvaldības, kuru teritorijās atrodas ĪADT, kam primāri izstrādājami dabas aizsardzības plāni, jo saskaņa ar Pašvaldību likumu pašvaldībām ir funkcija par dabas kapitāla ilgtspējīgu pārvaldību un apsaimniekošanu Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu CFLA  elektroniski Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Sadarbības iestāde pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros  pieņem lēmumu par projekta apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumiem vai noraidīšanu viena mēneša laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma, pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros atbildīgā iestāde vai sadarbības iestāde lēmumu par Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma. 
Projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datums ir diena, kurā projekts iesniegts Par katru iesniegto un apstiprināto projektu tiks noslēgts atsevišķs līgums. Noteikumu projektā iekļautās prasības, kas tiks ietvertas arī projektu iesniegumā un vērtēšanas kritērijos. 

Īstenošana un uzraudzība .Projekta uzraudzību nodrošina CFLA
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
2.2.3.3. pasākuma ietvaros izstrādātajos dabas plānos tiks veikts ietekmes uz tautsaimniecību izvērtējums.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
 Tā kā 2.2.3.3.  pasākuma īstenošanas mērķa grupa ir dabas un vides aizsardzības, uzraudzības un kontroles institūcijas, pašvaldības, kuru teritorijās atrodas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kā arī iedzīvotāji un zemes īpašnieki, kuri dzīvo un saimnieko īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, tad šī pasākuma izpilde ietekmēs plašu sabiedrības loku. Dabas aizsardzības plānu izveide sniegs konkrētu informāciju par ĪADT stāvokli, tā aizsardzības zonām un iespējamajām darbībām, ko iespējams veikt šajās teritorijās, tādejādi atvieglojot iespējas konkrētajā teritorijā plānot un īstenot dažādus apsaimniekošanas pasākumus. Aktuālu dabas aizsardzības plānu esamība atvieglos sākotnējos izpētes darbus lai noskaidrotu vai plānotās saimnieciskās darbības šajā teritorijā ir atļautas. 
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
2.2.3.3. pasākuma īstenošana ietekmēs saimnieciskās darbības veicējus konkrētajās teritorijās.  Dabas aizsardzības plānu izstrāde ĪADT, kam tie prioritāri izstrādājami, sniegs precīzu informāciju par atļautajām saimnieciskajām darbībām konkrētajā teritorijā, tādējādi atvieglojot sākotnējās izpētes un  teritorijas apsaimniekošanas plānošanas darbības. 
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks realizēti projekti, kas ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, proti, tirgū veidosies pieprasījums pēc biotopu ekspertiem vai vides konsultāciju uzņēmumiem, kas spēs sniegt konsultācijas vai piedalīties dabas aizsardzības plānu izstrādē.  
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks realizēti projekti, kas ietekmēs mazos un vidējos uzņēmumus, kas nodarbojas ar dabas aizsardzības plānu izstrādi. 
 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
2.2.3.3. pasākuma īstenošanā, izvirzītā mērķa sasniegšanai un atbilstošu dabas aizsardzības plānu izstrādei, var tikt algoti darbinieki, piemēram, biotopu eksperti vai vides konsultāciju uzņēmumi, kas konsultēs vai izstrādās dabas aizsardzības plānus. Tādejādi tiks veicināta jaunu darba vietu veidošanās, kas saistītas ar ĪADT dabas aizsardzības plānu izstrādi. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
499 999
0
999 999
1 500 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
499 999
0
999 999
1 500 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
588 235
0
1 176 471
1 764 706
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
544 117
0
1 088 235
1 632 353
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
44 118
0
88 236
132 353
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-88 236
0
-176 472
-264 706
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-44 118
0
-88 236
-132 353
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
-44 118
0
-88 236
-132 353
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-88 236
-176 472
-264 706
5.1. valsts pamatbudžets
0
-44 118
-88 236
-132 353
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
-44 118
-88 236
-132 353
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Indikatīvais finansējuma sadalījums 2024., 2025. un 2026. gadam.
2024., 2025.,2026. un 2027. gadā projekta darbības un finansējums tiks plānots saskaņā ar plānoto laika grafiku, taču tas var mainīties atbilstoši faktiskajai situācijai.

Izmaiņas kārtējā gadā norādītas atbilstoši finansējuma saņēmēja prognozēm par projektu īstenošanas gaitu un plānotajām darbībām. Budžeta ieņēmumi plānoti kā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma atmaksas, savukārt izdevumi - projektā plānotā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma (85%) un projekta pirmajā īstenošanas kārtā - valsts budžeta līdzfinansējuma (15%) summa, bet projekta otrajā īstenošanas kārtā - pašvaldību budžeta līdzfinansējuma saumma (15%) summa. 

2023. gadā paredzēti budžeta izdevumi 5 882 354 euro, tai skaitā 5 000 000 euro kā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma atmaksas un 882 354 euro valsts budžeta un pašvalīdību budžeta līdzfinansējums.

VARAM plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
2024. gadā: 10% jeb 588 235 euro (5 882 354 / 100 * 10)
2025. gadā: 20% jeb 1 176 471 euro (5 882 354 / 100 * 20)
2026. gadā: 30% jeb 1 764 706 euro (5 882 354 / 100 * 30)
2027. gadā: 40% jeb 2 352 942 euro ( 5 882 354 / 100 * 40)

Investīcijas plānotas zem šādiem intervences kodiem:
079 - Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai, investīcijas dabas aizsardzības plānu izstrādei pirmajā projekta atlases kārtā  - 2 500 000 euro un projekta otrajā atlases kārtā – 2 500 000 euro.  
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ieņēmumi plānoti kā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma daļa 85% apmērā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumi plānoti kā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (85%) un valsts budžeta un pašvaldību budžeta līdzfinansējuma daļas (15%) summa.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2.2.3.3. pasākuma īstenošanai tiek piemēroti 2010.gada 18.maija Ministru kabineta noteikumi Nr.464 “Noteikumi par 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmā plānoto līdzekļu pārdales kārtību Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”
2.2.3.3. pasākuma īstenošanai ir paredzēts valsts un pašvaldību līdzfinansējums – pirmās pasākuma kārtas  īstenošanai nepieciešamais valsts budžeta līdzfinansējums ir vismaz 441 177  euro, un otrajai pasākuma kārtas īstenošanai – pašvaldības budžeta līdzfinansējums – vismaz 441 117 euro apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sadaļa tiks aizpildīta pēc nododot MK noteikumu projektu publiskās apspriešanas pabeigšanas.
 

6.4. Cita informācija

MK noteikumu projekta pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas iesniegumu vērtēšanas kritēriji tiks apstiprināti Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejā, kuras sastāvā ir iekļauti arī sadarbības, sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dabas aizsardzības plānu esamība atvieglo iespējas konkrētajā īpaši aizsargājamajā dabas teritorijā plānot un īstenot plašāka apmēra apsaimniekošanas pasākumus un to attīstības iespējas, kā arī jau sākotnēji veikt izpētes darbus, lai noskaidrotu vai plānotā saimnieciskā darbība šajā teritorijā būs iespējama.
Lai gan dabas aizsardzības plānam ir tikai ieteikuma raksturs, tomēr ar dabas un vides aizsardzību saistītās institūcijas izmanto dabas aizsardzības plānos iekļauto informāciju plānojot un saskaņojot savas darbības konkrētajā teritorijās. Dabas aizsardzības plāns ir svarīgs dokuments izstrādājot normatīvos aktus, kas attiecas uz aizsargājamo dabas teritoriju aizsardzības pasākumiem, kā arī uz šo teritoriju izmantošanas noteikumiem, kā arī dabas aizsardzības plānā minēto informāciju iekļauj teritoriju attīstības plānošanas dokumentācijā.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dabas aizsardzības plāniem ir tikai ieteikuma raksturs, tomēr ar dabas un vides aizsardzību saistītās institūcijas izmanto dabas aizsardzības plānos iekļauto informāciju izstrādājot normatīvos aktus, kas attiecas uz aizsargājamo dabas teritoriju aizsardzības pasākumiem, kā arī uz šo teritoriju izmantošanas noteikumiem.
Bez izmantošanas dabas un vides politikas īstenošanā, dabas aizsardzības plānu izveide pozitīvi ietekmē arī vides stāvokli kopumā. Plānos noteiktais teritorijas aizsardzības joslu zonējums veicina dažādu sugu un biotopu stāvokļa uzlabošanos, mazinot antropoloģisko slodzi uz šīm teritorijām un attiecīgi – sugu dzīvotnēm. Samazinātā  aktivitāte teritorijās ar pārvietošanās ierobežojumiem pozitīvi ietekmē apkārtējās vides stāvokli ne tikai ļaujot dabiskajiem procesiem norisināties ar minimālu cilvēku iesaistīšanos, bet arī samazinot cilvēku saimnieciskās darbības sekas – samazināts trokšņa un gaismas piesārņojums, uzlabota gaisa kvalitāte (samazināts putekļu daudzums gaisā), samazināts daudzums ar nelegāli izvestiem atkritumiem utt.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākums nerada SEG emisijas. Šajā pasākumā ar dokumentārām darbībām tiek  izstrādāti dabas un sugu aizsardzības plāni. Var uzskatīt, ka 2.2.3.3.pasākums ilgtermiņā var pozitīvi ietekmēt bioloģisko daudzveidību un  uzlabot biotopu stāvokli, samazinot antropologēno slodzi, tādejādi samazinot klimata pārmaiņu ietekmi.
 

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi