Anotācija (ex-ante)

22-TA-2702: Rīkojuma projekts (Dalība padomē, komisijā, darba grupā)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pārsūdzības komisiju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sporta likuma 11.5 panta ceturtā daļa 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Pārsūdzības komisiju"  ir izstrādāts ar mērķi, lai noteiktu un Ministru kabinetā apstiprinātu Sporta likuma 11.5 panta ceturtajā daļā noteiktās Pārsūdzības komisijas sastāvu, tādējādi nodrošinot Pārsūdzības komisijas darbu.
Spēkā stāšanās termiņš
13.12.2022.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka šobrīd spēkā esošai Pārsūdzības komisijas sastāvs tika apstiprināts 2018.gada 12.decembrī ar Ministru kabineta rīkojumu Nr.666  „Par Pārsūdzības komisiju”, bet  atbilstoši Sporta likuma 11.5 ceturtajai daļai Pārsūdzības komisijas Ministru kabinetā apstiprinātā sastāva  pilnvaru termiņš nevar pārsniegt četrus gadus, tad 2022.gada 13.decembrī spēkā esošajam Pārsūdzības komisijas sastāvam beigtos četru gadu pilnvaru termiņš.  Attiecīgi, lai nodrošinātu nepārtrauktību Pārsūdzības komisijas darbā, spēkā stāšanās termiņš Ministru kabineta rīkojumam ir noteikts 2022.gada 13.decembris.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sporta likuma 11.5  panta ceturtajā daļā ir noteikts, ka Pārsūdzības komisiju izveido Ministru kabinets, tās sastāvā uz pilnvaru termiņu, kas nepārsniedz četrus gadus, iekļaujot vismaz piecas personas (tostarp juristu, ārstu, sporta darbinieku un sportistu), kuras spēj izskatīt lietas taisnīgi, objektīvi un neatkarīgi un kuras izvirza Latvijas Ārstu biedrība, biedrība "Latvijas Olimpiskā komiteja", biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome", specializētā sporta organizācija — sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Olimpiskā vienība" — un Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija. Viens un tas pats pārstāvis var tikt izvirzīts iekļaušanai Pārsūdzības komisijas sastāvā ne vairāk kā divus pilnvaru termiņus pēc kārtas. Iekļaušanai Pārsūdzības komisijas sastāvā neizvirza pārstāvi, kas ir iekļauts Disciplinārās antidopinga komisijas vai Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisijas sastāvā.
Atbilstoši 2021.gada 28.septembra Ministru kabineta Nr. 661 “Nacionālie antidopinga noteikumu 82.punktam Pārsūdzības komisija izskata lēmumus atbilstoši Sporta likuma 11.5 panta pirmajai daļai, ņemot vērā Pasaules Antidopinga kodeksā noteiktās sankcijas, izņemot gadījumus, kas saistīti ar starptautiska līmeņa sportistiem un starptautiska līmeņa pasākumiem. Pārsūdzības komisija izskata sportistu un sporta darbinieku sūdzības par Latvijas Antidopinga biroja, Disciplinārās antidopinga komisijas  vai par Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisijas lēmumiem.
Šobrīd spēkā ir Pārsūdzības komisija sastāvs, kas tika pieņemts Ministru kabinetā ar 2018.gada 12.decembra rīkojumu Nr. 666 „Par Pārsūdzības komisiju”.
Veselības ministrija no Latvijas Antidopinga biroja 2022.gada augustā saņēma informāciju, ka viens no Pārsūdzības komisijas locekļiem jurists Edgars Gūte, kas ir deleģēts no  biedrības “Latvijas Sporta federāciju padome”, sākot ar 2022.gada 22.augustu vairs nevarēs pildīt Pārsūdzības komisijas locekļa pienākumus.
Vienlaikus Latvijas Antidopinga birojs informēja, ka šobrīd spēkā esošai Pārsūdzības komisijas sastāvs tika apstiprināts 2018.gada 12.decembrī, bet tā kā atbilstoši Sporta likuma 11.5 ceturtajai daļai Pārsūdzības komisijas Ministru kabinetā apstiprinātā sastāva  pilnvaru termiņš nevar pārsniegt četrus gadus, tad 2022.gada 12.decembrī spēkā esošajam Pārsūdzības komisijas sastāvam beigtos pilnvaru termiņš.
Ņemot vērā minētos informāciju ir nepieciešams Ministru kabinetā apstiprināt jaunu Pārsūdzības komisijas sastāvu, kas nodrošinātu Sporta likuma 11.5 panta pirmajai daļā noteikto lēmumu izskatīšanu. Latvijas Antidopinga birojs pamatojoties uz Sporta likuma 11.panta ceturtajā daļā noteikto,  lūdza Latvijas Ārstu biedrībai, biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja”, biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome”, specializētai sporta organizācijai – sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Latvijas Olimpiskā vienība” un Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijai katrai izvirzīt divus pārstāvjus dalībai Pārsūdzības komisijā. Atbilstoši Latvijas Antidopinga biroja sniegtajai informācijai Veselības ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par Pārsūdzības komisiju”. Vienlaikus ar jauna Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanu 2018.gada 12.decembra rīkojums Nr. 666 „Par Pārsūdzības komisiju” zaudēs savu spēku.

Rīkojuma projekts stāsies spēkā 2022.gada 13.decembrī.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt iepriekšējo sadaļu "Pašreizējā situācija", kurā iekļauts gan problēmas apraksts, gan risinājums
Risinājuma apraksts
Skatīt iepriekšējo sadaļu  "Pašreizējā situācija", kurā iekļauts gan problēmas apraksts, gan risinājums
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sportisti un sporta darbinieki
Ietekmes apraksts
Sportisti un sporta darbinieki, kuru sūdzības par Latvijas Antidopinga biroja, Disciplinārās antidopinga komisijas  vai par Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisijas lēmumiem tiek skatītas Pārsūdzības komisijā.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Sporta jomas  pārstāvošās nevalstiskās organizācijas, kuras arī deleģējušas pārstāvjus Pārsūdzības komisijas sastāvā - Latvijas Ārstu biedrība, biedrība “Latvijas Olimpiskā komiteja”, biedrība “Latvijas Sporta federāciju padome”, specializētā sporta organizācija – sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Olimpiskā vienība” un Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Ar jauna Ministru kabineta rīkojuma "Par Pārsūdzības komisiju" pieņemšanu 2018.gada 12.decembra rīkojums Nr. 666 „Par Pārsūdzības komisiju” zaudēs savu spēku.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Rīkojumu projektā ietverto tiesību normu izpilde notiek saskaņā ar starptautiskajām saistībām, kas izriet no:
1. 2005. gada 19. oktobra Starptautiskās konvencijas pret dopingu sportā;
2. Eiropas Padomes 1989. gada 16. novembra Antidopinga konvencijas Nr. 135.
Skaidrojums
Ministru kabineta rīkojumu projekts  netika nodots publiskai apspriešanai vai organizēta sabiedriskā apspriede, ņemot vērā Valsts pārvaldes iekārtas likuma 48.panta pirmajā daļā noteikto, ka iestāde savā darbībā iesaista sabiedrības pārstāvjus (sabiedrisko organizāciju un citu organizētu grupu pārstāvjus, atsevišķas kompetentas personas), iekļaujot viņus darba grupās, konsultatīvajās padomēs vai lūdzot sniegt atzinumus.  Ņemot vērā, ka Sporta likuma 11.5 panta ceturtajā daļā jau ir noteiktas organizācijas, kuras ir iekļaujamas Pārsūdzības komisijas sastāvā, tad pirms Ministru kabineta rīkojuma sagatavošanas tika lūgts viedoklis  sportistus, sporta darbiniekus un ārstus pārstāvošajām nevalstiskajām organizācijām -  Latvijas Ārstu biedrībai, biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja”, biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome”, specializētai sporta organizācijai – sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Olimpiskā vienība” un Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijai izvirzīt atbilstošus locekļus apstiprināšanai komisijas sastāvā.  Papildus publiskā vai sabiedriskā apspriede netika rīkota, jo minētās nevalstiskās organizācijas pārstāv arī sportistu un sporta darbinieku viedokli, ņemot vērā, ka Pārsūdzības komisijā tiek skatītas sūdzības tieši no sportistiem un sporta darbiniekiem. Vienlaikus Veselības ministrija nododot saskaņošanai TAP portālā MK rīkojumu projektu informēja visas organizācijas un iestādes, kuras nav reģistrējušās TAP portālā par plānotajām izmaiņām 2018.gada 12.decembra  Ministru kabineta rīkojumu Nr.666  „Par Pārsūdzības komisiju” - Latvijas Ārstu biedrība, Latvijas Olimpiskā vienība un Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija. Latvijas Olimpiskā vienība atsūtīja savu atzinumu, ka saskaņo MK rīkojuma projektu bez priekšlikumiem un iebildumiem, savukārt Latvijas Ārstu biedrība un Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija informēja sagatavotāju pa telefonu, ka neiebilst plānotajām izmaiņām. 

6.4. Cita informācija



 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi