Anotācija (ex-ante)

23-TA-368: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par humānās palīdzības sniegšanu Turcijas Republikai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts materiālo rezervju likuma 3.panta pirmās daļas 9.punkts, Ministru kabineta 2017.gada 12.decembra noteikumi Nr.721 "Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība".
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt Turcijas Republikai sniedzamās humānās palīdzības resursu avotu, resursu veidus, apjomu, to atjaunināšanai nepieciešamo finansējumu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023.gada 6.februārī, plkst. 4.17 pēc vietējā laika Turciju skāra zemestrīce, kuras stiprums bijis 7,8 magnitūdas pēc Rihtera skalas. Zemestrīces hipocentrs atradies 17,9 kilometru dziļumā, bet epicentrs bijis 33 kilometrus uz ziemeļiem no Turcijas pilsētas Gaziantepas. Pēc 15 minūtēm sekojis 6,7 magnitūdas stiprs pēcgrūdiens, bet pēc tam bijuši vairāk nekā 650 pēcgrūdieni. Saskaņā ar Turcijas Katastrofu un ārkārtas situāciju vadības dienesta (AFAD) datiem uz 8.februāri reģistrēti 8 574 bojāgājušie cilvēki, 49 133 cilvēki ir ievainoti, sagruvušas 6 440 ēkas. Ir nodarīti bojājumi arī slimnīcām, un viena slimnīca sagruvusi Iskenderunas pilsētā. Bojāgājušo skaits turpina palielināties, tā pēc ziņu aģentūras Al Jazeera informācijas uz 9.februāri – vismaz 14 014 cilvēki gājuši bojā Turcijā, bet kaimiņos esošajā Sīrijā gājuši bojā vismaz 3 162 cilvēki.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023.gada 7.februārī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests kā Latvijas civilās aizsardzības nacionālais kontaktpunkts saņēma neoficiālu informāciju caur Turcijas Republikas vēstniecību Latvijā, kādas varētu būt humānās palīdzības vajadzības Turcijai. Savukārt Iekšlietu ministrija 2023.gada 8.februārī saņēma informāciju ar e-pasta vēstuli un 9.februārī oficiālu vēstuli no Turcijas Republikas vēstniecības Latvijā, ka ārkārtīgi steidzama vajadzība ir pēc segām, sildītājiem un teltīm.
 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši lūgumam sniegt humāno palīdzību Latvija var nosūtīt šādus resursus no valsts materiālajām rezervēm:

1) no Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta valsts materiālo rezervju resursiem:
- ziemai pielāgotas apsildāmās teltis – 3 gab.;
- apgaismošanas komplekti – 5 gab.;
- metāla spoles ar kabeli apgaismošanas komplektiem – 30 gab.

2) no Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta valsts materiālo rezervju resursiem segas – 5000 gab.

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests organizēs humānās palīdzības sūtījuma nogādāšanu Turcijā, izmantojot Eiropas Savienības civilās aizsardzības mehānisma izveidoto transporta atbalstu, lai saņemtu 55-75% līdzfinansējumu transporta nodrošināšanai vai arī izmantos iespēju nogādāt humānās palīdzības resursus ar komerciāliem vai citiem avioreisiem.

Valsts materiālo rezervju resursu atjaunošanai varētu būt nepieciešami:
- ziemai pielāgotas apsildāmās teltis (3 gab.) – 60 000 euro;
- apgaismošanas komplekti (5 gab.) – 1 000 euro;
- metāla spoles ar kabeli apgaismošanas komplektiem (30 gab.) – 3 000 euro;
- segas (5000 gab.) – 125 000 euro.

Transportēšanas izmaksas varētu būt aptuveni 11 000 euro.

Kopējās izmaksas: 189 000 euro (valsts materiālo rezervju atjaunošana) + 11 000 euro (transportēšanas izmaksas) = 200 000 euro.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
200 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
200 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-200 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-200 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-200 000
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pavisam: 200 000 euro, no tā:
I. Kopā valsts materiālo rezervju resursu atjaunošanai nepieciešams finansējums 189 000 euro apmērā (EKK 2390 "Pārējās preces"), tajā skaitā:
I.1. Iekšlietu ministrijai 64 000 euro, no tiem:
1) ziemai pielāgotu apsildāmo telšu iegāde:
   20 000 euro x 3 gab. = 60 000 euro
2) apgaismošanas komplektu iegāde:
   200 euro x 5 gab. = 1 000 euro
3) metāla spoļu ar kabeli apgaismošanas komplektiem iegāde:
   100 euro x 30 gab. = 3 000 euro
I.2. Veselības ministrijai 125 000 euro:
4) segu iegāde:
   25 euro x 5000 gab. = 125 000 euro

II. Iekšlietu ministrijai transportēšanas izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 11 000 euro apmērā (EKK 2233 "Izdevumi par transporta pakalpojumiem" un /vai EKK 2120 "Ārvalstu mācību, darba un dienesta komandējumi, darba braucieni"). Ņemot vērā transportēšanas veidu, var tikt precizēti izdevumi un to izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodi.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Iekšlietu ministrija un Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Ministru kabinetā rīkojuma projektus par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Izdevumi tiks segti attiecīgi Iekšlietu ministrijas un Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Izdevumu apmērs kopējā finansējuma ietvaros var mainīties atkarībā no iepirkuma rezultātiem un faktiskajām izmaksām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
  • Iekšlietu ministrija
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi