Anotācija

25-TA-599: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 889 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Kultūras un tūrisma lomas palielināšana ekonomiskajā attīstībā, sociālajā iekļaušanā un sociālajās inovācijās" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 889 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.2. specifiskā atbalsta mērķa “Kultūras un tūrisma lomas palielināšana ekonomiskajā attīstībā, sociālajā iekļaušanā un sociālajās inovācijās” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 889), pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir paplašināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.2. specifiskā atbalsta mērķa “Kultūras un tūrisma lomas palielināšana ekonomiskajā attīstībā, sociālajā iekļaušanā un sociālajās inovācijās” projekta iesniedzēja sadarbības partneru loku un veikt tehniskus precizējumus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma). Saskaņā ar Programmā noteiktajām investīcijām Programmas 4.3. prioritātes “Nodarbinātība un sociālā iekļaušana” 4.3.2. specifiskā atbalsta mērķa “Kultūras un tūrisma lomas palielināšana ekonomiskajā attīstībā, sociālajā iekļaušanā un sociālajās inovācijās” ietvaros atbalstāmas investīcijas kultūras piedāvājuma piekļūstamības nodrošināšanai reģionos ar mērķi radīt pozitīvu ietekmi uz vietējām kopienām, kā arī reģionu un pilsētu ekonomisko attīstību un sociālās iekļaušanas izaicinājumu risināšanu, tai skaitā stiprinot vietējo kopienu organizāciju (sadarbībā ar vietējām pašvaldībām) centrālo lomu sociālās iekļaušanas pasākumu nodrošināšanā un veicinot darba vietu saglabāšanu un jaunu darba vietu radīšanu. 

2024. gada 20. decembrī stājās spēkā Noteikumi Nr. 889, kas nosaka 4.3.2. specifiskā atbalsta mērķa “Kultūras un tūrisma lomas palielināšana ekonomiskajā attīstībā, sociālajā iekļaušanā un sociālajās inovācijās” (turpmāk – specifiskais atbalsts) īstenošanas nosacījumus. 

Specifiskā atbalsta mērķis ir uz sociālo iekļaušanu orientēta un mērķa grupas vajadzībās balstīta kultūras piedāvājuma veidošana, kas rada pozitīvu ietekmi uz vietējām kopienām, veicina dialogu ar sociāli mazaizsargātām sabiedrības grupām un ar kultūras pakalpojumu starpniecību mazināta sociālo nevienlīdzību un stiprina kopienas kultūras identitāti, tūrisma plūsmu palielināšanos un stimulē uzņēmējdarbību un nodarbinātību un jaunu darbavietu radīšanu. 
 
Specifiskā atbalsta ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 20 166 038 euro (no tā elastības finansējums – 5 243 899 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 17 141 132 euro (no tā elastības finansējums – 4 457 314 euro) un nacionālais finansējums (valsts budžeta līdzfinansējums, pašvaldību līdzfinansējums un privātais līdzfinansējums) – ne mazāk kā 3 024 906 euro (no tā elastības finansējums – 786 585 euro). 
 
Specifiskais atbalsts tiks īstenots atklātas projektu iesniegumu atlases veidā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 889 21. punkts nosaka, ka specifiskā atbalsta projekta iesniedzējs ir: 
1) biedrība, nodibinājums un cita privāto tiesību juridiska persona, valsts iestāde, atvasināta publiska persona, pašvaldības iestāde vai valsts un pašvaldības kapitālsabiedrība, kuras pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē; 
2) pašvaldība, kas projekta īstenošanai piesaista sadarbības partneri, kura pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē; 
3) pašvaldība, kas projekta iesniegumu iesniedz pašvaldības kultūras iestādes, kas ir reģistrētas ar vienoto pašvaldības reģistrācijas numuru un kuras pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē, vārdā. 

Tāpat Noteikumu Nr. 889 22. punkts nosaka, ka projekta iesniedzējs specifiskā atbalsta ietvaros projekta īstenošanai var piesaistīt sadarbības partneri – biedrību, nodibinājumu vai citu privāto tiesību juridisku personu, valsts iestādi, atvasinātu publisku personu, pašvaldības iestādi vai valsts un pašvaldības kapitālsabiedrību, kuras pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē. 

Nepieciešams tehniski precizēt Noteikumu Nr. 889 21. punktā noteikto projekta iesniedzēju juridisko statusu:
1) atsevišķi neizdalot pašvaldības iestādi kā projekta iesniedzēju, jo atbilstoši Pašvaldību likuma 2. panta pirmajā daļā un 20. panta pirmajā daļā noteiktajam pašvaldība ir atvasināta publiska persona, savukārt pašvaldības iestāde ir pastarpinātā pārvalde, kuru dome izveido pašvaldībai noteikto funkciju un uzdevumu izpildes nodrošināšanai, attiecīgi atvasinātas publiskas personas statuss ietver pašvaldību, kuras funkcijas īsteno pašvaldības iestādes;
2) nošķirot Noteikumu Nr. 889 21.1. apakšpunktā terminus “valsts kapitālsabiedrība” un “pašvaldības kapitālsabiedrība” atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumam, kas nošķir šos terminus;
3) precizējot, ka pašvaldība kā atvasināta publiska persona projekta iesniegumu var iesniegt tikai ar sadarbības partneri, kura pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē, ja pašvaldība pati nav izveidojusi attiecīgās nozares iestādi, tai skaitā kultūras funkciju neīsteno pašvaldības iestādes struktūrvienība. Attiecīgi nepieciešams papildināt 21.2. apakšpunktu;
4) svītrojot 21.3. apakšpunktu, jo gadījumos, ja pašvaldība ir izveidojusi kultūras iestādi, kuras pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē, pašvaldība projekta iesniegumu iesniedz atbilstoši Noteikumu Nr. 889 21.1. apakšpunktam.

Ņemot vērā to, ka Noteikumu Nr. 889 22. punkts, kas nosaka sadarbības partneru loku, neparedz situāciju, ka projektu varētu īstenot projekta iesniedzējs, kura pamatdarbība ir kultūras un radošajā nozarē, sadarbībā ar sadarbības partneri, kura īpašumā, turējumā, lietošanā vai valdījumā atrodas objekts, kurā plānotas investīcijas, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumos Nr.  889, paplašinot sadarbības partneru loku. 

Tāpat nepieciešams tehniski precizēt Noteikumu Nr. 889 24. punktā noteikto prasību attiecībā uz nomas tiesībām. Tā kā noma ir viens no īpašuma lietošanas veidiem, Noteikumu Nr. 889 24. punktā nomas tiesības nav nepieciešams atsevišķi izdalīt.

Vienlaikus, atsaucoties uz Labklājības ministrijas kā atbildīgās institūcijas par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” koordināciju sagatavotajiem grozījumiem vadlīnijās “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (aktualizēts 26.02.2025.), kas tai skaitā paredz precizēt horizontālā principa rādītāju definīcijas atbilstoši juridiskajai tehnikai, nemainot tās pēc būtības, Projekts paredz atbilstoši precizēt Noteikumos Nr. 889 iekļautā horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāja nosaukumu. 
Risinājuma apraksts
Ar Projektu Noteikumos Nr. 889 tiek veikti šādi grozījumi: 

Precizēts Noteikumu Nr. 889 21. punkts, nosakot, ka specifiskā atbalsta projekta iesniedzējs ir:
1) biedrība, nodibinājums un cita privāto tiesību juridiska persona, valsts iestāde, atvasināta publiska persona, valsts kapitālsabiedrība vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kuras pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē;
2) pašvaldība, kas projekta īstenošanai piesaista sadarbības partneri, kura pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē, ja pašvaldība nav izveidojusi iestādi, kas darbojas kultūras vai radošajā nozarē.
 
Papildināts Noteikumu Nr. 889 22. punkts, nosakot, ka projekta iesniedzējs specifiskā atbalsta ietvaros projekta īstenošanai var piesaistīt sadarbības partneri:
1) biedrību, nodibinājumu vai citu privāto tiesību juridisku personu, valsts iestādi, atvasinātu publisku personu, valsts kapitālsabiedrību vai pašvaldības kapitālsabiedrību, kuras pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē;
2) valsts iestādi, atvasinātu publisku personu, valsts kapitālsabiedrību vai pašvaldības kapitālsabiedrību, kuras īpašumā, turējumā, lietošanā vai valdījumā atrodas objekts, kurā plānotas investīcijas. 

Noteikumu Nr. 889 20. punkts nosaka, ka finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma  atvasinātai publiskai personai, pašvaldībai, pašvaldības iestādei vai valsts un pašvaldības kapitālsabiedrībai vai citai privāto tiesību juridiskai personai nepārsniedz 90 procentus un biedrībai vai nodibinājumam 95 procentus no projektam piešķirtā Eiropas reģionālās attīstības fonda finansējuma. 
 
Ņemot vērā to, ka avansa un starpposma maksājuma kopsummas apmērs neattiecas uz valsts iestādi, tehniski precizēts Noteikumu Nr. 889 20. punkts, svītrojot atsauci uz valsts iestādi.   

Precizēts Noteikumu Nr. 889 24. punkts, dzēšot vārdu “noma”, ņemot vērā, ka noma ir viens no īpašuma lietošanas veidiem.

Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris, kura īpašumā, turējumā, lietošanā vai valdījumā atrodas objekts, nodrošina, ka infrastruktūra, kurā veiktas investīcijas, visā projekta pārskata periodā tiek izmantota kultūras mērķim. Projekta pārskata periods jeb projekta dzīves cikls ir projekta ietvaros iegādātās vai radītās infrastruktūras vai aprīkojuma amortizācijas periods jeb lietderīgās lietošanas laiks.
Projektiem, kuriem sniegtais atbalsts nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, projekta pārskata periods ir vismaz pieci gadi pēc noslēguma maksājuma veikšanas, savukārt projektiem, kuriem sniegtais atbalsts ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu, projekta pārskata periods ir vismaz desmit gadi, ko nosaka, sākot no projekta ietvaros radītās vai uzlabotās infrastruktūras lietderīgās lietošanas uzsākšanas brīža.

Atbilstoši Labklājības ministrijas izstrādātajiem grozījumiem vadlīnijās “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, precizēts Noteikumu Nr. 889 33.3. apakšpunktā noteiktais rādītājs no redakcijas “objektu skaitu, kuros ERAF/KF ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība” uz šādu redakciju “objektu skaitu, kuros ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība”. 

Papildus Kultūras ministrija 2025. gada 3. martā uzsāka specifiskā atbalsta projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju grozījumu izskatīšanu ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejā rakstiskās procedūras ietvaros un specifiskā atbalsta projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju grozījumi apstiprināti Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas rakstiskajā procedūrā ar 10.04.2025. lēmumu Nr. 2025/5.2-6/16/27. Dokumenti pieejami Uzraudzības komitejas e-portfelī (datums: 03.03.2025.).

Specifiskā atbalsta kritēriju grozījumi definē specifiskā atbalsta ietvaros īstenojamās organizācijas darbības stratēģijas sociālekonomiskos ieguvumus, kā arī papildina kvalitātes vērtēšanas kritēriju piemērošanas metodiku
 
Pēc Projekta spēkā stāšanās Centrālā finanšu un līgumu aģentūra izvērtēs, vai nepieciešams veikt grozījumus specifiskā atbalsta projektu iesniegumu atlases nolikumā, ja specifiskā atbalsta projektu iesniegumu atlases nolikums uz Projekta spēkā stāšanās brīdi būs apstiprināts. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Īstenojot projektus, tiks veidots uz sociālo iekļaušanu orientēts un mērķauditorijas vajadzībām balstīts kultūras piedāvājums, radot pozitīvu ietekmi uz vietējām kopienām, un veicinot dialoga ar mazākaizsargāto sabiedrības daļu, lai ar kultūras pieredzes un pakalpojumu starpniecību mazinātu sociālo nevienlīdzību un stiprinātu kopienas kultūra identitāti.
Juridiskās personas
  • Potenciālie projektu iesniedzēji un iespējamie sadarbības partneri, tas ir, biedrības, nodibinājumi un citas juridiskas personas, kuras pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē, valsts iestādes, pašvaldības, pašvaldības iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības. Kultūras ministrija kā par specifisko atbalstu atbildīgā ministrija.
Ietekmes apraksts
Biedrība, nodibinājums, juridiska persona, kuras pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē, valsts iestāde, pašvaldība, pašvaldības iestāde vai valsts un pašvaldības kapitālsabiedrība pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, un Kultūras ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas. 
 
Vērtējot Projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām, ir identificējams administratīvā sloga palielinājums potenciālajiem finansējuma saņēmējiem un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Specifiskā atbalsta ietvaros tiks sniegts ieguldījums NAP2027 prioritātes “Kultūra un sports aktīvai un pilnvērtīgai dzīvei” rīcības virziena “Cilvēku līdzdalība kultūras un sporta aktivitātēs” 364. progresa rādītāja “Mājsaimniecību izdevumi kultūrai un atpūtai no mājsaimniecību kopējiem patēriņa izdevumiem” sasniegšanā (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/315879-par-latvijas-nacionalo-attistibas-planu-20212027-gadam-nap2027). 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta Noteikumu Nr. 889 izstrādes laikā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
NAP2027 prioritātes “Kultūra un sports aktīvai un pilnvērtīgai dzīvei” rīcības virziena “Cilvēku līdzdalība kultūras un sporta aktivitātēs” 364. progresa rādītājs “Mājsaimniecību izdevumi kultūrai un atpūtai no mājsaimniecību kopējiem patēriņa izdevumiem” (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/315879-par-latvijas-nacionalo-attistibas-planu-20212027-gadam-nap2027). 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Specifiskā atbalsta ietvaros tiek piemērota teritoriālā pieeja, paredzot, ka katrā plānošanas reģionā tiek atbalstīts vismaz viens projekta iesniegums, kas atbilst specifiskā atbalsta īstenošanas nosacījumiem. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju komplekts iekļauj kvalitātes kritēriju par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu, kura ietvaros tiek vērtēts, vai projekta iesniegumā tiek paredzētas darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības. 
 
Pasākuma projektos ir jāparedz horizontālā principa darbības, kas īpaši veicina vides un informācijas piekļūstamību personām ar kustību, redzes, dzirdes vai garīga rakstura traucējumiem, vecāka gadagājuma cilvēkiem un vecākiem ar maziem bērniem, piemēram:  
  
- projekta ietvaros tiks nodrošināti konsultatīva rakstura pasākumi par vides un informācijas, aprīkojuma, informācijas tehnoloģiju risinājumu piekļūstamību personām ar dažādiem funkcionēšanas ierobežojumiem  (attiecīgi pievienojot dokumentus, piem. konsultāciju protokolus u.c.);   
- papildus būvnormatīvā LBN 200-21 noteiktajam, projekta ietvaros tiks īstenotas labās prakses darbības, kas īpaši veicina vides un informācijas piekļūstamību cilvēkiem ar funkcionēšanas ierobežojumiem 
(piemērus skatīt Labklājības ministrijas izstrādātajos materiālos par vides un informācijas piekļūstamības labās prakses  un nepārdomātu risinājumu piemēriem. Pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/labas-prakses-piemeri-2);  
- plānojot būves dizainu, tiks ņemts vērā daudzveidības un iekļaušanas princips, balstoties uz cilvēku ar funkcionēšanas ierobežojumiem vajadzībām ne vien uz fizisku piekļūšanu būvei, bet arī uz specifiskām vajadzībām attiecībā uz būves noformējumu, lietojamību un funkciju;  
- tiks nodrošināta pasākuma satura piekļūstamība personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem, izmantojot tulkošanu zīmju valodā, informāciju vieglajā valodā, subtitrēšanu, Braila druku, reāllaika transkripciju, raidījumu un pasākumu ierakstīšanu;  
- tiks nodrošināts, ka konkrētajai videi/objektam/pasākuma norises vietai ir iespēja fiziski piekļūt un to izmantot cilvēkiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem gan kā pasākuma skatītājiem, gan kā dalībniekiem u.c. darbības.  

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju komplekts iekļauj kvalitātes kritēriju par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu, kura ietvaros tiek vērtēts, vai projekta iesniegumā tiek iekļautas vispārīgas un specifiskas HP VINPI darbības, piemēram: 
 
- ietves tiks veidotas ar lēzenu nobraukumu/uzbraukumu, izvairoties no kāpnēm, lai būtu ērti pārvietoties ar bērnu ratiņiem un cilvēkiem ar funkcionēšanas ierobežojumiem. Tiks paredzēta arī soliņu izbūve pie ietvēm, kas ir būtiska ne tikai vecākai paaudzei, bet arī vecākiem ar bērniem;  
- lai ārtelpā būtu ērti un droši pārvietoties visiem, īpaši sievietēm un vecāka gadagājuma cilvēkiem, tiks ierīkots ārtelpas apgaismojums. Labs apgaismojums mazinās riskus vardarbībai, aizskaršanai.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Specifiskā atbalsta ietvaros ir noteikta netieša ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājiem, ievērojot, ka projekta ietvaros tik uzkrāti dati par projekta ietekmi uz rādītāja – objektu skaits, kuros ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība – sasniegšanu. 
 
Specifiskajam atbalstam ir nebūtiska ietekme uz horizontālo principu “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu” īstenošanu, un Kultūras ministrija nav plānojusi noteikt šai kārtai papildus nosacījumus, kas pārsniedz Latvijas nacionālajā horizontālajā regulējumā jau noteikto prasību ievērošanu, piemēram, prasība Zaļajam publiskajam iepirkumam (Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumi Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”), pienākums valsts iestādei, pašvaldībai un citai atvasinātai publiskai personai ziņot par iegūto enerģijas ietaupījumu pēc energopārvaldības sistēmas ieviešanas (Energoefektivitātes likums), prasības attiecībā uz ēku energoefektivitāti (Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumi Nr. 222 “Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi”) u.c.  
 
Specifiskā atbalsta ietvaros paredzētās darbības var sniegt ieguldījumu Eiropas Savienības stratēģijas Baltijas jūras reģiona (ESSBJR) politikas virziena “Kultūra” īstenošanā. 
Investīcijām piemērojams Makroreģionālā un jūras baseinu stratēģijas kods 03 - Baltijas jūras reģiona stratēģija. 
Pielikumi