Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-1197: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" un no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 13.00.00 "Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” un no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai” izstrādāts, pamatojoties uz:
1. Ministru kabineta 2021.gada 18.marta protokola Nr.28 42.§ “Informatīvais ziņojums “Par augstas gatavības projektiem, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu”” (turpmāk – Protokollēmums).
2. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu.
3. Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 25. pants.
4. Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra protokola Nr.81 94. § “Informatīvais ziņojums “Par SIA “Vidzemes slimnīca” augstas gatavības projekta “Vidzemes slimnīcas A, B un C korpusa energoefektivitātes paaugstināšana” un Nacionālā veselības dienesta augstas gatavības projekta “E-Veselība jaunā kodola izveide” īstenošanu” (turpmāk – Ziņojuma Protokollēmums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekta “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” un no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai” mērķis ir finanšu līdzekļu piešķiršana Veselības ministrijai augstas gatavības projektu īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021.gada 18.martā MK izskatīja un atbalstīja (prot. Nr.28 42.§) informatīvā ziņojumā  “Par augstas gatavības projektiem, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu” sniegto priekšlikumu par papildu finansējumu ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu saistītu augstas gatavības projektu īstenošanai 2021. un 2022.gadā, tajā skaitā Veselības ministrijai 18 200 000 euro apmērā, no kuriem 6 789 176 euro bija plānots, ka būs nepieciešami projektu īstenošanai 2021.gadā un 11 410 824 euro nepieciešami projektu īstenošanai 2022.gadā. Atbilstoši MK 2021.gada 21.decembra (prot. Nr.81 94.§) Ziņojuma Protokollēmumam Veselības ministrija informēja, ka SIA “Vidzemes slimnīca” neapgūs augstas gatavības projekta “Vidzemes slimnīcas A, B un C korpusa energoefektivitātes paaugstināšana” īstenošanai 2021.gadam piešķirto finansējumu ne vairāk kā 658 446 euro apmērā un Nacionālais veselības dienests nepieprasīs augstas gatavības projekta “E-Veselība jaunā kodola izveide” īstenošanai 2021.gadam paredzēto finansējumu 1 593 660 euro apmērā. Pamatojoties uz Ziņojuma Protokollēmuma 6.punktu, tika atbalstīts, ka Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai MK rīkojuma projektus par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2022.gadā atbilstoši Ziņojuma Protokollēmuma 4. un 5. punktā paredzētajam finansējuma apmēram.
Saskaņā ar Protokollēmuma 4.punktu tiek atbalstīti investīciju projekti atbilstoši Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktajam, ka budžetu investīcijas ir budžetu izdevumi pamatkapitāla veidošanai, kuru rezultātā tiek radīts jauns pamatlīdzeklis, ieguldījuma īpašums vai nemateriālais ieguldījums vai kuri uzlabo attiecīgā pamatlīdzekļa, ieguldījuma īpašuma vai nemateriālā ieguldījuma stāvokli (aktīva pārbūve, restaurācija vai atjaunošana) tā lietderīgās lietošanas laikā vai būtiski maina esošā aktīva īpašības, salīdzinot ar tā iepriekšējiem rādītājiem, kā arī atbalstāmi izdevumi par pakalpojumiem, ja tie nepieciešami projektu vadības nodrošināšanai.
Atbilstoši Protokollēmuma 13.punktam ministrijām atbilstoši sēdē atbalstītajam finansējumam 2022.gadam iesniegt Finanšu ministrijā priekšlikumus finansējuma sadalījumam pa programmām/ apakšprogrammām atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram, ņemot vērā iepirkuma rezultātus, nepārsniedzot informatīvā ziņojuma tabulā Nr.1 noteikto finansējumu 2022.gadam.
Veselības ministrija informē, ka ar īstenojamiem pasākumiem VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” (projekta “VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””  jaunas ēkas būvniecība, lai  sadalītu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās”) 347 530 euro apmērā, SIA “Vidzemes slimnīca” (projekta “Vidzemes slimnīcas A, B un C korpusa energoefektivitātes paaugstināšana”) 826 984 euro apmērā (t.sk. 658 446 euro 2021.gadā neapgūtā finansējuma daļa) un Nacionālais veselības dienests (projekta “E-Veselība jaunā kodola izveide”) 2 433 315 euro apmērā (t.sk. 1 593 660 euro 2021.gadā neapgūtā finansējuma daļa), tiek pieprasīts finansējums 2022.gadam kopā 3 607 829 euro atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram, ņemot vērā iepirkuma rezultātus.

Vienlaikus Nacionālais veselības dienests ir informējis Veselības ministriju, ka augstas gatavības projekta ietvaros netiks apgūts viss sākotnēji plānotais un ar MK Protokollēmumu apstiprinātais finansējums. Nacionālais veselības dienests apliecina, ka netiks apgūts finansējums 972 828 euro apmērā, t.i. (apstiprinātais finansējums 4 510 200 euro - MK rīkojuma projektā pieprasāmais finansējums 2 433 315 euro - finansējums, kas vēl tiks pieprasīts pēc iepirkumu rezultātu noslēgšanās 1 104 057 euro =972 828 euro). Līdz ar to Nacionālajam veselības dienestam augstas gatavības projektam “E-Veselība jaunā kodola izveide” kopējais nepieciešamais finansējums būs 3 537 372 euro (t.i. MK rīkojuma projektā iekļautais nepieciešamais finansējums 2 433 315 euro + finansējums, kas vēl tiks pieprasīts, kad noslēgsies iepirkumu procedūras 1 104 057 euro). 
Savukārt VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” ir noslēgusi visus iepirkumu līgumus augstas gatavības projekta ietvaros (apstiprinātais finansējums 4 550 000 euro apmērā) un noslēgto iepirkumu līgumu kopsumma ir 5 833 661 euro, kas ir par 1 283 661 euro vairāk kā plānots. Turklāt, lai nodrošinātu projektos uzsākto darbu pilnīgu, kvalitatīvu realizāciju un izvairītos no darbu pārtraukšanas cenu sadārdzinājuma un materiālu pieejamības dēļ, ir novērtēts, ka nepieciešams kopējais finansējums ir 5 904 538 euro apmērā.
VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” 26.korpusa energoefektivitātes uzlabošana un pielāgošana epidemioloģiskām prasībām, ēkas rekonstrukcijas gaitā ir konstatēta papildu darbu nepieciešamība:
- nepieciešami papildus konstruktīvie darbi, kas atklājās pēc apdares materiālu noņemšanas;
- ventilācijas un aukstumapgādes iekārtas jāizvieto, izbūvējot jaunas konstrukcijas;
- pārstrādāts plānojums, sanmezglus izvietojot tuvāk pie palātām;
- nepieciešama pilnīga grīdas konstrukcijas demontāža, lai izbūvētu inženierkomunikācijas un siltumizolācijas slāni;
- visu inženiertīklu pārbūve atbilstoši plānojumam uz individuālajām palātām;
- medicīnas gāzu konsoļu izbūve atbilstoši vienotam slimnīcas konceptam, lai varētu pielāgot pilna laika stacionāra vajadzībām projekta īstenošanas gaitā.
26.korpusa sākotnēji plānotās izmaksas ir palielinājušās no 1 919 131 euro līdz 2 793 400 euro, t.i. par 874 269 euro vairāk.
33.korpusa energoefektivitātes uzlabošana un pielāgošana epidemioloģiskām prasībām, ēkas rekonstrukcijas gaitā ir konstatēti papildu darbu nepieciešamība:
- pārplānošanai nepieciešama būvkonstrukciju pārbūve centrālā ieejas mezglā;
 - ventilācijas sistēmu uzstādīšanai nepieciešama jumta pārbūve, konstrukciju pastiprināšana;
- plānojuma izmaiņu dēļ jāpārbūvē apkures sistēma;
- jānomaina visi UK stāvvadi, pilnībā jāpārbūvē siltummezgls;
- jāmaina visa elektroapgādes sistēma, apgaismojums un vājstrāvas tīkli.
33.korpusa sākotnēji plānotās izmaksas ir palielinājušās no 1 194 969 euro līdz 1 425 238 euro, t.i. par 230 269 euro vairāk.
Teritorijas pārplānošana un labiekārtošana, saistībā ar visu korpusu realizāciju, nepieciešams izbūvēt papildus stāvvietu jau būvniecības laikā papildus vismaz 150 automašīnām.
Teritorijas pārplānošanai un labiekārtošanai plānotās izmaksas ir palielinājušās no 1 435 900 euro līdz 1 685 900 euro, t.i. par 250 000 euro vairāk.

Ņemot vērā augstāk minēto, Veselības ministrija lūdz rast iespēju pārdalīt  finansējumu no Nacionālā veselības dienesta  neapgūtā finansējuma (972 828 euro) 890 747 euro apmērā uz VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” projekta finansējumu. Minētais finansējums VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” ir papildus nepieciešams, lai sekmīgi realizētu jau noslēgtos līgumus Augstas gatavības projekta ietvarā.
Pamatojoties uz iepriekš minēto VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” skaidro, ka projekta plānotais finansējuma pieaugums 463 791 euro (5 904 538 euro – 4 550 000 euro – 890 747 euro = 463 791 euro), tiks nodrošināts no slimnīcas pašu līdzekļiem atbilstoši izvirzītajām prioritātēm. 

Savukārt VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” ir noslēgusi visus iepirkumu līgumus augstas gatavības projekta “VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari""  telpu pielāgošana, lai retinātu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus  rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās” ietvaros (apstiprinātais finansējums 500 000 euro apmērā) un noslēgto iepirkumu līgumu kopsumma ir 658 862 euro, kas ir par 158 862 euro vairāk kā plānots, jo palielinājās pakalpojumu cenas. 2021.gadā tika pieprasīts finansējums 417 919 euro apmērā atbilstoši iepirkumu rezultātiem, bet par summu 82 081 euro vēl nebija noslēgtas iepirkumu procedūras, jo tika veikti būvdarbi un kamēr tie nebija pabeigti nevarēja uzsākt medicīnas aprīkojuma un mēbeļu iepirkumu procedūras. 
Ņemot vērā augstāk minēto un to, ka Veselības ministrija nepieprasīja visu 2021.gadam paredzēto finansējumu, lūdz rast iespēju pārdalīt  finansējumu no Nacionālā veselības dienesta  neapgūtā finansējuma (972 828 euro) 82 081 euro apmērā uz VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” projekta “VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari""  telpu pielāgošana, lai retinātu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus  rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās” finansējumu, kas nepieciešams, lai sekmīgi realizētu noslēgtos līgumus Augstas gatavības projekta ietvarā.
Pamatojoties uz iepriekš minēto VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” skaidro, ka projekta plānotais finansējuma pieaugums 158 862 euro (658 862 euro – 417 919 euro – 82 081 euro = 158 862 euro), tiks nodrošināts no pašu līdzekļiem.

Ja Nacionālā veselības dienesta finansējums tiek pārdalīts VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” un VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"", tad tiek pieprasīts finansējums 2022.gadam kopā 4 580 657 euro atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram, ņemot vērā iepirkuma rezultātus.
Veselības ministrijas sagatavotais MK rīkojuma projekts ietver informāciju par finansējuma piešķiršanu Protokollēmuma tabulā Nr.1 ietvertajiem Veselības ministrijas resora augstas gatavības projektu investīciju objektiem, kas saistīti ar Covid-19 krīzes seku pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu, kuros ir jau izpildīts protokola Nr.28 42.§ 8.punktā minētais nosacījums par iepirkuma procedūru veikšanu un tiem uz šo brīdi 2022.gadā nepieciešams finansējums   4 580 657 euro apmērā (detalizētu informāciju par katru projektu skatīt anotācijas pielikumā):

1. VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” (projekta “VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” infrastruktūras uzlabošana, palielinot veco korpusu energoefektivitāti un ventilāciju ierīkošana”) 890 747 euro (noslēgto līgumu kopējā summa 5 833 661 euro) infrastruktūrai, veco korpusu energoefektivitātei un ventilācijas ierīkošanai, t.sk.:
- 26.korpusa energoefektivitātes uzlabošanai un pielāgošanai epidemioloģiskām prasībām 2 063 931 euro;
- 33.korpusa energoefektivitātes uzlabošanai un pielāgošanai epidemioloģiskām prasībām 2 013 232 euro;
- teritorijas pārplānošanai un labiekārtošanai 1 756 498 euro;
Iepirkumiem, kuru plānotās iepirkumu līgumsummas pārsniedz sākotnēji plānoto, projektu īstenotājs starpību nodrošinās no pašu līdzekļiem.
Projekta ietvaros plānotais sasniedzamais rezultāts:
Renovētas telpas 1869,2 m2 platībā;
Izveidotas 26 vienvietīgas palātas;
Labiekārtota teritorija – atjaunots žogs 1 360 m garumā;
Tiek pielāgotas papildu telpas 200,8 m2 platībā;
Tiek veikti BKUS teritorijas uzlabojumi 4 ha platībā.
2. VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” (projekta “VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari“”  telpu pielāgošana, lai retinātu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus  rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās”)      82 081 euro (noslēgto līgumu kopējā summa 658 862 euro) telpu pielāgošanai, lai retinātu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās, t.sk.:
- būvdarbu veikšanai 529 580 euro;
- projektēšanas, autoruzraudzības, būvuzraudzības iepirkumu veikšanai, līgumu slēgšanai, pakalpojuma sniegšanai 21 841 euro;
- medicīnas tehnoloģiju, aprīkojuma, iekārtu piegādei, uzstādīšanai 86 163 euro;
- mēbeļu piegāde, uzstādīšana 21 278 euro.
Iepirkumiem, kuru plānotās iepirkumu līgumsummas pārsniedz sākotnēji plānoto, projektu īstenotājs starpību nodrošinās no pašu līdzekļiem.
Projekta ietvaros tiks nodrošināts:
Telpu vienkāršotā atjaunošana;
Medicīniskā aprīkojuma iegāde;
Nodalīta pacientu plūsma;
Paplašināts gultu skaits līdz 20 gultām
Medicīnas tehnoloģiju iegāde.
3. VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” (projekta “VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””  jaunas ēkas būvniecība, lai  sadalītu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās”) 347 530 euro (noslēgto līgumu kopējā summa 2 406 791 euro) jaunas ēkas būvniecībai, lai sadalītu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās, t.sk.:
- projektēšanai un būvdarbu veikšanai 2 386 791 euro;
- autoruzraudzības, būvuzraudzības iepirkumu veikšanai, līguma slēgšanai, pakalpojuma sniegšanai 20 000 euro.
Iepirkumiem, kuru plānotās iepirkumu līgumsummas pārsniedz sākotnēji plānoto, projektu īstenotājs starpību nodrošinās no pašu līdzekļiem.
Projekta ietvaros plānotais sasniedzamais rezultāts:
Tiks atbrīvotās telpas NRC Vaivari galvenā ēkā;
Tiks pielāgotas stacionāro rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai, turpinot pielāgot pacientu plūsmu epidemioloģiskai situācijai;
Nodalīta pacientu plūsma jaunajā ēkā 700m2 platībā.
4. SIA “Vidzemes slimnīca” (projekta “Vidzemes slimnīcas A, B un C korpusa energoefektivitātes paaugstināšana”) 826 984 euro (noslēgto līgumu kopējā summa 3 587 222 euro) slimnīcas A, B un C korpusa energoefektivitātes paaugstināšanai, t.sk.:
- A korpusa fasāžu un jumta pārbūvei 2 052 869 euro;
- A korpusa fasāžu un jumta pārbūves autoruzraudzībai 8 167 euro;
- A korpusa fasāžu un jumta pārbūves būvuzraudzībai 5 337 euro;
- B korpusa fasāžu un jumta pārbūvei 913 664 euro;
- B korpusa fasāžu un jumta pārbūves autoruzraudzībai 14 516 euro;
- B korpusa fasāžu un jumta pārbūves būvuzraudzībai 9 075 euro;
- C korpusa logu nomaiņai vienkāršotās kartes izstrāde un autoruzraudzībai 3 993 euro;
- C korpusa logu un durvju nomaiņa 571 291 euro;
- C korpusa logu un durvju nomaiņas būvuzraudzība 8 310 euro.
Iepirkumiem, kuru plānotās iepirkumu līgumsummas pārsniedz sākotnēji plānoto, projektu īstenotājs starpību nodrošinās no pašu līdzekļiem.
Projekta ietvaros plānotais sasniedzamais rezultāts:
novērsti 2016.gadā BVKB veiktajā ēkas pārbaudes laikā konstatētie trūkumi, kas būtiski ietekmē ēkas lietošanas ilgtspēju un nodrošina  risku samazināšanu.
veikta ēkas A un B fasādes energoefektivitātes uzlabošana 7500 m2 apmērā
veikta jumta pārbūve un energoefektivitātes uzlabošana 2500 m2 apmērā
veikta logu nomaiņa  A, B un C korpusā
sakārtota lietus kanalizācijas sistēma ēkas  A un B korpusam
uzlabota vides pieejamība.
5. Nacionālais veselības dienests (projekta “E-Veselība jaunā kodola izveide”) 2 433 315 euro apmērā (noslēgto līgumu kopējā summa 2 433 315 euro) E-Veselības jaunā kodola izveidei, t.sk.:
- drošības risinājumi (SIEM/SOC) resora digitālai platformai, DigiVES platformai 122 295 euro;
- drošības, veiktspējas un lietojamības audits digitālai platformai 50 820 euro;
- vienotā datu centra pakalpojuma izmantošana digitālās platformas nodrošināšanai 90 000 euro;
- DigiVES (digitālās veselības) platformas izstrāde (analīze, plānošana, sagatavošanas darbi) 260 000 euro;
- DigiVES (digitālās veselības) platformas izstrāde (programmēšana, testēšana, ieviešana) 1 910 200 euro.
Projekta ietvaros plānotais sasniedzamais rezultāts:
Tiks sasniegts projekta galvenais mērķis E-Veselība jaunā kodola izveide.

Projektu īstenotāji nodrošinās Protokollēmuma 6.punktā noteikto, ka projekti ir vienreizēji, terminēti, to īstenošana tiek uzsākta 2021.gadā un tie ir pilnībā īstenojami līdz 2022.gada beigām, sasniedzot mērķi un neradīs vajadzību pēc papildus līdzekļiem turpmākajos gados. Ņemot vērā Likuma par budžetu un finanšu vadību 24.panta pirmo daļu, kas nosaka, ka valsts budžeta izpildītāji var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties īstermiņa saistības tikai to finansēšanas plānos noteikto asignējumu ietvaros, kurus izsniedz Valsts kase, Veselības ministrijai un Nacionālajam veselības dienestam ir nepieciešams palielināt apropriāciju 4 580 657 euro apmērā, lai segtu uzņemtās saistības, kas saistītas ar augstas gatavības projektu īstenošanu 2022.gadā.
Veselības ministrijas sagatavotie Ministru kabineta rīkojumu projekti ietver informāciju par finansējuma piešķiršanu 2022.gadā 4 580 657 euro apmērā ārstniecības iestāžu vēsturisko korpusu atjaunošanai, energoefektivitātes paaugstināšanai, renovācijai, infrastruktūras uzlabošanai, kā arī IT sistēmu risinājumiem.
Visas saistības, ko slimnīcas ir uzņēmušās pirms Protokollēmumā paredzētā  finansējuma piešķiršanas,  ir pašu slimnīcu  finansiālo saistību atbildība, jo noslēgto līgumu saistību izpildei jāstājas spēkā pēc attiecīgā finansējuma piešķiršanas.
Veselības ministrija nodrošina, ka augstas gatavības projektu ietvaros plānotās investīcijas ārstniecības iestādēs no valsts budžeta, kas saistīts ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu, nepārklāsies ar investīcijām ārstniecības iestādēs, kas saistītas ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu no Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība”, Eiropas Savienības kohēzijas politikas fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda programmas Latvijai un Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā ietvertajām investīcijām, nodrošinot stratēģisku investīciju plānošanu un ieviešanas uzraudzību.
Veselības ministrija šobrīd strādā pie infrastruktūras attīstības investīciju stratēģijas, kurā tiks noteiktas prioritātes publiska atbalsta (Eiropas Savienības struktūrfondu, Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna, Augstas gatavības projektu un Valsts budžeta investīcijām) (līdz 2029.gadam) piešķiršanai un, kuras izstrāde tiks veikta 2022.gadā. Infrastruktūras attīstības investīciju stratēģijas izstrāde noteikta kā Eiropas Savienības kohēzijas politikas fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda  ieguldījumu priekšnosacījumu izpilde un kā stratēģisks redzējums veselības aprūpes nozares infrastruktūras attīstībai atbilstoši nozares vajadzībām atbilstoši nozares plānošanas dokumentiem (Sabiedrības veselības pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam).

Rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai”” paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) 2 252 106 euro un no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai”” 1 008 193 euro, lai īstenotu sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Vidzemes slimnīca” augstas gatavības projektu “Vidzemes slimnīcas A, B un C korpusa energoefektivitātes paaugstināšana” un Nacionālā veselības dienesta augstas gatavības projektu “E-Veselība jaunā kodola izveide”, kas saistīts ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu.
Savukārt, MK rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali Veselības ministrijai no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai””” paredz atbalstīt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 890 747 euro apmērā, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 429 611 euro apmērā, lai īstenotu augstas gatavības projektus, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu.
Rīkojuma projektos paredzētā finanšu līdzekļu augstas gatavības projektu, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu, īstenošanai pārskaitīšana valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” kontos Valsts kasē nepieciešama, lai slimnīcām nerastos papildus izdevumi un  nebūtu jāmaksā Eiropas Centrālās bankas Padomes noteiktā noguldījumu uz nakti procentu likme, kas šobrīd atbilst mīnus 0,50% līmenim (kontam netiktu piemērota maksa negatīvās likmes apmērā), normatīvajā regulējumā ir jānosaka šāda prasība (piemēram, iekļaujot šādu nosacījumu lēmumā par līdzekļu piešķiršanu pamatkapitāla palielināšanai). Līdz ar to būtu nepieciešams kontu apkalpošanas un līdzekļu glabāšanas saistītos izdevumus segt no Finanšu ministrijas budžeta programmas “Budžeta izpilde un valsts parāda vadība”.
Nacionālā veselības dienesta augstas gatavības projekts “E-Veselība jaunā kodola izveide” ir izvērtēts Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk - KAKL) 5.panta kontekstā. 
Komercdarbības atbalsts ir jebkura priekšrocība, ko valsts, pašvaldība vai citas publiskās iestādes selektīvi piešķir no valsts vai pašvaldības resursiem jebkuram saimnieciskās darbības veicējam (uzņēmumam), ja šis atbalsts potenciāli varētu izkropļot konkurenci vai tam būtu ietekme uz tirdzniecību Eiropas Savienībā (https://www.fm.gov.lv/lv/vispariga-informacija). 
Ņemot vērā, ka  Nacionālā veselības dienesta augstas gatavības projekts “E-Veselība jaunā kodola izveide” tiek īstenots valsts pārvaldes funkciju ietvaros, līdz ar to tas nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, tādējādi tālākais pazīmju izvērtējums KAKL 5.panta kontekstā nav jāveic. 
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 260 299
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 260 299
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 260 299
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 260 299
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 260 299
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Par MK rīkojuma projektu “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai””
MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai”” paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (NVD) finansējumu 2 252 106 euro apmērā un no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai” piešķirt Veselības ministrijai (NVD) finansējumu 1 008 193 euro apmērā, lai nodrošinātu ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu saistīta augstas gatavības projekta īstenošanu 2022.gadā, SIA “Vidzemes slimnīca” augstas gatavības projektam “Vidzemes slimnīcas A, B un C korpusa energoefektivitātes paaugstināšana” un Nacionālā veselības dienesta augstas gatavības projektam “E-Veselība jaunā kodola izveide”.
       Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumus par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai”.
       Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma projektā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.

Par MK rīkojuma projektu “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai”””
MK rīkojuma projekts “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai” paredz Finanšu ministrijai atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 18.marta protokola Nr.28 42.§ “Informatīvais ziņojums “Par augstas gatavības projektiem, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu”” palielināt dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un apropriāciju Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” finansēšanas kategorijā “Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā”   1 320 358 euro apmērā. Par minēto summu ar finanšu ieguldījumu palielināt pamatkapitālu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” un valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””, lai nodrošinātu ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu saistītu augstas gatavības projektu īstenošanu 2022.gadā, tai skaitā:
valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” augstas gatavības projektam “VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” infrastruktūras uzlabošana, palielinot veco korpusu energoefektivitāti un ventilāciju ierīkošana” 890 747 euro apmērā;
valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” augstas gatavības projektam “VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari“”  telpu pielāgošana, lai retinātu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus  rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās” finansējumu 82 081 euro apmērā;
valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” augstas gatavības projektam “VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari“”  jaunas ēkas būvniecība, lai  sadalītu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus  ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās” finansējumu 347 530 euro apmērā.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minētajām apropriācijas izmaiņām.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma projektā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.
Publisko resursu ieguldījums valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai tiks sniegts ievērojot Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus.
Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2022.gadam” Veselības ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai 379 236 808
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi – kopā 816 391
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 378 420 417
Vispārējā kārtībā sadalāmā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 378 420 417
Izdevumi – kopā 350 999 105
Uzturēšanas izdevumi 350 999 105
Subsīdijas, dotācijas, sociālie maksājumi un kompensācijas 350 999 105
Subsīdijas un dotācijas 350 999 105
Finansiālā bilance 28 237 703
Finansēšana   -28 237 703
Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā -28 237 703
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
Pievienota apvienotā anotācija Ministru kabineta rīkojuma projektam “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” un no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai” un Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai””, kurus lūdzam skatīt kopā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Slimnīcu infrastruktūras uzlabošana nodrošinās  epidemioloģiski  drošāku (atbilstoši epidemioloģiskām prasībām) un kvalitatīvāku  veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu. Ārstniecības process tiks uzlabots ar jaunu medicīnas tehnoloģiju, aprīkojuma un iekārtu piegādi, kā arī veselības aprūpes pakalpojumi tiks sniegti mūsdienu prasībām atbilstošās telpās,  vienlaikus tiks uzlabota vides pieejamība, tādējādi kopumā sekmējot  sabiedrības apmierinātību par veselības aprūpes sistēmu valstī

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
VMpielik_AGP