24-TA-2067: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 848 "Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Autopārvadājumu likuma 5.1 panta otrā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 848 “Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” maksas pakalpojumu cenrādis”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi mainīt viena valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” (turpmāk – ATD) pakalpojuma izcenojumu un darbības termiņu (35.pakalpojums) un precizēt viena pakalpojuma (2.pakalpojums) nosaukumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
ATD valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedz maksas pakalpojumus saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumiem Nr. 848 “Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 848).
MK noteikumu Nr. 848 pielikuma 2.punktā iekļautais pakalpojums "Licences kartītes izsniegšana pasažieru komercpārvadājumiem ar autobusiem vai vieglajiem automobiļiem, kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem Latvijas teritorijā (vienam mēnesim) vai nomaiņa tās darbības (derīguma) laikā, ja mainīts transportlīdzekļa reģistrācijas numurs" nenodrošina pakalpojuma cenas atbilstību ar tā sniegšanai saistītajām izmaksām. Nozīmīgu negatīvu ietekmi ir radījis pakalpojuma sniegšanas vidējā termiņa samazinājums, kas rada būtisku darbaspēka izmaksu pieaugumu pakalpojuma nodrošināšanā. Līdz ar to ir nepieciešams aktualizēt ATD sniegto pakalpojumu cenrādi atbilstoši faktiskajai situācijai.
MK noteikumu Nr. 848 un Noteikumu projekta pakalpojumu cenām pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu, kas noteic, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.
MK noteikumu Nr. 848 pielikuma 2.punktā iekļautais pakalpojums "Licences kartītes izsniegšana pasažieru komercpārvadājumiem ar autobusiem vai vieglajiem automobiļiem, kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem Latvijas teritorijā (vienam mēnesim) vai nomaiņa tās darbības (derīguma) laikā, ja mainīts transportlīdzekļa reģistrācijas numurs" nenodrošina pakalpojuma cenas atbilstību ar tā sniegšanai saistītajām izmaksām. Nozīmīgu negatīvu ietekmi ir radījis pakalpojuma sniegšanas vidējā termiņa samazinājums, kas rada būtisku darbaspēka izmaksu pieaugumu pakalpojuma nodrošināšanā. Līdz ar to ir nepieciešams aktualizēt ATD sniegto pakalpojumu cenrādi atbilstoši faktiskajai situācijai.
MK noteikumu Nr. 848 un Noteikumu projekta pakalpojumu cenām pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu, kas noteic, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.848 pielikuma 2.punkts nosaka cenu par pakalpojumu “Licences kartītes izsniegšana pasažieru komercpārvadājumiem ar autobusiem vai vieglajiem automobiļiem, kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem Latvijas teritorijā (vienam mēnesim) vai nomaiņa tās darbības (derīguma) laikā, ja mainīts transportlīdzekļa reģistrācijas numurs” (turpmāk – Licences kartīte), kas tiek sniegts atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 7. aprīļa noteikumiem Nr. 194 "Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus" un Ministru kabineta 2019. gada 27. augusta noteikumiem Nr. 389 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili".
MK noteikumos Nr.848 Licences kartītes izsniegšanas cena tika aprēķināta, balstoties uz pakalpojuma nodrošināšanas izmaksām, dalot uz Licences kartīšu apjomu un izsniegšanas vidējo termiņu. Vidēji Licences kartītes tika pieprasītas izsniegt uz pieciem mēnešiem. Tā kā pasažieru komercpārvadājumu ar vieglajiem automobiļiem pārvadātāji licences kartītes pieprasa izsniegt uz īsāku laika posmu, bieži uz minimālo laika posmu vienu mēnesi, tas rada ATD darbinieku lielāku darba resursu ieguldījumu, un kopš pēdējiem MK noteikumu Nr.848 grozījumiem Licences kartītes izsniegšanas pakalpojums ATD radījis zaudējumus.
Licences kartītes izsniegšanas vidējais termiņš 2024.gadā ir samazinājies līdz 3,6 mēnešiem, kas 2024.gada pirmajā pusgadā radījis ATD ieņēmumu samazinājumu 140 000,00 euro apmērā.
Lai nodrošinātu, ka licences kartītes cena pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili nosegtu visas šī pakalpojuma sniegšanas izmaksas, pakalpojuma cena būtu ievērojami jāpalielina, kas negatīvi ietekmētu pakalpojuma saņēmējus. Pastāv iespēja veicināt pārvadātājus licences kartīti saņemt uz ilgāku laika periodu nekā viens mēnesis, it īpaši, ja pārvadātājs ir nolēmis nodarboties ar pasažieru komercpārvadājumiem ilgtermiņā.
MK noteikumos Nr.848 Licences kartītes izsniegšanas cena tika aprēķināta, balstoties uz pakalpojuma nodrošināšanas izmaksām, dalot uz Licences kartīšu apjomu un izsniegšanas vidējo termiņu. Vidēji Licences kartītes tika pieprasītas izsniegt uz pieciem mēnešiem. Tā kā pasažieru komercpārvadājumu ar vieglajiem automobiļiem pārvadātāji licences kartītes pieprasa izsniegt uz īsāku laika posmu, bieži uz minimālo laika posmu vienu mēnesi, tas rada ATD darbinieku lielāku darba resursu ieguldījumu, un kopš pēdējiem MK noteikumu Nr.848 grozījumiem Licences kartītes izsniegšanas pakalpojums ATD radījis zaudējumus.
Licences kartītes izsniegšanas vidējais termiņš 2024.gadā ir samazinājies līdz 3,6 mēnešiem, kas 2024.gada pirmajā pusgadā radījis ATD ieņēmumu samazinājumu 140 000,00 euro apmērā.
Lai nodrošinātu, ka licences kartītes cena pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili nosegtu visas šī pakalpojuma sniegšanas izmaksas, pakalpojuma cena būtu ievērojami jāpalielina, kas negatīvi ietekmētu pakalpojuma saņēmējus. Pastāv iespēja veicināt pārvadātājus licences kartīti saņemt uz ilgāku laika periodu nekā viens mēnesis, it īpaši, ja pārvadātājs ir nolēmis nodarboties ar pasažieru komercpārvadājumiem ilgtermiņā.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr. 848 pielikuma 2. punktā ietvertā pakalpojuma nosaukums, no tā svītrojot vārdus “vai vieglajiem automobiļiem” un atsevišķā pakalpojumā (pielikuma 35.punkts) tiek izdalīts pakalpojums “Licences kartītes izsniegšana pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglajiem automobiļiem Latvijas teritorijā vai nomaiņa tās darbības (derīguma) laikā, ja mainīts transportlīdzekļa reģistrācijas numurs”.
Ar Noteikumu projektu tiek mainīts laika periods, uz kuru pārvadātājs var pieprasīt izsniegt licences kartīti pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglajiem automobiļiem, un maksa. Turpmāk vienāda maksa tiks piemērota par licences kartītes izsniegšanu uz periodu, kas nepārsniedz Autopārvadājumu likuma 35. panta 5.5 daļā noteiktos ierobežojumus, piemēram, pārvadātājam, pieprasot izsniegt licences kartīti, uz sešiem mēnešiem salīdzinājumā ar MK noteikumos Nr.848 noteikto Licences kartītes cenu būs izdevumu samazinājums 5,43 euro apmērā (5,45 euro*6 mēneši-27,27 euro). Savukārt, ja licences kartīte pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglajiem automobiļiem tiks pieprasīta izsniegt katru mēnesi, komersantam jārēķinās ar ievērojamu (27,27 euro * 6 mēneši - (5,45euro*6 mēneši) = 130,92 euro) izmaksu palielinājumu.
Pārvadātājs var izvēlēties sev izdevīgāko termiņu, kas nepārsniedz Autopārvadājumu likuma 35. panta 5.5 daļā noteiktos ierobežojums, uz kuru saņemt licences kartīti, maksājot nemainīgu cenu par licences kartīti pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglajiem automobiļiem par visu izvēlēto laika periodu, savukārt ATD gūs ieņēmumus, kas nosedz pakalpojuma sniegšanas izmaksas.
Ar Noteikumu projektu tiek mainīts laika periods, uz kuru pārvadātājs var pieprasīt izsniegt licences kartīti pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglajiem automobiļiem, un maksa. Turpmāk vienāda maksa tiks piemērota par licences kartītes izsniegšanu uz periodu, kas nepārsniedz Autopārvadājumu likuma 35. panta 5.5 daļā noteiktos ierobežojumus, piemēram, pārvadātājam, pieprasot izsniegt licences kartīti, uz sešiem mēnešiem salīdzinājumā ar MK noteikumos Nr.848 noteikto Licences kartītes cenu būs izdevumu samazinājums 5,43 euro apmērā (5,45 euro*6 mēneši-27,27 euro). Savukārt, ja licences kartīte pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglajiem automobiļiem tiks pieprasīta izsniegt katru mēnesi, komersantam jārēķinās ar ievērojamu (27,27 euro * 6 mēneši - (5,45euro*6 mēneši) = 130,92 euro) izmaksu palielinājumu.
Pārvadātājs var izvēlēties sev izdevīgāko termiņu, kas nepārsniedz Autopārvadājumu likuma 35. panta 5.5 daļā noteiktos ierobežojums, uz kuru saņemt licences kartīti, maksājot nemainīgu cenu par licences kartīti pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglajiem automobiļiem par visu izvēlēto laika periodu, savukārt ATD gūs ieņēmumus, kas nosedz pakalpojuma sniegšanas izmaksas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kuras vēlas veikt pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili.
Ietekmes apraksts
Tiek paaugstināta maksa par licences kartītes saņemšanu.
Juridiskās personas
- Personas, kuras vēlas veikt pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili.
Ietekmes apraksts
Tiek paaugstināta maksa par licences kartītes saņemšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/be1e9e8e-4d45-4f7b-828d-8c9190d51a63
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības ietvaros iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Autotransporta direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta ATD līdzšinējo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins