Anotācija (ex-ante)

23-TA-141: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt darbību kopumu, kas jāveic tehniskās kontroles inspektoram tehniskās apskates laikā, lai iegūtu un saglabātu vieglo transportlīdzekļu reālos apstākļos iegūtu degvielas un/vai enerģijas patēriņa datus atbilstoši Eiropas Komisijas Regulas (ES) 2021/392 nosacījumiem. Precizētas Noteikumos noteiktās transportlīdzekļa tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam piemērojamās prasības un vērtēšanas kritēriji, kā arī prasību kopums attiecībā uz prasībām tehniskās apskates stacijām un tehniskās apskates veikšanai nepieciešamo aprīkojumu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumi stājas spēkā vispārējā kārtībā, bet atsevišķas normas - no 2024.gada 1.oktobra un 2025.gada 1.janvāra.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017.gada 30.maija noteikumi Nr.295 „Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” (turpmāk – Noteikumi) šobrīd nesatur kārtību kvalificēta transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa novērtēšanas veikšanai pēc Valsts policijas amatpersonas lēmuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Transportlīdzekļu tehniskajam stāvoklim un transportlīdzekļu sistēmu un mezglu atbilstošai darbībai ir liela ietekme uz ceļu satiksmes drošību un apkārtējās vides ekoloģiju. Atbilstoši 2020.gada 16.aprīļa Ministru Kabineta rīkojumā Nr.197 “Par Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plānu 2020.-2030.gadam” noteiktajiem mērķiem samazināt iespējamību, ka ceļu satiksmē piedalās transportlīdzekļi ar manipulētām emisijas pēcapstrādes sistēmām, nepieciešams paplašināt transportlīdzekļu kontroles uz ceļa tvērumu, t.sk. paredzot, ka pēc Valsts policijas amatpersonas lēmuma var tikt veikta kvalificēta transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa novērtēšana, ko veic tehniskās apskates stacijā speciāli apmācīts, profesionāls un kompetents tehniskās kontroles inspektors.
Risinājuma apraksts
Ar šo noteikumu projekta 1.punktu un 4.punktu tiek precizēta kārtība, kādā tiek veikta pārbaude pēc Valsts policijas amatpersonas lēmuma. Ņemot vērā, ka tehniskā kontrole tiek veikta tehniskās apskates stacijā, amatpersona, pieņemot lēmumu, to saskaņo ar CSDD. Tas nepieciešams lai nodrošinātu, ka tehniskās apskates stacijas parametri, uz kuru plānots norīkot transportlīdzekli pārbaudei, ļauj pārbaudīt konkrētās kategorijas transportlīdzekli, kā arī to, ka pārbaudi  veic tehniskās apskates stacijas darba laikā.
Problēmas apraksts
Eiropas Komisijas Regulas (ES) 2021/392 10.pantā noteikts, ka Direktīvas 2014/45/ES 4.panta 2.punktā minētās struktūras vai uzņēmumi reālos apstākļos iegūtus datus un VIN vāc par tādiem jauniem vieglajiem pasažieru automobiļiem un jauniem vieglajiem komerciālajiem transportlīdzekļiem, kas reģistrēti no 2021.gada 1.janvāra un ir aprīkoti ar iebūvētām degvielas un/vai enerģijas patēriņa pārraudzības ierīcēm saskaņā ar Regulas (ES) 2017/1151 4a. pantu. Šobrīd normatīvo aktu regulējums neparedz šādas darbības veikšanu, tādēļ nepieciešams papildināt normatīvos aktus, lai nepārprotami un mērķēti piemērotu Regulas nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 3.punktu, noteikumi tiek papildināti ar prasību, ka inspektors veic Regulā noteikto datu nolasīšanu un saglabāšanu.
Problēmas apraksts
Transportlīdzekļu tehniskajam stāvoklim ir liela ietekme uz ceļu satiksmes drošību un apkārtējās vides ekoloģiju. Transportlīdzekļu tehniskās kontroles uz ceļa uzdevums ir atklāt transportlīdzekļus, kuri piedalās ceļu satiksmē ar būtiskiem vai bīstamiem trūkumiem un bojājumiem. Spēkā esošā noteikumu redakcija nosaka, ka transportlīdzeklim, kam kontrolē uz ceļa konstatē būtiskus trūkumus vai bojājumus, jādod pagaidu atļauja piedalīties ceļu satiksmē, kas ļauj transportlīdzekli nogādāt uz remonta vietu vai vietām, tehniskās apskates staciju u.tml.. Pagaidu atļaujas derīguma termiņš ir 30 dienas. Gadījumā, ja transportlīdzeklim jau ir beidzies tehniskās apskates termiņš vai tas beigsies ātrāk kā 30 dienu laikā, ar pagaidu atļaujas izsniegšanu transportlīdzeklim faktiski pagarinās termiņš iepriekš izdotajai pielaidei ceļu satiksmē. Līdz ar to, nepieciešams precizēt regulējumu.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 5.punktu noteikts, ka gadījumos, ja transportlīdzeklim tiek konstatēti būtiski trūkumi vai bojājumi, pagaidu atļaujas derīguma termiņš nedrīkst pārsniegt iepriekš izsniegtās atļaujas termiņu. Ja transportlīdzeklim nav spēkā esošas tehniskās apskates, tad pagaidu atļauja piedalīties ceļu satiksmē netiek dota. Ar noteikumu 2.punktu noteikts, ka šajos gadījumos pagaidu atļaujas derīguma termiņu var noteikt īsāku par 30 dienām.
Problēmas apraksts
Normatīvie akti par transportlīdzekļu tehnisko apskati un kontroli uz ceļa un normatīvie akti par vēsturiskajiem spēkratiem nosaka atšķirīgus nosacījumus par ieraksta “Vēsturiskais spēkrats” veikšanu transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 6.punktu precizēta vēsturiskā spēkrata definīcija atbilstoši spēkā esošiem tiesību aktiem.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā 2020.gada 11.augusta Ministru kabineta sēdē (protokols nr.47 89.§) apstiprināto informatīvo ziņojumu “Par tehniskās apskates pakalpojuma  attīstību 2021. – 2030.gadam” un CSDD izsludināto publiskā iepirkuma procedūru “Transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojums tehniskās apskates ietvaros”, normatīvajiem aktiem jāparedz samērīgas prasības tehniskās apskates stacijas parametriem un tajā uzstādāmajām iekārtām un aprīkojumam. Noteikumu prasību izpildei būs nepieciešams veikt TAS izbūvi, rekonstrukciju vai remontdarbus, kuriem būs dažādi izpildes termiņi.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 7.punktu prasību stāšanās spēkā laiks noteikts tā, lai prasības par TAS uzstādāmo iekārtu un aprīkojuma minimumu attiektos uz katru konkrēto TAS brīdī, kad tā tiks akreditēta tehniskās kontroles veikšanai tehniskās apskates ietvaros.
Problēmas apraksts
Transportlīdzekļu ar pneimatisku bremžu iekārtu bremžu pārbaudei ar noteikumu projektu tiek noteikta jauna bremžu pārbaudes procedūra ar spiediena mērījumiem. Viens no nosacījumiem atbilstošas pārbaudes procedūras ievērošanai ir pārbaudes spiediena minimuma sasniegšana. Ņemot vērā, ka prasība attiecas uz transportlīdzekļa vadītāju/īpašnieku, nepieciešams tās paredzams piemērošanas laiks, nosakot normatīvajos aktos prasības stāšanās spēkā laiku.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 8.punktu noteikts pārbaudes spiediena minimuma vērtēšanas kritērija piemērošanas laiks.
Problēmas apraksts
Dīzeļmotoru cieto daļiņu mērierīce ir jaunas tehnoloģijas iekārta un tās pieejamība tirgū šobrīd ir ierobežota, tādēļ normatīvajos aktos nepieciešams paredzēt objektīvu laiku tās iegādei un ieviešanai visās tehniskās apskates stacijās. Papildus tam, nepieciešams laiks arī mērījuma procedūras izstrādei, robežvērtību noteikšanai un prasības izvirzīšanai un apstiprināšanai normatīvajos aktos.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 9.punktu noteikts laiks līdz kuram tehniskās apskates stacijas jāaprīko ar dīzeļmotoru cieto daļiņu mērierīci.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā transportlīdzekļu konstruktīvās īpatnības un atšķirīgus tehniskos izpildījumus, normatīvo aktu prasībām un vērtēšanas kritēriju redakcijai pēc iespējas skaidri un nepārprotami jānosaka tās būtība, lai inspektors piemērotu to korekti un transportlīdzekļa vadītājam/īpašniekam būtu skaidra tiesību normas izpratne.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 10.punktu precizētas prasības valsts reģistrācijas numura zīmes uzstādīšanai, ar 11.punktu precizēta bremžu šļūteņu bojājumu prasības redakcija, ar 12., 13. un 14.punktu precizēta prasība un vērtēšanas kritērijs par bremžu sistēmas pārbaudes spiedienu, ar 15. punktu precizēti aizmugurējā miglas luktura marķējumi, ar 16.punktu precizēta prasība par galveno lukturu manuālās korekcijas ierīci, ar 17.punktu precizētas sānu gabarītlukturu uzstādīšanas prasības, ar 18.punktu precizētas aizmugurējo miglas lukturu uzstādīšanas prasības, ar 19.punktu precizētas atpakaļgaitas lukturu uzstādīšanas prasības, ar 20.punktu precizētas valsts reģistrācijas numura zīmes apgaismojuma lukturu uzstādīšanas prasības, ar 21.punktu precizētas sānu atstarotāju uzstādīšanas prasības, ar 23.punktu precizēti transportlīdzekļu drošības konstrukcijas vērtēšanas kritēriji, ar 24. un 25.punktu precizēta prasība un vērtēšanas kritēriji par neatļautiem kabīnes, virsbūves vai kravas nodalījuma sastāvdaļu remontdarbiem, ar 26. un 27. punktu precizēta prasība un vērtēšanas kritēriji par bagāžas nodalījuma pārsega atvēršanas veidu un prasība un vērtēšanas kritēriji par durvju un pārsegu neatļautiem remontdarbiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu 5.2.3.kodā pieļauta kļūda attiecība uz atsauci iekavās uz riepu protektora dziļuma mērīšanas zonas attēlu.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 22.punktu noteikta pareiza atsauce uz riepu protektora dziļuma mērīšanas zonas attēlu laikposmā, kad CSN paredz obligātu ziemas riepu lietošanu.
Problēmas apraksts
Transportlīdzekļu tehniskās kontroles kvalitāte  lielā mērā ir atkarīga no tehniskās apskates stacijas konfigurācijas, piemērotības noteiktu kategoriju transportlīdzekļu kontrolei, kā arī izmantojamā aprīkojuma. Lai tehniskās kontroles kvalitāte visās tehniskās apskates stacijās būtu pēc iespējas objektīvāka un precīza, noteikumiem jānosaka vienoti nosacījumi stacijas konfigurācijai un aprīkojuma minimuma prasības tehniskās apskates stacijā. Papildus tam, transportlīdzekļu attīstība prasa arī kontroles aprīkojuma attīstību, lai jaunas transportlīdzekļu sistēmas varētu korekti pārbaudīt.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 28. - 33.punktiem precizētas minimālās prasības tehniskās apskates staciju tehniskās kontroles iekārtām un aprīkojumam.
Problēmas apraksts
Likumā par interešu konfliktu nav ietverts regulējums inspektoru veicamajām darbībām, kas dotu pamatu inspektorus atzīt par valsts amatpersonām.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projekta 34.punktu svītrots, ka inspektors ir amatpersona likuma izpratnē.
Problēmas apraksts
Lai īstenotu “Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027.gadam” noteiktos mērķus par ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagi ievainoto skaita samazinājumu, kā arī, ņemot vērā 2022.gada 2.decembra Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcā nolemto, normatīvajos aktos nepieciešams veikt izmaiņas, papildinot ar prasībām par jaunu ziemas riepu marķējuma lietošanu, nosakot pārejas periodu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteikts, ka, sākot ar 2024.gada 1.oktobri, Ceļu satiksmes noteikumos noteiktajā ziemas periodā, automobiļu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, riteņiem jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un kas marķētas ar apzīmējumu "kalns un sniegpārsliņa". 
Līdz minētās prasības spēkā stāšanās datumam spēkā joprojām ir prasība par automobiļu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, aprīkošanu ar ziemas riepām - ar attiecīgā lietojuma apzīmējumu M+S, M&S, M.S, "kalns un sniegpārsliņa"  laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu īpašnieki (turētāji, valdītāji)
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu īpašnieki (turētāji, valdītāji)

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R1151
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2017/1151 (2017. gada 1. jūnijs), ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 715/2007 par tipa apstiprinājumu mehāniskiem transportlīdzekļiem attiecībā uz emisijām no vieglajiem pasažieru un komerciālajiem transportlīdzekļiem (“Euro 5” un “Euro 6”) un par piekļuvi transportlīdzekļa remonta un tehniskās apkopes informācijai, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2007/46/EK, Komisijas Regulu (EK) Nr. 692/2008 un Komisijas Regulu (ES) Nr. 1230/2012 un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 692/2008 (Dokuments attiecas uz EEZ) [publicēta "Eiropas Savienības oficiālajā vēstnesī" L 175, 7.7.2017.]
Apraksts
ES tiesību akta nosaukums pilnībā atspoguļo tā saturu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2017/1151 (2017. gada 1. jūnijs), ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 715/2007 par tipa apstiprinājumu mehāniskiem transportlīdzekļiem attiecībā uz emisijām no vieglajiem pasažieru un komerciālajiem transportlīdzekļiem (“Euro 5” un “Euro 6”) un par piekļuvi transportlīdzekļa remonta un tehniskās apkopes informācijai, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2007/46/EK, Komisijas Regulu (EK) Nr. 692/2008 un Komisijas Regulu (ES) Nr. 1230/2012 un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 692/2008 (Dokuments attiecas uz EEZ) [publicēta "Eiropas Savienības oficiālajā vēstnesī" L 175, 7.7.2017.]
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regula (ES) 2017/1151 (2017. gada 1. jūnijs), ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 715/2007 par tipa apstiprinājumu mehāniskiem transportlīdzekļiem attiecībā uz emisijām no vieglajiem pasažieru un komerciālajiem transportlīdzekļiem (“Euro 5” un “Euro 6”) un par piekļuvi transportlīdzekļa remonta un tehniskās apkopes informācijai, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2007/46/EK, Komisijas Regulu (EK) Nr. 692/2008 un Komisijas Regulu (ES) Nr. 1230/2012 un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 692/2008 4a.pants
Noteikumu projekta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Valsts policija
  • Tehniskās kontroles pakalpojuma sniedzēji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi