Anotācija (ex-ante)

23-TA-819: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu Rietumkrasta ielā 4-23 un Rietumkrasta ielā 4 - 30N,  Liepājā nodošanu Liepājas valstspilsētas pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa 42.1, 43. pants, 45. panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punkts.
Liepājas valstspilsētas domes 2023. gada 23. marta lēmums Nr.83/3 (prot. Nr.3, 23.§) “Par nekustamo īpašumu pārņemšanu”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu Rietumkrasta ielā 4-23 un Rietumkrasta ielā 4 - 30N,  Liepājā nodošanu Liepājas valstspilsētas pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz dzīvokļa īpašumu Rietumkrasta ielā 4-23 un nedzīvojamās telpas Rietumkrasta ielā 4 - 30N (atbilst autosstāvietai Nr.13 un Nr.14.) nodot Liepājas valstspilsētas pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktās funkcijas īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ekonomisko lietu tiesas 2022.gada 15.jūlija lēmumu kriminālprocesa Nr. 11816001619 ietvaros atzīti par noziedzīgi iegūtu mantu un konfiscēti valsts labā privātpersonai piederošais dzīvokļa īpašums Rietumkrasta ielā 4-23 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 903 0143) un nedzīvojamās telpas Rietumkrasta ielā 4 - 30N (nekustamā īpašuma kadastra Nr.1700 9030 132). Lēmums stājies likumīgā spēkā 2023.gada 6.februārī. Saskaņā ar iepriekš minēto tiesas lēmumu minētie īpašumi atbilstoši  Krimināllikuma 70.10 pantam ir atzīstami par noziedzīgi iegūtu mantu un piekrīt valstij.

Dzīvokļa īpašums Rietumkrasta ielā 4-23 ar nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 903 0143 sastāv no telpu grupas ar kadastra apzīmējumu 1700 043 0307 002 022 un dzīvoklim piekrītošām kopīpašuma 1072/38171 domājamām daļām no daudzdzīvokļu mājas (būves kadastra apzīmējums 1700 043 0307 002) un 1072/38171 domājamām daļām no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 043 0145).
Dzīvokļa platība ir 106,7 m2.
Dzīvokļa īpašums ierakstīts Kurzemes rajona tiesas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000388381 - 23. 
Privātpersonai konfiscēts arī 2/30 domājamās daļas no nekustamā īpašuma -  nedzīvojamās telpas Nr.30N (autostāvvieta) ar nekustamā īpašuma kadastra Nr.1700 9030 132, kas sastāv no telpu grupas ar kadastra apzīmējumu 1700 043 0307 002 029  un 9751/38171 domājamām daļām no daudzdzīvokļu mājas (būves kadastra apzīmējums 1700 043 0307 002) un 9751/38171 domājamām daļām no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 043 0145). Minētās domājamās daļas no nekustamā īpašuma atbilst autosstāvietai Nr.13 un Nr.14.
Nedzīvojamās telpas ierakstītas Kurzemes rajona tiesas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000388381 - 30N.
Dzīvokļa īpašums un nedzīvojamās telpas atrodas vienā un tajā pašā būvē un to lietošana ir funkcionāli saistīta. Turpmāk abi nekustamie īpašumi tiek apzīmēti kopā kā dzīvokļa īpašums.
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ar Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 2735R/23 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) ņēmis valsts uzskaitē dzīvokļa īpašumu, kas atzīts par noziedzīgi iegūtu mantu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 7. punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dzīvokļa īpašums ir ņemts valsts uzskaitē un tam nepieciešams nodrošināt pilnvērtīgu izmantošanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Liepājas valstspilsētas dome 2023. gada 23. martā pieņēma lēmumu Nr.83/3 (prot. Nr.3, 23.§) “Par nekustamo īpašumu pārņemšanu”, ar kuru nolemts dzīvokļa īpašumu izmantot, lai īstenotu  Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto funkciju īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā.
Liepājas valstspilsētas pašvaldība rīkojuma projektā minēto dzīvokļa īpašumu izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”.
Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu  Liepājas valstspilsētas pašvaldībai.

Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja dzīvokļa īpašums vairs netiek izmantotas pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo dzīvokļa īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.1 pantu  Liepājas valstspilsētas pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā, vienlaikus ar Liepājas valstspilsētas pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Pamatojoties uz Kriminālprocesa likuma 356. panta 1.1 daļu, uz mantu, kas atzīta par noziedzīgi iegūtu, tiek dzēsts tai uzliktais arests, apgrūtinājumi, aizliegumi un ķīlas tiesības, tai skaitā visi uz publiskajā reģistrā reģistrējamu mantu ierakstītie apgrūtinājumi un aizlieguma atzīmes. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekta 3. punkts paredz pilnvarot Liepājas valstspilsētas pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu īpašuma tiesību nostiprināšanai uz valsts vārda, tai arī jānodrošina zemesgrāmatu nodalījumos ierakstīto aizlieguma atzīmju dzēšana kā arī precizēt arī informāciju par dzīvokļa īpašumam piekrītošajām domājamām daļām no dzīvojamās mājas un zemes vienības.
Liepājas valstspilsētas pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumu, vienlaikus zemesgrāmatās ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt dzīvokļa īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja dzīvokļa īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Liepājas pilsētas iedzīvotāji, kuriem nepieciešama palīdzība mājokļa jautājumu risināšanā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma pārņemšanu, tai skaitā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiek segti no Liepājas valstspilsētas pašvaldības budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Liepājas valstspilsētas pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamo īpašumu, kas ir atzīts par noziedzīgi iegūtu mantu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Liepājas valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi