Anotācija (ex-ante)

23-TA-981: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāja atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumu Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāja atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā” (turpmāk – MK noteikumi Nr.122) grozījumu projekts izstrādāts, jo nepieciešams nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2022.gada 6.aprīļa Direktīvai (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem (turpmāk – Direktīva (ES) 2022/738), kā arī, lai veidotu vienotu regulējumu saskaņā ar citiem normatīvajiem aktiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Direktīvas (ES) 2022/738 prasību ieviešanu MK noteikumos Nr.122, precizēt un pilnveidot regulējumu attiecībā uz nomāta transportlīdzekļa, kas ir reģistrēts vai laists ekspluatācijā saskaņā ar citas dalībvalsts tiesību aktiem, izmantošanu kravu komercpārvadājumiem, kā arī precizēt kārtību, kādā tiek izsniegtas, anulētas vai uz laiku apturētas Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāja atestāti starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā.
Spēkā stāšanās termiņš
06.08.2023.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu projekts izstrādāts, lai precizētu un pilnveidotu MK noteikumos Nr.122 ietvertās normas attiecībā uz regulējumu par nomātu transportlīdzekli, lai noteiktu kārtību kādā no citas dalībvalsts nomātam transportlīdzeklim tiek izsniegtas Eiropas Kopienas atļauju kopijas, kā arī, lai veidotu vienotu regulējumu saskaņā ar citiem normatīvajiem aktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.122 7.punkts nosaka, ka pārvadātāja nosaukuma, komersanta veida vai juridiskās adreses maiņas gadījumā, pārvadātājs 15 dienu laikā pēc rekvizītu maiņas iesniedz Autotransporta direkcijā iesniegumu un septiņu dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas Autotransporta direkcija veic datu maiņu un izsniedz Kopienas atļauju. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 7. aprīļa noteikumiem Nr. 194 "Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus (turpmāk – MK noteikumi Nr.194) Autotransporta direkcija veic datu maiņu speciālajā atļaujā (licencē) Administratīvā procesa likumā noteiktajā termiņā. Tā kā pārvadātāji kuriem ir gan speciālā atļauja (licence), gan Eiropas Kopienas atļauja iesniegumus par rekvizītu maiņu sniedz vienlaicīgi, nepieciešams vienādot regulējumu un vienādot termiņu kādā tiek izsniegtas speciālās atļaujas (licences) un Kopienas atļaujas.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts precizēt MK noteikumu Nr.122 7.punktu nosakot, ka gadījumos, ja mainās pārvadātāja nosaukums, komersanta veids vai juridiskā adrese, pārvadātājs 15 dienu laikā pēc rekvizītu maiņas iesniedz Autotransporta direkcijā iesniegumu par rekvizītu maiņu un Kopienas atļauja tiek izsniegta Administratīvā procesa likumā noteiktajā termiņā.
Problēmas apraksts
Pārvadātājs piesakoties pakalpojumam Autotransporta direkcijas tīmekļvietnē www.atd.lv (e-pakalpojums), iesniedz iesniegumu, aizpildot speciālu tiešsaistes formu. Nepieciešams precizēt 7.1punktu, nosakot, ka pārvadātājs informāciju var iesniegt nevis nodot.
Risinājuma apraksts
Precizēta 7.1punkta redakcija aizstājot vārdu “nodot” ar vārdu “iesniegt”.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.122 9.1.apakšpunktā ir atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulas (EK) Nr. 1072/2009 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautisko kravas autopārvadājumu tirgum (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula Nr. 1072/2009) 4.panta 3.punktu, atbilstoši kuram Autotransporta direkcija izsniedz Eiropas Kopienas atļaujas apliecināto kopiju komercpārvadājumu veikšanai ar kravas autotransportu Eiropas Savienības teritorijā ar konkrēto kravas automobili. Autotransporta direkcija Eiropas Kopienas atļaujas apliecināto kopiju izsniedz pamatojoties arī Regulas Nr. 1072/2009 4.panta 4. un 5. punktiem.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts papildināt MK noteikumu Nr.122 9.1. apakšpunktu ar atsaucēm uz Regulas Nr. 1072/2009 4.panta 4. un 5. punktiem.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likumprojektu “Grozījumi Autopārvadājumu likumā” (22-TA-424) tiks noteikts, ka ir pieļaujama citā dalībvalstī reģistrēta transportlīdzekļa noma, tādējādi ir nepieciešams iesniegt  dokumentus, lai pārliecinātos par transportlīdzekļa reģistrācijas datiem un izietu tehnisko apskati, ko par citas dalībvalsts transportlīdzekļiem no Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra iegūt nevar.
Risinājuma apraksts
Precizēts MK noteikumu Nr.122 10.punkts, papildinot to ar jaunu 10.5. un 10.6.apakšpunktu, nosakot, ka, lai saņemtu vai pagarinātu Kopienas atļaujas kopiju, pārvadātājs iesniedz kompetentajā iestādē iesniegumu, kurā norāda citā dalībvalstī reģistrēta kravas transportlīdzekļa reģistrācijas apliecību vai tā kopiju vai citā dalībvalstī reģistrēta kravas transportlīdzekļa tehniskās apskates protokolu vai tā kopiju. 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.122 11.punkts nosaka par kādiem datiem Autotransporta direkcijai visos gadījumos jāpārliecinās Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, lai pieņemtu lēmumu par Kopienas atļaujas kopijas izsniegšanu. Direktīva (ES) 2022/738 paredz, ka dalībvalsts savā teritorijā atļauj izmantot kravas transportlīdzekļus, kurus tās pārvadātājs nomā no citas dalībvalsts teritorijā iedibināta uzņēmuma un kravas transportlīdzeklim jābūt reģistrētam vai laistam ekspluatācijā saskaņā ar jebkuras dalībvalsts tiesību aktiem, bet par šādiem transportlīdzekļiem informācija Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā nav pieejama.
Risinājuma apraksts
Precizēts MK noteikumu Nr.122 11.punkts, nosakot, ka, lai izsniegtu vai pagarinātu Kopienas atļaujas kopiju, kompetentā iestāde administratīvo procesu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pārliecinās Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā par Latvijā reģistrēta  transportlīdzekļa reģistrācijas datiem un valsts tehniskās apskates datiem, kā arī par transportlīdzeklim piešķirto atļauju piedalīties ceļu satiksmē.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā IT tehnoloģiju attīstību un apstākli, ka Autotransporta direkcijai ir pieejams Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs nepieciešamajā apmērā un bez pārtraukumiem līdz ar to nosacījums par iespēju pārvadātājam iesniegt dokumentus, kas apliecina šo noteikumu 11.punktā minētos datus nav nepieciešams.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.122 13.punkts tiek svītrots, ņemot vērā, ka visos gadījumos datus par Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem VSIA “Autotransporta direkcija” pārbauda Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
Problēmas apraksts
Noteikumu 11.punkts nosaka, ka lai izsniegtu vai pagarinātu Kopienas atļaujas kopiju, Autotransporta direkcija administratīvo procesu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pārliecinās par transportlīdzekļa datiem Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, savukārt, 14.punktā noteikts, ka Kopienas atļaujas kopija jāizsniedz septiņu dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas. Ņemot vērā to, ka atbilstoši Direktīvai (ES) 2022/738 Eiropas Kopienas atļaujas kopijas varēs izsniegt arī citās dalībvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem, bet informācija par to reģistrācijas datiem un tehnisko skati nav pieejama elektroniski, līdz ar to gadījumos, kad būs nepieciešama iesniegto dokumentu pārbaude Autotransporta direkcijai to nebūs iespējams izdarīt 7 dienu laikā.
Risinājuma apraksts
Precizēts MK noteikumu Nr.122 14.punkts, aizstājot vārdus “septiņu dienu laikā” ar vārdiem “Administratīvā procesa likumā noteiktajā termiņā”. 
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.122 nav noteikta pārvadātāja un Autotransporta direkcijas rīcība gadījumos, ja autotransporta līdzeklim, kuram izsniegta Kopienas atļaujas kopija, mainās valsts reģistrācijas numurs. Nepieciešams vienādot prasības ar MK noteikumiem Nr.194 un noteikt, kādi papildus dokumenti jāiesniedz pārvadātājam kopā ar iesniegumu par valsts reģistrācijas numura maiņu un kādas pārbaudes jāveic Autotransporta direkcijai pirms Kopienas atļaujas kopijas izsniegšanas.
Risinājuma apraksts
MK noteikumi Nr.122 papildināti ar jaunu 15.1punktu.
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 1072/2009  5.panta 7. punktā ir noteikts, ka transportlīdzekļa vadītāja atestāts ir derīgs, kamēr tiek izpildīti tā izsniegšanai vajadzīgie nosacījumi. Dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu to, ka gadījumā, ja šie nosacījumi vairs netiek izpildīti, pārvadātājs nekavējoties nodod atestātu to izsniegušajām iestādēm. Informācija par Kopienas atļaujām un Kopienas atļaujas kopijām ir pieejama ERRU un līdz ar to vairs nav nepieciešams noteikt, ka šie dokumenti ir jānodod kompetentajā iestādē.
Risinājuma apraksts
Precizēts MK noteikumu Nr.122 20.punkts, nosakot, ka, ja  kompetentā iestāde pieņem MK noteikumu Nr.122 2.2.apakšpunktā minēto lēmumu par transportlīdzekļa vadītāja atestāta anulēšanu, pārvadātājs 15 dienu laikā pēc lēmuma saņemšanas anulēto dokumentu nodod kompetentajā iestādē.
Problēmas apraksts
Prasība par pienākumu pārvadātājam nodot Kopienas atļauju vai Kopienas atļaujas kopiju gadījumos, ja Autotransporta direkcija ir pieņēmusi lēmumu par Kopienas atļaujas darbības apturēšanu, tika noteikta, lai nodrošinātu, ka pārvadātājs pēc Kopienas atļaujas darbības apturēšanas vairs neturpina savu darbību un kontrolējošām institūcijām neuzrāda nederīgus dokumentus. Uz šo brīdi informācija par visām Latvijā izsniegtajām Kopienas atļaujām un Kopienas atļaujas kopijām ir pieejama Eiropas Autotransporta uzņēmumu reģistrā (ERRU), kas ir valstu elektronisko reģistru savstarpējās savienošanas sistēma. ERRU nodrošina, ka brīdī, kad Autotransporta direkcija pieņem lēmumu par Kopienas atļaujas darbības apturēšanu un aptur arī izsniegto Kopienas atļaujas kopiju darbību, informācija uzreiz ir pieejama visu dalībvalstu kompetentajām iestādēm. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.122 22.punkts tiek svītrots, ņemot vērā, ka informācija par Kopienas atļaujām un Kopienas atļaujas kopijām ir pieejama Eiropas Autotransporta uzņēmumu reģistrā (ERRU) un līdz ar to vairs nav nepieciešams noteikt, ka šie dokumenti ir jānodod kompetentajai iestādei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Komersanti, kas veic pasažieru un kravas pārvadājumus ar nomātu transportlīdzekli.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Tiks precizēts un pilnveidots regulējums attiecībā uz nomāta transportlīdzekļa, kas ir reģistrēts vai laists ekspluatācijā saskaņā ar citas dalībvalsts tiesību aktiem, izmantošanu kravu komercpārvadājumiem, kā arī precizēta kārtība, kādā tiek izsniegtas, anulētas vai uz laiku apturētas Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāja atestāti starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Autopārvadājumu likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Autopārvadājumu likumā un papildināt to ar regulējumu attiecībā uz nomāto transportlīdzekļu izmantošanu (tiesību akta projekts "Grozījumi Autopārvadājumu likumā” (22-TA-424)).
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2005. gada 17. maija noteikumi Nr. 339 "Kārtība, kādā atļauts veikt pasažieru un kravas pārvadājumus ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus un papildināt ar regulējumu attiecībā uz nomāto transportlīdzekļu izmantošanu.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2020. gada 7. aprīļa noteikumi Nr. 194 "Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus” Pamatojums un apraksts

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus un papildināt ar regulējumu attiecībā uz nomāto transportlīdzekļu izmantošanu.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L0738
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 6.aprīļa Direktīvas (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 137/1, 16.05.2022].
Apraksts
Nepieciešams nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Direktīvai (ES) 2022/738.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 6.aprīļa Direktīvas (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 137/1, 16.05.2022].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2022/738 1.panta 1.punkta a)punkta ii)apakšpunkts (Direktīvas Nr. 2006/1 2.panta 1. punkta ) a)apakšpunkts
noteikumu  10.5. un 10.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Pārējās Direktīvas Nr.2022/738 normas tiks pārņemtas ar tiesību aktiem:
Grozījumi Autopārvadājumu likumā;
Grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 17.maija noteikumos Nr.339 “Kārtība, kādā atļauts veikt pasažieru un kravas pārvadājumus ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem”;
Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 7.aprīļa noteikumos Nr.194 “Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus”

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi