Anotācija

25-TA-1890: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojumā Nr. 635 "Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojumā Nr. 635 "Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju" (turpmāk - rīkojums Nr. 635) noteikto, norit tajā minēto iestāžu reorganizācijas process kā laikā ir konstatēts, ka nepieciešams mainīt Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras (turpmāk - JSPA) likvidācijas datumu, attiecīgi grozīt termiņu kādā Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - ministrija) jāsagatavo nepieciešamos tiesību aktu projektus saistībā ar JSPA likvidāciju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir izdarīt grozījumus rīkojumā Nr. 635, grozot normas, kas paredz JSPA likvidācijas termiņu, attiecīgi grozīt termiņu kādā ministrijai jāsagatavo nepieciešamos tiesību aktu projektus saistībā ar JSPA likvidāciju un dzēst normas, kas paredzēja mainīt Valsts izglītības attīstības aģentūras nosaukumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojums Nr. 635 tā pašreizējā redakcijā paredz JSPA likvidāciju ar 2026. gada 1.janvāri.
Rīkojuma Nr. 635 6.2. apakšpunkts nosaka pienākumu ministrijai sagatavot un izglītības un zinātnes ministram līdz 2025. gada 1. septembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā saistītos tiesību aktu projektus, kurus nepieciešams mainīt saistībā ar šā rīkojuma 1.2. apakšpunktā minēto JSPA likvidāciju.
Ministrija šobrīd ir secinājusi, ka JSPA likvidācijas noteikto termiņu ir nepieciešams pagarināt un attiecīgi precizēt rīkojuma Nr. 635 6.2. apakšpunktā ministrijai dotā uzdevuma termiņu.
Reorganizācijas procesa laikā ir konstatēts, ka Valsts izglītības attīstības aģentūras nosaukuma maiņa rada lielu administratīvo un finansiālo slogu. Ņemot vērā pašlaik notiekošo izdevumu pārskatīšanu valsts pārvaldē, kā arī administratīvā sloga mazināšanas politiku Valsts izglītības attīstības aģentūras nosaukums netiek mainīts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministrija, izpildot rīkojumu Nr. 635 un atkārtoti izvērtējot risinājumus, kā būtiski efektivizēt un stiprināt valsts pakalpojumu kvalitāti, kā arī nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību un panākt to pieejamību, tai skaitā nodrošinot vienotu pārvaldību, darba organizēšanu un sadarbību, konstatēja, ka rīkojumā Nr. 635 ietvertais risinājums - JSPA likvidācija, pievienojot to Valsts izglītības attīstības aģentūrai, ir jāpārskata. Ministrija cita starpā izskatīja iespēju, reorganizējot ministrijas Sporta departamentu un ministrijas padotībā esošo JSPA, izveidot iestādi, kas būtu atbildīga par sporta un jaunatnes politikas uzdevumu izpildi. Tomēr pārskatot esošos JSPA uzdevumus, ministrijas Sporta departamenta uzdevumus, ir secināts, ka attiecībā uz JSPA ir jāturpina ar rīkojumu Nr. 635 uzsāktā JSPA likvidācija.
Ministrija kā atbildīgā iestāde Latvijā par Eiropas Savienības programmām Erasmus+ un Eiropas Solidaritātes korpuss ir konsultējusies ar Eiropas Komisiju par aģentūru apvienošanas procesu. Eiropas Komisija ir izstrādājusi pasākumu laika grafiku, kā vienu aģentūru pievienot otrai (ROADMAP FOR HANDOVER PROCESS). Pasākumu kopums norisinās gada garumā. Pēc šī parauga ministrijai būs jāsagatavo plāns par JSPA pievienošanu Valsts izglītības attīstības aģentūrai un jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju.
Eiropas Komisija aicina jaunās aģentūras darbību sākt 1. janvārī – līdz ar jaunu Eiropas Savienības finanšu gadu un aģentūru granta līguma saistībām. Jaunu funkciju ieviešana jebkurā citā kalendārā gada brīdī radīs pārtraukumus programmu ieviešanā (t.sk. grūtības ar Eiropas Savienības piešķirtā finansējuma pieejamību projektu īstenotājiem). Bez tam, aģentūru administratīvās izmaksas ir attiecināmas no 1. janvāra līdz 31. decembrim.
Tāpat Eiropas Komisijas pusē būs jāveic virkne izmaiņu. Laikietilpīgākie uzdevumi saistās ar procedūrām Eiropas Komisijas informācijas tehnoloģiju sistēmās, datņu un datu pārvietošanu un finanšu darījumiem.
Ņemot vērā, ka tiek mainīts JSPA likvidācijas datums, ir nepieciešams grozīt arī rīkojuma Nr. 635 6.2. apakšpunktā noteiktā ministrijas uzdevuma termiņu.
Ņemot vērā, ka Valsts izglītības attīstības aģentūras nosaukums netiek mainīts, visā rīkojuma Nr. 635 tekstā vārdi "jaunā aģentūra" (attiecīgajā locījumā) tiek aizstāti ar vārdiem "Valsts izglītības attīstības aģentūra" (attiecīgajā locījumā).
Risinājuma apraksts
Tiek grozīts rīkojums Nr. 635, mainot JSPA likvidācijas datumu uz 2027. gada 1. janvāri, attiecīgi grozot termiņu kādā ministrijai jāsagatavo un izglītības un zinātnes ministram jāiesniedz Ministru kabinetā nepieciešamos tiesību aktu projektus saistībā ar JSPA likvidāciju, kā arī visā rīkojuma Nr. 635 tekstā vārdi "jaunā aģentūra" (attiecīgajā locījumā) tiek aizstāti ar vārdiem "Valsts izglītības attīstības aģentūra" (attiecīgajā locījumā).
Sagatavotais grozījumu projekts nosaka, ka JSPA likvidē ar 2027. gada 1. janvāri.
Ministrijai jāsagatavo un izglītības un zinātnes ministram līdz 2026. gada 1. septembrim jāiesniedz noteiktā kārtībā Ministru kabinetā tiesību aktu projekti, kurus nepieciešams mainīt saistībā ar JSPA likvidāciju.
Ministrija norāda, ka rīkojuma projekts pēc būtības neskar Ministru kabineta pieņemto lēmumu par JSPA likvidāciju un neparedz šo pieņemto lēmumu pārskatīt saturiski. 
Izvērsts situācijas, problēmu un risinājumu apraksts tika iekļauts rīkojuma Nr. 635 anotācijā (ex-ante).
Papildus norādām, ka Valsts izglītības attīstības aģentūra pēc JSPA likvidācijas pārņems saistības, ko JSPA uzņēmusies Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros, tajā skaitā projektā Nr. 4.2.3.4/1/24/I/001 "PROTI un DARI 2.0", un kas izriet no JSPA likvidācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projektu īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi