Anotācija (ex-ante)

23-TA-125: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 10. marta noteikumos Nr. 125 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju sagatavošanai un īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 10. marta noteikumos Nr. 125 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju sagatavošanai un īstenošanai"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikuma projekta mērķis ir papildināt nosacījumus, lai nodrošinātu sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2014.–2020.gadam veiksmīgu pabeigšanu un to īstenošanai pieejamā Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda publiskā finansējuma novirzīšanu projektu īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā darbojas 35 vietējās rīcības grupas, t.i., biedrības un nodibinājumi, kam piešķirts atbalsts sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2014.–2020.gadam (turpmāk – vietējās attīstības stratēģija) īstenošanai Lauku attīstības programmas 2014.–2020.gadam pasākumā "Atbalsts LEADER vietējai attīstībai (sabiedrības virzīta vietējā attīstība)" (turpmāk – Lauku attīstības programmas pasākums), tostarp sešas vietējās rīcības grupas, kurām piešķirts atbalsts arī Rīcības programmas zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020.gadam pasākumā "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" (turpmāk – Rīcības programmas pasākums).
Tā kā 2023. gadā vietējās rīcības grupas pabeigs vietējās attīstības stratēģiju īstenošanu un Zemkopības ministrijai kā Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda vadošajai iestādei ir jātiecas nodrošināt pilnīgu publiskā finansējuma izlietošanu pasākumu mērķu sasniegšanai, nepieciešams izdarīt grozījumus noteikumu projektā un paredzēt iespēju vietējām rīcības grupām atteikties no tām piešķirtā atbalsta daļas vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai, uz kuru neattiecas saistības (nav apstiprināts projektiem), vai arī pieteikties uz publisko finansējumu, no kura ir atteikušās citas vietējās rīcības grupas.
Atteikšanās gadījumā vietējām rīcības grupām jānodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 35. panta 2. punktā minētās prasības izpilde, t.i., ka atbalsts saistībā ar vietējās rīcības grupas darbības nodrošināšanu un teritorijas aktivizēšanu nepārsniedz 25 procentus no kopējiem publiskā sektora izdevumiem, kas radušies saistībā ar vietējās attīstības stratēģiju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Daļa vietējo rīcības grupu tām piešķirto publisko finansējumu vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai jau ir gandrīz pilnībā apstiprinājušas projektiem, taču tām ir atlikusi neliela publiskā finansējuma daļa, kas ir par mazu, lai to izmantotu jaunas projektu pieņemšanas kārtas izsludināšanai. Turklāt var būt situācija, kad vietējā rīcības grupa paredz, ka nespēs piesaistīt projektiem visu tai piešķirto publisko finansējumu, tāpēc noteikumu projektā ir paredzēta iespēja vietējai rīcības grupai atteikties no tai piešķirtā atbalsta daļas, uz kuru neattiecas saistības, kas uzņemtas projektu īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Lai citas vietējās rīcības grupas šo atbrīvojušos finansējumu varētu izmantot projektu apstiprināšanai, noteikumu projektā ir paredzēta iespēja vietējai rīcības grupai, kurai piešķirtā publiskā finansējuma atlikums nav pietiekams atbilstošo projektu apstiprināšanai pēdējā projektu iesniegumu pieņemšanas kārtā, pieteikties uz papildu publisko finansējumu, Lauku atbalsta dienestā iesniedzot iesniegumu un savas lēmējinstitūcijas lēmumu papildu finansējuma saņemšanai.
Noteikumu projektā ietverts nosacījums, ka Lauku atbalsta dienests, piešķirot papildu atbalstu, ņem vērā saistībā ar vietējās rīcības grupas vietējās attīstības stratēģiju īstenoto projektu publiskā finansējuma īpatsvaru, papildu atbalstu vispirms piešķirot vietējām rīcības grupām ar lielāku publiskā finansējuma izlietojuma īpatsvaru. Tātad Lauku atbalsta dienests papildu finansējuma piešķiršanā prioritāti dos vietējai rīcības grupai ar lielāko publiskā finansējuma izlietojuma īpatsvaru un, ja atbrīvotais finansējums būs pietiekams, – arī nākamajai grupai ar lielāko publiskā finansējuma izlietojumu, tā turpinot līdz visa atbrīvotā finansējuma piešķiršanai.
Situācijā, kad vietējām rīcības grupām būs vienāds publiskā finansējuma izlietojuma īpatsvars, noteikumu projekts paredz papildu atbalstu sadalīt vienādās daļās starp vietējām rīcības grupām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta saņēmējiem – 35 vietējām rīcības grupām, t.i., biedrībām un nodibinājumiem, kam piešķirts atbalsts vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai Lauku attīstības programmas pasākumā, tostarp sešām vietējām rīcības grupām, kurām piešķirts arī atbalsts vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai Rīcības programmas pasākumā.
Vērtējot iesnieguma par atteikšanos no publiskā finansējuma daļas vai pieteikšanas uz publisko finansējumu sagatavošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums vietējām rīcības grupām.

Lauku attīstības programmas pasākuma un Rīcības programmas pasākuma administrēšanā iesaistītās institūcijas darbosies, izmantojot tām noteiktās štata vietas, un jaunas pastāvīgas štata vietas netiks izveidotas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1303
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 1303/2013 35. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/ae24ee7b-5504-402c-81c0-498304d6ea40

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

MK noteikumu projekts 2023. gada 17. janvārī tiks nosūtīts saskaņošanai nozares pārstāvjiem – biedrībai “Latvijas Lauku forums”, kas pārstāv 34 vietējo rīcības grupu intereses, un publisko un privāto partnerattiecību biedrībai “Zied zeme”. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi