Anotācija (ex-ante)

23-TA-2294: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 848 "Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Autopārvadājumu likuma 5.1 panta otrā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 848 “Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” maksas pakalpojumu cenrādis”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi mainīt atsevišķu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” (turpmāk – ATD) pakalpojumu izcenojumus, precizēt pakalpojumu nosaukumus, iekļaut jaunu pakalpojumu un izslēgt atsevišķus pakalpojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
ATD valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedz maksas pakalpojumus saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 18.decembra noteikumos Nr.848 “"Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “"Autotransporta direkcija”" maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumi Nr.848) noteiktajām cenām. Šo noteikumu pakalpojumu cenām pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu, kas nosaka “Publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā”.
Noteikumi Nr. 848 nenodrošina ATD pakalpojumu cenas atbilstību ar tā sniegšanu saistītajām izmaksām, atsevišķi pakalpojumu nosaukumi neatbilst to būtībai un ir pakalpojumi, kas pēc savas būtības ir apvienojami, līdz ar to ir nepieciešams aktualizēt ATD sniegto pakalpojumu cenas atbilstoši to faktiskajām izmaksām, ņemot vērā, ka ir mainījušās pakalpojuma tiešās un netiešās izmaksas, jo īpaši darbaspēka un ar informāciju tehnoloģijām saistītās izmaksu pozīcijas. Nozīmīgu negatīvu ietekmi uz preču un pakalpojumu izmaksām ir atstājusi inflācija, kā arī ir notikušas izmaiņas sniegto pakalpojumu apjomos un darba procesos. Tādējādi Noteikumu projekts paredz:
- grozīt spēkā esošo pakalpojumu cenu Noteikumu Nr.848 pielikuma 3., 10., 19., 36. un 39. punktā, kas ietvertas Noteikumu projekta pielikuma 3., 12., 19., 25. un 34.punktā;
- grozīt spēkā esošo pakalpojumu cenas un nosaukumus Noteikumu Nr.848 pielikuma 1., 4., 5., 24., 25., 30., 31. un 37. punktā, kas ietvertas Noteikumu projekta pielikuma 1., 5., 6., 23., 24., 30., 31. un 32. punktā;
- grozīt spēkā esošo pakalpojumu nosaukumus Noteikumu Nr.848 pielikuma 26., 27., 28., 29. un 33. punktā, kas ietvertas Noteikumu projekta pielikuma 4., 26, 27., 28. un 29. punktā;
- grozīt spēkā esošo pakalpojumu cenas un apvienot Noteikumu Nr.848 pielikuma 2. un 32., 4. un 34., 13. un 14., 17. un 18., 20. un 21., 22. un 35. punktus, kas ietverti Noteikumu projekta pielikuma 2., 5., 15., 18., 20. un 21.punktā;
- iekļauts jauns pakalpojums Noteikumu projekta pielikuma 7.punktā.
Ar Noteikumu projektu tiek novērsti minētie trūkumi, tiek noteikta cena ATD pakalpojumiem, atbilstoši pakalpojumu sniegšanas faktiskajām izmaksām, un izslēdzot pakalpojumus, kas tiek apvienoti. Pakalpojumu faktisko izmaksu aprēķins pievienots Noteikumu projekta anotācijas pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Noteikumu projekta pielikumā cenu par pakalpojumu “Autopārvadātāju informatīvajā datubāzē reģistrētā tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzība” paredz 34.punkts, savukārt Noteikumu Nr. 848 4.1 punktā minēts 39.punkts, līdz ar to ir konstatējama neatbilstība starp Noteikumu Nr.848 redakciju un pielikumu, kas tiek izteikts jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Veikt grozījumus Noteikumu Nr.848 4.1 punktā, aizstājot skaitli un vārdu "39.punktā" ar skaitli un vārdu "34.punktā".
Problēmas apraksts
2. Noteikumu projekta pielikuma 1.punkts paredz cenu par pakalpojumu “Iesnieguma izskatīšana vadītāja reģistrācijai pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru vai vieglo automobili vai reģistrācijas datu maiņai”. Pakalpojuma cena tika noteikta 2018.gadā, atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.149 “Vadītāju reģistrācijas noteikumi pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili” (turpmāk – MK noteikumi Nr.149). 2023.gada 3. martā stājās spēkā MK noteikumu Nr.149 grozījumi, kas nosaka papildu reģistrācijas prasības – valsts valodas apliecinošo dokumentu iesniegšanu un to pārbaudi. Līdz ar to, ka ir ievērojams skaits gadījumu, kad ATD tiek iesniegti viltoti dokumenti, turklāt par visiem viltojumu gadījumiem ATD jāinformē policija, dokumentu pārbaude prasa papildu administratīvos resursus. Vienlaikus ar minētajiem grozījumiem noteikumos Nr.149 tika svītrots 9. punkts, kas noteica, ka uz taksometra vai vieglā automobiļa vadītāja iesniegumā norādīto pasta adresi nosūta vadītāja reģistrācijas apliecību, tādējādi atsakoties no plastikāta kartes izsniegšanas un pārejot uz reģistrāciju tikai elektroniski, kā rezultātā pakalpojuma nosaukums neatbilst tā būtībai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 1.punktā norādītais pakalpojuma nosaukums tiek precizēts, izsakot Noteikumu projekta pielikuma 1.punktu jaunā redakcijā “Iesnieguma izskatīšana vadītāja reģistrācijai pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru vai vieglo automobili vai reģistrācijas datu maiņai”. Ņemot vērā vispārēju izmaksu kāpumu vienlaikus tiek precizēta pakalpojuma cena atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Problēmas apraksts
3. Noteikumu projekta pielikuma 2. punkts paredz cenu par pakalpojumu “Licences kartītes izsniegšana pasažieru komercpārvadājumiem ar autobusiem vai vieglajiem automobiļiem, kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem Latvijas teritorijā – vienam mēnesim vai nomaiņa darbības (derīguma) laikā, ja mainīts transportlīdzekļa reģistrācijas numurs” (turpmāk – licences kartīte), kas tiek sniegts atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 7. aprīļa noteikumiem Nr. 194 "Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 194) un Ministru kabineta 2019. gada 27.augusta noteikumiem Nr. 389 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 389). Nosakot pakalpojuma cenu, tiek ņemts vērā licences kartītes izsniegšanas vidējais termiņš, kas kopš cenas noteikšanas ir samazinājies no 9 uz 5 mēneši, kas ir būtiski palielinājis darbaspēka iesaisti pakalpojuma sniegšanā. Šis apstāklis nenodrošina esošās cenas atbilstību faktiskajām izmaksām, kā arī esošā cena nenodrošina pakalpojuma sniegšanas procesa attīstību, kas nepieciešama saistībā ar izmaiņām Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 6. aprīļa Direktīvā (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem (turpmāk – Direktīva 2022/738), kas nosaka dalībvalsts pienākumu atļaut pārvadātājiem iznomāt citās dalībvalstīs reģistrētus kravas transportlīdzekļus komercpārvadājumu veikšanai. 
Savukārt ar 2022.gada 15.marta grozījumiem Autopārvadājumu likumā tika izteikta jaunā redakcijā 6. panta trešā daļa, kas stājās spēkā 2022.gada 21.maijā, nosakot, ka kravas transportlīdzekļiem no 2,5t līdz 3,5t piemērojamas zemākas finanšu prasības un par to izdarāma attiecīga atzīme licences kartītē, kas prasīja izmaiņas IT sistēmās un prasa papildu informācijas ievadi un apstrādi izsniedzot licences kartītes.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 2.punktā norādītais pakalpojuma nosaukums tiek precizēts, izslēdzot no nosaukuma vārdus “starptautiskajiem kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem, kuru kopējā pieļaujamā masa nepārsniedz 3,5 tonnas (ieskaitot piekabes)” un precizēta pakalpojuma cena atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Ņemot vērā, ka Licences kartītes izsniegšanas pakalpojuma pašizmaksa ir līdzvērtīga ar Licences kartītes nomaiņas pakalpojuma pašizmaksu, tiek apvienots Noteikumu Nr.848 pielikuma 2. un 32.punkts, izsakot Noteikumu projekta pielikuma 2.punktu jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
4. Noteikumu projekta pielikuma 3.punkts paredz cenu par pakalpojumu “Iesnieguma izskatīšana Eiropas Kopienas atļaujas izsniegšanai vai pagarināšanai komercpārvadājumu veikšanai ar kravas autotransportu Eiropas Savienības teritorijā vai pasažieru komercpārvadājumiem ar autobusu Eiropas Savienības teritorijā”, kas tiek sniegts atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumiem Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāja atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 122) un kas noteic, ka pārvadātājiem, kas veic starptautiskos kravas vai pasažieru komercpārvadājumus ar autotransportu ir jāsaņem Eiropas Kopienas atļauja. Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Regulas (ES) 2020/1055, ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1071/2009, (EK) Nr. 1072/2009 un (ES) Nr. 1024/2012, lai to pielāgotu norisēm autotransporta nozarē 5. panta 12. punkts nosaka papildu informācijas apjomu, kas jāglabā nacionālajā reģistrā par katru pārvadātāju un jānodrošina šīs informācijas pieejamība citu valstu kontrolējošajām institūcijām. Lai to nodrošinātu, ir nepieciešami papildu ieguldījumi Autopārvadātāju informatīvās datu bāzes pilnveidē un “European Register of Road Transport Undertakings” sistēmas V3 izstrādē, kas nodrošina informācijas pieejamību visu dalībvalstu kontroles institūcijām. Tostarp, lai nodrošinātu šī pakalpojuma izsniegšanu ir jāiegulda apjomīgs darbaspēka resurss, kā rezultātā pakalpojuma cena neatbilst faktiskajām izmaksām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 3.punktā noteiktā pakalpojuma cena tiek precizēta atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Problēmas apraksts
5. Noteikumu projekta pielikuma 5. punkts nosaka cenu par pakalpojumu “Eiropas Kopienas atļaujas apliecinātas kopijas izsniegšana komercpārvadājumu veikšanai ar kravas autotransportu vai pasažieru komercpārvadājumiem ar autobusu – vienam mēnesim vai apliecinātās kopijas nomaiņa darbības (derīguma) laikā, ja mainīta Eiropas Kopienas atļauja vai mainīts transportlīdzekļa reģistrācijas numurs, dublikāta izsniegšana zaudētās vietā”, kas tiek sniegts atbilstoši MK noteikumiem Nr. 122. Esošā cena nenodrošina pakalpojuma sniegšanu un attīstību atbilstoši Direktīvas 2022/738 nosacījumiem. Direktīva 2022/738 nosaka dalībvalsts pienākumu atļaut pārvadātājiem iznomāt citās dalībvalstīs reģistrētus kravas transportlīdzekļus komercpārvadājumu veikšanai. Šādas pienākuma ieviešana prasa veikt izmaiņas Autopārvadātāju informatīvajā datu bāzē, lai nodrošinātu iespēju izsniegt pārvadātajiem Eiropas Kopienas atļaujas kopijas citā dalībvalstī reģistrētiem transportlīdzekļiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 4.punktā noteiktā pakalpojuma cena tiek precizēta atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Ņemot vērā, ka Noteikumu Nr.848 pielikuma 4. un 34.punkta pakalpojumu pašizmaksa ir līdzvērtīga, šie pakalpojumi tiek apvienoti, izsakot Noteikumu projekta pielikuma 5.punktu jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
6. Noteikumu projekta pielikuma 6. punkts paredz cenu par pakalpojumu “Iesnieguma izskatīšana transportlīdzekļa vadītāja atestāta izsniegšanai komercpārvadājumu veikšanai ar kravas autotransportu Eiropas Savienības teritorijā”, kas tiek sniegts atbilstoši MK noteikumiem Nr. 122. Iesniedzamie un pārbaudāmie dokumenti ir izsniegti citās, ne Eiropas Savienības dalībvalstīs, līdz ar to pakalpojuma sniegšanai ir nepieciešams apjomīgs darbaspēka resurss, jo ir ierobežota datu apstrādes automatizācija un nepieciešamie dati nav iegūstami no citiem reģistriem. Pēdējos gados ļoti aktuāla problēma kravu pārvadājumu nozarē ir šoferu trūkums Latvijā. Problēma ar katru gadu palielinās. Lai risinātu darbaspēka trūkumu un nodrošinātu pārvadājumu nepārtrauktību, uzņēmumi ir spiesti piesaistīt šoferus no trešajām valstīm, kuriem, lai darbotos kravu pārvadājumu tirgū, ir nepieciešams autovadītāja atestāts. Kopš 2012.gada, kad tika noteikta cena šim pakalpojumam, pieprasījums pēc pakalpojuma ir pieaudzis sešas reizes, būtiski palielinot pakalpojuma sniegšanas pašizmaksu, tāpēc ir nepieciešams precizēt pakalpojuma cenu atbilstoši faktiskajām izmaksām. Savukārt tādiem pakalpojuma izmantotājiem, kas veic starptautiskos kravas komercpārvadājumus ar kravas transportlīdzekļiem un nav Eiropas Savienības dalībvalsts pilsoņi vai pastāvīgie iedzīvotāji, ja tā darbības laikā mainās kāds no atestātu izsniegšanai iesniegtajiem dokumentiem, dokumentu ir nepieciešams nomainīt, tikai aktualizējot datus. Šādi gadījumi paredz mazāku datu apjoma apstrādi, kā iesnieguma izskatīšana transportlīdzekļa vadītāja atestāta izsniegšanai komercpārvadājumu veikšanai ar kravas autotransportu Eiropas Savienības teritorijā. Līdz ar to šīs darbības aizņem mazāku darbaspēka resursu un administratīvo slogu, kā rezultātā faktiskās izmaksas ir būtiski zemākas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 5.punkā iekļautais pakalpojums tiek sadalīts divos pakalpojumos, tos iekļaujot Noteikumu projekta pielikuma 6. punktā “Iesnieguma izskatīšana transportlīdzekļa vadītāja atestāta izsniegšanai komercpārvadājumu veikšanai ar kravas autotransportu Eiropas Savienības teritorijā” un 7.punktā  “Iesnieguma izskatīšana transportlīdzekļa vadītāja atestāta komercpārvadājumu veikšanai ar kravas autotransportu Eiropas Savienības teritorijā maiņai tā darbības laikā vai dublikāta izsniegšanai zaudētā vietā”. Tāpat tiek precizētas pakalpojumu cenas atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Problēmas apraksts
7. Noteikumu projekta pielikuma 12. punkts paredz cenu par pakalpojumu “Maršruta atļaujas izsniegšana pasažieru regulāriem starptautiskiem pārvadājumiem Eiropas Savienības teritorijā vai uz valsti, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts” (turpmāk – Maršruta atļauja) un 13. punkts par pakalpojumu “Maršruta atļaujas kopijas izsniegšana pasažieru regulāriem starptautiskiem pārvadājumiem Eiropas Savienības teritorijā vai uz valsti, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts, maršruta atļaujas un attiecīgās kopijas nomaiņa tās darbības (derīguma) laikā, ja mainās pārvadātāja rekvizīti, dublikāta izsniegšana zaudētās vietā” (turpmāk – Maršruta atļaujas kopija), kas tiek nodrošināti atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 10.janvāra noteikumiem Nr.37 “Noteikumi par pasažieru starptautiskajiem pārvadājumiem ar autobusiem, to organizēšanas, veikšanas, maršrutu atklāšanas, grozīšanas un slēgšanas kārtību”. Maršruta atļaujas un Maršruta atļaujas kopijas pakalpojumi ietver detalizētu informācijas apstrādi par saskaņoto maršrutu. Lai nodrošinātu informācijas sagatavošanu, ievadīšanu un uzturēšanu datu bāzē, kā arī datu bāzes attīstību, nepieciešami ievērojami materiālie un darbaspēka resursi. Maršruta atļauju informatīvās sistēmas nākamās kārtas izstrādē ir paredzēta maršruta saskaņošanas darba plūsma, kurai būs nepieciešami nozīmīgi finanšu resursi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 10. un 11.punktā minēto pakalpojumu cena ir precizēta atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Problēmas apraksts
8. Noteikumu projekta pielikuma 15., 16., 18., un 19.punkts paredz cenu par pakalpojumiem, kas saistīti ar Latvijas dalību Eiropas Transporta Ministru konferences (turpmāk – ETMK) atļauju sistēmā un kuri tiek sniegti atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 21.jūnija noteikumiem Nr. 442 “Kārtība, kādā izsniedzamas, anulējamas vai uz laiku apturamas atļaujas starptautiskajiem kravas pārvadājumiem ar autotransportu” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 442). Lai pilnveidotu ETMK atļauju izmantošanas monitoringu, Starptautiskais Transporta forums, kura struktūrā ietilpst minētā atļauju sistēma, ir izstrādājis elektroniskās deklarēšanas sistēmu, kurā ETMK dalībvalstīm jānodrošina informācija par katru izsniegto, anulēto vai nozaudēto ETMK atļauju, kas palielina sistēmas uzturēšanas izmaksas. Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un noteiktās sankcijas pret Krieviju, ir mainījušās ETMK atļauju izmantošanas iespējas starptautisko autopārvadājumu tirgū, tāpēc ETMK atļauju sistēmu sniegto pakalpojumu nosaukumi vairs neatbilst to būtībai. Tostarp ETMK daudzpusējo atļauju sistēmā ir piecas dalībvalstis – Austrija, Grieķija, Itālija, Krievija un Ungārija, kuras noteikušas teritoriālos ierobežojumus, kas nozīmē to, ka ne visas ETMK sistēmas dalībvalstij piešķirtās atļaujas ir derīgas minēto valstu teritorijās. Ņemot vērā, ka ģeopolitiskās situācijas un noteikto sankciju dēļ pārvadājumu apjomi uz Krieviju ievērojami samazinās, tad šo darbības virzienu vairs nav nepieciešams izdalīt atsevišķi. Papildus no 2025.gada 1.janvāra organizācija Starptautiskais Transporta forums (turpmāk - STF), kas pārvalda ETMK atļauju kvotas sistēmu, plāno ETMK atļaujas digitalizēt. Lai to realizētu, ETMK dalībvalstīm 2024.gadā ir jāveic ievērojami savu atļauju izsniegšanas sistēmu pielāgošanas darbi, papildus ATD būs jāmaksā STF digitālās sistēmas uzturēšanas  maksa, kas kopumā prasa ievērojamus finanšu ieguldījumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 13. un 14.punktā pakalpojumu nosaukumi tiek apvienoti, izsakot Noteikumu projekta pielikuma 15.punktu jaunā redakcijā “Gada ETMK atļaujas, kas nav derīga kādā no to ETMK dalībvalstu teritorijām, kuras noteikušas teritoriālos ierobežojumus, izsniegšana starptautiskajiem pārvadājumiem ar kravas automobiļiem” un tiek apvienoti Noteikumu Nr.848 pielikuma 17. un 18.punktā pakalpojumu nosaukumi, izsakot Noteikumu projekta pielikuma 18.punktu jaunā redakcijā “Īstermiņa ETMK atļaujas izsniegšana starptautiskajiem pārvadājumiem ar kravas automobiļiem”, vienlaikus tiek precizēta minēto pakalpojumu cena un Noteikumu Nr.848 pielikuma 19.punkta pakalpojuma cena atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Problēmas apraksts
9. Noteikumu projekta pielikuma 20.punkts paredz cenu par pakalpojumiem ”Vienreizējās atļaujas izsniegšana starptautiskajiem kravu vai pasažieru pārvadājumiem” atbilstoši MK noteikumiem Nr.442. Lai izpildītu tās saistības, kas izriet no Latvijas valdības noslēgtajiem divpusējiem nolīgumiem ar citu valstu valdībām par starptautiskajiem autopārvadājumiem, un nodrošinātu Latvijas pārvadātājus ar citu valstu vienreizējām atļaujām starptautiskajiem pārvadājumiem atbilstoši ATD deleģējumam, kā arī nodrošinātu informācijas sistēmas atļauju izmantošanas monitoringu, ir nepieciešams ieguldīt nozīmīgus darbaspēka resursus. Esošās ģeopolitiskās situācijas un noteikto sankciju ietvaros ir nepieciešams veikt padziļinātu atsevišķu valstu autopārvadājumu tirgus analīzi un izvērtēt pārvadājumu atbilstību sankciju režīmam, kas uzliek būtisku papildu administratīvo slogu un ar pakalpojumu sniegšanu saistītās faktiskās izmaksas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 20. un 21.punktā minēto pakalpojumu cena ir precizēta atbilstoši faktiskajām izmaksām, kā arī ņemot vērā, ka abu pakalpojumu pašizmaksa ir līdzvērtīga, šie pakalpojumi tiek apvienoti (Noteikumu projekta pielikuma 20.punkts).
Problēmas apraksts
10. Noteikumu projekta pielikuma 21. punkts paredz cenu par pakalpojumu “Sertifikāta izsniegšana pasažieru pašpārvadājumiem ar autobusiem un kravas pašpārvadājumiem ar kravas automobiļiem – vienam mēnesim vai nomaiņa sertifikāta darbības derīguma laikā, ja mainās pārvadātāja rekvizīti vai mainīts transportlīdzekļa reģistrācijas numurs, vai dublikāta izsniegšana zaudētā vietā”. Pakalpojums tiek sniegts izpildot ATD deleģētos uzdevumus, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 21.oktobra Regulas (EK) Nr. 1073/2009 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautiskajam autobusu pārvadājumu tirgum un ar ko groza Regulu (EK) Nr. 561/2006, Komisijas 2014. gada 9. aprīļa Regulas (ES) Nr. 361/2014, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, lai piemērotu Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1073/2009 attiecībā uz dokumentiem starptautiskiem pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 2121/98 un Ministru kabineta 2019. gada 10.decembra noteikumiem  Nr.607 “Pasažieru un kravas pašpārvadājumu veikšanas kārtība”. Kopš pakalpojuma cenas noteikšanas gan materiālās, gan administratīvās izmaksas ir būtiski pieaugušas, kā arī šobrīd šo pakalpojumu nevar pieteikt attālināti un ir nepieciešams pilnveidot e-pakalpojumu sistēmu, kas prasa papildus finanšu līdzekļus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 22. un 35.punktā pakalpojumu cena tiek precizēta atbilstoši faktiskajām izmaksām, kā arī ņemot vērā, ka šo pakalpojumu pašizmaksa ir līdzvērtīga pakalpojumi tiek apvienoti, attiecīgi precizējot nosaukumu (Noteikumu projekta pielikuma 21.punkts).
Problēmas apraksts
11. Noteikumu projekta pielikuma 23. punkts paredz cenu par pakalpojumu “Pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikāta noformēšana un eksāmena pieņemšana”, 24. punkts  par pakalpojumu “Atkārtota pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences eksāmena pieņemšana” un 25. punkts par pakalpojumu “Pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikāta dublikāta izsniegšana zaudētā vietā”, kas tiek sniegti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulai  1071/2009, ar ko nosaka kopīgus noteikumus par autopārvadātāja profesionālās darbības veikšanas nosacījumiem un atceļ Padomes Direktīvu 96/26/EK (turpmāk – regula Nr. 1071/2009), kurā ir noteikts, ka personai, kas uzņēmumā vada pārvadājumu operācijas, ir jābūt nokārtotam eksāmenam un saņemtam profesionālās kompetences sertifikātam autopārvadājumu jomā. Atbilstoši MK noteikumiem Nr. 194  ATD organizē eksāmenus un izsniedz profesionālās kompetences sertifikātus. 2022.gadā ATD ieviesa datorizētu eksaminācijas procesa norisi, izstrādājot gan eksāmenu pieņemšanas datorprogrammu, kura nodrošina iepriekš sagatavoto eksāmenu jautājumu automātisku atlasi, gan izveidojot un aprīkojot jaunu eksaminācijas telpu, pārceļot eksāmenu norisi uz ATD telpām. Tas ir prasījis papildus finanšu ieguldījumus un ir nodrošinājis modernizētu eksāmena norisi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 24., 25. un 36.punktā pakalpojumu cena tiek precizēta atbilstoši faktiskajām izmaksām. No Noteikumu Nr.848 pielikuma 24.un 25.punkta pakalpojumu nosaukumiem tiek svītroti vārdi “eksāmena sagatavošana” (Noteikumu projekta pielikuma 23. un 24.punkts).
Problēmas apraksts
12. Noteikumu projekta pielikuma 26., 27., 28. un 29.punkts paredz cenas par pakalpojumiem, kas saistīti ar digitālā tahogrāfa karšu izsniegšanu, pamatojoties uz Ministru kabineta 2005.gada 1.novembra noteikumiem Nr.836 „Noteikumi par transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites digitālās kontrolierīces (tahogrāfa) karšu izsniegšanu, anulēšanu un apturēšanu uz laiku”. Ņemot vērā, ka esošā noteikumu redakcija paredz cenu par digitālā tahogrāfa karšu izsniegšanu, nevis par iesnieguma izskatīšanu, rodas situācija, ka pēc iesnieguma iesniegšanas ir notikusi iesnieguma apstrāde, veiktas pārbaudes elektroniskās sistēmās un datubāzēs, un saņemta samaksa par pakalpojuma sniegšanu, bet rezultātā pakalpojumu var atteikt, jo tiek konstatētas nepilnības, kas nav novēršamas, piemēram, transportlīdzekļa vadīšanas liegums, izsniegta digitālā tahogrāfa karte citā dalībvalstī, nozaudētas kartes atrašana u.c., tādējādi tiek tērēti ATD resursi, bet saņemto naudu par pakalpojumu ir jāatgriež, jo esošajā redakcijā samaksas mērķis ir digitālā tahogrāfa kartes izsniegšana, atjaunošana vai nomaiņa.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 26., 27., 28. un 29.punktā pakalpojumu nosaukums tiek precizēts, iekļaujot katrā pakalpojuma nosaukumā vārdus “Iesnieguma izskatīšana” un aizstājot vārdu “pirmreizējā” ar vārdu “pirmreizējai”.
Problēmas apraksts
13. Noteikumu projekta pielikuma 30.punkts paredz cenu par pakalpojumu “Drošības konsultanta (padomnieka) bīstamo kravu pārvadājumu jomā profesionālās kompetences eksāmena sagatavošana un pieņemšana”, 31.punkts par pakalpojumu “Drošības konsultanta (padomnieka) bīstamo kravu pārvadājumu jomā profesionālās kompetences sertifikāta noformēšana” un 32.punkts par pakalpojumu “Drošības konsultanta (padomnieka) bīstamo kravu pārvadājumu jomā pieteikuma par nozaudētu sertifikātu izskatīšana”, kas tiek sniegti atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumiem Nr. 363 "Drošības konsultantu (padomnieku) noteikumi bīstamo kravu autopārvadājumu un dzelzceļa pārvadājumu jomā". Bīstamo kravu drošības konsultantu (padomnieku) eksāmenus autopārvadājumu jomā pieņem Satiksmes ministrijas apstiprināta eksaminācijas komisija. ATD nodrošina eksaminācijas komisijas darbību, kā arī veic bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu (padomnieku) uzskaiti, kvalifikācijas iegūšanas un sertifikāta izsniegšanas administrēšanu, tai skaitā sertifikāta izgatavošanu. Šo pakalpojumu nosaukumi neatbilst to būtībai un tiek precizēti to nosaukumi, atsevišķi izdalot konsultanta (padomnieka) profesionālās kompetences sertifikāta noformēšana, konsultanta (padomnieka) eksāmena sagatavošana un pieņemšana, kā arī konsultanta (padomnieka) pieteikuma par nozaudētu vai nozagtu sertifikātu izskatīšanu, tādā veidā tas nodrošinās pārredzamu un saprotamu sniedzamo pakalpojumu struktūru, nodrošinot “soli pa solim” principu un novēršot situāciju, ka persona apmaksā pakalpojumu, kuru nesaņem. Pakalpojumu nodrošināšanai tiek ieguldīts apjomīgs darbaspēka resurss.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 30., 31. un 37.punktā pakalpojumu cena tiek precizēta atbilstoši faktiskajām izmaksām un precizēti to nosaukumi.
Problēmas apraksts
14. Noteikumu projekta pielikuma 34.punkts paredz cenu par pakalpojumu “Autopārvadātāju informatīvajā datubāzē reģistrētā tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzība”, kas tiek sniegts atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumiem Nr. 541 “Noteikumi par tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojumu sniedzējiem pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili”. ATD veic tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzēju pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili uzraudzību, kas ietver ikgadējo pārbaudi, kā arī regulāru sadarbību ar kontroles institūcijām par to konstatētajām neatbilstībām normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Tā kā uzraudzības procesā nepieciešams veikt manuālu Valsts ieņēmumu dienesta sniegto datu apstrādes analīzi, kā arī papildus jāpiesaista ārpakalpojuma Informācijas tehnoloģiju speciālisti, lai izvērtētu mobilās lietotnes atbilstību datu apstrādes un glabāšanas nosacījumiem, faktiskās izmaksas ir pieaugušas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.848 pielikuma 39.punktā pakalpojumu cena tiek precizēta atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kuras vēlas veikt pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili, tajā skaitā arī ar taksometru, kuras vēlas saņemt kravas un pasažieru autopārvadājumu profesionālās kompetences sertifikātu, kuras vēlas saņemt, atjaunot vai nomainīt digitālā tahogrāfa vadītāja karti un kuras vēlas iegūt drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikātu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzņēmumus, kas nodarbojas ar kravu un pasažieru vietējiem un starptautiskajiem autopārvadājumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/702213d7-c341-4170-a14e-ad929247f36f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības ietvaros iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta ATD līdzšinējo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins