23-TA-1538: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ostu likuma 7. panta 1.1 un 1.2 daļu, pārejas noteikumu 16. punkta 3. apakšpunktu, 18. punktu, Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5. panta pirmo un ceturto daļu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas 2. un 3. punktu, Komerclikuma 141. un 143. pantu, kā arī, lai izpildītu deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 181. punktu, kas nosaka turpināt uzlabot un pabeigt ostu pārvaldības reformu, pilnveidojot pašvaldību iesaisti ostu pārvaldībā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju un tiesību un saistību nodošanu publiski privātai akciju sabiedrībai “Ventas osta”, kas saskaņā ar Ostu likumā ietverto regulējumu, turpmāk veiks Ventspils ostas pārvaldīšanas funkcijas un kļūs par likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas, lietvedības un grāmatvedības pārņēmēju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ostu likuma normas paredz mainīt Ventspils brīvostas pārvaldības modeli, nosakot, ka Ventspils brīvostas pārvaldīšanas funkcijas veiks akciju sabiedrība "Ventas osta", kuras akcijas pieder valstij un var piederēt arī pašvaldībai ar nosacījumu, ka valsts pusei ne mazāk kā 60 % un Ventspils pašvaldībai — ne vairāk kā 40 % akciju. Atbilstoši Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 2.apakšpunktam, ja Ministru kabinets un Ventspils valstspilsētas pašvaldība pieņem lēmumu par dalības ņemšanu akciju sabiedrībā "Ventas osta", tad līdz 2023. gada nogalei Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajā kārtībā valsts iegulda Ventspils brīvostas pārvaldei piederošo mantu un aktīvus un Ventspils pašvaldība iegulda tai piederošo ostas teritorijā esošo mantu un aktīvus, kas līdz šim bija nodoti Ventspils brīvostas pārvaldes valdījumā.
Lai uzsāktu pienācīgu likvidācijas Ventspils brīvostas pārvaldes procesu, rīkojumu par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas izveidi Ministru kabinets pieņēma 2022.gada 14.jūlijā. Likvidācijas komisija ir veikusi virkni uzdevumu saistībā ar inventarizācijas veikšanu, tiesību un saistību apzināšanu, tā pat tiek turpināts darbs, lai veiktu kustamās un nekustamās mantas inventarizāciju. Piesaistot auditorus un nekustamā īpašuma novērtētājus, likvidācijas procesu ir plānots noslēgt Ostu likumā noteiktajos termiņos.
Lai uzsāktu pienācīgu likvidācijas Ventspils brīvostas pārvaldes procesu, rīkojumu par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas izveidi Ministru kabinets pieņēma 2022.gada 14.jūlijā. Likvidācijas komisija ir veikusi virkni uzdevumu saistībā ar inventarizācijas veikšanu, tiesību un saistību apzināšanu, tā pat tiek turpināts darbs, lai veiktu kustamās un nekustamās mantas inventarizāciju. Piesaistot auditorus un nekustamā īpašuma novērtētājus, likvidācijas procesu ir plānots noslēgt Ostu likumā noteiktajos termiņos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veicot Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju, ir nepieciešams pieņemt lēmumus par Ventspils brīvostas pārvaldes tiesību, mantas un saistību nodošanu publiski privātai akciju sabiedrībai “Ventas osta”, kas saskaņā ar Ostu likumā ietverto regulējumu, turpmāk veiks Ventspils ostas pārvaldīšanas funkcijas un kļūs par likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas, lietvedības un grāmatvedības pārņēmēju.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ostu likumā paredzētajiem uzdevumiem Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju" (turpmāk - rīkojuma projekts).
Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 3. apakšpunkts noteic, ka Ventspils brīvostas pārvalde likvidējama līdz 2023. gada 31. decembrim. Lēmumu par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju pieņem Ministru kabinets. Likvidācijas procesu īsteno Ministru kabineta apstiprināta likvidācijas komisija, kas veic Ventspils brīvostas pārvaldes materiālo, finanšu līdzekļu un saistību inventarizāciju, nodrošina Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas līdz ar visu saistīto pienākumu, tiesību un apgrūtinājumu, tostarp kredītsaistību, nodošanu akciju sabiedrībai "Ventas osta", kas būs ostu pārvalde Ventspils ostā, kā arī veic citus Ministru kabineta noteiktos uzdevumus, kas nepieciešami pienācīgai Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijai. Ar 2022. gada 14. jūlija Ministru kabineta rīkojumu Nr. 514 “Par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas izveidi” izveidotā likvidācijas komisija veic darbu un, cita starpā, veic nepieciešamās darbības visu tiesību un saistību uzskaitei un nodošanai jaunajai kapitālsabiedrībai.
Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punkta 4.apakšpunkts un 17.punkts Ministru kabineta rīkojuma projektā tiek izpildīts ar rīkojuma projekta 4.,5.,7 un 8. punktiem ar kuriem tiek noteiktas darbības saistībā ar Ventspils brīvostas pārvaldes saistību un mantu kopuma nodošanu. Katram no šiem punktiem ir savi mērķi. 4.punkts nosaka, ka Ventspils brīvostas pārvalde līdz 2023. gada 31. decembrim nodod akciju sabiedrībai “Ventas osta” saistības (tiesības un pienākumus).
Rīkojuma projekta 5. punkts nosaka, ka Ventspils brīvostas pārvalde tai piederošo mantu līdz ar visiem saistītajiem pienākumiem, tiesībām un apgrūtinājumiem, tostarp kredītsaistībām, un aktīvus līdz 2023.gada 31.decembrim nodod Satiksmes ministrijai ieguldīšanai akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā. Satiksmes ministrija pārņemot mantu no Ventspils brīvostas pārvaldes, to iekļauj savā bilancē, savukārt pēc mantas ieguldīšanas akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā attiecīgo mantu izslēdz no bilances.
Lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta prasību izpildi, darbības attiecībā uz ieguldījumiem akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā plānots veikt pēc Eiropas Komisijas pozitīva atzinuma saņemšanas iesāktajā komunikācijā par Latvijas ostu pārvaldības reformu valsts atbalsta lietas SA.58632 ietvaros.
Rīkojuma projekta 7. un 8. punkti paredz rīcības ar Ventspils brīvostas pārvaldes mantu, kas piekrīt valstij, netiek ieguldīta pamatkapitālā, tiek nodota Satiksmes ministrijai bilancē un tālāk nodota akciju sabiedrībai “Ventas osta” valdījumā.
Ostu likuma pārejas noteikumu 18. punkts noteic, ka Ministru kabinets ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim pieņem lēmumu par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju un Ventspils brīvostas pārvaldes mantas un aktīvu ieguldīšanu akciju sabiedrības "Ventas osta" pamatkapitālā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajā kārtībā.
Ne visa Ventspils brīvostas pārvaldes manta tiks ieguldīta akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā. Ieguldāmās mantas apjoms būs jāvērtē pēc nepieciešamības, lai nodrošinātu optimālu kapitāla apjomu. Bez tam būs arī manta, ko nav iespējams ieguldīt pamatkapitālā, kas tiks nodota AS “Ventas osta” valdījumā (ieguldījumi īpašumos, kas nepieder ostas pārvaldei, maznozīmīgs inventārs, Zemesgrāmatā nereģistrētus īpašumus u.c.). Pamatkapitāla apjoma jautājumi tiks risināti sadarbībā ar otru potenciālo akcionāru Ventspils valstspilsētas pašvaldību.
Līdz 2023. gada 31. decembrim tiks veikta Ventspils brīvostas pārvaldes mantas novērtēšana un tās ieguldīšana, tiesību un saistību pārņemšana uz akciju sabiedrību "Ventas osta".
Atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 124.pantam un Komerclikuma 328.pantam, rīkojuma projekts paredz noteikt, ka Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas slēguma finanšu pārskats gatavojams uz 2023.gada 31.decembri, iesniedzot to līdz 2024.gada 30.jūnijam.
Par likvidācijas slēguma finanšu pārskata sagatavošanu atbild akciju sabiedrība “Ventas osta”, kas iesniedz Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas slēguma finanšu pārskatu un nodrošina nepieciešamās darbības Ventspils brīvostas pārvaldes vārdā pēc tās likvidācijas.
Par slēguma finanšu pārskatu atzinumu sniedz zvērināts revidents.
Akciju sabiedrība “Ventas osta” ir likumiska likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas, lietvedības un grāmatvedības pārņēmēja.
Rīkojuma projekts nosaka termiņu un pienākumu Ventspils brīvostas pārvaldei līdz 2023.gada 31.decembrim nodot akciju sabiedrībai “Ventas osta” saistības (tiesības un pienākumus), saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 4. apakšpunktu un 17. punktu.
Ostu likuma pārejas noteikumu 17. punkts noteic, ka akciju sabiedrība "Ventas osta" ir likumiska likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas pārņēmēja. Ventspils brīvostas pārvalde nodod tās valdījumā esošo valsts un pašvaldības zemi, ēkas (būves), piestātnes, inženierbūves un citus īpašuma objektus atbilstoši universālsukcesijas principam un saskaņā ar Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas lēmumu.
Ventspils brīvostas pārvaldes manta pēc tās likvidācijas piekrīt valstij un tā nododama akciju sabiedrībai “Ventas osta” valdījumā tās funkciju nodrošināšanai. Valsts veiks mantas ieguldīšanu akciju sabiedrības "Ventas osta" pamatkapitālā. Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas rezultātā valstij piekrītošo nekustamo īpašumu ieraksta zemesgrāmatā uz valsts vārda vienlaikus ar akciju sabiedrības "Ventas osta" īpašuma tiesību nostiprināšanu uz attiecīgo īpašumu. Nekustamais īpašums, kas netiek ieguldīts akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā, ierakstāms zemesgrāmatā uz Valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Ventspils brīvostas pārvaldes mantas nodošana valstij un ieguldīšana akciju sabiedrības "Ventas osta” pamatkapitālā tiks organizēts kā vienots process – sākotnēji Ventspils brīvostas pārvalde ar pieņemšana / nodošanas aktu nodos tai piederošo mantu un aktīvus Satiksmes ministrijai ieguldīšanai akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā. Tajā pašā dienā notiks akcionāru sapulce, kas uzdos Valdei iesniegt Komercreģistrā informāciju par mantu, kas tiek ieguldīta pamatkapitālā. Iepriekš minēto darbību veikšanai nepieciešams arī Ministru kabineta lēmums par attiecīgas mantas ieguldīšanu akciju sabiedrības pamatkapitālā. Tas tiks gatavots un virzīts, tiklīdz būs apzinātas konkrētas mantas apmērs un veikts tās novērtējums. Savlaicīgi sagatavojot dokumentus šis process ir paveicams īsā laika periodā.
Lai novērstu interpretācijas iespējas attiecībā uz Ventspils brīvostas pārvaldē nodarbināto tiesībām, rīkojuma projekts paredz pienākumus pārņemt saistības pret darbiniekiem pilnā apmērā, veicot tikai grozījumus darba līgumos, mainot tikai darba devēja rekvizītu daļu atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta piektajai daļai un Darba likuma 118. panta pirmajai daļai, tādējādi nodrošinot, ka darbiniekiem tiek saglabātas tiesības uz neizmantoto atvaļinājumu un darbinieka darba stāžā akciju sabiedrībā “Ventas osta” ieskaita darba stāžu Ventspils brīvostas pārvaldē.
Satiksmes ministrija ir veikusi pārrunas ar Ventspils valstspilsētas pašvaldības pārstāvjiem par tās dalību AS “Ventas osta” un ir sniegusi viņiem līdzdalības izvērtējumu par AS “Ventas osta”.
Jautājumi par kredītsaistībām un ķīlām ar kredītiestādēm tiks risināti ar katru kredītiestādi atsevišķi.
AS “Ventas osta” darbības stratēģija tiks izstrādāta pēc Ventspils brīvostas pārvaldes funkciju pārņemšanas.
Mantiskā ieguldījumā novērtēšana tiks veikta saskaņā ar Komerclikuma 154.pantu “Mantiskā ieguldījuma novērtēšanas kārtība” un citiem normatīvajiem aktiem. Vērtētāju atlasi nodrošinās Ventspils brīvostas pārvalde.
Ventspils brīvostas pārvalde ir konsultējusies ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (CFLA) par iespējamo ES līdzfinansēto projektu attīstību saistībā ar Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju un aktīvu saistību nodošanu AS “Ventas osta”. CFLA 2022.gada 14.septembra vēstulē ir norādījusi, ka aģentūras ieskatā finansējuma saņēmēja juridiskā statusa izmaiņas neietekmē projekta komercdarbības atbalsta nosacījumus ar priekšnosacījumu, ka netiek mainīts projektu mērķis un darbības, kā arī tiek sasniegti projektu rezultāti un nodrošināta to ilgtspēja atbilstoši projektu nosacījumiem.
Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 3. apakšpunkts noteic, ka Ventspils brīvostas pārvalde likvidējama līdz 2023. gada 31. decembrim. Lēmumu par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju pieņem Ministru kabinets. Likvidācijas procesu īsteno Ministru kabineta apstiprināta likvidācijas komisija, kas veic Ventspils brīvostas pārvaldes materiālo, finanšu līdzekļu un saistību inventarizāciju, nodrošina Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas līdz ar visu saistīto pienākumu, tiesību un apgrūtinājumu, tostarp kredītsaistību, nodošanu akciju sabiedrībai "Ventas osta", kas būs ostu pārvalde Ventspils ostā, kā arī veic citus Ministru kabineta noteiktos uzdevumus, kas nepieciešami pienācīgai Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijai. Ar 2022. gada 14. jūlija Ministru kabineta rīkojumu Nr. 514 “Par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas izveidi” izveidotā likvidācijas komisija veic darbu un, cita starpā, veic nepieciešamās darbības visu tiesību un saistību uzskaitei un nodošanai jaunajai kapitālsabiedrībai.
Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punkta 4.apakšpunkts un 17.punkts Ministru kabineta rīkojuma projektā tiek izpildīts ar rīkojuma projekta 4.,5.,7 un 8. punktiem ar kuriem tiek noteiktas darbības saistībā ar Ventspils brīvostas pārvaldes saistību un mantu kopuma nodošanu. Katram no šiem punktiem ir savi mērķi. 4.punkts nosaka, ka Ventspils brīvostas pārvalde līdz 2023. gada 31. decembrim nodod akciju sabiedrībai “Ventas osta” saistības (tiesības un pienākumus).
Rīkojuma projekta 5. punkts nosaka, ka Ventspils brīvostas pārvalde tai piederošo mantu līdz ar visiem saistītajiem pienākumiem, tiesībām un apgrūtinājumiem, tostarp kredītsaistībām, un aktīvus līdz 2023.gada 31.decembrim nodod Satiksmes ministrijai ieguldīšanai akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā. Satiksmes ministrija pārņemot mantu no Ventspils brīvostas pārvaldes, to iekļauj savā bilancē, savukārt pēc mantas ieguldīšanas akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā attiecīgo mantu izslēdz no bilances.
Lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta prasību izpildi, darbības attiecībā uz ieguldījumiem akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā plānots veikt pēc Eiropas Komisijas pozitīva atzinuma saņemšanas iesāktajā komunikācijā par Latvijas ostu pārvaldības reformu valsts atbalsta lietas SA.58632 ietvaros.
Rīkojuma projekta 7. un 8. punkti paredz rīcības ar Ventspils brīvostas pārvaldes mantu, kas piekrīt valstij, netiek ieguldīta pamatkapitālā, tiek nodota Satiksmes ministrijai bilancē un tālāk nodota akciju sabiedrībai “Ventas osta” valdījumā.
Ostu likuma pārejas noteikumu 18. punkts noteic, ka Ministru kabinets ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim pieņem lēmumu par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju un Ventspils brīvostas pārvaldes mantas un aktīvu ieguldīšanu akciju sabiedrības "Ventas osta" pamatkapitālā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajā kārtībā.
Ne visa Ventspils brīvostas pārvaldes manta tiks ieguldīta akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā. Ieguldāmās mantas apjoms būs jāvērtē pēc nepieciešamības, lai nodrošinātu optimālu kapitāla apjomu. Bez tam būs arī manta, ko nav iespējams ieguldīt pamatkapitālā, kas tiks nodota AS “Ventas osta” valdījumā (ieguldījumi īpašumos, kas nepieder ostas pārvaldei, maznozīmīgs inventārs, Zemesgrāmatā nereģistrētus īpašumus u.c.). Pamatkapitāla apjoma jautājumi tiks risināti sadarbībā ar otru potenciālo akcionāru Ventspils valstspilsētas pašvaldību.
Līdz 2023. gada 31. decembrim tiks veikta Ventspils brīvostas pārvaldes mantas novērtēšana un tās ieguldīšana, tiesību un saistību pārņemšana uz akciju sabiedrību "Ventas osta".
Atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 124.pantam un Komerclikuma 328.pantam, rīkojuma projekts paredz noteikt, ka Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas slēguma finanšu pārskats gatavojams uz 2023.gada 31.decembri, iesniedzot to līdz 2024.gada 30.jūnijam.
Par likvidācijas slēguma finanšu pārskata sagatavošanu atbild akciju sabiedrība “Ventas osta”, kas iesniedz Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas slēguma finanšu pārskatu un nodrošina nepieciešamās darbības Ventspils brīvostas pārvaldes vārdā pēc tās likvidācijas.
Par slēguma finanšu pārskatu atzinumu sniedz zvērināts revidents.
Akciju sabiedrība “Ventas osta” ir likumiska likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas, lietvedības un grāmatvedības pārņēmēja.
Rīkojuma projekts nosaka termiņu un pienākumu Ventspils brīvostas pārvaldei līdz 2023.gada 31.decembrim nodot akciju sabiedrībai “Ventas osta” saistības (tiesības un pienākumus), saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 4. apakšpunktu un 17. punktu.
Ostu likuma pārejas noteikumu 17. punkts noteic, ka akciju sabiedrība "Ventas osta" ir likumiska likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas pārņēmēja. Ventspils brīvostas pārvalde nodod tās valdījumā esošo valsts un pašvaldības zemi, ēkas (būves), piestātnes, inženierbūves un citus īpašuma objektus atbilstoši universālsukcesijas principam un saskaņā ar Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas lēmumu.
Ventspils brīvostas pārvaldes manta pēc tās likvidācijas piekrīt valstij un tā nododama akciju sabiedrībai “Ventas osta” valdījumā tās funkciju nodrošināšanai. Valsts veiks mantas ieguldīšanu akciju sabiedrības "Ventas osta" pamatkapitālā. Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas rezultātā valstij piekrītošo nekustamo īpašumu ieraksta zemesgrāmatā uz valsts vārda vienlaikus ar akciju sabiedrības "Ventas osta" īpašuma tiesību nostiprināšanu uz attiecīgo īpašumu. Nekustamais īpašums, kas netiek ieguldīts akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā, ierakstāms zemesgrāmatā uz Valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Ventspils brīvostas pārvaldes mantas nodošana valstij un ieguldīšana akciju sabiedrības "Ventas osta” pamatkapitālā tiks organizēts kā vienots process – sākotnēji Ventspils brīvostas pārvalde ar pieņemšana / nodošanas aktu nodos tai piederošo mantu un aktīvus Satiksmes ministrijai ieguldīšanai akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā. Tajā pašā dienā notiks akcionāru sapulce, kas uzdos Valdei iesniegt Komercreģistrā informāciju par mantu, kas tiek ieguldīta pamatkapitālā. Iepriekš minēto darbību veikšanai nepieciešams arī Ministru kabineta lēmums par attiecīgas mantas ieguldīšanu akciju sabiedrības pamatkapitālā. Tas tiks gatavots un virzīts, tiklīdz būs apzinātas konkrētas mantas apmērs un veikts tās novērtējums. Savlaicīgi sagatavojot dokumentus šis process ir paveicams īsā laika periodā.
Lai novērstu interpretācijas iespējas attiecībā uz Ventspils brīvostas pārvaldē nodarbināto tiesībām, rīkojuma projekts paredz pienākumus pārņemt saistības pret darbiniekiem pilnā apmērā, veicot tikai grozījumus darba līgumos, mainot tikai darba devēja rekvizītu daļu atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta piektajai daļai un Darba likuma 118. panta pirmajai daļai, tādējādi nodrošinot, ka darbiniekiem tiek saglabātas tiesības uz neizmantoto atvaļinājumu un darbinieka darba stāžā akciju sabiedrībā “Ventas osta” ieskaita darba stāžu Ventspils brīvostas pārvaldē.
Satiksmes ministrija ir veikusi pārrunas ar Ventspils valstspilsētas pašvaldības pārstāvjiem par tās dalību AS “Ventas osta” un ir sniegusi viņiem līdzdalības izvērtējumu par AS “Ventas osta”.
Jautājumi par kredītsaistībām un ķīlām ar kredītiestādēm tiks risināti ar katru kredītiestādi atsevišķi.
AS “Ventas osta” darbības stratēģija tiks izstrādāta pēc Ventspils brīvostas pārvaldes funkciju pārņemšanas.
Mantiskā ieguldījumā novērtēšana tiks veikta saskaņā ar Komerclikuma 154.pantu “Mantiskā ieguldījuma novērtēšanas kārtība” un citiem normatīvajiem aktiem. Vērtētāju atlasi nodrošinās Ventspils brīvostas pārvalde.
Ventspils brīvostas pārvalde ir konsultējusies ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (CFLA) par iespējamo ES līdzfinansēto projektu attīstību saistībā ar Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju un aktīvu saistību nodošanu AS “Ventas osta”. CFLA 2022.gada 14.septembra vēstulē ir norādījusi, ka aģentūras ieskatā finansējuma saņēmēja juridiskā statusa izmaiņas neietekmē projekta komercdarbības atbalsta nosacījumus ar priekšnosacījumu, ka netiek mainīts projektu mērķis un darbības, kā arī tiek sasniegti projektu rezultāti un nodrošināta to ilgtspēja atbilstoši projektu nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Privātpersonas, kas nodarbinātas Ventspils brīvostas pārvaldē.
- Personas, kas izmanto ostas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta ietekme nav tieša uz personām, kas izmanto ostas pakalpojumus, jo osta savas funkcijas un pakalpojumu klāstu nemaina un turpinās tos sniegt.
Rīkojuma projekta ietekme ir tieša uz privātpersonām, kas nodarbinātas Ventspils brīvostas pārvaldē, jo turpmāk tās strādās akciju sabiedrībā “Ventas osta”, kas ir likumiska likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas pārņēmēja.
Rīkojuma projekta ietekme ir tieša uz privātpersonām, kas nodarbinātas Ventspils brīvostas pārvaldē, jo turpmāk tās strādās akciju sabiedrībā “Ventas osta”, kas ir likumiska likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas pārņēmēja.
Juridiskās personas
- Personas, kas izmanto ostu pakalpojumus.
- Ventspils brīvostas pārvalde
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta ietekme nav tieša, jo likvidējot Ventspils brīvostas pārvaldi visas tiesības un saistības tiek nodotas akciju sabiedrībai “Ventas osta”, kas turpinās pildīt Ventspils brīvostas pārvaldes funkcijas un sniegt nepieciešamos pakalpojumus.
Rīkojuma projekta ietekme uz Ventspils brīvostas pārvaldi ir tieša, jo tā ar šo rīkojumu tiek likvidēta jeb tā poārtrauc savu oficiālo darbību kā atvasināta juridiskā persona.
Rīkojuma projekta ietekme uz Ventspils brīvostas pārvaldi ir tieša, jo tā ar šo rīkojumu tiek likvidēta jeb tā poārtrauc savu oficiālo darbību kā atvasināta juridiskā persona.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka Ventspils brīvostas pārvaldības modeļa maiņa pozitīvi ietekmēs ostas konkurētspēju, atbilstot OECD labas korporatīvās pārvaldības principiem.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ventspils osta turpinās attīstīties par loģistikas centru ar augstas pievienotās vērtības pakalpojumiem un ražotnēm. Stimulēs dažādu nozaru jaunu uzņēmumu ienākšanu.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Ietekme nav tieša, jo mainot Ventspils brīvostas pārvaldes juridisko formu, netiek mainītas ostas funkcijas un sniegtie pakalpojumi.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Nododot visas tiesības un saistības akciju sabiedrībai “Ventas osta”, kura turpina pildīt ostas pārvaldes funkcijas, tiks stiprināta koordinācija attiecībā uz ārējiem klientiem, ārējo (starptautisko) konkurenci saskaņā ar OECD korporatīvās pārvaldības principiem.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Ir paredzams, ka pārvaldības modeļa maiņa stimulēs dažādu nozaru jaunu uzņēmumu ienākšanu ostā, kas radītu jaunas darbavietas.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Uzdevumu izpilde paredzēta no AS "Ventas osta" līdzekļiem vai esošo budžetu ietvarā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Finanšu ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Ventspils valstspilsētas pašvaldība
- Ventspils brīvostas pārvalde
- Akciju sabiedrība "Ventas osta"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
Izpildot Ostu likuma normas, Ventspils brīvostas pārvaldīšanu nodrošinās akciju sabiedrība “Ventas osta”, kura būs likumiska likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas un lietvedības pārņēmēja. Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 3.apakšpunkts un 18. punkts paredz Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju un attiecīgu Ministru kabineta lēmumu pieņemšanu.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
