Anotācija (ex-ante)

23-TA-2008: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 968 "Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 968) ir reorganizēta Ekonomikas ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un ar 2023. gada 1. janvāri izveidota Klimata un enerģētikas ministrija. Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumiem Nr. 817 "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums" Klimata un enerģētikas ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde klimata politikas un enerģētikas politikas jomā.
Saskaņā ar MK rīkojuma Nr. 968 2. punktu Klimata un enerģētikas ministrija no Ekonomikas ministrijas ir pārņēmusi enerģētikas politikas jomas (izņemot naftas produktu rezervju uzturēšanas un uzraudzības jomu) funkcijas, savukārt, no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas - klimata politikas jomas funkcijas. Ievērojot minēto, Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda ietvaros Klimata un enerģētikas ministrijai ir piekritīga atbildīgās iestādes funkciju veikšana arī: 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana - biometāns" un 2.1.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē" īstenošanā, kā arī horizontālā principa "Klimatdrošināšana" ieviešanas nodrošināšanā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likuma grozījuma mērķis ir noteikt, ka Klimata un enerģētikas ministrija tiek noteikta kā atbildīgā iestāde Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Klimata un enerģētikas ministrijau Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda ietvaros nepieciešams noteikt par atbildīgo iestādi, lai nodrošinātu tai piekritīgo funkciju veikšanu: 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana - biometāns" un 2.1.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē" īstenošanā, kā arī horizontālā principa "Klimatdrošināšana" ieviešanas nodrošināšanā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likumā Klimata un enerģētikas ministrija nav minēta kā atbildīgā iestāde, jo likuma spēkā stāšanās brīdī 2022. gada 4. maijā Klimata un enerģētikas ministrija vēl nebija izveidota. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK rīkojuma Nr. 968 2. punktu Klimata un enerģētikas ministrijai ir jāpārņem Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas funkcijas attiecīgi enerģētikas politikas (izņemot naftas produktu rezervju uzturēšanas un uzraudzības jomu) un klimata politikas jomās, tajā skaitā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda ietvaros. 
Klimata un enerģētikas ministrija nav minēta kā atbildīgā iestāde Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likumā, līdz ar to netiek nodrošināta tiesiskā skaidrība par iestādēm, kas attiecīgajā plānošanas periodā pilda atbildīgās iestādes funkcijas.
Risinājuma apraksts
Veicot grozījumu "Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma" 11. panta pirmajā daļā, noteikt Klimata un enerģētikas ministriju par atbildīgo iestādi, līdz ar to Klimata un enerģētikas ministrija būs tiesīga nodrošināt noteiktās funkcijas Eiropas Savienības fondu 2021.-207.gada plānošanas perioda ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Klimata un enerģētikas ministrijai nepieciešamais finansējums atbildīgās iestādes un par horizontālā principa “Klimatdrošināšana” koordināciju atbildīgās institūcijas funkciju veikšanai tiks nodrošināts Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda Tehniskās palīdzības finansējuma ietvaros.

4.1.1. Minsitru kabineta 2022.gada 14.jūnija noteikumi Nr.342 "Noteikumi par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas  2021.–2027. gadam tehniskās palīdzības īstenošanu"

Pamatojums un apraksts
MK noteikumu Nr.342 mērķis ir nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Eiropas Savienības fondu ieviešanu Latvijā un Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības mērķa grupa ir Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās valsts pārvaldes iestādes.
MK noteikumos Nr.342 finansējuma saņēmēju saraksts un tehniskās palīdzības sadalījums ir jāpapildina ar Klimata un enerģētikas ministriju kā finansējuma saņēmēju, kura pārņem noteiktas funkcijas no Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas. 
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Klimata un enerģētikas ministrijas funkcijas tiks paplašinātas, iekļaujot 2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana - biometāns" un 2.1.1.3. specifiskais atbalsta mērķis "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē" īstenošanas, kā arī HP "Klimatdrošināšana" funkcijas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi