Anotācija (ex-ante)

22-TA-3281: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 499 "Noteikumi par būvinspektoriem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 499 “Noteikumi par būvinspektoriem” (turpmāk - Noteikumi Nr. 499) ir noteiktas būvinspektora kvalifikācijas prasības. Noteikumu Nr. 499 4. punkts citā starpā paredz, ka uz būvinspektora tiesību iegūšanu var pretendēt būvspeciālists kuram  pēdējo divu gadu laikā nav izteikts vairāk kā viens brīdinājums vai nav apturēta vai anulēta būvspeciālista sertifikāta darbība (izņemot gadījumu, ja būvspeciālista sertifikāta darbība bija apturēta vai anulēta, pamatojoties uz personas iesniegumu).  Būvspeciālista profesionālās atbildības piemērošanas pamats, kā arī profesionālās atbildības veidi, ir noteikti Ministru kabineta 2018.gada 20.marta noteikumos Nr. 169 “Būvspeciālistu kompetences novērtēšanas un patstāvīgās prakses uzraudzības noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 169). Tā saskaņā ar Noteikumu Nr. 169 50. un 51. punktu būvspeciālistam profesionālo atbildību (brīdinājumu vai sertifikāta darbības apturēšanu) piemēro par normatīvā regulējuma pārkāpumiem, ētikas kodeksa neievērošanu, par labai profesionālai praksei, kompetencēm, prasmēm un zināšanām neatbilstošu rīcību, kā arī par procesuālajiem pārkāpumiem (piemēram, par uzraudzības procesa nodrošināšanai nepieciešamās informācijas nesniegšanu, uzraudzības maksas nemaksāšanu vai normatīvajos aktos noteiktajā termiņā būvspeciālistu reģistrā nav ievadīta informācija par iepriekšējā kalendārā gadā apgūtajām profesionālās pilnveides programmām, semināriem un citiem kompetenci paaugstinošiem pasākumiem, vai veikto patstāvīgo praksi, vai nav sniegta kompetences pārbaudes iestādes pieprasītā informācija, kas nepieciešama būvspeciālista patstāvīgās prakses izvērtēšanai). Pamatā profesionālo atbildību piemēro par tādiem pārkāpumiem, kas liecina par būvspeciālista nepietiekamu rūpību vai ļaunprātīgu darbību, t.i. tādu rīcību, kas nav savienojama ar darbošanos reglamentētajā profesijā. Vienlaicīgi būvspeciālista sertifikātu var apturēt arī gadījumā, ja būvspeciālists nav samaksājis uzraudzības maksu. Sertifikāta apturēšana šajā gadījumā nav saistīta ar būvspeciālista rīcības tiesiskumu vai ētiskumu, vai tā spēju pildīt amata pienākumus, tās mērķis ir nodrošināt efektīvu un nepārtrauktu būvspeciālistu sertificēšanas procesu. Līdz ar to, profesionālās atbildības piemērošanu par uzraudzības maksas nemaksāšanu nav samērīgi attiecināt uz kvalifikācijas prasībām būvinspektoram. Tāpat arī, ja būvspeciālists normatīvajos aktos noteiktajā termiņā būvspeciālistu reģistrā nav ievadījis informāciju par iepriekšējā kalendārā gadā apgūtajām profesionālās pilnveides programmām, semināriem un citiem kompetenci paaugstinošiem pasākumiem, vai veikto patstāvīgo praksi, vai nav sniegta kompetences pārbaudes iestādes pieprasītā informācija, kas nepieciešama būvspeciālista patstāvīgās prakses izvērtēšanai  neliecina par trūkumiem būvspeciālista kompetencē.
Pieaugot būvniecības apjomiem, kā arī būvju sarežģītībai un kompleksumam, pieaug arī būvniecības ieceru skaits, līdz ar to, arī darba apjoms pašvaldības būvvaldei un tās amatpersonām – būvinspektoriem.  Vietējām pašvaldībām ir jānodrošina pietiekams būvinspektoru skaits un būvinspektoru atbilstošā kvalifikācija jēgpilnai un efektīvai būvniecības kontroles īstenošanai. Vairākas pašvaldību būvvaldes ir norādījušas uz būvinspektoru trūkumu un grūtībām piesaistīt jaunus būvinspektorus.
Noteikumu projekts paredz izslēgt no kvalifikācijas prasībām ierobežojumu pretendēt uz būvinspektora amatu, ja personai iepriekš bija apturēta būvspeciālista sertifikāta darbība par uzraudzības maksas nemaksāšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir izslēgt ierobežojumu būvspeciālistam ieņemt būvinspektora amatu, ja ir bijis apturēts patstāvīgās prakses sertifikāts par uzraudzības gada maksas nemaksāšanu vai būvspeciālistu reģistrā neievadīto informāciju par profesionālo pilnveidi, vai veikto patstāvīgo praksi, vai kompetences pārbaudes iestādei nesniegto informāciju. Tas paplašinās pretendentu loku uz būvinspektora amatiem, vienkāršos jaunu būvinspektoru atlases procesu un nodrošinās samērīguma principa ievērošanu attiecībā uz būvinspektoram izvirzāmajām kvalifikācijas prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 499 4. punkta prasībām uz būvinspektora amatu var pretendēt persona ar patstāvīgās prakses tiesībām būvniecības reglamentētajās profesijās (arhitekts, būvinženieris, būvdarbu vadītājs), t.i. sertificētais būvspeciālists. Saskaņā ar Noteikumu Nr. 169 44.7. punktu sertificētajam speciālistam ir pienākums katru gadu līdz 1. februārim maksāt patstāvīgās prakses uzraudzības gada maksas. Par šāda pienākuma neievērošanu, Noteikumu Nr. 169 51.2. apakšpunkts paredz tiesības piemērot būvspeciālistam profesionālo atbildību un apturēt būvspeciālista sertifikāta darbību uz laiku līdz uzraudzības maksas samaksāšanai.
Noteikumu Nr. 499 4. punkts nosaka būvinspektora amata pretendentam izvirzāmās kvalifikācijas prasības un citā starpā paredz, ka uz būvinspektora amatu nevar pretendēt sertificētais būvspeciālists, kuram pēdējos divos gados ir bijis pieņemts lēmums par sertifikāta darbības apturēšanu. Spēkā esošais regulējums aptver arī gadījumu, kad sertifikāta apturēšana ir bijusi par būvspeciālista uzraudzības maksas nemaksāšanu vai normatīvajos aktos noteiktajā termiņā būvspeciālistu reģistrā nav ievadīta informācija par iepriekšējā kalendārā gadā apgūtajām profesionālās pilnveides programmām, semināriem un citiem kompetenci paaugstinošiem pasākumiem, vai veikto patstāvīgo praksi, vai nav sniegta kompetences pārbaudes iestādes pieprasītā informācija, kas nepieciešama būvspeciālista patstāvīgās prakses izvērtēšanai.  
Norādām, ka patstāvīgās prakses uzraudzības maksas nesamaksāšana normatīvajos aktos noteiktajā termiņā vai normatīvajos aktos noteiktajā termiņā būvspeciālistu reģistrā nav ievadīta informācija par iepriekšējā kalendārā gadā apgūtajām profesionālās pilnveides programmām, semināriem un citiem kompetenci paaugstinošiem pasākumiem, vai veikto patstāvīgo praksi, vai nav sniegta kompetences pārbaudes iestādes pieprasītā informācija, kas nepieciešama būvspeciālista patstāvīgās prakses izvērtēšanai   neliecina par trūkumiem būvspeciālista kompetencē vai spējā pildīt būvinspektora pienākumus, līdz ar to nav nepieciešams to uzturēt kā ierobežojumu būvinspektora tiesību iegūšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 499 4.2. punktu uz būvinspektora tiesību iegūšanu var pretendēt persona, kurai kā būvspeciālistam pēdējo divu gadu laikā nav izteikts vairāk nekā viens brīdinājums vai nav apturēta vai anulēta būvspeciālista sertifikāta darbība (izņemot gadījumu, ja būvspeciālista sertifikāta darbība bija apturēta vai anulēta, pamatojoties uz personas iesniegumu). Šāds regulējums aptver arī gadījumu, kad sertifikāts ir apturēts par uzraudzības maksas nemaksāšanu vai normatīvajos aktos noteiktajā termiņā būvspeciālistu reģistrā nav ievadīta informācija par iepriekšējā kalendārā gadā apgūtajām profesionālās pilnveides programmām, semināriem un citiem kompetenci paaugstinošiem pasākumiem, vai veikto patstāvīgo praksi, vai nav sniegta kompetences pārbaudes iestādes pieprasītā informācija, kas nepieciešama būvspeciālista patstāvīgās prakses izvērtēšanai. Šāds ierobežojums nav samērīgs, jo tas neliecina par būvinspektoram nepieciešamās kvalifikācijas trūkumiem.
Risinājuma apraksts
Ar šo grozījumu veikšanu, turpmāk uz būvinspektora tiesību iegūšanu var pretendēt persona, kurai būvspeciālista sertifikāta darbība bija apturēta, jo normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav samaksāta patstāvīgās prakses uzraudzības gada maksa vai normatīvajos aktos noteiktajā termiņā būvspeciālistu reģistrā nav ievadīta informācija par iepriekšējā kalendārā gadā apgūtajām profesionālās pilnveides programmām, semināriem un citiem kompetenci paaugstinošiem pasākumiem, vai veikto patstāvīgo praksi, vai kompetences pārbaudes iestādei nesniedzot tās pieprasīto informāciju, kas nepieciešama būvspeciālista patstāvīgās prakses izvērtēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • būvinspektori
Ietekmes apraksts
Pieaugot būvniecības apjomiem, kā arī būvju sarežģītībai un kompleksumam, pieaug arī būvniecības ieceru skaits, līdz ar to, arī darba apjoms pašvaldības būvvaldei un tās amatpersonām – būvinspektoriem.  Vietējām pašvaldībām ir jānodrošina pietiekams būvinspektoru skaits un būvinspektoru atbilstošā kvalifikācija jēgpilnai un efektīvai būvniecības kontroles īstenošanai. Vairākas pašvaldību būvvaldes ir norādījušas uz būvinspektoru trūkumu un grūtībām piesaistīt jaunus būvinspektorus.
Lai veicinātu būvinspektoru piesaistīšanu darbam būvvaldēs, veicot grozījumu Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 499 “Noteikumi par būvinspektoriem”, tiek noteikts, ka par būvinspektoru var kļūt ari būvspeciālists, kuram būvspeciālista sertifikāta darbība bija apturēta pamatojoties uz patstāvīgās prakses uzraudzības gada maksas nesamaksāšanu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā vai normatīvajos aktos noteiktajā termiņā būvspeciālistu reģistrā nav ievadīta informācija par iepriekšējā kalendārā gadā apgūtajām profesionālās pilnveides programmām, semināriem un citiem kompetenci paaugstinošiem pasākumiem, vai veikto patstāvīgo praksi, vai nav sniegta kompetences pārbaudes iestādes pieprasītā informācija, kas nepieciešama būvspeciālista patstāvīgās prakses izvērtēšanai.  Līdz ar šiem grozījumiem iespējama būvinspektoru skaita palielināšanās, kas nodrošinās būvniecības procesa kontroli.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
1 596
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
1 596
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 596
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 596
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
1 596
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projekta ieviešanai izmaksas 1596 euro (3 cilvēkdienas x 532 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums Grozījumu ieviešanai Būvinspektoru reģistrā 1596 euro apmērā (bez pievienotās vērtības nodokļa) tiks nodrošināts Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 20.00.00 “Būvniecība” 2023.gadam paredzētā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/cff9aa93-99f8-42a2-a47e-58ffd427d945

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi vai iebildumi netika saņemti publiskās apspriešanas laikā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvvalžu, kā arī citu institūciju, kuras pilda būvvaldes funkcijas būvinspektori

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā attiecas uz būvspeciālistiem, kas vēlas iegūt būvinspektoru tiesības un uzsākt darbu būvinspektoru amatā. Netiešā veidā Noteikumu projekts ietekmēs būvniecības procesa dalībniekus un sabiedrību kopumā. Noteikumu projekts veicinās būvinspektoru skaita pieaugumu un nodrošinās ātrāku būvniecības procesa kontroli.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar jaunā Pašvaldību likuma stāšanos spēkā 2023.gada 1.janvārī pašvaldības autonomās fukcijas noteiktas šā likuma 4.pantā. Kā viena no funkcijām ir nodrošināt ar būvniecības procesu saistīta administratīvā procesa tiesiskumu. Saskaņā ar šā likuma 4. panta trešajā daļā noteikto, autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība.
Saskaņā ar Būvniecības likuma 18. pantu būvdarbu kontroli atbilstoši šajā likumā noteiktajai kompetencei veic būvvaldes, institūcijas, kura pilda būvvaldes funkcijas un Būvniecības valsts kontroles biroja būvinspektori – attiecīgajās institūcijās nodarbinātās personas, kuras ir ieguvušas patstāvīgās prakses tiesības arhitektūras vai būvniecības jomā un reģistrētas būvinspektoru reģistrā. Proti, būvinspektori un būvvaldes darbinieks, caur kuru pašvaldība īsteno savu autonomo funkciju – būvdarbu kontroli un būvju ekspluatāciju kontroli. Ņemot vērā būvinspektoru pienākumus, tiks kontrolēts būvdarbu process, tādējādi veicinot teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi