Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-473: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa sēdē pieņemto rīkojumu par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" un saistītajā tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (23-TA-474) (turpmāk – noteikumi Nr. 445) noteikto pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt mērķdotācijas apmēru vienam izglītojamam pirmsskolas izglītības, vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Nepārtrauktības nodrošināšana pedagogu darba samaksas aprēķinos un finansējuma piešķiršanā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 376) ietver mērķdotācijas apmēru vienam izglītojamam pirmsskolas izglītības, vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās. 
Noteikumos Nr. 376 ir noteikts, ka Izglītības un zinātnes ministrija aprēķina mērķdotāciju pašvaldībai vienam mēnesim atbilstoši noteiktajiem mērķdotācijas apmēriem uz vienu izglītojamo.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada janvārī Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - ministrija) pārstāvjiem tiekoties ar Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību (turpmāk - LIZDA), tika uzklausītas un diskutētas LIZDA prasības pedagogu zemākās mēneša darba samaksas likmes pieauguma grafikam. Viena no prasībām bija straujāka pirmsskolas izglītības pedagogu vienas stundas darba izmaksas likmes celšana, lai pakāpeniski izlīdzinātu pirmsskolas pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi ar vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pedagogu zemāko mēneša darba algas likmi.
Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa sēdē tika atbalstīts rīkojums par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim (23-TA-212). 
Lai nodrošinātu rīkojuma izpildi, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 376, palienot viena izglītojamā izmaksu pirmsskolas izglītības, vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz celt mērķdotācijas apmēru vienam izglītojamajam pirmsskolas izglītības, vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās. 
Tādējādi nodrošinot Ministru kabineta rīkojumu par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim (23-TA-212, izskatīts Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa sēdē) izpildi. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ar mērķi nodrošināt nepārtrauktību pedagogu darba samaksas aprēķinos un finansējuma piešķiršanā noteikumu projekts izskatāms kopā ar grozījumiem Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (23-TA-474) 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi
  • Vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogi
Ietekmes apraksts
Zemākās mēneša darba algas likmes pieauguma finanšu nodrošinājums.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestāžu dibinātāji: pašvaldības un privātās pirmsskolas izglītības iestādes, vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Zemākās mēneša darba algas likmes pieauguma finanšu nodrošinājums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
514 151 898
4 312 314
511 057 266
12 936 942
514 503 766
12 936 942
12 936 942
2.1. valsts pamatbudžets
514 151 898
4 312 314
511 057 266
12 936 942
514 503 766
12 936 942
12 936 942
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 312 314
0
-12 936 942
0
-12 936 942
-12 936 942
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 312 314
0
-12 936 942
0
-12 936 942
-12 936 942
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 312 314
0
12 936 942
0
12 936 942
12 936 942
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts apstiprinātais finansējuma apmērs, kas ir paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 62.resora programmās 01.00.00, 05.00.00 un 10.00.00.

Noteikumu projekts izstrādās pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojuma par pedagogu zemākās mēneša darba samaksas likmes  pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim (apstiprināts Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa sēdē (23-TA-212)), kurā mērķdotācijām pašvaldībām papildu nepieciešamais finansējums 2023. gada četriem mēnešiem ir 5 326 441 euro, tai skaitā:
I. 4 312 314 euro mērķdotācijām, kuru sadalījums ir attiecināms uz šo noteikumu grozījumiem:
a) 1 293 620 euro - pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu
pedagogu darba samaksai;
b) 2 920 833 euro – bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā iesaistīto pedagogu darba samaksai;
c) 97 861 euro – speciālo pirmsskolas grupu pedagogu darba samaksai.
II. 1 014 127 euro pārējām mērķdotācijām, kuru sadalījums nav attiecināms uz šo noteikumu grozījumiem (pašvaldību specialās izglītības iestādes, profesionālās izglītības iestādes un interešu izglītība).

Papildu nepieciešamais finansējums, tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa lēmumam (23-TA-212).

Ministru kabineta par pedagogu zemākās mēneša darba samaksas likmes pieauguma grafiku (23-TA-212) nosaka, ka finanšu resursus pedagogu zemākās darba samaksas pieauguma nodrošināšanai jāiegūst, sakārtojot izglītības iestāžu tīklu, efektivizējot izglītības procesu un piešķirot papildu finansējumu no pašvaldību budžetiem un valsts budžeta, ievērojot solidaritātes un paritātes principu. Finansējums, kas veidosies pēc izglītības iestāžu tīkla sakārtošanas, prioritāri novirzāms pedagogu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai. Lai īstenotu grafikā paredzēto, var veidoties situācija, ka atsevišķās pašvaldībās, kurās ir izglītības iestādes ar mazu skolēnu skaitu un lielu skolotāju skaitu, nebūs iespēja pedagogiem pilnībā nodrošināt zemākās darba samaksas likmi. Tādējādi pašvaldībai,  izglītības iestādes dibinātājam, būs jāmeklē risinājumi papildu finansējuma nodrošināšanai, vai jāpieņem lēmumi par izglītības iestāžu optimizāciju. Savukārt, Izglītības un zinātnes ministrija uzraudzīs Valsts izglītības informācijas sistēmā pedagoga atalgojuma atbilstību normatīvajam regulējumam. 

Kopējais aprēķinātais finansējums, lai nodrošinātu pedagogiem minimālās mēneša algas likmi, aprēķināts, balstoties uz nepietiekamo finansējumu konkrētajās pašvaldībās, kurās nebūtu iespējams nodrošināt zemāko noteikto darba algas likmi ar esošo mērķdotācijas apmēru, taču mērķis ir nodrošināt finansējumu pedagogu  zemākās mēnešalgas likmes paaugstināšanai. Līdz ar to aprēķinātais kopējais finansējums tiek izlīdzināts ar viena bērna izmaksu pieaugumu, lai netiktu radīti diskriminējoši nosacījumi tām pašvaldībām, kas izglītības iestādes tīklu ir sakārtojušas. Vienlaikus paredzot, ka pašvaldības, kur izglītības iestāžu tīkls nav līdz galam sakārtots, pašvaldībai, izglītības iestādes dibinātājam, nepieciešams līdzfinansēt vai lemt par procesu sakārtošanu, savukārt pārējās pašvaldības papildu finansējumu varēs izmantot vai nu papildu piesaistot atbalsta personālu, palielināt likmi vai uzsākt straujāku slodzes līdzsvarošanu.

Pamatojoties uz minēto Ministru kabineta rīkojumā (23-TA-212) apstiprināto papildu nepieciešamo finansējumu, ministrija aprēķināja finansējuma apmēru vienam izglītojamajam pirmsskolas izglītības, vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās (anotācijas 1.pielikums).

Indikatīvs finansējuma sadalījums (pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu, speciālo pirmsskolas grupu un bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā iesaistīto pedagogu darba samaksai) pievienots anotācijas 2., 3. un 4. pielikumā. Aprēķini veikti, ņemot vērā projektā paredzētās viena izglītojamā izmaksas un izglītojamo skaitu 2022. gada 1. septembrī. Faktiskais finansējuma sadalījums pašvaldībām laikposmam no 2023. gada 1. septembra tiks aprēķināts pamatojoties uz aktuālo izglītojamo skaitu 2023. gada 1. septembrī.
Ja projekta īstenošanas rezultātā radīsies nepieciešamība pēc papildu finanšu līdzekļiem, finansējums tiks rasts 62. resoram un Izglītības un zinātnes ministrijai apstiprinātā finansējuma ietvaros.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (23-TA-474)

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir, atbilstoši Ministru kabineta rīkojuma par pedagogu zemākās mēneša darba samaksas likmes pieauguma grafikam laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim (23-TA-212), noteikt izglītības iestāžu pedagogu zemāko mēneša darba algas likmi. Projekts stāsies spēkā 2023. gada 1. septembrī.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
Ministru kabineta rīkojums par pedagogu zemākās mēneša darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim (23-TA-212) pieņemts Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa sēdē.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
2023. gada janvārī Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvji tikās ar Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāvjiem vairākās darba sanāksmēs, uzklausot un diskutējot pedagogu darba samaksas jautājumus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ministrija, pašvaldības, privātās izglītības iestādes.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Mērķdotācijas apmērs vienam izglītojamajam
2. pielikums
Nosaukums
Papildfinansējums pašvaldībām – pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām
3. pielikums
Nosaukums
Papildfinansējums pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām
4. pielikums
Nosaukums
Papildfinansējums pašvaldībām – pašvaldību speciālo pirmsskolas izglītības grupu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām