Anotācija (ex-ante)

23-TA-3312: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 1. marta noteikumos Nr. 150 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana mājsaimniecībās – atbalsts atjaunojamo energoresursu izmantošanai" nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 1. marta noteikumos Nr. 150 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana mājsaimniecībās – atbalsts atjaunojamo energoresursu izmantošanai" nolikums"" (turpmāk - noteikumu projekts) paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 1. marta noteikumos Nr. 150 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana mājsaimniecībās – atbalsts atjaunojamo energoresursu izmantošanai" nolikums" (turpmāk – MK noteikumi), lai papildinātu projektu konkursu ar jaunu atbalstāmo aktivitāti, palielinātu kopējo finansējuma apjomu, precizētu atsevišķas tiesību normas atbilstoši spēkā esošajiem nosacījumiem saistītajos normatīvajos aktos, kā arī, lai precizētu valsts atbalsta nosacījumus, ņemot vērā 2023.gada 13.decembra Komisijas regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Regula Nr. 2023/2831), projektu konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana mājsaimniecībās – atbalsts atjaunojamo energoresursu izmantošanai" (turpmāk - projektu konkurss) ieviešanā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumus MK noteikumos, lai paplašināt pretendentu (iedzīvotāju) loku, kas varētu saņemt atbalstu atjaunīgo energoresursu iekārtu iegādei vai pieslēguma izveidei centralizētai siltumapgādes sistēmai, precizētu nosacījumus attiecībā uz kopējā finansiālā atbalsta pieejamību, tiesību normas nepareizas interpretācijas riska novēršanu, kā arī precizētu valsts atbalsta regulējuma (atbalsta piešķiršana saimnieciskās darbības veicējiem) piemērošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošo MK noteikumu redakciju nepieciešams precizēt un papildināt, lai konkursā varētu piedalīties plašāks projektu iesniedzēju loks, dodot iespēju iedzīvotājiem īstenot konkursa ietvaros atbalstāmās aktivitātes – uzstādīt atjaunīgos energoresursus izmantojošas elektroenerģiju un siltumenerģiju ražojošas iekārtas, vai arī pieslēgties pie centralizētās siltumapgādes sistēmas.

Līdz 2024. gada 20. janvārim konkursa ietvaros ir iesniegti 9743 projektu iesniegumi par kopējo pieprasīto finanšu instrumenta summu 34 356 591,76 euro.

Projektu iesniegumos izvēlētie risinājumi:
1. koksnes biomasas katls, kas piemērots granulu kurināmajam - 125;
2. saules kolektoru sistēma ar akumulācijas tvertni - 14;
3. siltumsūknis (zeme-ūdens tipa) - 60;
4. siltumsūknis (gaiss-ūdens tipa) - 741;
5. siltumsūknis (gaiss-gaiss tipa) - 27;
6. saules elektrostacija - 9227;
7. vēja elektrostacija - 2;
8. Mājsaimniecības pieslēguma centralizētajai siltumapgādes sistēmai projektēšana un siltummezgla izveide - 18.

Projektu iesniegumos norādītais aizstājamais apkures  kurināmā veids:
1. dabas gāze - 697;
2. dīzeļdegviela - 50;
3. ogles - 39;
4. sašķidrinātā gāze - 31.

Detalizēta statistiskā informācija par sniegto atbalstu konkursa ietvaros ir pieejama tīmekļa vietnē - https://ekii.lv/index.php?page=atbalsts-majsaimniecibam.

Atbilstoši MK noteikumu 16.punktam, ja projekta iesniedzējs MK noteikumu 16. punktā minētās aktivitātes veic dzīvojamā mājā vai daudzdzīvokļu mājā, kas tiek izmantota saimnieciskajā darbībā, un dzīvojamās mājas  vai daudzdzīvokļu mājas dzīvokļa īpašnieks pretendē uz atbalstu, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad atbalstu konkursa ietvaros sniedz saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Regula Nr. 1407/2013) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Savukārt 2023.gada 13.decembrī ir apstiprināta Regula Nr. 2023/2831, kas stājās spēkā ar 2024.gada 1.janvāri un attiecīgie nosacījumi (atbalsta piešķiršana saimnieciskas darbības veicējiem) būs spēkā pēc 2024.gada 30.jūnija. Līdz ar to MK noteikumi jāpielāgo jaunajiem Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem, kas būs spēkā pēc 2024.gada 30.jūnija.

MK noteikumi paredz projekta konkursa ietvaros sniegt atbalstu siltumenerģijas vai elektroenerģijas ražošanas iekārtu iegādei, lai nodrošinātu siltumenerģijas vai elektroenerģijas ražošanu un piegādi mājsaimniecības vajadzībām, un mājsaimniecību pieslēgumu izveidošanu centralizētajai siltumapgādes sistēmai. Ņemot vērā mājsaimniecību augsto interesi un, lai paplašinātu atbalsta saņēmēju loku, Ministru kabinets 2023.gada 13. jūnijā pieņēma grozījumus MK noteikumos, paredzot, tajā skaitā, ka projekta iesniedzējs par vienu māju var iesniegt ne vairāk par vienu projekta iesniegumu par katru no konkursa ietvaros atbalstāmajām aktivitātēm, proti, projekta iesniedzējs var iesniegt vairākus projektu iesniegumus (ar dažādām atjaunīgo energoresursu iekārtām) par vienu māju, kas ļauj tam vairākas reizes piedalīties konkursā un pretendēt uz atbalsta saņemšanu. Šāds risinājums ļauj iedzīvotājiem efektīvāk plānot izmaksas par atjaunīgo energoresursu iekārtu iegādi un pilnveidot mājas energosistēmu pakāpeniski, ņemot vērā savu maksātspēju. MK noteikumu 10. punktā ietvertā norma, izmantojot gramatisko tulkošanas metodi, paredz, ka “N māju īpašnieks var iesniegt ne vairāk kā 6 atsevišķus projekta iesniegumus (pa vienam par katru no MK noteikumu 16. punkta apakšpunktiem) par katru vienu no viņam piederošajām N mājām”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā konkursa ietvaros pieejamo finansējuma apjomu, ģeopolitisko situāciju, energoresursu cenas un iedzīvotāju interesi iegādāties un uzstādīt atjaunīgo energoresursu izmantojošas iekārtas enerģijas ražošanai, nepieciešams paplašināt atbalstāmo darbību loku, lai pēc iespējas vairāk iedzīvotāju varētu saņemt atbalstu konkursa ietvaros.
Regula Nr. 1407/2013 zaudēs spēku ar 2024.gada 1.jūliju.
Attiecībā uz MK noteikumu 10.punktu ir konstatētas nepareizas interpretācijas riska iespējas attiecībā uz spēkā esošo tiesību normu.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu 4.punkts tiek grozīts, lai palielinātu konkursā pieejamo finansējuma apjomu par 5 milj. euro, līdz ar to kopējais konkursa ietvaros pieejamais atbalsts būs 45 milj. euro. Šobrīd vērojama iedzīvotāju pastiprināta interese par atjaunīgo energoresursu iekārtu iegādi un uzstādīšanu, kā arī MK noteikumu projekts paredz paplašināt atbalstāmo darbību loku. Vienlaikus aktīva atjaunīgo energoresursu iekārtu iegāde un izmantošana mazinās importētās enerģijas apjomu un mazinās siltumnīcefekta gāzu emisijas.
MK noteikumu 9.4.apakšpunkts un 1.pielikums tiek grozīts, lai precizētu nosacījumu attiecībā uz elektroenerģijas neto un norēķinu sistēmu izmantošanu, t.sk. neparedzot maksimālo saules elektrostaciju un vēja elektrostaciju uzstādīšanas jaudu;
MK noteikumu 10.punkts tiek grozīts, lai novērstu nepareizas interpretācijas risku. 
MK noteikumu 16.2, 16.51., 16.52., 16.9, 16.10 un 16.11. punkti tiek grozīti, lai nodrošinātu atbilstību valsts atbalsta (de minimis) nosacījumiem saskaņā ar Komisijas 2023.gada 13.decembrī pieņemto Regulu Nr.2023/2831. 
MK noteikumi tiek papildināti ar 15.1 punktu, paredzot jaunās atbalstāmās darbības (16.6.apakšpunkts), ko drīkst īstenot vienlaikus ar šo noteikumu  16.2.apakšpunktā minēto aktivitāti (saules paneļu vai vēja ģeneratoru iegādi), atbalsta intensitāti un atbalsta apjomu;
MK noteikumu  16., 19.1., 24.2.apakšpunkts un 2.pielikums tiek grozīts, lai sniegtu atsauci uz jauno atbalstāmo aktivitāti, kas minēta noteikumu projektā, papildinot MK noteikumus ar 16.6.apakšpunktu.
MK noteikumi papildināti ar 16.6.apakšpunktu, kas paredz jaunas atbalsta aktivitātes ieviešanu. Elektroenerģijas uzkrāšanas iekārta ir iespēja nodrošināt dzīvojamajā mājā saražotās elektroenerģijas (no saules elektrostacijām un vēja elektrostacijām) uzkrāšanu un nenodošanu kopējā tīklā, t.i. izmantot dienas laikā saražoto elektroenerģiju patērēt vakara un nakts stundās. Elektroenerģijas uzkrāšanas iekārtas ietilpība 5 kWh apjomā noteikta ņemot vērā projektu konkursa ietvaros atbalstīto saules elektrostaciju vidējo uzstādīto jaudu (8-9kW) un tīklā nodoto elektroenerģijas apjomu (ap 70%). Savukārt izmaksu apjoms 2500 EUR apmērā noteikts, ņemot vērā publiski pieejamo informāciju un pieņemot, ka elektroenerģijas uzkrāšanas iekārtas ar ietilpību 1 kWh izmaksas atbilst 500 eiro. 
MK noteikumi papildināti ar 59.punktu, paredzot, ka 9.4.2.apakšpunkts stājas spēkā ar 2024.gada 1.maiju, kas ir saskaņots termiņš ar neto sistēmas nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) 2023/2831 (2023. gada 13. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) 2023/2831 (2023. gada 13. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 2023/2831 kopumā
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 1.panta 1.punkts un 1.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 2.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 7.panta 3.punkts un 8.pants
Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2023/2831 6.panta 3.punkts
Noteikumu projekta 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regula Nr. 2023/2831 kopumā
Noteikumu projekta 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi