23-TA-342: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 589 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākuma "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 70.uzdevums paredz virzīties uz obligātas vidējās izglītības ieviešanu, iekļaujot arī valsts pārbaudes darbu kādā no dabaszinātņu priekšmetiem. Saskaņā ar 27.09.2022. grozījumiem Ministru kabineta 03.09.2019. noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" sākot ar 01.09.2023. stāsies spēkā norma par obligātu valsts pārbaudes darbu dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī. Lai sniegtu atbalstu izglītojamajiem dabaszinību apguvei vidējās izglītības posmā, noteikumu projekts paredz piešķirt 8.3.2.2.pasākumam "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" (turpmāk - 8.3.2.2.pasākums) Eiropas Sociālā fonda (turpmāk - ESF) finansējumu mācīšanās stratēģiju autorrisinājumu izstrādei ķīmijas un bioloģijas pamatkursu apguvei.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Palielināt 8.3.2.2.pasākumam pieejamo finansējumu mācīšanās stratēģiju autorrisinājumu izstrādei ķīmijas un bioloģijas pamatkursu apguvei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 30.08.2016. noteikumu Nr. 589 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākuma "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" īstenošanas noteikumi" 24.1.4.apakšpunktu 8.3.2.2. pasākumā tiek izstrādāti un adaptēti autorrisinājumi izglītojamo atbalstam. Reaģējot uz COVID-19 pandēmijas radīto ietekmi dabaszinību mācību priekšmetu satura apguvē vidējās izglītības posmā, izglītojamo atbalstam 8.3.2.2.pasākuma ietvaros sadarbībā ar Latvijas augstskolām tiek izstrādāti autorrisinājumi vidusskolas pamatkursa “Fizika I” un padziļināto kursu “Programmēšana II” un “Dizains un tehnoloģijas II” apguvei. Šo autorrisinājumu izstrādei tika rasts finansējums 8.3.2.2.pasākuma projekta ietvaros.
Vienlaikus grozījumi Ministru kabineta 03.09.2019. noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" paredz, ka sākot ar 01.09.2023. stāsies spēkā norma par obligātu valsts pārbaudes darbu dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī. Lai sniegtu atbalstu izglītojamajiem dabaszinību mācību satura apguvē, papildus nepieciešams izstrādāt mācīšanās stratēģiju autorrisinājumus vidējās izglītības bioloģijas un ķīmijas pamatkursos.
Vienlaikus grozījumi Ministru kabineta 03.09.2019. noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" paredz, ka sākot ar 01.09.2023. stāsies spēkā norma par obligātu valsts pārbaudes darbu dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī. Lai sniegtu atbalstu izglītojamajiem dabaszinību mācību satura apguvē, papildus nepieciešams izstrādāt mācīšanās stratēģiju autorrisinājumus vidējās izglītības bioloģijas un ķīmijas pamatkursos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts pārbaudes darbu 2021./2022. mācību gada statistika liecina, ka skolēnu skaits, kas izvēlas kārtot centralizētos eksāmenus dabaszinību jomā, ir kritisks. Bioloģijas centralizēto eksāmenu 12. klasei izvēlējās kārtot 7,77% no kopējā eksāmenu kārtotāju skaita, taču ķīmijas obligāto eksāmenu 12. klasei - 4,30% izglītojamo.
Risinājuma apraksts
Lai sniegtu atbalstu izglītojamajiem dabaszinību apguvē vidējās izglītības posmā līdztekus fizikas pamatkursa un programmēšanas un dizaina un tehnoloģiju padziļināto kursu apguves atbalstam tiks izstrādātas mācīšanās stratēģijas vidējās izglītības dabaszinātņu pamatkursos “Bioloģija I” un “Ķīmija I”, mazinot COVID-19 pandēmijas seku ietekmi uz mācību satura apguvi STEM jomā. Šie mācīšanās stratēģiju autorrisinājumi ietver mācību plāna, stundu satura, interaktīvā mācību satura, pašpārbaudes darbu, metodiskā pedagoga materiāla nodarbību attīstību atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartā noteiktajam nodarbību skaitam un pamatotu mācību sasniedzamo rezultātu atdeves risinājumu. Mācīšanās stratēģiju attīstība vidusskolas dabaszinību kursos ne tikai mazinās pandēmijas ietekmes sekas, bet arī radīs mūsdienīgu pašvadītu mācīšanās procesu attīstību, veicinot izglītojamo pašmotivāciju uz izaugsmi, kas ir viens no kompetenču pieejas elementiem mācību satura apguvē. Grozījums paredz papildu finansējumu autorrisinājumu izstrādei 8.3.2.2.pasākuma ESF projektā (turpmāk - ESF projekts) esošās noteiktās darbības "Autorrisinājumu un pielietojamo pedagoģisko rīku nodrošinājums vispārējās izglītības iestādēm" ietvaros. Līdz šim ESF projektā tika paredzēts izstrādāt 10 autorrisinājumus. Piešķirot papildu finansējumu, šīs ESF projekta darbības rezultāta vērtība tiks palielināta par 2. Ir paredzēts, ka visi projektā izstrādātie autorrisinājumi būs pieejami 8.3.1.1.pasākuma “Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana” (turpmāk – 8.3.1.1.pasākums) ietvaros izveidotajā digitālajā mācību resursu krātuvē, nodrošinot to pieejamību mācību satura apguves procesā.
Finansējumu šo mācīšanās stratēģiju izstrādei plānots piešķirt, pārdalot to no darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.prioritārā virziena “Izglītība, prasmes un mūžizglītība” ietvaros īstenotā 8.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1.pasākuma, kur ir izveidojies finansējuma ietaupījums 650 000 EUR apmērā, tai skaitā ESF finansējums 552 500 EUR un valsts budžets 97 500 EUR. Ietaupījums veidojies no finansējuma, kas piešķirts 8.3.1.1.pasākumam 2020.gadā COVID-19 seku mazināšanai atbilstoši informatīvajam ziņojumam “Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansējuma pārdalēm un risinājumiem COVID-19 seku mazināšanai” (pieņemts zināšanai ar Ministru kabineta 19.05.2020. sēdes protokollēmumu (prot. Nr.34 33.§)) un Ministru kabineta 18.08.2020. grozījumiem Ministru kabineta 24.11.2015. noteikumos Nr. 670 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1. pasākuma “Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana” īstenošanas noteikumi”. Kopējais 8.3.1.1.pasākumam piešķirtais finansējums 2020.gadā COVID-19 seku mazināšanai bija 7 400 089 EUR, tai skaitā ESF 6 290 075 EUR un valsts budžets 1 110 014 EUR, un par tā izlietojumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā 2014.–2020. gadam tiek veidota atsevišķa uzskaite, lai informētu Eiropas Komisiju par izlietoto finansējumu COVID-19 seku mazināšanai. Finansējumu plānots novirzīt mācīšanās stratēģiju autorrisinājumu izstrādei, lai sniegtu atbalstu izglītojamajiem dabaszinību apguvei vidējās izglītības posmā, mazinot COVID-19 pandēmijas ietekmi uz dabaszinību mācību priekšmetu satura apguvi. Ņemot vērā minēto, finansējuma pārdale neietekmē 2020.gadā 8.3.1.1.pasākumam papildus piešķirtā finansējuma sākotnējo mērķi.
Minētais risinājums konceptuāli ir atbalstīts 8.3.2.2.pasākuma projekta uzraudzības padomē 27.01.2023. un 8.3.1.1.pasākuma projekta uzraudzības padomē 03.02.2023. Projektu uzraudzības padomju sastāvā ietilpst arī sociālo partneru pārstāvji, t.sk. Latvijas Pašvaldību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija.
Grozījums nav uzskatāms par būtisku izmaiņu Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulas Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē, tas neietekmē projekta īstenošanu un tajā noteiktā mērķa sasniegšanu, jo neparedz konceptuāli jaunu darbību veikšanu.
Finansējumu šo mācīšanās stratēģiju izstrādei plānots piešķirt, pārdalot to no darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.prioritārā virziena “Izglītība, prasmes un mūžizglītība” ietvaros īstenotā 8.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1.pasākuma, kur ir izveidojies finansējuma ietaupījums 650 000 EUR apmērā, tai skaitā ESF finansējums 552 500 EUR un valsts budžets 97 500 EUR. Ietaupījums veidojies no finansējuma, kas piešķirts 8.3.1.1.pasākumam 2020.gadā COVID-19 seku mazināšanai atbilstoši informatīvajam ziņojumam “Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansējuma pārdalēm un risinājumiem COVID-19 seku mazināšanai” (pieņemts zināšanai ar Ministru kabineta 19.05.2020. sēdes protokollēmumu (prot. Nr.34 33.§)) un Ministru kabineta 18.08.2020. grozījumiem Ministru kabineta 24.11.2015. noteikumos Nr. 670 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1. pasākuma “Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana” īstenošanas noteikumi”. Kopējais 8.3.1.1.pasākumam piešķirtais finansējums 2020.gadā COVID-19 seku mazināšanai bija 7 400 089 EUR, tai skaitā ESF 6 290 075 EUR un valsts budžets 1 110 014 EUR, un par tā izlietojumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā 2014.–2020. gadam tiek veidota atsevišķa uzskaite, lai informētu Eiropas Komisiju par izlietoto finansējumu COVID-19 seku mazināšanai. Finansējumu plānots novirzīt mācīšanās stratēģiju autorrisinājumu izstrādei, lai sniegtu atbalstu izglītojamajiem dabaszinību apguvei vidējās izglītības posmā, mazinot COVID-19 pandēmijas ietekmi uz dabaszinību mācību priekšmetu satura apguvi. Ņemot vērā minēto, finansējuma pārdale neietekmē 2020.gadā 8.3.1.1.pasākumam papildus piešķirtā finansējuma sākotnējo mērķi.
Minētais risinājums konceptuāli ir atbalstīts 8.3.2.2.pasākuma projekta uzraudzības padomē 27.01.2023. un 8.3.1.1.pasākuma projekta uzraudzības padomē 03.02.2023. Projektu uzraudzības padomju sastāvā ietilpst arī sociālo partneru pārstāvji, t.sk. Latvijas Pašvaldību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija.
Grozījums nav uzskatāms par būtisku izmaiņu Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulas Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē, tas neietekmē projekta īstenošanu un tajā noteiktā mērķa sasniegšanu, jo neparedz konceptuāli jaunu darbību veikšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Valsts izglītības satura centrs
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekta izpildei veicami grozījumi vienošanās par projekta īstenošanu, ko nodrošinās Valsts izglītība satura centrs kā finansējuma saņēmējs un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde esošo funkciju ietvaros.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildu finansējums 650 000 EUR apmērā 8.3.2.2.pasākumam tiek pārdalīts no 8.3.1.1.pasākuma. Minēto finansējumu plānots apgūt līdz 31.12.2023. Ņemot vērā minēto, ietekmes uz budžetu nav.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 670 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" īstenošanas noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Lai veiktu finansējuma pārdali, nepieciešams grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 670 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" īstenošanas noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
Tiesību akts stājas spēkā vienlaicīgi ar vai pēc grozījumu apstiprināšanas Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 670 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" īstenošanas noteikumi".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Tiesību akta projekta izpildi nodrošinās Izglītības un zinātnes ministrija kā atbildīgā iestāde, Valsts izglītība satura centrs kā finansējuma saņēmējs, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi