24-TA-1495: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra noteikumos Nr. 91 "Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda vadības likuma 15. panta 12. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar projektu „Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 11.februāra noteikumos Nr.91 “Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada perioda programmas “Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana” īstenošanas noteikumi” (turpmāk-noteikumu projekts) tiek precizēts Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada perioda programmas “Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana” (turpmāk – Programma) administratīvo izmaksu attiecināmības termiņš un Divpusējās sadarbības iniciatīvu iesniedzēju loks.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2020.gada 11.februāra noteikumus Nr.91 “Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada perioda programmas “Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana” īstenošanas noteikumi” (turpmāk-noteikumi Nr.91) ir nepieciešams ir precizēt ņemot vērā 2024. gada 14. martā veiktos grozījumus Donorvalstu noteikumu par EEZ/Norvēģijas finanšu instrumentu ieviešanu 2014.–2021. gadā 8.10. panta 1.punktā1 un 2024. gada 6. jūnijā Finanšu instrumenta biroja veikto tehnisko precizējumu Programmas līgumā2. Lai veicinātu Programmas finanšu līdzekļu efektīvu izmantošanu un nodrošinātu to pilnvērtīgu apguvi atbilstoši paredzētajiem mērķiem Programmas administratīvo izdevumu attiecināmības termiņš ir pagarināts līdz 2025.gada 30.aprīlim.
Projektu īstenošana Programmas ietvaros ir noslēgusies un ir izveidojies Programmai piešķirtā finansējuma ietaupījums. Ņemot vērā to, ka Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanas izdevumu attiecināmības termiņš ir 2025.gada 30.aprīlis, Iekšlietu ministrija kā Programmas apsaimniekotājs vēlas novirzīt atlikušos Programmas finanšu līdzekļus Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanai. Tas nodrošinās lietderīgu Programmai piešķirtā finansējuma izmantošanu un plašāku programmas atbalstu jomu tvērumu.
1 Pieejams: https://eeagrants.lv/par-grantiem/juridiskais-ietvars/regulejosie-dokumenti/donorvalstu-noteikumi-un-to-pielikumi/
2 Pieejams: https://eeagrants.lv/starptautiska-policijas-sadarbiba/dokumenti/programmas-ligums-2/
Projektu īstenošana Programmas ietvaros ir noslēgusies un ir izveidojies Programmai piešķirtā finansējuma ietaupījums. Ņemot vērā to, ka Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanas izdevumu attiecināmības termiņš ir 2025.gada 30.aprīlis, Iekšlietu ministrija kā Programmas apsaimniekotājs vēlas novirzīt atlikušos Programmas finanšu līdzekļus Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanai. Tas nodrošinās lietderīgu Programmai piešķirtā finansējuma izmantošanu un plašāku programmas atbalstu jomu tvērumu.
1 Pieejams: https://eeagrants.lv/par-grantiem/juridiskais-ietvars/regulejosie-dokumenti/donorvalstu-noteikumi-un-to-pielikumi/
2 Pieejams: https://eeagrants.lv/starptautiska-policijas-sadarbiba/dokumenti/programmas-ligums-2/
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.91 22.1 punkts paredz, ka Programmas administratīvo izdevumu attiecināmības termiņš ir 2024. gada 31. decembris.
Risinājuma apraksts
Izteikt 22.1 punktu jaunā redakcijā:
22.1 Programmas administratīvo izdevumu attiecināmības termiņš ir 2025. gada 30. aprīlis.
22.1 Programmas administratīvo izdevumu attiecināmības termiņš ir 2025. gada 30. aprīlis.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.91 ir paredzēts, ka Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu var iesniegt pats Programmas apsaimniekotājs, starptautiska partnerorganizācija un projekta īstenotājs. Iekšlietu ministrija, saskaņojot to ar Finanšu ministriju kā Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta vadošo iestādi, noteikumu projektā ir paredzējusi, ka Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu varēs iesniegt tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestādes, neatkarīgi no tā, vai tās ir vai nav īstenojušas projektu Programmas ietvaros, ja tās spēs nodrošināt plānotās Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas atbilstību noteikumu Nr.91 33.punktam.
Risinājuma apraksts
Papildināt ar 32.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
32.4. tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestādei, ja tā iesniegusi programmas apsaimniekotājam pamatotu pieprasījumu.
32.4. tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestādei, ja tā iesniegusi programmas apsaimniekotājam pamatotu pieprasījumu.
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams salāgot terminoloģiju 32.4.apakšpunktā un 34.1.apakšpunktā, lai tiesību normas piemērotājam ir viennozīmīgi skaidrs, kurām iestādēm un kādā kārtībā jāsniedz Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas pārskats.
Risinājuma apraksts
Izteikt 34.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
34.1. ir tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestāde, bet kas nav Iekšlietu ministrija vai tās padotībā esoša iestāde, programmas apsaimniekotājs plāno Iekšlietu ministrijas budžetā transfertu izdevumus (saskaņojot transferta veidlapu ar līdzfinansējuma saņēmēju) uz citām nozaru ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, kas iesaistītas minēto aktivitāšu īstenošanā. Līdzfinansējuma saņēmējs 30 dienu laikā pēc divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas īstenošanas sagatavo un iesniedz programmas apsaimniekotājam divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas pārskatu kopā ar pamatojošo dokumentāciju;
34.1. ir tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestāde, bet kas nav Iekšlietu ministrija vai tās padotībā esoša iestāde, programmas apsaimniekotājs plāno Iekšlietu ministrijas budžetā transfertu izdevumus (saskaņojot transferta veidlapu ar līdzfinansējuma saņēmēju) uz citām nozaru ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, kas iesaistītas minēto aktivitāšu īstenošanā. Līdzfinansējuma saņēmējs 30 dienu laikā pēc divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas īstenošanas sagatavo un iesniedz programmas apsaimniekotājam divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas pārskatu kopā ar pamatojošo dokumentāciju;
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Lai nodrošinātu Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada periodā pieejamo līdzekļu pilnīgu investēšanu, atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 28.maija sēdes protokola Nr.22 44. § 8.1. apakšpunktam, programmu projektos līdz 2024. gada 30. aprīlim neinvestēto finansējumu paredzēts pārdalīt uz Divpusējās sadarbības fondu programmas līmeņa iniciatīvu īstenošanai vai stratēģisko iniciatīvu īstenošanai.
Ministru kabinets tiks informēts par veiktajām pārdalēm ar Finanšu ministrijas virzīto informatīvo ziņojumu “Informatīvais ziņojums par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm (pusgada ziņojums).
Ministru kabinets tiks informēts par veiktajām pārdalēm ar Finanšu ministrijas virzīto informatīvo ziņojumu “Informatīvais ziņojums par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm (pusgada ziņojums).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projektam nav ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem, jo Programmas ietvaros piešķirtais finansējums netiek mainīts.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts regulē publiskās pārvaldes tiesiskās attiecības un attiecībā pret privāto sektoru izmaiņas neparedz.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekts nepalielina institūciju veicamo funkciju apjomu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
