Anotācija (ex-ante)

24-TA-215: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Enerģijas lietotāju apgādes kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai aktualizētu kārtību, kādā enerģijas lietotāji apgādājami ar enerģiju izsludinātas valsts vai vietējās enerģētiskās krīzes laikā, kārtību, kādā īstenojama dabasgāzes stratēģisko rezervju izveidošana un izmantošana, lai pēc iespējas nodrošinātu dabasgāzes lietotāju nepārtrauktu apgādi ar dabasgāzi, kā arī kārtību, kādā Nacionālo bruņoto spēku, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta, mobilizējamo civilās aizsardzības formējumi valsts apdraudējuma gadījumā apgādājami ar dabasgāzi un elektroenerģiju.
Noteikumu projektā noteikts, ka rīcības kārtība valsts apdraudējuma gadījumā ir tāda pati, kā nodrošināšanas kārtība valsts enerģētiskās krīzes laikā.
Attiecībā uz Enerģētikas likuma 64. panta pirmās daļas 2. punkta deleģējumu tiks izstrādāti atsevišķi Ministru kabineta noteikumi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir izstrādāt aktuālajai situācijai atbilstošu un īstenojamu kārtību elektroenerģijas, dabasgāzes un siltumenerģijas lietotāju apgādei un Mobilizācijas likuma 9. panta 7. punkta "a" apakšpunktā noteikto subjektu apgādei ar elektroenerģiju un dabasgāzi izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā, kā arī dabasgāzes stratēģisko rezervju izveidošanas un izmantošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 312 “Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 312) nosaka kārtību, kādā enerģijas lietotāji tiek apgādāti ar enerģiju izsludinātas valsts vai vietējās enerģētiskās krīzes laikā, un kārtību, kādā energoapgādes komersanti, kā arī komersanti, kuri nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu, un komersanti, kuriem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir izsniegtas licences uzņēmējdarbībai ar degvielu, pēc valsts vai pašvaldības enerģētiskās krīzes centra pieprasījuma pārdod tiem piederošo kurināmo.
Noteikumi Nr. 312 ir pieņemti pirms 12 gadiem un šajā laika posmā ģeopolitisku iemeslu dēļ būtiskus pārveidojumus ir piedzīvojusi visa enerģētikas nozare kopumā un katra tās nozares darbība atsevišķi, izmaiņas ir notikušas arī ar enerģētikas nozari saistītos nacionālos un Eiropas Savienības tiesību aktos. Ņemot vērā šo izmaiņu apjomu, Noteikumos Nr. 312 noteiktais regulējums vairs neatbilst aktuālajai situācijai ne attiecībā uz enerģijas lietotāju grupām, ne attiecībā uz visu veidu enerģijas apgādes (elektroenerģijas, dabasgāzes, siltumenerģijas) organizēšanas noteikumiem izsludinātas enerģētiskās krīzes situācijā, kā arī enerģijas sistēmas operatoru un sistēmas lietotāju tehniskām iespējām veikt noteikto funkciju izpildi enerģētiskās krīzes laikā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka elektroenerģijas tīkls ir vienots visā valstī un dabasgāzes apgādes sistēma ir valstiska mēroga sistēma, regulējums ir paredzēts valsts enerģētiskās krīzes gadījumam. Neatkarīgi no krīzes skartās enerģētikas nozares valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanas un atcelšanas kārtībai ir jābūt vienādai.
Risinājuma apraksts
Vienota procesa un saskaņotas rīcības nodrošināšanai visā valsts teritorijā Noteikumu projekta II. nodaļā noteikta kārtība, kādā, konstatējot Enerģētikas likuma 59. un 60. pantā minētos apstākļus - enerģijas vai kurināmā piegāde energoapgādes komersantiem vai enerģijas lietotājiem ir apdraudēta vai traucēta tādā apjomā, ka šo apdraudējumu vai traucējumus energoapgādes komersanti nespēj laikus prognozēt un novērst ar saimnieciskās darbības metodēm un enerģijas piegāde ir traucēta tādā apjomā, kas var apdraudēt iedzīvotāju drošību, veselību un tautsaimniecības nozaru darbību, un šie traucējumi aptver teritoriju, kurā iedzīvotāju skaits pārsniedz vienu trešdaļu no valsts iedzīvotāju skaita vai arī kura aizņem vairāk nekā pusi no valsts teritorija -  tiek izsludināta valsts enerģētiskā krīze un kā tā tiek atcelta.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 312 ietvertā elektroenerģijas procentuālā apmēra ierobežojumu pieeja faktiski ir balstīta uz galalietotāju brīvprātības principu, nevis tehnisku iespēju elektroenerģijas sistēmas operatoriem īstenot patēriņa ierobežojumus galalietotājiem noteiktā procentuālā apmērā. Sistēmas operatoriem nav tehnisku iespēju samazināt galalietotāja elektroenerģijas patēriņu (to var izdarīt tikai pats galalietotājs), ir tikai iespēja pārtraukt elektroenerģijas piegādi. Turklāt, vienā ēkā var atrasties vairāku grupu enerģijas lietotāji. Līdz ar to, lai iespējami īsākā laikā pārtrauktu elektroenerģijas piegādi noteiktai elektroenerģijas lietotāju grupai, nevis visiem lietotājiem, būtu nepieciešams ievērojams elektroenerģijas sistēmas operatora darbinieku skaits. Pat iesaistot visu sistēmas operatora operatīvo personālu, būs nepieciešamas daudzas dienas, lai pabeigtu elektroenerģijas piegādes pārtraukšanu noteiktai lietotāju grupai.
Ievērojot minēto, Noteikumos Nr. 312 noteiktā pieeja elektroenerģijas patēriņa ierobežošanai galalietotājiem nenodrošinās attiecīgajam krīzes līmenim paredzēto elektroenerģijas patēriņa samazinājumu.
Risinājuma apraksts
Saskaņotas un ātras rīcības nodrošināšanai noteikumu projekta III. nodaļā tiek noteikts pasākumu kopums, tajā skaitā, manuālas un automātiskas pieprasījuma atslēgšanas procedūra elektroenerģijas sistēmas stabilas darbības nodrošināšanai valsts enerģētiskās krīzes laikā, pasākumus īstenojošās atbildīgās iestādes un kārtība, kādā tiek saskaņotas minētās darbības.
Ņemot vērā elektroenerģijas nozares normatīvajos aktos noteikto elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora atbildību par elektroapgādes drošumu, elektroenerģijas ražošanas un starpvalstu savienojumu jaudu rezervēšanu un enerģijas plūsmu vadību, elektroenerģijas apmaiņu ar citām savienotām pārvades sistēmām, pārvades tīkla jaudas un stabilas sistēmas darbības nodrošināšanas funkciju, tā rīcībā ir operatīva un aktuāla informācija par elektroenerģijas apgādi gan Latvijā, gan ārpus tās. Tādējādi noteikumu projektā ir paredzēts elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora pienākums iniciēt enerģētiskās valsts krīzes izsludināšanas un iespējamo elektroenerģijas patēriņa ierobežošanas nepieciešamību.
Noteikumu projektā noteikts, ka ikvienam elektroenerģijas sistēmas dalībniekam ir pienākums ievērot elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora rīkojumus attiecībā uz elektroenerģijas ražošanu vai patēriņu. Elektroenerģijas ražotāju pienākums uzturēt noteiktu elektroenerģijas ražošanas režīmu ir iekļauts ar mērķi nodrošināt stabilu elektroenerģijas daudzumu, kas neradītu elektroenerģijas pārrāvumu un neveicinātu enerģētiskās krīzes eskalāciju. 
Noteikumu projekts paredz, ka valsts enerģiskās krīzes elektroenerģijas nozarē pārvarēšanā tiek iesaistīti visi galalietotāji, tomēr slogs, ko rada elektroenerģijas piegādes atslēgšana tiek iespējami vienmērīgi attiecināts uz katru galalietotāju. Noteikumu projektā noteikts, ka elektroenerģijas sadales sistēmas operators manuālo atslēgšanu īsteno, ievērojot atslogojamo elektrolīniju izvadu periodiskas rotācijas principu un nodrošinot, ka elektrolīnijas izvada viena atslēguma ilgums nav ilgāks par trim stundām, ja tehniski tas ir iespējams.
Noteikumu projektā iekļauts arī elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora pienākums sadarbībā ar elektroenerģijas sadales sistēmas operatoriem un Klimata un enerģētikas ministriju sagatavot un atjaunot ne retāk kā reizi trīs gados Nacionālo bruņoto spēku, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta, mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu un augstas prioritātes nozīmīgo elektroenerģijas tīkla lietotāju sarakstu, ņemot vērā seku smagumu, kas iestāsies, ierobežojot vai pārtraucot elektroenerģijas piegādi attiecīgo lietotāju  elektrificētajam objektam valsts enerģētiskās krīzes laikā. Atbilstoši Eiropas Komisijas 2017. gada 24. novembra Regulai (ES) 2017/2196, ar ko izveido tīkla kodeksu par ārkārtas un atjaunošanas stāvokli elektrosistēmā augstas prioritātes nozīmīgs tīkla lietotājs ir nozīmīgs tīkla lietotājs, kam piemēro īpašus nosacījumus par atslēgšanu un sprieguma atkalpieslēgšanu, un katram elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram saskaņā ar Direktīvas 2009/72/EK 37. pantu attiecīgajai regulatīvajai iestādei jāiesniedz apstiprināšanai augstas prioritātes nozīmīgo tīkla lietotāju saraksts, ja vien tie nav noteikti dalībvalstu valsts tiesību aktos.
Attiecībā uz sarakstā neesošiem lietotājiem elektroenerģijas sistēmas operators atkarībā no elektroapgādes traucējuma apmēra īsteno sistēmas manuālas pieprasījuma atslēgšanas procedūru, kas ir balstīta uz iepriekš aprakstīto rotācijas pieeju, lai elektroenerģijas ierobežojošie pasākumi minimāli ietekmētu sabiedrību kopumā.  Sarakstā ietvertajiem lietotājiem varēs nepiemērot manuālās pieprasījuma atslēgšanas procedūru, ja par to būs lēmis Valsts enerģētiskās krīzes centrs.
Ja elektroenerģijas sistēmas stabila darbības režīma nodrošināšana būs apdraudēta tādā apjomā, ka ir nepieciešama nekavējoša reakcija elektroenerģijas patēriņa samazināšanai, elektroenerģijas sistēmas operatori veiks automātiskas pieprasījuma atslēgšanas procedūru visiem elektroenerģijas lietotājiem. Tādēļ, lai sarakstā noteiktiem lietotājiem elektroenerģijas piegāde netiktu pārtraukta, veicot automātiskas pieprasījuma atslēgšanas procedūru, noteikumu projektā noteikts minēto lietotāju pienākums pastāvīgi nodrošināt sev individuālās elektroenerģijas apgādes iespēju un atjaunot individuālās elektroenerģijas apgādei nepieciešamo kurināmo, ja tāds ir ticis izmantots.
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 25. oktobra Regulas (ES) 2017/1938 par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr.994/2010 (turpmāk – Regula Nr.2017/1938) mērķis ir garantēt dabasgāzes piegādes drošību Eiropas Savienībā.
Regulas Nr.2017/1938 11. pants nosaka krīzes izsludināšanas kartību dabasgāzē, kas ir balstīta uz trīs krīzes līmeņiem – agrīnās brīdināšanas līmenis, trauksmes līmenis, ārkārtas stāvokļa līmenis.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu korektu Regulas Nr.2017/1938 piemērošanu, Noteikumu projektā tiek noteikti īstenojamie pasākumi dabasgāzes sistēmas stabilas darbības nodrošināšanai atbilstoši Regulā Nr.2017/1938 ietvertajiem nosacījumiem ārkārtas stāvokļa līmenī (enerģētiskās krīzes laikā). Agrās brīdināšanas līmeņa un trauksmes līmeņa pasākumi tiks iekļauti atsevišķā regulējumā - ārkārtas rīcības plānā.
Noteikumu projektā noteikts dabasgāzes lietotāju sadalījums četrās lietotāju grupās atkarībā no dabasgāzes lietotāju gazificēto objektu maksimālās atļautās slodzes apmēra vai nozīmīguma, tajā skaitā tautsaimniecībai.
Pirmās grupas nodrošināmo lietotāju sarakstā bez mājsaimniecībām, izglītības iestādēm, avārijas dienestiem un tiesībsargājošām iestādēm tiek iekļauti arī tādi lietotāji, kuru gazificēto objektu maksimālā atļautā slodze ir mazāka vai vienāda ar 25 m3/h un kas neveido būtisku ietekmi uz dabasgāzes patēriņu (piemēram - daudzdzīvokļu ēka, kurā ir mājsaimniecības un atsevišķi nelieli komersanti - frizētavas, beķereja, zobārsta prakse, utt.). Šādu lietotāju dabasgāzes patēriņš ir salīdzinoši neliels, bet nepieciešamās darbības, lai atslēgtu dabasgāzi šādu lietotāju objektiem ir nesamērīgi lielas pret ieguvumu, ko varētu radīt dabasgāzes piegādes pārtraukšana lietotājam.
Ceturtās grupas lietotāju sarakstā tiek iekļauti tautsaimniecībai nozīmīgi komersanti, tajā skaitā arī energoapgādes komersanti, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par elektroenerģijas sistēmas vadības un lietošanas kārtību kontrolē dispečervadības grafika ģenerētājvienību ar jaudu virs 100 MW un elektroenerģijas jaudas ģenerācijas pieejamību vismaz 900 stundas gadā.
Noteikumu projektā paredzēts, ka Ekonomikas ministrija kā par tautsaimniecības struktūrpolitiku atbildīgā ministrija sadarbībā ar Klimata un enerģētikas ministriju reizi trīs gados atjauno tautsaimniecībai nozīmīgo komersantu un to gazificēto objektu sarakstu.
Dabasgāzes piegādes ierobežošanu vai pārtraukšanu sarakstā minētajiem lietotājiem vai konkrētam gazificētam objektam nosaka Ministru kabineta rīkojumā par valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanu. Savukārt attiecībā uz pārējiem komersantiem, kuru gazificēto objektu maksimālā atļautā slodze ir lielāka par 25 m3/h, vienotais dabasgāzes sistēmas operators un dabasgāzes sadales sistēmas operators izstrādā dabasgāzes patēriņa ierobežošanas vai pārtraukšanas rīcības plānu valsts enerģētiskās krīzes laikā (turpmāk – Plāns), kuru sagatavo elektroniska dokumenta formā.
Noteikumu projektā paredzēts, ka pasākumus dabasgāzes patēriņa samazināšanai atbilstoši Ministru kabineta vai Plāna noteiktajiem ierobežojumiem veic lietotājs, bet pasākumus dabasgāzes piegādes pārtraukšanai veic vienotais dabasgāzes sistēmas operators vai dabasgāzes sadales sistēmas operators tā licences darbības zonā.
Vienlaikus dabasgāzes lietotājam, kas valsts enerģētiskās krīzes laikā ir pakļauts dabasgāzes apgādes ierobežošanai vai pārtraukšanai, ir jāpilda noteikumos iekļautie pienākumi, tostarp attiecībā uz atgriezeniskās saites sniegšanu par saņemto informāciju par izsludināto valsts enerģētisko krīzi.
Noteikumu projektā lietotais jēdziens “gāzes diena” nozīmē laikposmu no 5.00 līdz 5.00 UTC (universal time coordinated) nākamajā dienā ziemas laika periodā un no 4.00 līdz 4.00 UTC nākamajā dienā periodā, kad izmanto vasaras laiku, kā tas ir skaidrots Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumu Nr. 78 “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 2.14. apakšpunktā.
Ja dabasgāzes lietotājs valsts enerģētiskās krīzes laikā diennaktī patērē dabasgāzi vairāk nekā ir noteicis Ministru kabinets vai noteikts saskaņā ar Plānu, vienotais dabasgāzes sistēmas operators vai dabasgāzes sadales sistēmas operators brīdina dabasgāzes lietotāju vai pārtrauc dabasgāzes piegādi.  
Tiesību līdzsvarošanai Noteikumu projektā ir noteikta dabasgāzes lietotāja, kuram ir pārtraukta dabasgāzes iegāde, tiesība vērsties Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā kā pirmstiesas strīda izšķiršanas iestādē (atbilstoši likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 32. panta pirmajā daļā ietvertajam deleģējumam), lai novērstu dabasgāzes lietotāja ieskatā nepamatotu dabasgāzes piegādes pārtraukšanu. Izskatot dabasgāzes lietotāja iesniegumu par dabasgāzes piegādes atjaunošanas iespējamību tiek ņemti vērā objektīvi situācijas apstākļi, tostarp – enerģētiskās krīzes raksturs, ilgums un attiecīgā dabasgāzes lietotāja ietekme uz valsts enerģētisko krīzi.
Lai nodrošinātu dabasgāzes nodrošināmo lietotāju apgādi ar dabasgāzi, Noteikumu projekta V. nodaļā noteikta kārtība, kādā īstenojama dabasgāzes stratēģiskās rezerves izveidošana un izmantošana.
Vienotais dabasgāzes sistēmas operators dabasgāzes stratēģisko rezervi veido, ievērojot dabasgāzes daudzumu atbilstoši Regulā Nr. 2017/1938 noteiktajam piegādes standartam, kuru izmanto nodrošināmo lietotāju apgādei enerģētiskās krīzes laikā, ja traucēta dabasgāzes piegāde un pieejamības nodrošināšanai nepieciešamās tehnoloģiski un ekonomiski pamatotās rezerves uzglabāšanas izmaksas ietver dabasgāzes pārvades sistēmas pakalpojuma izmaksās.
Problēmas apraksts
Attiecībā uz vietējo enerģētisko krīzi centralizētās siltumenerģijas apgādē Enerģētikas likuma 62. panta pirmajā daļā ir noteikti nosacījumi vietējas enerģētiskās krīzes izsludināšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta VI. nodaļa paredz regulējumu situācijā, kad centralizētajā siltumenerģijas apgādē izsludināta vietēja enerģētiskā krīze, ko izsludina pašvaldība, kuras teritorijā ir iestājusies krīze, Enerģētikas likumā noteiktajā kārtībā.
Vietējā enerģētiskā krīze centralizētajā siltumenerģijas apgādē var tikt izsludināta, jo atbilstoši  Latvijā ieviestai centralizētās siltumenerģijas apgādes koncepcijai katrā apdzīvotā vietā tiek izveidota atsevišķa (vai dažās administratīvajās teritorijās pat vairākas) centralizēta siltumenerģijas apgādes sistēma, tādējādi tehniski nav iespējams nodrošināt centralizētās siltumenerģijas apgādes valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanu vai pārvaldību, jo centralizētās siltumenerģijas sistēma neveido vienotu centralizētu sistēmu valsts līmenī.
Izsludinātas vietējās enerģētiskās krīzes laikā energoapgādes komersants, kas piegādā siltumenerģiju galalietotājiem, veic pasākumus centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniegšanas ierobežošanai, tajā skaitā siltumnesēja temperatūras samazināšanu. Prasība ir iekļauta, pamatojoties uz apsvērumu, ka centralizētas siltumenerģijas apgādes ierobežojoši pasākumi tehnisku iemeslu dēļ var tikt īstenoti visai ēkai, nevis individuāli katram lietotājam. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekme ir hipotētiska valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanas gadījumā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekme ir hipotētiska valsts enerģētiskās krīzes izsludināšanas gadījumā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Zaudēs spēku Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 312 "Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā"

Pamatojums un apraksts
Ar Noteikumu projektu izveidots jauns, aktuālajai situācijai atbilstošs regulējums, kā arī ņemot vērā Ministru kabineta 2022. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 968 "Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu" un Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumus Nr. 817 "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums" ar enerģētikas politiku saistītās funkcijas ir nodotas Klimata un enerģētikas ministrijai, kas, izpētot enerģētikas nozares nepieciešamību, sagatavojusi šo Noteikumu projektu.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R1938
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2017/1938 (2017. gada 25. oktobris) par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 994/2010 (Dokuments attiecas uz EEZ.)
Apraksts
Regulas mērķis ir garantēt gāzes piegādes drošību Eiropas Savienībā, nodrošinot nepārtrauktu iekšējā dabasgāzes tirgus darbību, atļaujot īstenot ārkārtas pasākumus, ja tirgus vairs nevar nodrošināt vajadzīgo gāzes daudzumu, tostarp solidaritātes pasākumus kā galējus pasākumus, un skaidri definējot un sadalot pienākumus starp dabasgāzes uzņēmumiem, dalībvalstīm un Eiropas Savienību saistībā gan ar preventīviem pasākumiem, gan ar reakcijas pasākumiem uz konkrētiem gāzes piegādes traucējumiem.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Lai nodrošinātu korektu Regulas Nr.2017/1938 piemērošanu, Noteikumu projektā iekļauti īstenojamie pasākumi dabasgāzes sistēmas stabilas darbības nodrošināšanai atbilstoši Regulā Nr.2017/1938 ietvertajiem nosacījumiem.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2017/1938 (2017. gada 25. oktobris) par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 994/2010 (Dokuments attiecas uz EEZ.)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
11.pants
III. nodaļa
Pārņemtas daļēji
Attiecībā uz agrīnās brīdināšanas un trauksmes līmeņa krīzi ir spēkā esošs cits tiesību akts
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Augstsprieguma tīkls", AS "Sadales tīkls", AS "Conexus Baltic Grid", AS "Gaso"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/ce86703e-c89e-400a-8eb7-43bad8ce24ca/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Valsts enerģētiskās krīzes laikā iesaistītās institūcijas ir sniegušas savu redzējumu, kādi ir tehniski iespējamie risinājumi izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā. 

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība ir notikusi laika posmā no 14.08.2023. līdz 25.08.2023. tiesību aktu lietas Nr. 23-TA-620 ietvaros un atkārtotu sabiedrības līdzdalību organizēt nav nepieciešams.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi