Anotācija (ex-ante)

23-TA-2490: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 866 "Īstermiņa eksporta kredīta garantiju izsniegšanas noteikumi komersantiem un atbilstošām lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 866 "Īstermiņa eksporta kredīta garantiju izsniegšanas noteikumi komersantiem un atbilstošām lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām" (turpmāk - Noteikumu projekts), sagatavoti pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta ceturto daļu, lai turpinātu atbalstu saimnieciskās darbības veicējiem, kuri eksportē preces programmas paplašinātā tvēruma pagarināšanai līdz 2028.gada beigām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz grozīt noteikto termiņu līdz kuram šo noteikumu ietvaros iespējams sniegt īstermiņa eksporta kredītu garantijas eksporta kredīta darījumiem, kuru debitors ir reģistrēts (neatkarīgi no debitoru valsts), lai sakristu ar Eiropas Komisijas pieņemto lēmumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā atbalstu no valsts puses eksporta darījumiem finanšu instrumentu veidā sniedz akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – ALTUM), nodrošinot eksportējošiem saimnieciskās darbības veicējiem iespēju saņemt eksporta kredītu garantijas, tādējādi nodrošinoties pret ārvalstu pircēju maksātnespēju vai ilgstošu nemaksāšanu, pārdodot preces vai sniedzot pakalpojumus ar atlikto maksājumu termiņu, kurš nav garāks par 730 dienām, izņemot lauksaimniecības produktu eksporta darījumus, kuriem atlikto maksājumu termiņš nav garāks par 547 dienām.
ALTUM ārvalstu pircēju risku segšanai izsniedz īstermiņa eksporta kredīta garantijas uz netirgus risku valstīm, kā arī uz pagaidu netirgus risku valstīm, saskaņā ar eksporta kredīta garantiju (turpmāk – EKG) programmas notifikāciju - SA.47233 Latvija īstermiņa eksporta kredīta shēma un ievērojot Eiropas Komisijas Paziņojumā (Komisijas 2012. gada Paziņojums dalībvalstīm par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu īstermiņa eksporta kredīta apdrošināšanai (turpmāk - STEC)) noteiktās prasības attiecībā uz valsts institūcijām vai kapitālsabiedrībām, kas sniedz īstermiņa eksporta kredīta garantijas. ALTUM EKG programma notificēta līdz 2023.gada beigām un to īsteno saskaņā ar 2016. gada 20. decembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 866 “Īstermiņa eksporta kredīta garantiju izsniegšanas noteikumi komersantiem un atbilstošām lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām”.
Ekonomikas ministrija iesniedza Eiropas Komisijai pētījumu par īstermiņa eksporta kredītu apdrošināšanas tirgus nepilnībām Latvijā, kā rezultātā no tirgus nepilnības pētījuma tika secināts, ka uzņēmumiem ir vajadzība pēc EKG programma (Eiropas Komisijas piešķirtais lietas Nr. SA. 105152). Ekonomikas ministrija lūdza Eiropas komisijai pagarināt Latvijas īstermiņa eksporta kredīta apdrošināšanas shēmu līdz 2029.gada 31.decembrim, uz laiku grozot sākotnējo lēmumu, pagarinot tā piemērošanu saskaņā ar STEC 19. punkta d) apakšpunktu (t.i., visas 2021. gada STEC pielikumā minētās valstis uzskatāmas par netirgojamām Latvijai),  lai Latvijas eksportētāji būtu pasargāti no iespējamiem debitoru maksājumu kavējumiem nākotnē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemto vērā, ka no 2024.gada 1.janvāra bez tūlītējām darbībām Altum EKG programma atgriezīsies tajā tvērumā, kas bija pirms COVID laika izņēmuma, t.i., ar ierobežojumiem attiecībā uz atbalsta iespējām eksportam uz Eiropas Savienības un daļu OECD valstu, svarīgi nodrošināt, ka eksportētāji Latvijā nav nelabvēlīgākā situācijā kā citās Eiropas Savienības valstīs, kuras informējušas, ka privātais apdrošinātājs nodrošina pietiekamu piedāvājumu, Ekonomikas ministrija lūdza Eiropas Komisijai izskatīt iespēju grozīt esošo notifikāciju (SA.47233), pagarinātu EKG programmas darbības laiku līdz EKG programmas esošās notifikācijas beigu termiņam - 2029.gada 31.decembrim. Eiropas Komisija pieņēma lēmumu lietā “State Aid SA. 105152 (2022/N) – Latvia - Prolongation and amendment of short-term export credit insurance scheme for temporary non marketable risks (SA.47233)” EKG saskaņoja līdz 2028.gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, Ekonomikas ministrija virza grozījumus, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Komisijas noteiktam lēmumam.

Papildus Ekonomikas ministrija skaidro, ka noteikumu projekta 11.2.apakšpunktā ir noteikts, ka eksporta kredīta darījumu atlikto maksājumu termiņš nav īsāks par 121 dienu, balstoties uz Tirgus pētījumu “Īstermiņa eksporta kredītu apdrošināšanas tirgus nepilnību analīze”, kurā tika secināts, ka eksporta kredīta apdrošināšana tiek piedāvāta tikai uz laiku līdz 1 gadam un tiek atjaunota ik gadu ar ierobežotiem atlikto maksājumu periodiem (līdz 120 dienām), līdz ar to noteikumu projekta ietvaros maksimālais eksporta kredīta darījumu atlikto maksājumu  termiņš nav īsāks par 121 dienu.  Savukārt noteikumu projekta 24.punktā ir paredzēts, ka noslēgto līgumu ietvaros pēdējās deklarācijas atlikto maksājumu termiņš nepārsniedz 2029. gada 29. jūniju, kas nozīmē, ka esošie noslēgtie līgumi, saskaņā ar noteikumu projekta 11.2.apakšpunktu būs spēkā līdz 2029. gada 29. jūnijam (Pēc Eiropas Komisijas notifikācijas apstiprinājuma shēma būs spēkā līdz 2028. gada 31. decembrim). Jaunas apdrošināšanas polises nevar parakstīt pēc minētā datuma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji, Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum”.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme uz Latvijas eksportētājiem, palīdzot tiem pārvarēt Covid-19 pandēmijas izraisītu krīzi, kā arī ģeopolitisko situāciju, piedāvājot garantijas, lai samazinātu starptautisko darījumu riskus, kuri ir pieauguši, saskaroties ar nenoteiktību starptautiskajos tirgos līdz 2028.gada 31.decembrim. Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme uz ekonomiku kopumā. Sabiedrības mērķgrupām un institūcijām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
Turpmāko piecu gadu laikā t.i. līdz 2028. gada beigām plānots atbalstīt aptuveni 110 papildus jaunus unikālus komersantus un eksporta kredītu garantiju atbalstīto deklarēto eksporta darījumu apjoms varētu sasniegt 1 150 000  euro (turpmāko 5 gadu laikā).

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts veicinās eksportu, attiecīgi MK Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi uz mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot iespēju saņemt garantijas, lai samazinātu starptautisko darījumu riskus, kuri pieauguši, saskaroties ar nenoteiktību starptautiskajos tirgos līdz 2028. gada 31.decembrim.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi