Anotācija (ex-ante)

22-TA-290: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
No 2021.gada 1.jūlija ir veiktas izmaiņas asistenta pakalpojuma nodrošināšanas kārtībā, un tas tiek nodrošināts atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti" (turpmāk – Noteikumi). No personas ar invaliditāti pārstāvošajām nevalstiskajām organizācijām un pašvaldību sociālajiem dienestiem ir saņemta informācija par to, ka daļai no personām, kuras saņem asistenta pakalpojumu atbilstoši jaunajiem nosacījumiem, iespējas saņemt personas vajadzībām atbilstošu asistenta pakalpojuma apjomu esot pasliktinājušās, salīdzinot ar iespējām saņemt asistenta pakalpojumu pēc iepriekšējā tiesiskā regulējuma. Līdz 2021.gada 1.jūlijam asistenta pakalpojums tika piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.942 “Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu pašvaldībā, augstskolā un koledžā” normām. Galvenokārt šādas personas ir bērni ar ļoti smagu invaliditāti, kuri regulāri apmeklē dažādas rehabilitācijas institūcijas un saņem ārstniecības pakalpojumus, kā arī pilngadīgas personas ar I invaliditātes grupu ar invaliditāti no bērnības, kurām ir indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai. 
Transporta izdevumi pakalpojuma ietvaros var tikt kompensēti uz noteiktiem galamērķiem, lai asistenta pakalpojuma saņēmējs ar asistenta atbalstu var nokļūt vietās, kas ir saistītas ar nodarbinātību un izglītošanos. Kā izņēmums šobrīd ir noteiktas arī regulāru hemodialīzes procedūru un ķīmijterapijas saņemšana, kur transporta izdevumi arī tiek kompensēti no asistenta pakalpojuma nodrošināšanai paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem. Tādējādi personām, kuras apmeklē ārstniecības un rehabilitācijas institūcijas,  asistenta pakalpojuma nodrošināšanas ietvaros nav paredzēts saņemt kompensāciju par transporta izdevumiem. Tā kā personas ar invaliditāti vai viņu asistenti no saviem līdzekļiem ne vienmēr spēj segt transporta izdevumus regulāru ārstniecības pakalpojumu saņemšanai, tad tā rezultātā ir risks, ka personas ar invaliditāti var nesaņemt nepieciešamos veselības aprūpes un rehabilitācijas pakalpojumus.
 Noteikumu normas nosaka kritērijus tikai asistenta pakalpojuma augstskolā un koledžā saņemšanai, bet ne asistenta pakalpojuma saņemšanas nepieciešamības vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs novērtēšanai.
Asistenta pakalpojuma mērķis ir sniegt atbalstu, lai persona ar invaliditāti varētu iesaistīties sociāli ekonomiskās aktivitātēs (strādāt, apgūt izglītību, saņemt pakalpojumus), taču asistenta pakalpojums neparedz nodrošināt visas personas ikdienas vajadzības pēc pārvietošanās atbalsta, bet gan sniegt atbalstu noteiktā apjomā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir nodrošināt iespēju saņemt asistenta pakalpojumu lielākā apjomā tām nepilngadīgajām personām, kuras regulāri apmeklē ārstniecības un rehabilitācijas institūcijas, kā arī pilngadīgām personām ar I invaliditātes grupu ar invaliditāti no bērnības, kurām ir indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai. Tāpat grozījumu mērķis ir sniegt papildu atbalstu, lai kompensētu transporta izdevumus tām personām, kuras piešķirto stundu ietvaros regulāri apmeklē ārsta nozīmētas medicīniskās procedūras vai rehabilitācijas pasākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Noteikumu 10.1. apakšpunkts nosaka, ka asistenta pakalpojumu nepilngadīgas personas ar invaliditāti var saņemt 80 stundas mēnesī. Situācijās, kad nepilngadīga persona regulāri saņem ārsta nozīmētas medicīniskās procedūras vai rehabilitācijas pakalpojumus, asistenta pakalpojuma stundu skaits ir nepietiekams, lai nodrošinātu bērnam nepieciešamo asistenta atbalstu pavadīšanai ārpus mājokļa.
2. Asistenta pakalpojuma apjoms pilngadīgām personām ar invaliditāti tiek noteikts atbilstoši Noteikumu 1.pielikamā noteiktajiem kritērijiem un ir atkarīgs no personas iesaistes dažādos pasākumos (Noteikumu 1.pielikuma 4.2. apakšpunkts) un no personai noteiktā atbalsta intensitātes koeficienta (Noteikumu 1. pielikuma 8. punkts). Personām ar I invaliditātes grupu ar invaliditāti no bērnības, kurām ir indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai, asistenta pakalpojuma apjoms atkarībā no intensitātes koeficienta var tikt noteikts 40 vai 80 stundas mēnesī, ja persona apmeklē dienas aprūpes centru vai specializēto darbnīcu un 15 vai 30 stundas mēnesī, ja  persona veic citas darbības, piemēram, lai apmeklētu ārstu, sociālos pasākumus. Citiem asistenta pakalpojuma pieprasīšanas mērķiem ar lielāku stundu skaitu šīs personas parasti nekvalificējas, jo šie mērķi ir saistīti ar iesaisti nodarbinātībā un izglītības procesā, bet šīm personas galvenokārt ir ļoti smagi garīgās attīstības traucējumi un iesaistīties attiecīgajos pasākumos persona funkcionēšanas ierobežojumu dēļ nespēj. Līdz ar to šai mērķa grupai asistenta pakalpojuma apjoms ir nepietiekams.
3. Atbilstoši Noteikumu 33.1.1. apakšpunktam transporta izdevumi personai tiek kompensēti, ja asistenta vai pavadoņa pakalpojums tiek sniegts, lai tā saņēmējs nokļūtu algota darba vietā, saimnieciskās darbības veikšanas vietā, brīvprātīgā darba veikšanas vietā, izglītības iestādē, dienas aprūpes centrā, specializētajā darbnīcā vai uz regulārām (ne retāk kā reizi nedēļā) ārsta nozīmētām medicīniskām procedūrām (hemodialīze, ķīmijterapija). Ja persona regulāri apmeklē citas ārsta nozīmētas medicīniskās procedūras, kas nav hemodialīze vai ķīmijterapija, vai apmeklē rehabilitācijas pasākumus, transporta izdevumi netiek kompensēti.
4. Atbilstoši Invaliditātes likuma 12. panta otrajai daļai gan asistenta pakalpojumu pašvaldībā, augstskolā un koledžā, gan asistenta pakalpojumu pirmsskolas izglītības, vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs (izņemot speciālās izglītības iestādes, kas saņem uzturēšanas izdevumus no valsts budžeta) ir tiesības saņemt personai ar I vai II invaliditātes grupu, pamatojoties uz pašvaldības sociālā dienesta veikto asistenta pakalpojuma nepieciešamības un atbalsta intensitātes novērtējumu, un personai no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, pamatojoties uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – VDEĀVK) atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionālajiem traucējumiem. Noteikumu normas nosaka kritērijus asistenta pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai asistenta pakalpojumam pašvaldībā, augstskolā vai koledžā. Atbilstoši Invaliditātes likuma 12. panta 2.2 daļai, ja persona, kura mācās vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības vai profesionālās vidējās izglītības iestādē, līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai saņem šā panta pirmās daļas 4. punktā minēto asistenta pakalpojumu un izglītības iegūšanas laikā sasniedz 18 gadu vecumu, tai ir tiesības saņemt piešķirto asistenta pakalpojumu līdz mācību gada beigām arī pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas. Šobrīd nav noteikts, pamatojoties uz kādiem kritērijiem asistenta pakalpojumu vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības vai profesionālās vidējās izglītības iestādē var saņemt persona, kura 18 gadu vecumu ir sasniegusi, bet asistenta atbalsts ir nepieciešams, lai varētu turpināt mācības ne tikai līdz mācību gada beigām, bet lai varētu pabeigt attiecīgo izglītības programmu.
5. Noteikumu 1.pielikuma 8.punkts “Intensitātes koeficienta noteikšanas tabula” tiek piemērots nosakot to, kāds asistenta pakalpojuma atbalsta intensitātes līmenis personai tiks noteikts (liela atbalsta nepieciešamība – koeficients 1 vai ļoti liela asistenta atbalsta nepieciešamība – koeficients 2) un vai personai asistenta pakalpojums tiek piešķirts vai atteikts. Atkarībā no tā, kādi personai ir funkcionālie traucējumi, tiek piemērots 8.1. vai 8.2. apakšpunkts. Ja personai ir kustību, redzes vai garīga rakstura traucējumi, tiek piemērots 8.1. apakšpunkts, bet ja personai ir kustību vai redzes un garīga rakstura traucējumi (kustību vai redzes traucējumi kombinējas ar garīga rakstura traucējumiem), tiek piemērots 8.2. apakšpunkts. Līdz ar to personām ar kustību vai redzes traucējumiem un personām ar garīga rakstura traucējumiem asistenta pakalpojuma nepieciešamība tiek vērtēta pēc vienādas skalas (8.1.apakšpunkts), taču ne visos gadījumos šis vērtējums ir atbilstošs, ja vērtē  personas ar kustību vai redzes traucējumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Bērnu ar invaliditāti intereses pārstāvošās nevalstiskās organizācijas un bērnu vecāki ir norādījuši, ka asistenta pakalpojuma apjoms 80 stundas mēnesī ir nepietiekams, ja bērns ar invaliditāti regulāri apmeklē ārsta nozīmētas medicīniskās procedūras vai rehabilitācijas pakalpojumus (piemēram, reitterapija, ABA terapija, medicīniskās, sociālās rehabilitācijas pakalpojumi). Laika posmā no 2021. gada 26. oktobra līdz 2021. gada  11. novembrim tika veikta asistenta pakalpojuma saņēmēju tiešsaistes aptauja par asistenta pakalpojuma saņēmēju apmierinātību ar saņemto pakalpojumu. Aptaujā personu ar invaliditāti viedokli varēja sniegt arī personu likumiskie pārstāvji (bērnu vecāki, audžuģimenes). Kopā aptaujā par derīgām tika atzītas 756 respondentu atbildes, no kurām 25% gadījumu tika pārstāvēts nepilngadīgu personu ar invaliditāti viedoklis. Aptaujas dati liecina, ka nepilngadīgām personām ar invaliditāti asistenta atbalsts rehabilitācijas un regulāru ārstniecības pakalpojumu saņemšanai ir ļoti būtisks. Trīs galvenie iemesli, kāpēc nepilngadīgām personām ar invaliditāti tika pieprasīts asistenta pakalpojums, tika norādīti šādi iemesli:
- Lai nokļūtu pirmsskolas izglītības iestādē vai skolā - 74.7%
- Lai apmeklētu sociālās rehabilitācijas nodarbības, terapijas - 59.4%
- Lai saņemtu regulārus veselības aprūpes pakalpojumus        - 31.3%
Jāpiebilst, ka respondentiem bija iespēja atzīmēt vairākus atbilžu variantus, tādēļ procentu kopsumma šajā jautājumā pārsniedz 100%.
Kopumā vērtējot visu respondentu atbildes par to, vai līdztekus asistenta pakalpojumam personas saņem arī papildus līdzcilvēku palīdzību, lai nokļūtu dažādās vietās un saņemtu pakalpojumus, aptaujas dati liecina, ka, lai saņemtu sociālās rehabilitācijas nodarbību un terapijas pakalpojumus, papildu palīdzību saņem 50.9% respondentu. Savukārt 15.6% respondentu apmeklē sociālās rehabilitācijas nodarbības un saņem terapijas pakalpojumus, bet papildu palīdzību nesaņem. Trešā daļa respondentu (33.5%) šādus pakalpojumus nesaņem. Papildu palīdzību, lai saņemtu regulārus (vismaz 4 reizes mēnesī) veselības aprūpes pakalpojumus, saņem 45.7% respondentu, 18.9% regulārus veselības aprūpes pakalpojumus saņem, bet papildus palīdzību nesaņem, bet vairāk kā trešā daļa respondentu (35.4%) šādus pakalpojumus nesaņem.
No aptaujas datiem var secināt, ka nepilngadīgām personām ar invaliditāti asistenta pakalpojums, lai nokļūtu uz rehabilitācijas institūcijām un regulārai ārstniecības pakalpojumu saņemšanai, ir būtisks un kopumā asistenta pakalpojuma saņēmējiem asistenta pakalpojuma apjoms šim mērķim ir nepietiekams, jo apmēram puse respondentu saņem papildus līdzcilvēku atbalstu.
Salīdzinot asistenta pakalpojuma izpildes datus 2021.gada jūnija mēnesī, kad personas asistenta pakalpojumu saņēma pēc līdzšinējā tiesiskā regulējuma, un 2021.gada decembra mēnesī, kad daļa personu asistenta pakalpojumu saņēma jau pēc Noteikumu normām, ir konstatēts, ka no 851 nepilngadīgas personas, kuras saņēma asistenta pakalpojumu, stundu skaits ir samazinājies 221 personai, no tām 93 personām  samazinājums ir vairāk par 40 stundām mēnesī.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams grozīt Noteikumu 10.1. apakšpunkta redakciju, lai noteiktu, ka nepilngadīgām personām ar invaliditāti, kuras regulāri (ne retāk kā reizi nedēļā) saņem ārsta nozīmētas medicīniskās procedūras vai rehabilitācijas pakalpojumus, asistenta pakalpojumu piešķirtu 100 stundas mēnesī. Tāpat nepieciešams noteikt, ka asistenta pakalpojuma saņemšanas periodu šīm personām sociālais dienests nosaka atbilstoši ārsta nozīmētās medicīniskās procedūras vai rehabilitācijas pakalpojuma periodam, bet ne ilgāk par trim gadiem.
Lai sociālais dienests pakalpojuma piešķiršanas brīdī varētu identificēt personas, kurām asistenta pakalpojums ir piešķirams 100 stundu apjomā, ir jānosaka sociālajā dienestā iesniedzamo dokumentu veidi, attiecīgi papildinot Noteikumus ar 8.1 punktu. Ja persona ar invaliditāti regulāri (ne retāk kā reizi nedēļā) gatavojas saņemt vai saņem ārsta nozīmētas medicīniskās procedūras, tad likumiskajam pārstāvim sociālajā dienestā ir jāiesniedz ģimenes (vispārējās prakses) ārsta vai ārstējošā ārsta nosūtījuma kopija attiecīgā ārstniecības pakalpojuma saņemšanai. Ja persona saņem rehabilitācijas pakalpojumu, tad likumiskajam pārstāvim sociālajā dienestā ir jāiesniedz līguma kopija par rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu. Ja personas ģimenes (vispārējās prakses) ārsts vai ārstējošais ārsts personu ir nosūtījis medicīniskās rehabilitācijas saņemšanai, tad likumiskajam pārstāvim atkarībā no situācijas sociālajā dienestā ir jāiesniedz ģimenes (vispārējās prakses) ārsta vai ārstējošā ārsta nosūtījums medicīniskās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanai vai līguma kopija par rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu vai nosūtījums medicīniskās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanai un līguma kopija par rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu. Nosūtījuma kopijas vai līguma kopijas vieta persona var iesniegt arī attiecīgā ārstniecības pakalpojuma vai rehabilitācija pakalpojuma sniedzēja izziņu par pakalpojuma saņemšanas periodu, ja persona nevēlas atklāt informāciju, kas norādīta minētajā nosūtījumā vai līgumā.
Noteikumu 25.3. apakšpunkts un 28.punkts ir jāpapildina ar atsauci uz 8.1 punktu, nosakot personas pienākumu informēt par izmaiņām, kas ietekmē asistenta pakalpojuma apjomu, kā arī nosacījumu izbeigt asistenta pakalpojumu, ja persona vairs neatbilst sākotnējiem asistenta pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem. Savukārt 28.punkts papildināms ar atsauci uz 10.1. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Personām ar I invaliditātes grupu, kurām invaliditāte ir no bērnības un kurām ir indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai, parasti nav iespējams iesaistīties tādās aktivitātes, kas ļautu saņemt lielāku asistenta pakalpojuma stundu skaitu (darbs, mācības, brīvprātīgā darbs, valdes locekļa pienākumu pildīšana nevalstiskā organizācijā vai kapitālsabiedrībā), jo šo personu funkcionālais stāvoklis ir ļoti smags. Visbiežākās aktivitātes ir dienas aprūpes centu apmeklēšana, ārstniecības pakalpojumu saņemšana un iesaistīšanās sociālos pasākumos, t.sk. kultūras pasākumu apmeklēšana vai dažādas nodarbības. Taču šīm personām pieejamais asistenta pakalpojuma stundu skaits ir nepietiekams. Aptaujas dati liecina, ka 47.4% pilngadīgu personu ar invaliditāti no bērnības pēc pakalpojuma regulējuma maiņas ir mazāks asistenta pakalpojuma apjoms. Salīdzinot  asistenta pakalpojuma izpildes datus 2021.gada jūnija mēnesī, kad personas asistenta pakalpojumu saņēma pēc līdzšinējā tiesiskā regulējuma un 2021.gada decembra mēnesī, kad daļa personu asistenta pakalpojumu saņēma pēc Noteikumu normām, ir konstatēts, ka pilngadīgām personām darbspējas vecumā (no 18 līdz 64 gadiem), kuras novērtētas ar ļoti lielu asistenta atbalsta nepieciešamību (koeficients 2) un kuras nav iesaistītas nodarbinātības un izglītības pasākumos un neapmeklē dienas aprūpes centrus (piešķirtas 30 stundas mēnesī), asistenta pakalpojuma apjoms ir samazinājies 66.4% gadījumos, vērtējot salīdzinājumā ar citām personu grupām, kurām asistenta pakalpojuma apjoms ir samazinājies šajā vecuma grupā. Tās ir 619 personas no kopumā 6120 vērtētajiem asistenta pakalpojuma saņēmējiem jeb 10.1% no kopējā personu skaita. Jāatzīmē, ka lielākoties (59%) šīm personām stundu samazinājums ir neliels - līdz 20 stundām mēnesī. Ņemot vērā, ka pilngadīgas personas ar I invaliditātes grupu ar invaliditāti no bērnības galvenokārt ietilpst iepriekš analizētajā personu grupā, var secināt, ka asistenta pakalpojuma apjoms šai personu grupai ir samazinājies un ir nepietiekams, lai veiktu ikdienā nepieciešamās darbības ārpus mājokļa.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu tiesības personām ar I invaliditātes grupu, kurām ir invaliditāte no bērnības un kurām ir indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai, saņemt asistenta pakalpojumu lielākā apjomā, ir nepieciešams papildināt Noteikumus ar 17.1 punktu, kurš paredz, ka minētajām personām asistenta pakalpojuma apjoms tiek palielināts šādos gadījumos un apmērā:
a) ja persona atbilstoši Noteikumu 1. pielikuma 4.2. apakšpunktā norādītajam apmeklē dienas aprūpes centru vai specializēto darbnīcu:
-  par 10 stundām mēnesī, ja asistenta atbalsta intensitātes koeficients ir 1;
- par 20 stundām mēnesī, ja intensitātes koeficients ir 2;
b) ja persona atbilstoši Noteikumu 1. pielikuma 4.2. apakšpunktā norādītajam veic citas darbības, piemēram, apmeklētu ārstu, sociālos pasākumus:
- par 15 stundām mēnesī, ja intensitātes koeficients ir 1;
- par 30 stundām mēnesī, ja intensitātes koeficients ir 2.
Lai sociālais dienests varētu identificēt šo mērķa grupu, ir nepieciešams papildināt Noteikumus ar 15.1.5. apakšpunktu, kurš nosaka, ka sociālais dienests Invaliditātes informatīvajā sistēmā pārliecinās, vai personai ir noteikts invaliditātes cēlonis - slimība no bērnības.
Vienlaikus ir precizējams Noteikumu 16.1.2. apakšpunkts, kurš nosaka asistenta pakalpojuma ilgumu. Atbilstoši minētajai normai sociālais dienests nosaka asistenta pakalpojuma periodu atbilstoši personai noteiktajam invaliditātes periodam, bet ne ilgāk par trīs gadiem. Taču personai tiesības uz konkrēti noteikto asistenta pakalpojuma apjomu var būt arī īsāku periodu, ja līgumisko attiecību ar darba devēju vai pakalpojuma sniedzēju, kā arī citu iemeslu dēļ, šis periods ir īsāks par personai noteikto invaliditātes periodu vai trīs gadiem. Atbilstoši spēkā esošajam regulējumam sociālais dienests var pārskatīt asistenta pakalpojuma apjomu un ilgumu tikai tad, ja persona atbilstoši Noteikumu 25.punkta nosacījumiem informē sociālo dienestu par izmaiņām, vai izbeigt pakalpojumu atbilstoši 27.punkta nosacījumiem. Taču, ja persona savlaicīgi neinformē sociālo dienestu par izmaiņām, vai sociālā dienesta rīcībā nav informācijas par iemesliem, kas ļauj lemt par asistenta pakalpojuma izbeigšanu, asistenta pakalpojums noteiktajā apjomā personai var tikt apmaksāts nepamatoti. Grozījumi Noteikumu 16.1.2. apakšpunktā ļaus piešķirt asistenta pakalpojumu uz periodu, kas ir atbilstošs lēmuma pieņemšanas brīdī spēkā esošai informācijai par personas statusu un kas dod tiesības saņemt asistenta pakalpojumu attiecīgajam asistenta pakalpojuma pieprasīšanas mērķim. Tādējādi  asistenta pakalpojums jau sākotnēji tiks piešķirts uz aktuālajai situācijai atbilstošu laika periodu un tiks mazināts risks nepamatotai valsts budžeta līdzekļu izlietošanai un personām neradīsies nepamatota pārmaksa.
Attiecīgi ir precizējams arī Noteikumu 28. punkts par asistenta pakalpojumu izbeigšanas nosacījumiem. 
Problēmas apraksts
Personām, kuras regulāri (ne retāk kā reizi nedēļā) saņem ārsta nozīmētu medicīnisko procedūru kursu vai rehabilitācijas pakalpojumus ir lieli izdevumi par transportu, kas nereti personām ar invaliditāti ir liels finansiālais slogs. Šī iemesla dēļ personas ne vienmēr var izmantot arī asistenta pakalpojumu, lai saņemtu attiecīgos ārstniecības vai rehabilitācijas pakalpojumus. Aptaujas rezultāti liecina, ka nedaudz mazāk kā katrs ceturtais aptaujas dalībnieks, kurš asistenta pakalpojumu saņem pēc Noteikumu normām, saņem arī transporta izdevumu kompensāciju (23.2%). Aptaujas gaitā tika noskaidrots, ka galvenie iemesli, kādēļ asistenta pakalpojuma saņēmējiem ir nepieciešama transporta izdevumu kompensācija, ir veselības aprūpes, sociālās rehabilitācijas pakalpojumu un dažādu terapiju saņemšanai, kā arī tādu vietu apmeklēšanai kā bankas, iestādes, sports, u.c. Jautājums par transporta izdevumu vajadzībām tika uzdots visiem respondentiem, arī personām, kurām šobrīd transporta kompensācija nepienākas. Trīs respondentu visbiežākās atbildes par darbībām, kurām transporta izdevumu kompensēšana nepieciešama visvairāk (respondentiem tika lūgts norādīt ne vairāk par divām piemērotākajām atbildēm):
- Neregulāru veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai – 40.3%
- Regulāras sociālās rehabilitācijas, dažādu terapiju un regulāru veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai – 35.9%
- Citu vietu apmeklēšanai (banka, iestādes, sports, u.c.) – 35.6%
Tikai 7.6% gadījumu bija norādīts, ka transporta izdevumu kompensēšana nav nepieciešama, bet 10.2% gadījumu personām bija grūti atbildēt uz šo jautājumu.
Līdz ar to arī aptaujas dati norāda uz to, ka transporta izdevumu kompensēšanas iespēja, lai apmeklētu ārstniecības pakalpojumus, personām ar invaliditāti ir būtiska.
Risinājuma apraksts
Noteikumu  33.1.1. apakšpunktā ir nepieciešams precizēt redakciju, lai paplašinātu transporta izdevumu kompensēšanu ārstniecības pakalpojumu saņemšanai un to varētu saņemt ne tikai nokļūšanai uz hemodialīzes un ķīmijterapijas procedūrām, bet arī nokļūšanai uz citām regulārām (ne retāk kā reizi nedēļā) ārsta nozīmētām medicīniskām procedūrām un lai saņemtu rehabilitācijas pakalpojumus.
Problēmas apraksts
Izglītojamie, kuri mācās vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības vai profesionālās vidējās izglītības iestādē un sasniedz 18 gadu vecumu pirms izglītības programmas pabeigšanas, asistenta pakalpojumu var saņemt, pamatojoties uz pašvaldības sociālā dienesta veikto asistenta pakalpojuma nepieciešamības novērtējumu, taču Noteikumu normas nenosaka pienākumu sociālajiem dienestiem vērtēt asistenta pakalpojuma nepieciešamību personām, kuras saņem asistenta pakalpojumu izglītības iestādē, kā arī nenosaka vērtēšanas kritērijus. Atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas sniegtajai informācijai šādu personu skaits ir neliels. 2021.gada 15.septembrī bija 4 izglītojamie, par kuriem izglītības iestāde vai pašvaldība ir iesniegusi Izglītības un zinātnes ministrijai informāciju par to, ka pašvaldību sociālie dienesti ir veikuši asistenta pakalpojuma nepieciešamības un atbalsta intensitātes novērtējumu konkrētajam izglītojamajam. Savukārt 6 izglītojamie ir sasnieguši 17 gadu vecumu un viņiem ir derīgs VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, taču šīs personas sasniegs 18 gadu vecumu (potenciālā mērķa grupa) izglītības procesa laikā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu normas nepieciešams papildināt ar 1.5.apakšpunktu un 3.1 punktu, lai noteiktu kritērijus asistenta pakalpojuma vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs nepieciešamībai gadījumos, kad izglītojamā persona ir sasniegusi 18 gadu vecumu un tai vairs nav tiesību saņemt asistenta pakalpojumu izglītības iestādē pamatojoties uz atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību. Šāds regulējums nepieciešams, lai izglītojamā persona, kura sasniegusi 18 gadu vecumu, ar asistenta atbalstu varētu pabeigt attiecīgo izglītības programmu (ne tikai mācību gadu).
Invaliditātes likuma 12.panta 5.1 daļā ir noteikts, ka Ministru kabinets nosaka šā panta pirmās daļas 3. un 4. punktā minēto asistenta pakalpojumu, kā arī kritērijus asistenta pakalpojuma nepieciešamības un atbalsta intensitātes novērtēšanai un pakalpojuma apjoma noteikšanai. Grozījumu Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti" (turpmāk - Projekts) 3.1 punktā minētie redzes, kustību vai garīga rakstura funkcionēšanas ierobežojumi un pazīme, ka VDEĀVK ir noteikusi medicīniskas indikācijas vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai ir daļa no kritērijiem asistenta pakalpojuma nepieciešamības noteikšanai. Minētās pazīmes liecina, ka personai ar I vai II invaliditātes grupu ir kustību vai pārvietošanās traucējumi un pie noteiktiem nosacījumiem var būt nepieciešams asistenta pakalpojums. Savukārt personām ar dzirdes traucējumiem un citiem  funkcionālajiem traucējumiem, kurām nav medicīniskas indikācijas vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai, nav pārvietošanās vai kustību traucējumu, līdz ar to arī pašvaldības sociālajiem dienestiem nav pamata vērtēt asistenta pakalpojuma nepieciešamību atbilstoši Noteikumu 1.pielikuma normām.
Problēmas apraksts
Novērtējot asistenta pakalpojuma nepieciešamību personām ar invaliditāti atbilstoši Noteikumu 1. pielikumā noteiktajiem kritērijiem, pašvaldību sociālie dienesti ir konstatējuši, ka atsevišķos gadījumos, personām ar kustību vai redzes traucējumiem (vērtē atbilstoši Noteikumu 1. pielikuma 5. punktam) atbilstoši novērtējuma rezultātam asistenta pakalpojums nepienākas, bet tomēr praksē ir vērojams, ka asistenta atbalsts atsevišķās dzīves situācijās šīm personām ir vajadzīgs. Savukārt personām ar garīga rakstura traucējumiem (vērtē atbilstoši Noteikumu 1. pielikuma 6. punktam) asistenta pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanas nosacījumus nav nepieciešams mainīt. Atbilstoši sociālo dienestu sniegtajai informācijai personām, kurām asistenta pakalpojums nepienākas, bet tomēr ir jāpiešķir, asistenta atbalsta intensitāte ir novērtējama ar koeficientu 1, jo persona ārpus mājokļa pārsvarā daudzas lietas spēj vai spētu veikt patstāvīgi, taču atsevišķās situācijās vai apstākļos pārvietošanās bez asistenta nav iespējama.
Risinājuma apraksts
Lai asistenta pakalpojumu varētu saņemt arī tās personas ar kustību un redzes funkcionālajiem traucējumiem, kurām atbilstoši novērtējumam asistenta pakalpojums nepienākas, taču asistenta pakalpojums tomēr faktiski ir nepieciešams, Noteikumu 1. pielikumu nepieciešams papildināt ar jaunu 8.2. apakšpunktu, kā arī veikt grozījumus  8.1. apakšpunktā, tādējādi nodalot asistenta atbalsta nepieciešamības un atbalsta intensitātes noteikšanu personām, kurām ir kustību un redzes traucējumi, no personām, kurām ir garīga rakstura traucējumi. Tādējādi personām ar kustību un redzes funkcionālajiem traucējumiem asistenta atbalsta intensitāte tiks noteikta atbilstoši Noteikumu 1. pielikuma 8.1. apakšpunktam, piešķirot asistenta pakalpojumu ar koeficientu 1, ja persona tiek novērtēta 11-15 punktu intervālā, savukārt personām ar garīga rakstura traucējumiem asistenta atbalsta intensitāte tiks noteikta atbilstoši Noteikumu 1. pielikuma 8.2. apakšpunktam, nemainot novērtēšanas vērtības. Savukārt līdzšinējā Noteikumu 1. pielikuma 8.2. apakšpunkta norma, kur norādīti koeficienti, ja personu vērtē pēc 5. un 6. punkta, tiek izteikta 8.3.punkta redakcijā.
Problēmas apraksts
Noteikumu piemērošanas gaitā asistenta pakalpojuma saņēmējiem un pašvaldību sociālajiem dienestiem ir radušās neskaidrības par atsevišķām Noteikumu normām, kā rezultātā ir nepieciešams šīs normas precizēt un papildināt.
Personām ar invaliditāti, kuras nodarbojas ar paraolimpiskā sporta veidiem, radās neskaidrības par nosacījumiem, kādos gadījumos Latvijas Paralimpiskā komiteja izsniedz apliecinājumus, ka persona nodarbojas ar paraolimpisko sportu.
Personām ar invaliditāti, kā arī pašvaldību sociālajiem dienestiem radās neskaidrības par nosacījumiem, kādos gadījumos asistenta pakalpojumu piešķir, ja personai ir onkoloģiska saslimšana un tā saņem simptomātisku terapiju, un kādos, ja saņem ķīmijterapiju, kā arī, kāda informācija un apliecinājumi katrā no šiem gadījumiem ir nepieciešami.
Risinājuma apraksts
Lai precizētu normu, kādiem sportistiem Latvijas Paralimpiskā komiteja izsniedz apliecinājumus, Noteikumu 14.3. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā. Termins “paraolimpiskais sports” tie aizstāts ar terminu “parasports”, jo atbilstoši Latvijas Paralimpiskās komitejas skaidrojumam šis termins ir precīzāks attiecībā uz sportistiem ar invaliditāti, kuri profesionālā līmenī nodarbojas ar sportu, kā arī termins “parasports” ir starptautiski atzīts. Šobrīd starpministriju (starpinstitūciju) saskaņošanas procesā esošajās Sporta politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam termins “parasports” ir definēts kā sports personām ar invaliditāti sporta veidos, kas ir iekļauti Paralimpisko spēļu programmā. Savukārt parasportists ir sportists ar invaliditāti, kurš gatavojas un piedalās sporta sacensībās, t.sk. Paralimpiskajās spēlēs. Minētās pamatnostādnes ir konceptuāli atbalstītas Latvijas Nacionālās sporta padomes 2021. gada 9. decembra sēdē. Tāpat Noteikumu 14.3. apakšpunkta otrajā teikumā sniegts skaidrojums, kādos gadījumos minētais apliecinājums tiek izsniegts.
Lai precizētu, kādos gadījumos un kādā apjomā asistenta pakalpojumu piešķir personām ar ļaundabīgu audzēju un kāda informācija lēmuma pieņemšanai ir nepieciešama, jāveic šādi grozījumi Noteikumos:
1. Jāizsaka Noteikumu 14.9. apakšpunkts jaunā redakcijā, precizējot, ka personai, kurai ir konstatēts ļaundabīgs audzējs, kura dēļ nepieciešams saņemt simptomātisku terapiju, ir jāiesniedz ģimenes (vispārējās prakses) ārsta vai ārstējošā ārsta apliecinājums tad, ja Noteikumu 15.1.4. apakšpunktā minētā informācija nav pieejama Invaliditātes informatīvajā sistēmā, vai tad, ja personas iesniedzamais dokuments satur aktuālāku informāciju par informatīvajā sistēmā esošo. Sociālajiem dienestiem pieejamajā Invaliditātes informatīvajā sistēmā ir pieejami dati tikai par aktuālo situāciju invaliditātes noteikšanas brīdī, līdz ar to, ja personai ļaundabīga audzēja dēļ simptomātiska terapija ir jāuzsāk pēc invaliditātes noteikšanas, šādi dati sociālajam dienestam nav pieejami. Tāpat  Invaliditātes informatīvajā sistēmā nav informācijas par personām, kurām ir ļaundabīgs audzējs, bet nav slimības ceturtā stadija ar izteikti nelabvēlīgu prognozi, jo šādi dati invaliditātes un darbspēju ekspertīzes vajadzībām minētajā informācijas sistēmā netiek uzkrāti. Attiecīgi ir precizējams arī Noteikumu 1. pielikuma 4.2. apakšpunkts, aizstājot vārdu “ķīmijterapija” ar vārdiem “simptomātiskā terapija, ja ir ļaundabīgs audzējs”. Tādējādi asistenta pakalpojumu atbilstoši novērtējumam 40 vai 80 stundas mēnesī varēs saņemt personas, kurām ir ļaundabīgs audzējs un kura saņem simptomātisku terapiju, neatkarīgi no tā, kāda personai ir slimības stadija un kāds tieši ir simptomātiskās terapijas veids. Asistenta pakalpojumu persona varēs izmantot ne tikai uz simptomātiskās terapijas procedūrām, bet ārstu apmeklēšanai kopumā, kā arī citām darbībām.
2. Noteikumi jāpapildina ar 14.9.1 apakšpunktu, lai noteiktu atšķirīgu iesniedzamo informāciju gadījumos, ja atbilstoši asistenta pakalpojuma nepieciešamības un atbalsta intensitātes novērtējumam asistenta pakalpojums personai nepienākas, bet sakarā ar ļaundabīgu audzēju ceturtajā stadijā, ar izteikti nelabvēlīgu prognozi, asistenta pakalpojums lai apmeklētu ķīmijterapiju, staru terapiju vai hormonu terapiju, tomēr ir nepieciešams. Attiecīgi ir precizējams arī Noteikumu 17. punkts, aizstājot vārdus “simptomātisku terapiju” ar vāriem “ķīmijterapiju, staru terapiju vai hormonu terapiju”. Atbilstoši ir jāprecizē arī Noteikumu 1. pielikuma piezīmju 1. punkts. Tādejādi asistenta pakalpojumu 40 stundas mēnesī varēs saņemt personas, kurām asistenta pakalpojums ikdienā nav nepieciešams, bet ir ļaundabīgs audzējs ceturtajā stadijā ar izteikti nelabvēlīgu prognozi un asistents ir nepieciešams, lai saņemtu ķīmijterapiju, staru terapiju vai hormonu terapiju. Šādos gadījumos sociālais dienests asistenta pakalpojumu piešķir uz vienu gadu. Noteikumu 25.3. apakšpunkts un 28.punkts ir jāpapildina ar atsauci uz 14.9.1 apakšpunktu, nosakot personas pienākumu informēt par izmaiņām, kas ietekmē asistenta pakalpojuma apjomu, kā arī nosacījumu izbeigt asistenta pakalpojumu, ja persona vairs neatbilst sākotnējiem asistenta pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem.
   
Tāpat ir precizējama Noteikumu 1. pielikuma 6.3. apakšpunkta atbildes izvēle “spēj tikai pasīvi uzturēties (būt) sabiedrībā, nemeklē un nevēlas uzturēt kontaktus – atgrūž apkārtējos, var būt rupjš un nepatīkams apkārtējiem”, kur vārdi “atgrūž apkārtējos” ir jāizsaka iespējamības formā “var atgrūst apkārtējos”, jo citu personu atgrūšana nav vienīgā iespējamā personas rīcības izvēle.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Plānots, ka 2022.gadā asistenta pakalpojumu saņems 11 875 persona ar invaliditāti.
Personām ar I invaliditātes grupu, kurām invaliditātes cēlonis ir slimība no bērnības un kurām VDEĀVK izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, kā arī bērniem ar invaliditāti, kuri saņem ārsta nozīmētas medicīniskās procedūras vai rehabilitācijas pakalpojumus, būs iespējams saņemt lielāku asistenta pakalpojuma apjomu. Atbilstoši Labklājības ministrijas prognozēm izmaiņas varētu ietekmēt aptuveni 2 000 pilngadīgas personas un 500 nepilngadīgas personas, kurām ir tiesības saņemt asistenta pakalpojumu.
 Asistenta pakalpojuma saņēmējiem, kuri ne retāk kā reizi nedēļā saņem ārsta nozīmētu medicīnisko procedūru kursu vai rehabilitācijas pakalpojumus, vai šo personu asistentiem, asistenta pakalpojuma nodrošināšanas ietvaros būs iespēja saņemt transporta izdevumu kompensāciju. Izmaiņas tiesiskajā regulējumā varētu ietekmēt apmēram 200 personas, kuras saņem asistenta pakalpojumu. 
Asistenta pakalpojumu vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs varēs saņemt visas izglītojamās personas, kuras ir sasniegušas 18 gadu vecumu. Potenciālā mērķa grupa 2022. mācību gadā ~ 6 personas.
Juridiskās personas
  • pašvaldību sociālie dienesti
Ietekmes apraksts
Pašvaldību sociālajiem dienestiem esošo funkciju ietvaros būs jānodrošina asistenta pakalpojuma piešķiršana un transporta izdevumu kompensēšana atbilstoši veiktajiem grozījumiem. Tiesiskā regulējuma ietekmē asistenta  pakalpojuma saņēmēju skaita pieaugums vai samazinājums netiek prognozēts, jo tiesiskais regulējums vērsts uz esošajiem asistenta pakalpojuma saņēmējiem, kā arī tiek precizēti asistenta pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanas nosacījumi, lai tiesiskais regulējums atbilstu faktiskajai nepieciešamībai un piemērošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
40 174 863
0
42 183 606
0
42 183 606
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
40 174 863
0
42 183 606
0
42 183 606
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
40 174 863
2 414 635
42 183 606
4 406 504
42 183 606
4 430 789
4 430 789
2.1. valsts pamatbudžets
40 174 863
2 414 635
42 183 606
4 406 504
42 183 606
4 430 789
4 430 789
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 414 635
0
-4 406 504
0
-4 430 789
-4 430 789
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 414 635
0
-4 406 504
0
-4 430 789
-4 430 789
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 414 635
0
4 406 504
0
4 430 789
4 430 789
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projektu plānots īstenot asistenta pakalpojumam plānotā finansējuma ietvaros, saskaņā ar likumu "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam".
Atbilstoši Invaliditātes likuma grozījumiem, kas paredz jaunā asistenta pakalpojuma moduļu ieviešanu un izpildi no 2021. gada 1. jūlija, 2022. gadā tika plānots, ka, asistenta pakalpojumu, lai veiktu citas darbības, piemēram, apmeklētu ārstu, sociālus pasākumus u.c. (stundu skaits 15 vai 30) no visām pilngadīgām personām, kas saņem pakalpojumu vidēji mēnesī, minētajam mērķim pakalpojums tiks piešķirts 46%, bet faktiskie dati par pakalpojuma izpildi 2022. gada janvārī rāda, ka tie ir 71%. Papildus būtiskas novirzes no plānotā ir bērnu skaitā, kas izmanto asistenta un pavadoņa pakalpojumu (skat.zemāk tabulu). 
x koeficients 1 koeficients 2 Plāns 2022
atbilstoši Invaliditātes likuma grozījumiem
(vidēji mēnesī)
Fakts 2022. g.
(I cet vidēji mēnesī)
personas h.sk.vid.mēn. personas h.sk.vid.mēn.
h/mēn. skaits % 5 skaits % 8
1 2 3 4 6 7
lai strādātu algotu darbu, gūtu ienākumus no saimnieciskās darbības, pildītu kapitālsabiedrības valdes locekļa pienākumus, studētu augstskolā vai koledžā, vai nodarbotos ar paraolimpisko sportu 80 160 894 10 117 264 1 104 12 161 408
lai nokļūtu uz/ no pamata, vidējās vai profesionālās izglītības iestādi, pildītu biedrības vai nodibinājuma valdes locekļa pienākumus 60 120 536 6 52 668 291 3 33 112
lai veiktu brīvprātīgā darbu (tikai oficiāli noformētas līgumattiecības), nokļūtu uz/no dienas aprūpes centru vai specializēto darbnīcu, saņemtu regulāras (ne retāk, kā reizi nedēļā), ārsta nozīmētas medicīniskas procedūras (hemodialīze, ķīmijterapija) 40 80 3 394 38 222 642 1 235 14 89 085
lai veiktu citas darbības, piemēram, apmeklētu ārstu, sociālus pasākumus u.c. 15 30 4 109 46 101 068 6 323 71 170 963
Pakalpojuma saņēmēju skaits, h skaits (vidēji mēnesī pilngadīgas personas) 8 931 100 493 642 8 953 100 454 568
Bērns/ asistents 80 2 100 77 168 000 1 388 97 108 026
Bērns/ pavadonis 60 630 23 37 800 43 3 2 388
Pakalpojuma saņēmēju skaits, h skaits (vidēji mēnesī bērni) 2 730 100 205 800 1 431 100 110 414
Pakalpojuma saņēmēju skaits, h skaits (vidēji mēnesī KOPĀ) 11 661 x 699 442 10 384 x 564 982


Atbilstoši pakalpojuma faktiskās izpildes rādītājiem 2022. gada 1.ceturksnī, precizēts plānotais pakalpojuma saņēmēju skaits un proporcionālais sadalījums starp asistenta  un pavadoņa pakalpojumu, kā arī precizēts personu skaits starp asistenta pakalpojuma izmantošanas mērķiem.
 
x Saskaņā ar LM 2022.g.budžeta paskaidrojuma rakstu Plāns MK not. 316 izpildei/ atbilstoši 2022. gada 1.cet. Faktiskajiem pakalpojuma izpildes datiem Plāns MK not. 316 izpildei ar grozījumiem
2022 2023. 2024
2025
2022 2023 2024
2025
2022 2023 2024
2025
Pakalpojuma apjoms gadā, h

Pakalpojums KOPĀ, t.sk.
8 393 301   8 812 966 8 812 966   7 459 848 7 906 413 7 906 413  7 988 336 8 755 683 8 755 683
Pakalpojums pilngadīgām personām 5 923 701 6 219 886  6 219 886 5 767 708 6 112 259 6 112 259   6 207 463 6 812 173 6 812 173
Pakalpojums bērniem 2 469 600 2 593 080 2 593 080  1 692 140    1 794 154  1 794 154 1 780 874 1 943 510 1 943 510
Asistenta pakalpojuma KOPĀ, t.sk. 7 939 701 8 336 686   8 336 686 7 274 858 7 709 987 7 709 987 7 803 347 8 559 258 8 559 258
Asistenta pakalpojums pilngadīgām personām 5 923 701    6 219 886  6 219 886 5 767 708 6 112 259 6 112 259 6 207 463 6 812 173 6 812 173
Asistenta pakalpojums bērniem 2 016 000 2 116 800  2 116 800   1 507 150 1 597 729 1 597 729   1 595 884  1 747 085   1 747 085
Pavadoņa pakalpojuma KOPĀ, t.sk. 453 600  476 280  476 280 184 990 196 425 196 425 184 990 196 425 196 425
Pavadoņa pakalpojums bērniem 453 600  476 280  476 280 184 990 195 425 196 425 184 990 196 425 196 425
Pakalpojuma izdevumi gadā, euro
Finansējums pakalpojumam 39 733 199  41 719 859  41 719 859  35 285 081  37  397 332 37  397 332 37 784 831  41 414 381  41 414 381
Transporta izdevumu kompensācija, t.sk. administrēšana 622 922 654 068  654 068    335 386  355 486 355 486  595 220 769 225 769 225
Plānotie faktiskie izdevumi 40 356 121 42 373 927 42 373 927   35 620 467 37 752 817 37 752 817 38 380 051 42 183 606 42 183 606
Pakalpojuma faktiskās izpildes plāna nobīdes gadījumā finansējums naudas plūsmai* x x x 4 998 261 4 608 485 4 430 789 2 583 626 201 981 0
Plānotā naudas plūsma          40 174 863  42 183 606 42 183 606 40 174 863   42 183 606 42 183 606 40 174 863  42 183 606 42 183 606
*2022. gadā un 2023. gadā LM neplāno sagatavot priekšlikumu apropriācijas pārdalēm. Jāņem vērā, ka pakalpojumam nevar būt rindas un fakta nobīdes gadījumā pret plānu, finansējums būs nepieciešams pakalpojuma izdevumu apmaksai.

 Detalizēti skat. anotācijas pielikumā “Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti"" ietekmes aprēķins”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumiem Nr.695 “Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē”.

Pamatojums un apraksts
Ministru kabinets 2022. gada 19. aprīlī pieņēma Ministru kabineta noteikumus Nr. 240 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē". Minētajos noteikumos ir noteikts, ka gadījumā, ja asistenta pakalpojums ir nepieciešams izglītojamai personai ar I vai II invaliditātes grupu vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādē, izglītojamā persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniegumam par asistenta pakalpojuma piešķiršanu pievieno pašvaldības sociālā dienesta veikto asistenta pakalpojuma nepieciešamības novērtējumu vai arī informē izglītības iestādi par šāda novērtējuma esamību. Minētos grozījumus ir izstrādājusi Izglītības un zinātnes ministrija. 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
Noteikumi tiek papildināti ar 1.5. apakšpunktu un 3.1 punktu, lai 18 gadu vecumu sasniegušas izglītojamās personas ar invaliditāti varētu saņemt asistenta pakalpojumu izglītības iestādē atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumiem Nr.695 “Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē”.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pašvaldību sociālie dienesti
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Paralimpiskā komiteja, Salaspils novada bērnu un jauniešu ar invaliditāti biedrība "Zelta atslēdziņa"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Aptauja
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Veids
Sabiedriskā apspriede

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskajā apspriešanā par Projektu, tā anotāciju un MK sēdes protokollēmumu sabiedrībās pārstāvji tika aicināti sniegt viedokli no  09.02.2022. līdz 23.02.2002. Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

Laika posmā no 2021. gada 26. oktobra līdz 2021. gada  11. novembrim SIA "Projektu un kvalitātes vadība" pēc Labklājības ministrijas pasūtījuma veica asistenta pakalpojuma saņēmēju tiešsaistes aptauju par asistenta pakalpojuma saņēmēju apmierinātību ar saņemto pakalpojumu. Respondentu viedoklis un aptaujas rezultāti par atsevišķiem asistenta pakalpojuma aspektiem ir norādīti anotācijas I sadaļā – problēmas apraksts.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • pašvaldību sociālie dienesti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpilde nemaina pašvaldību sociālo dienestu darbu un neietekmē izmaksas, taču tiesību normas būs jāņem vērā, lemjot par asistenta pakalpojuma piešķiršanu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skatīt 8.1.9. sadaļu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personām ar invaliditāti tiks paplašinātas iespējas saņemt asistenta pakalpojumu lielākā apjomā, kā arī tiks paplašinātas transporta izdevumu kompensēšanas iespējas, kas ļaus personai būt vairāk sabiedrībā, saņemt nepieciešamos pakalpojumus. Tādējādi tiks veicinātas personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Bērniem ar invaliditāti, kuri regulāri saņem ārstniecības un rehabilitācijas pakalpojumus, būs tiesības asistenta pakalpojumu saņemt 100 stundas mēnesī, līdzšinējo 80 stundu vietā. Personām ar I invaliditātes grupu ar invaliditāti no bērnības, kurām ir indikācijas īpašas kopšanas nepieciešamībai, būs iespējams saņemt lielāku asistenta pakalpojuma apjomu. Visiem asistenta pakalpojuma saņēmējiem, kuri regulāri saņem ārstniecības un rehabilitācijas pakalpojumus, būs tiesības asistenta pakalpojuma nodrošināšanas ietvaros saņemt transporta izdevumu kompensāciju. Tādējādi minētajām personām tiks veicināta pieejamība veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pakalpojuma piešķiršanas brīdī personai būs jāiesniedz ģimenes (vispārējās prakses) ārsta vai ārstējošā ārsta nosūtījuma kopiju ārstniecības pakalpojuma saņemšanai vai līguma kopiju par rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu, vai pakalpojuma sniedzēja izziņu par pakalpojuma saņemšanas periodu, ja nepilngadīga persona ar invaliditāti ne retāk kā reizi nedēļā saņem ģimenes (vispārējās prakses) ārsta vai ārstējošā ārsta nozīmētas medicīniskās procedūras vai rehabilitācijas pakalpojumus un pieprasa asistenta pakalpojumu 120 stundas mēnesī. Minēto dokumentu kopijas vai izziņa ir nepieciešamas, lai sociālais dienests varētu identificēt personas, kurām asistenta pakalpojums ir piešķirams tieši 100 stundu mēnesī apjomā. Ja sociālais dienests par minēto pakalpojumu saņemšanu nevarēs pārliecināties, tad nepilngadīgā persona varēs saņemt asistenta pakalpojumu tikai 80 stundu mēnesī apjomā.
Precizēta norma, ka personai ir jāiesniedz ģimenes (vispārējās prakses) ārsta vai ārstējošā ārsta apliecinājumu, ka personai ir konstatēts ļaundabīgs audzējs, kura dēļ nepieciešams saņemt simptomātisku terapiju gadījumos, asistenta pakalpojums atbilstoši Noteikumu 1.pielikuma novērtējumam tiek piešķirts 40 vai 80 stundu mēnesī apjomā. Šāds apliecinājums ir jāiesniedz tikai gadījumos, ja Invaliditātes informatīvajā sistēmā attiecīgā informācija nav pieejama. Norma ir precizēta, lai skaidrāk definētu personu loku uz kuru minētā prasība ir attiecināma. Prasības mērķis ir identificēt personas, kurām asistenta pakalpojums ir piešķirams 40 vai 80 stundu mēnesī apjomā. Ja sociālais dienests par simptomātiskās terapijas saņemšanu nevarēs pārliecināties, tad persona varēs saņemt asistenta pakalpojumu tikai 15 vai 30 stundu mēnesī apjomā.
Savukārt personām, kurām atbilstoši Noteikumu 1.pielikuma novērtējumam asistenta pakalpojums nepienākas, bet ir konstatēts ļaundabīgs audzējs ceturtajā stadijā ar izteikti nelabvēlīgu prognozi un persona saņem ķīmijterapiju, staru terapiju vai hormonu terapiju, tomēr ir tiesības izņēmuma kārtā saņemt asistenta pakalpojumu 40 stundas mēnesī. Lai sociālais dienests personai asistenta pakalpojumu varētu piešķirt minēto terapiju apmeklēšanai, personai ir jāiesniedz ģimenes (vispārējās prakses) ārsta vai ārstējošā ārsta apliecinājumu, ka persona saņem kādu no attiecīgo terapiju veidiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti"" ietekmes aprēķins