Anotācija (ex-ante)

24-TA-868: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) ir sagatavoti, lai pilnveidotu kārtību, kādā veidā publiskajam tirgotājam tiek segts izdevumu pārsniegums pār ieņēmumiem saistībā ar elektroenerģijas obligāto iepirkumu un garantēto maksu par koģenerācijas stacijās uzstādīto elektrisko jaudu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

MK noteikumu projekta mērķis:
1) precizēt Būvniecības valsts kontroles biroja darbības un termiņus saistībā ar publiskā tirgotāja sniegtās informācijas un aprēķina izvērtēšanu;
2) noteikt, ka publiskā tirgotāja rēķinu MK noteikumu projekta noteiktā termiņā apmaksā Klimata un enerģētikas ministrija.

Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums

Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi) 163. punktā ir noteikts termiņš, līdz kuram publiskajam tirgotājam ir jāiesniedz konkrēta informācija, aprēķins un rēķins Būvniecības valsts kontroles birojam un pēc grozījumu veikšanas MK noteikumos arī Klimata un enerģētikas ministrijā, kas nākotnē apmaksās publiskā tirgotāja rēķinu. Līdz ar to, lai neradītu neskaidrības iesaistītajām pusēm, MK noteikumu projekta stāšanās spēkā termiņš tiek noteikts kā 3. ceturkšņa pirmais datums.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

MK noteikumu 163. punkts nosaka, ka publiskais tirgotājs iesniedz Būvniecības valsts kontroles birojam noteiktu informāciju un aprēķinu par obligātā iepirkuma izmaksām vai ieņēmumiem, kā arī saskaņā ar MK noteikumu 164. punktu iesniedz rēķinu reizi ceturksnī. Savukārt, Būvniecības valsts kontroles birojs 20 kalendāra dienu laikā veic rēķina apmaksu, ja netiek konstatētas kļūdas, neprecizitātes un neatbilstības. 
Saskaņā ar 2023. gada 12. oktobra rīkojuma Nr. 673 "Par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai" 5.1.1. apakšpunktu finansējums publiskajam tirgotājam tā izmaksu pārsnieguma pār ieņēmumiem segšanai ir ieplānots  Klimata un enerģētikas ministrijas valsts budžeta programma 03.00.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts" – 2024. gadā 54 206 019  euro apmērā. Attiecīgi saskaņā ar valsts budžeta tiesisko ietvaru Klimata un enerģētikas ministrijai ir jāveic administratīvās darbības, lai nodrošinātu transferta maksājumus Ekonomikas ministrijai, lai tās pārraudzībā esošais Būvniecības valsts kontroles birojs varētu veikt rēķinu apmaksu publiskajam tirgotājam.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Kopš MK noteikumu spēkā stāšanās ir konstatēts, ka MK noteikumos iestrādātais risinājums par publiskā tirgotāja izmaksu pārsnieguma pār ieņēmumiem segšanas kārtību prasa papildus administratīvās darbības valsts budžeta maksājumu transfertam no vienas nozares ministrijas (Klimata un enerģētikas ministrijas) uz otru nozares ministriju (Ekonomikas ministriju). Līdz ar to MK noteikumos noteiktais mehānisms palielina arī publiskā tirgotāja iesniegtā rēķina apmaksas laika periodu, kas savukārt rada papildus izdevumus no valsts budžeta, jo nākamajā ceturksnī ir nepieciešams segt papildu finanšu izmaksas (procentu maksājumus), kas līdz valsts budžeta maksājuma saņemšanai radušās publiskajam tirgotājam no aizņemtajiem finanšu līdzekļiem, lai segtu maksājumus saistībā ar elektroenerģijas obligāto iepirkumu un garantēto maksu par koģenerācijas stacijās uzstādīto elektrisko jaudu.

Risinājuma apraksts

Nepieciešams noteikt, ka Klimata un enerģētikas ministrija veic publiskā tirgotāja rēķinu apmaksu saskaņā ar MK noteikumu projektā noteikto procesu. Līdz ar to MK noteikumu projekta 1.1. punktā tiek noteikts, ka publiskais tirgotājs vienlaicīgi ar informāciju, aprēķinu un rēķinu iesniedz ne tikai Būvniecības valsts kontroles birojam, bet arī Klimata un enerģētikas ministrijai.
MK noteikumu projekta 1.2. punktā tiek noteikts, ka Būvniecības valsts kontroles birojs 10 darba dienu laikā izvērtē publiskā tirgotāja iesniegto informāciju un aprēķinu un par izvērtējuma rezultātiem nekavējoties, bet ne vēlāk kā 3 darba dienu laikā informē Klimata un enerģētikas ministriju un publisko tirgotāju, lai gadījumā, ja iesniegtajā aprēķinā un informācijā nav konstatētas kļūdas, neprecizitātes vai neatbilstības, Klimata un enerģētikas ministriju veiktu rēķina apmaksu saskaņā ar MK noteikumu projekta 1.3. punktā noteikto. Publiskais tirgotājs jau sākotnēji rēķina rekvizītos norāda Klimata un enerģētikas ministriju kā rēķina apmaksātāju. Būvniecības valsts kontroles birojs izvērtējumu sagatavo un nosūta to oficiālā veidā, tas ir, to paraksta Būvniecības valsts kontroles biroja paraksttiesīgā amatpersona ar elektronisko parakstu un nosūta uz Klimata un enerģētikas ministrijas e-adresi.
Ar MK noteikumu projekta 1.4. punktu tiek noteikts, ja Būvniecības valsts kontroles birojs saskaņā ar MK noteikumu 167. punktu pieprasa publiskajam tirgotājam papildu informāciju par obligātā iepirkuma administrēšanas procesu, par to jāinformē arī Klimata un enerģētikas ministriju.
Ar MK noteikumu projekta 1.5. un 1.6. punktu, izsakot jaunā redakcijā MK noteikumu 168. un 169.punktu, tiek apvienoti pēc būtības vienādie līdz tam spēkā esošie 168. un 169.punkti attiecībā uz Būvniecība valsts kontroles biroja rīcību, publiskā tirgotāja iesniegtajā aprēķinā konstatējot kļūdas, neprecizitātes vai neatbilstības, vienlaikus nosakot arī termiņus precizētās informācijas iesniegšanai un tās izvērtēšanai.  
Ar MK noteikumu projekta 1.7. punktu tiek noteikts termiņš, kādā Klimata un enerģētikas ministrijai jāveic publiskā tirgotāja rēķina apmaksa, ja Būvniecības valsts kontroles birojs publiskā tirgotāja iesniegtajā precizētajā un papildu informācijā nav konstatējis kļūdas vai neprecizitātes.
Ar MK noteikumu projekta 2. punktu tiek noteikts, ka normas stājas spēkā ar 2024. gada 1. jūliju, tas ir, ar šī gada 3. ceturksni, lai neradītu procesā iesaistītajām institūcijām - publiskajam tirgotājam, Būvniecības valsts kontroles birojam, Klimata un enerģētikas ministrijai - neskaidrības par pienākumiem un termiņiem publiskā tirgotāja zaudējumu kompensēšanai.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts

Ņemot vērā, ka tiesību normas tiek precizētas, ņemot vērā reālos apstākļus, tad papildus prasības publiskajam tirgotājam un Būvniecības valsts kontroles birojam netiek uzliktas. Papildus funkcija tiek uzlikta Klimata un enerģētikas ministrijai veikt publiskā tirgotāja rēķina apmaksu, vienlaicīgi Klimata un enerģētikas ministrijai tiek noņemta administratīvā funkcija saskaņot transferta maksājumus ar Ekonomikas ministriju un informēt Valsts kasi par attiecīgās summas pārskaitīšanu uz Ekonomikas ministrijas Valsts kases kontu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
MK noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Klimata un enerģētikas ministrijai un Ekonomikas ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netika organizēta, jo MK noteikumu projekts attiecas tikai uz publiskās pārvaldes sektoru un publisko tirgotāju - sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Enerģijas publiskais tirgotājs".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ar MK noteikumu projektu tiks noteikts, ka Klimata un enerģētikas ministrija veiks publiskā tirgotāja rēķina apmaksu, savukārt, šī funkcija tiek noņemta Būvniecības valsts kontroles birojam.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi